Honvédségi Szemle 2013

2013 / 1. szám - Dr. Isaszegi János ny. vezérőrnagy: Válságövezetek konfliktusai és háborúi 2012 (3.)

Honvédségi Szemle Dr. Isaszegi János ny. vezérőrnagy: VÁLSÁGÖVEZETEK KONFLIKTUSAI ÉS HÁBORÚI 2012 (3.)­ Afrika és a Balkán A háromrészes sorozat első írásában a szerző részletes betekintést nyújtott a válságövezetek 20-21. századi konfliktusaiba és háborúiba, elemezte a nemzetközi biztonsági szerveze­tek válságkezelési reagálásait, foglalkozott az egyre erősebben jelentkező élettérháborúk helyzetével az ókortól napjainkig, az átalakuló hadviseléssel, a biztonsági szektor reformjá­val, valamint a társadalomtudományok alkal­mazásával a válságok rendezése során. A má­sodik részben a Közel-Kelet és Közép-Ázsia, míg a cikksorozatot záró tanulmányban az afri­kai és a balkáni válságövezetek konfliktusait és háborús eseményeit vizsgálta/vizsgálja. AFRIKA * Afrika a gyarmatbirodalmak 20. századi bukása után Az afrikai kontinens 21. századi konfliktusainak elemzése előtt tekintsük át röviden a konfliktu­sok eredetének hátterét. Ezek között megtalál­hatók a gyarmati múlt és jelen súlyos kérdései (lásd a francia kakaóproblémát Elefántcsont­part elnökével), az értékes nyersanyag­ok tulajdonlásának problémái (lásd a NASA2 kizárólagos érdekének érvényesítését Közép- Afrikában), a szárazodás okán egyre kevesebb legelőhöz jutó tehén- és juhpásztorok fegyve­res harca a földért (lásd a magyar oktatói cso­port tragédiáját Eritreában, 2012 januárjában), a bővizű folyók meglétének ellenére országok között kialakult háborús helyzet a vízért (lásd az egyiptomi háborús nyílt fenyegetést a Nílus vízét szabályozni kívánó országokkal szem­ben), a soha megszűnni nem akaró korrupció (lásd Líbia, Egyiptom mai állapotát), a még mindig található „örökös” vezetők diktatúrái (lásd Szudán elmozdíthatatlan elnökét) is. Gyarmatosítás: az a folyamat, amely során a nagyhatalmak gazdasági, pénzügyi, szociá­lis és politikai függőség alá vonják a világ fej­letlenebb területeit, országait. A gyarmatosítás célja elsősorban a terület stratégiai biztosítása, a gyarmaton lévő természeti kincsek kiaknázá­sa, az olcsó munkaerő kihasználása, valamint újabb piacszerzési lehetőség biztosítása. A gyarmatosítás új formája már nem elégedett meg a nemesfémek elrablásával, hanem új gazdasági szerepet szánt a gyarmatoknak. Ez kezdetben a nyersanyagtermelést és a kész­termék felvételét jelentette, de később már je­lentős volt a gyarmatokra kivitt tőke, és ezeken a területeken is beindult az ipari termelés, de szigorúan alárendelve a gyarmatosító hatalom igényeinek. Afrika gyarmatosításában az angolok és a franciák jártak az élen. A franciák nyugatról kelet felé, az angolok északról dél felé halad­va akartak összefüggő gyarmatbirodalmat létrehozni. A brit törekvéseket fejezte ki a Ka­­iró-Fokföld vasút terve. A nagyon gazdag, de ellentmondásos földrész sok ország számára a mai napig felejtendő bűnös emlék és nyűg. A mai Afrikában naponta történnek hábo­rús összecsapások egymással szemben álló csoportok között. Ezek elsősorban nem etni­kai és vallási konfliktusok, hanem megélhetési problémákból adódó fegyveres összetűzések, amiket vallási fanatizmussal, szélsőséges megnyilvánulásokkal jellemezhetünk. A glo­bális felmelegedés miatt a hőmérséklet Afriká­ban is számottevően emelkedik, a túllegeltetés miatt amúgy is gyenge legelők kiszáradnak, a folyókból a víz leapad, az iható vízkészlet drámaian csökken. Az élelmiszer megterme­lésének feltételei több népcsoport számára mostanra már kritikussá váltak, ugyanakkor a népesség növekedése megállíthatatlan. Sajnos az elmúlt húsz évben - a jelenlegi értékelések szerint - a nemzetközi szerve­zetek Afrikában tehetetlennek bizonyultak a háborús konfliktusok rendezése során. Az ENSZ nem lehet büszke a múltbéli és a jelen­legi afrikai missziói sikerére: sem a nyugat­­szaharai (MINURSO-misszió) önrendelkezési választások több évtizedes rendezetlensége, sem a vissza-visszatérő kongói vagy Ugan­dai konfliktusok nem erősítik a világszervezet hatékonyságáról kialakult minősítés javulását. Ugyanakkor a Szomáliában és a régióban má­sutt kialakult fegyveres összecsapások sem vonhatják el a nemzetközi világ figyelmét attól a szörnyű ténytől, hogy közel 13 millió ember éhezik az Afrika-szarva régióban, több millió­an ebből Szomáliában, a nemzetközi segélyek nem érnek célba, sokmillió gyermeknek nincs is esélye a felnőttkor elérésére! Az ENSZ UNOSOM-I, majd UNOSOM-II missziója, valamint az USA-erők Szomáliai tevékenységének eredménytelensége (emlé­kezhetünk, ma már film is látható a 18 amerikai katona mogadishui brutális meggyilkolásával járó, Mohamed Farah Aideed hadúr csapa­tai által 1993-ban végrehajtott akcióról) 1995 márciusában a nemzetközi békeerők teljes kivonásával végződött, amit természetsze­rűen követett a helyi szélsőséges erők meg­erősödése, majd az AQAP (al-Qaida in Arab Peninsula) nevű szervezet aktivizálódása. Az ENSZ, látva a folyamatos Szomáli­ai belső és regionális fegyveres konfliktust, s érzékelve a lakosság lehetetlen helyzetét, ENSZ-mandátumú és Afrikai Unió-vezetésű,­­szervezésű AMISOM békefenntartási misszió mellett döntött 2007 februárjában, míg az EU, az USA és Nagy-Britannia pénzügyi támoga­tást szavazott meg a misszióhoz. A biztonsági helyzet Szomáliában és a térségében 2008 elejétől romlott erőteljesen tovább, amikor is az al-Shabaab fegyveres csoport által vezetett iszlamista felkelést látva többek között az USA légicsapásokat mért az iszlamista bázisokra. A békefenntartó műveletek sikerei és kudarcai Afrikában Amikor a gyarmatosító hatalmak elhagyták az afrikai kontinens országait, az új afrikai nem­zetek számos problémával kerültek szembe mind politikai, mind pedig gazdasági téren. Ezeket a problémákat sajnálatos módon az esetek többségében nem tárgyalásos úton, hanem fegyverrel próbálták megoldani. Az ENSZ által vezetett békefenntartó misz­­sziók nem voltak túl sikeresek Afrikában, kezdve az 1990-es évek már említett Szomá­liai kudarcával, de szólni kell a ruandai béke­­fenntartó művelet szégyenletes fiaskójáról is (UNAMIR3), amely nagyban elősegítette az ott zajló népirtást. Az USA akkor lépett vissza a nagyobb méretű szerepvállalástól az ENSZ által vezetett békefenntartó műveletekből, amikor a világszervezet Szomáliai műveleté­ben („Operation Restore Propes”, amelyben az amerikaiak vezető szerepet játszottak), egy katonai akció során 18 katonát veszített. Egyes elemzők szerint Afrikában az egyre jobban eldurvuló helyi konfliktusok, az ENSZ BT lassú reagálása, a tagországok érdekte­lensége (nem ajánlanak fel elegendő katonát és pénzt a béketeremtéshez), a nagy fegyver­­gyártó és -kereskedő cégek ellenérdekeltsé­ge, az ismert komoly logisztikai kihívásokkal ötvözve, jelentős korlátokat jelent a békefenn­tartás, válságkezelés során. Részben ezen okokkal magyarázható, hogy az ENSZ-erők száma lecsökkent Afrikában. Az erőszakos konfliktusból való kilábalás szintén nem kap elegendő figyelmet a nemzetközi közösség tagjaitól. Ennek pedig a már megoldottnak gondolt konfliktus kiújulása lehet a következ­ménye. A különböző belviszályok, polgárhá­borúk nyomán víz-, energiaellátási, szállítási rendszerek, irodák és házak váltak működés­­képtelenné vagy pusztultak el, az újjáépítésük pedig nagyon lassú és költséges folyamat. Amiről egyre többet hallani, de még min­dig komoly problémát jelent: a lefegyverzési, leszerelési és reintegrációs (DDR5) progra­mok működtetése. A volt harcosok (köztük női harcosok és gyermekkatonák) társadalomba történő visszailleszkedési programjai során támogatni kell a nevelést, biztosítani a foglal­koztatottságot és a társadalmi egyenlőséget. Ezek a programok a konfliktus utáni tervezés fontos elemei. Egy pozitív példa a sikeres programokra Libéria, ahol nemzetközi segítséggel 353 szak­iskola, főiskola és egyéb intézmény biztosít képzést több mint 20 000, korábban a harcok­ban részt vett, de azóta leszerelt fegyveres szá­mára. Negatív példaként említhető a 2012 no­vemberében az Afrikai Unió kongresszusán is elsőhelyes problémaként szereplő Kongói De­mokratikus Köztársaság, ahol a már leszerelt és 2 2013/1

Next