Honvédségi Szemle 2011

2011 / 5. szám - Hennel Sándor okl. mk. százados: A dízelmotor felhasználásának lehetőségei a katonai repülésben

Honvédségi Szemle Típus Ország Év Gyártó Teljesít­mény (kW/Le) Fordulat­szám (ford/perc) (Hengerszám) kialakítás Feltöltés Hűtés tömeg arány kw/kg M0-3 Német 1913 Junkers n.a. n.a. 4 ellendugattyús n.a. n.a. n.a. M0-8 Német 1914 Junkers 260/350 n.a.6 n.a. n.a. n.a. F0-2 Német 1916 Junkers 370/500 2400 6 ellendugattyús n.a. n.a. 0,44 F0­3 Német 1926 Junkers 610/830 12005 n.a. n.a. n.a. F0­4 , Jumo Német 1928 Junkers 530/720 1700 6 ellendugattyús n.a. n.a. n.a. Jumo 204 Német 1931 Junkers 570/770 1800 6 ellendugattyús n.a. vízhűtéses 0,77 Jumo 205 Német 1935 Junkers 514/700 2500 6 ellendugattyús n.a. vízhűtéses n.a. Jumo 205 Német n.a. Junkers 650/880 3000 6 ellendugattyús n.a. vízhűtéses n.a. Jumo 206 Német n.a. Junkers 880/1200 n.a. 6 ellendugattyús n.a. vízhűtéses n.a. Jumo 207 Német 1939 Junkers 735/1000 3000 6 ellendugattyús feltöltött vízhűtéses 1,15-0,84 BMW- Lanova 114 V-4 Német 1935 BMW 480/650 2200 9 csillag feltöltött vízhűtéses n.a. DR 602 Német 1933 Daimler-Benz 970/1320 1650 V16 n.a. vízhűtéses 0,49 DR-980 USA 1929 Pacard 165/225 1950 9 csillag n.a. léghűtéses 0,77 A-980 USA 1931 Guiberson 136/185 1925 9 csillag n.a. léghűtéses n.a. A-918 USA 1934 Guiberson 186/253 2100 9 csillag n.a. léghűtéses n.a. A-1020 USA 1940 Guiberson 228/310 2150 9 csillag n.a. léghűtéses 0,77 Bristol Phoenix Angol 1933 Bristol 470/635 2100 9 csillag feltöltött léghűtéses n.a. n. a. Angol 1930 Beardmore 430/585 900 n.a. n.a. léghűtéses 0,2 Culverins Angol 1935 Napier & Sons 530/720 1700 6 ellendugattyús n.a. vízhűtéses 0,64 Condor Angol 1933 Rolls Royce 350/480 1900 12 n.a. vízhűtéses 0,56 P-1 Angol 1929 Sunbeam-Contalon 76/104 15006 n.a. vízhűtéses n.a. 9-A Francia 1930 Clerget 73/100 1800 9 csillag n.a. léghűtéses n.a. Clerget 14 F-01 Francia 1937 Clerget 690/940 2400 14 csillag n.a. n.a. n.a. 16-H Francia 1939 Clerget 1470/2000 n.a. 16 feltöltött vízhűtéses 0,85 Salmson SFH 18 Francia 1934 n.a. 440/600 1700 18 csillag n.a. vízhűtéses 0,85 n.a. Francia n.a. Jalbert-Loire 117/160 n.a.4 n.a. vízhűtéses n.a. n.a. Francia n.a. Jalbert-Loire 170/235 n.a.6 n.a. vízhűtéses n.a. 16-H Francia n.a. Jalbert-Loire 440/600 2400 16 H elrendezés n.a. vízhűtéses 0,8 ZOD 260-B Cseh 1933 Zbrojovka 191/260 1560 9 csillag n.a. léghűtéses 0,7 FiatANA Olasz 1930 Fiat 160/220 17006 n.a. vízhűtéses 0,4 M-40 Szovjet n.a. n.a. n.a. n.a. 12 V elrendezés feltöltött vízhűtéses n.a. 1. SZ. TÁBLÁZAT. A VILÁGHÁBORÚ ELŐTT ÉS ALATT FEJLESZTETT DÍZEL REPÜLŐGÉPMOTOROK ADATA 2011/5 25 hűtéses repülőgépmotorok 530 kW-os (720 LE) teljesítménye 570-re (770 LE), majd 650 kW-ra (880 LE), majd 730 kW-ra (1000 LE) nőtt, és a fordulatszám is 1700-ról 3000 for­­dulat/percre növekedett. A Jumo 206 pedig már elérte a 880 kW-ot (1200 lóerőt). A telje­sítmény-tömeg arány is jelentősen javult, a korábbi 0,77 kW/kg-ról 1,16 kW/kg-ra. A Jumo 207-es volt az első, ami - a turbófeltöltőnek köszönhetően - elérte a 10 000 méteres ma­gasságot. A Junkers dízelmotorokat főként a nagy hatótávolságú haditengerészeti hidroplá­­noknál alkalmazták széles körben. Összesen mintegy 1000 darab ellendugattyús Junkers dízelt építettek különböző repülőgéptípusokba 1937 és 1943 között. [2] A BMW 1938-ban készített dízel repülőgép­motort. A BMW - Lanova 114 V-4 típusjelzésű kilenchengeres léghűtéses csillagmotorja 480 kW-os (650 LE) teljesítményt 2200 fordulatszá­mon adott le. A Daimler-Benz A.G. V elrende­zésű tizenhat hengeres vízhűtéses feltöltetlen dízelmotorja (Mercedes-Benz DB 602) 970 kW-os (1320 LE) teljesítményt adott le 1650 fordulatszámon. A feltöltő hiányában a telje­sítmény­ tömeg aránya azonban csak 0,5 kW/ kg volt. Az Egyesült Államokban a Packard DR-980 típusjelzésű léghűtéses csillagmotort 1929- ben építették meg. 1934-ben a Guiberson A-918 típusjelzésű motor, 1940-ben az A-1020-as repülőgép-dízelmotor gyártása kö­vetkezett. [1] Angliában, 1933-ban a Bristol Phoenix tí­pusjelzéssel építettek repülőgép-dízelmotort. A kilenchengeres, léghűtéses csillagmotor 470 kW-os (635 Le) volt, 2100 fordulatszámon. A Napier Culveria 12 hengeres kétütemű ellen­dugattyús dízelmotor 530 kW-os (720 LE) tel­jesítményét 1700-as fordulatszámon adta le. A Szovjetunióban 1939-től a háború végéig 1500 darabot gyártottak a 61 literes lökettérfo­gatú Csaromszkij ACK-30 repülőgép-dízelmo­torból, amelyet különböző bombázó repülőgé­pekbe építettek be. A korábban Otto-motorral szerelt Pe-8 típusú négymotoros bombázó repülőgép hatósugarát 50%-kal növelte meg a dízelmotor beépítése. [3] A fenti motorokon kívül számos prototípus, illetve kis szériában gyártott repülő-dízelmotor létezett, amelyek különböző okok miatt nem terjedtek el. A repülőipar igényelte az újításo­kat, egyúttal azonban érzékeny volt a repülés speciális igényeinek (kis szerkezeti tömeg, re­pülésbiztonság) kielégítésére is. A második világháború után a repülőgép­dízelmotorok fejlődése is megtorpant. A du­gattyús repülőmotorok fejlesztése ekkortól háttérbe szorult. A fejlesztési kapacitásokat, a hangsebesség áttörésének reményében, a sugárhajtóműre összpontosították. A világ­háború befejeződésével a katonai célzatú fej­lesztések lelassultak, egészen a hidegháború kezdetéig. Itt érdemes megemlékeznünk egy érdekes konstrukcióról, a Napier Nomad-motorjáról, amely a gázturbinát és a dugattyús dízelt egyesítette. A több mint 40 liter lökettérfogatú motor 2200 kW (3000 LE) feletti teljesítményt adott le, és legjobb fogyasztása 204 g/kWh alatt volt. A feltöltést egy visszahűtővel ren­delkező axiális kompresszorral oldották meg, amely a turbinával volt összekötve, mint egy hagyományos turbófeltöltő, de mint egy me­chanikus feltöltő még a légcsavartengellyel is összeköttetésben volt. A dízel sajátosságá­ból adódóan részterheléseken a kipufogógáz magas oxigéntartalommal rendelkezik, amely lehetőséget ad további üzemanyag elégeté­sére. Ezt a többletenergiát és a kipufogógáz megmaradt belső energiáját a turbina alakítja munkává, és így eredményez kiemelkedően jó hatásfokot. A repülő-dízelmotorok iránti érdeklődés.

Next