Honvédségi Szemle 2011

2011 / 1. szám - Dr. Kádár Pál ezredes: A Magyar Honvédség tartalékos rendszerének fejlesztése - mikor, ha nem most?

ségvetésének teherbíró képességével. Az ön­kéntesség követelménye azt is magában hor­dozza, hogy nem megfelelő ösztönzők mellett a jelentkezők száma továbbra is alacsony marad. A harmadik konkrét probléma a tartalékos­nyilvántartás kapcsán jelentkezett. A sorkatonai szolgálat megszüntetése óta a Magyar Honvéd­ség nem rendelkezik naprakész és valameny­­nyi szükséges adatra kiterjedő nyilvántartással a potenciális hadkötelesek vonatkozásában. Ez a törvénynek ugyan megfelelő, de használható­ság szempontjából hiányos adatkört kezelő nyil­vántartás nem teszi lehetővé a megelőző védel­mi helyzet, illetve a rendkívüli állapot esetén a hadkötelesek rövid időn belül történő behívá­sát. Szükségszerű tehát valamilyen megoldás ennek a hiátusnak a pótlására, mégpedig olyan módon, hogy az békeidőszakban minél kisebb terhet jelentsen az állampolgárok számára. A következő feladat annak biztosítása, hogy az állampolgárokat önkéntes alapon minél szé­lesebb körben lehessen bevonni a honvédelmi feladatok ellátásába. A jelenleg hatályos alkal­massági követelmények és a tartalékosok szol­gálatteljesítésére vonatkozó szabályok lényegé­ben megegyeznek az állandó állományra vo­natkozó szabályokkal. Ez azt jelenti, hogy csak a meghatározott korú, egészségileg, pszichika­­ilag és fizikailag hasonló szinten alkalmas, ha­sonló tartalmú és színvonalú kiképzésben ré­szesült személyekkel számol a Magyar Honvéd­ség, mint tartalékkal. Ez a szigorú szabályozás magas harcértékű, külföldön is bevethető, vala­mennyi katonai feladatban alkalmazható önkén­tes tartalékosokat biztosít. A probléma csupán annyi, hogy jelenleg nem többet, mint 17-et. A magas követelmények, a munkaerőpiacon mára már kevéssé versenyképes illetmény, és a mun­káltatói támogató rendszer hiánya miatt a jelent­kezők száma rendkívül alacsony Kihívásként jelentkezett továbbá az az igény hogy a Magyar Honvédség profitálhasson a ka­tonai szolgálatból kikerülő, tapasztalt és jól fel­készült volt katonák ismereteiből, legyen hasz­nosítható a megszerzett katonai szaktudás a katonai szolgálatból való távozást követően is - amennyiben ezt a haza védelmének érde­ke megkívánja. A Magyar Honvédség költség­­vetésének jelentős részét a kiképzésre, a kato­nai-szakmai feladatokra történő felkészítésre fordítja. Mindezek mellett évente több száz kol­légánk i0 hagyja el a szervezetet és tér vissza a polgári életbe. Teszi mindezt úgy hogy magával viszi azt a komoly tudást és szakértelmet, amit a szolgálati évek során szerzett. A rendszerből kiválók között sokan rendelkeznek missziós ta­pasztalatokkal, a Magyar Honvédség alapfel­adatai ellátásához alapvetően szükséges isme­retekkel. Ez a személyi kör tudásával az állandó állomány mellett a Magyar Köztársaság bizton­sága szavatolásának egyik legjelentősebb sze­mélyi bázisa lehet. A hatályos szabályok ugyan­akkor még rendkívüli állapotban sem teszik le­hetővé, hogy a hadköteles kor felső korhatára (40 év) felett ezek a személyek behívhatóak le­gyenek, holott adott helyzetben, mikor az ország védelméhez fűződő érdek megköveteli, feltétle­nül szükség lehet arra, hogy a legképzettebb és a rendszerbe leggyorsabban integrálható tarta­lék álljon rendelkezésre. További probléma, hogy az állományból való kikerüléssel a honvédség - és ezen keresztül az ország honvédelme­­ elveszíti valamennyi ko­rábban szolgálatot teljesítő nőkatona tagját. Ez a képességvesztés jóval komolyabb, mint első ránézésre gondolnánk. Mára már a teljes kato­naállomány mintegy 20%-a nő, közöttük nagy számban találunk magasan képzett orvosokat, jogászokat, logisztikai szakembereket, és szin­te valamennyi fegyvernemben képviseltetik ma­gukat egészen a fegyverzetüzemeltető, -kezelő szintig. A következő követelmény a tartalékos rend­szer kétszintű differenciálásának megvalósítá­sa volt. A korábbi elgondolások kizárólag a Ma­gyar Honvédség önkéntes tartalékosokkal való kiegészítéséhez kapcsolódtak. Szükségszerű volt azonban kissé távolabbról szemügyre venni a Magyar Honvédség hadkiegészítésének rend­szerét, és felismerni azt, hogy a haderő tartalé­kos rendszerét nem kizárólag az önkéntesség alapján szerveződő komponense kapcsán kell fejleszteni, hanem a minősített időszaki hadkö­telezettség időszakában, a jogszabályi kötele­zettségen alapuló tartalékszolgálat vonatkozá­sában is fejleszthető. A fejlesztés további szintjét az önkéntes tar­talékos rendszer belső differenciálása jelen­ti. Szükségesnek mutatkozott a már létező ön­kéntes tartalékos katonai szolgálat alcsoportok­ra bontása, amely biztosítja, hogy a honvéde­lem ügye iránt elkötelezett, tenni kész, ám az ál­landó állománnyal szemben támasztott életkori, alkalmassági, kiképzettségi vagy egyéb követel­ményeknek megfelelni csak részben képes sze­mélyek is közreműködhessenek a Magyar Hon­védség olyan feladataiban, amelyek ellátására képesek, vagy képesek felkészülni. Ki kell emel­nem azonban, hogy ez a közreműködés nem lehet parttalan, annak mindenkor a honvédség érdekeit kell szolgálnia, nem lehet szó egyfajta „hobbikatonaságról”. Újabb követelményként jelentkezett a fejlesz­tési koncepció kidolgozása során, hogy a rend­szer legyen megfelelően nyitott a társadalom felé, legyen alkalmas arra, hogy a tényleges ka­tonai szolgálaton túl, más jellegű hozzájárulás­sal is tartalékos szolgálatot vállalhasson, aki erre elhivatottnak érzi magát. A Magyar Honvédség Hvt.-ben meghatáro­zott feladatainak ellátásához számos olyan te­vékenység kapcsolható, amely nem kifejezet­ten katonai feladat, azonban a honvédelem egé­sze szempontjából jól hasznosítható képessé­get, érdemi támogatást jelent. Kiemelhető itt a katasztrófavédelmi feladatokban történő közre­működés felajánlása. A nemzetközi tapasztala­tok azt bizonyítják, hogy a lakosság a saját köz­vetlen környezetének biztonsága érdekében ki­fejtendő tevékenységek kapcsán magasan mo­tivált, kész az együttműködésre. Egy természeti vagy ipari katasztrófa esetén a honvédség erői­nek igénybevétele kézenfekvő megoldás, hiszen a hadsereg a társadalom egyetlen olyan szerve­zete, amely rendelkezik valamennyi szükséges eszközzel, szervezett és vezetett személyi állo­mánnyal, állandó készenléte gyors beavatkozást tesz lehetővé. Nyilvánvaló, hogy egy működő katonai szervezet különösebb nehézség nélkül képes magába fogadni azon önkénteseket, akik feladataiban készek támogatni. Szintén jelentős csoport lehet azon szemé­lyek tartalékállományba vétele, akik polgári fog­lalkozásukkal összefüggésben vállalnak valami­féle önkéntes és ellenszolgáltatás nélküli honvé­delmi tevékenységet. Gondoljunk csak arra a ta­nárra, aki honvédelmi szakkört szervez az isko­lában, vagy arra a munkaközvetítőre, aki az első helyen a Magyar Honvédséget ajánlja a mun­kakeresőnek, vagy akár arra az országgyűlé­si vagy önkormányzati képviselőre, aki munká­ja során fokozottabb figyelmet fordít a honvédel­mi érdekek érvényesülésére. Esetükben a kikép­zés minimálisra csökkenthető, egyes esetekben el is hagyható. Természetesen a fentiekben nem harcoló katonákról, hanem olyan tartalékokról beszé­lünk, akik a honvédelem egyéb területén támo­gatják a közös cél megvalósítását. Téves úton jár, aki azt gondolja, hogy a honvédelem kizá­rólag a Magyar Honvédségről szól, és a Honvé­delmi Minisztérium kizárólag a Magyar Honvéd­ség irányítását és felső szintű vezetését ellátó szervezet. JOGALKOTÁSI KÉRDÉSEK A következő kihívás, amellyel a kidolgozóknak szembe kellett nézniük, a jogalkotási kérdések rendezése volt. A kormány 2009-ben az akko­ri elgondolás és szakmai javaslatok alapján megtette a szükséges jogalkotási lépéseket, így mára már jó néhány olyan rendelkezés ér­vényes, amelyet 2012. január 1-jei hatállyal lép­tet hatályba a jogalkotó. Ezek a szabályok már ma is részei a jogrendnek, ugyanakkor az új kor­mány prioritásainak csak részben felelnek meg. Honvédségi Szemle 2011/1­3 MH tartalék erők I. tartalék komponens II. tartalék komponens békében és minősített időszakban minősített időszakban önkéntes védelmi Kiképzett tartalék erő tartalékosok önkéntes műveleti Potenciális tartalék erő hadkötelesek önkéntesség alapján jogszabályi kötelezettség szervezett alapján szervezett

Next