Hungarológiai Értesítő. VII. évfolyam 3-4. szám. Nemzetközi Magyar Filológiai Társaság (1985)

Könyvismertetések - Magyar irodalomtörténet, 1983

az elmúlt évtizedben, életművének javát mégsem tartja számon a köztudat a magyar li­teratúra standard értékei között. Azt az otthontalanságot, idegenségérzetet, melyet az egész életmű - kivált a legfontosabb darabok — sugároznak, úgy látszik, egyelőre még nem tudta „megcáfolni" az utókor. Ambrus otthontalanság-érzetének és­­tudatának fő oka az lehetett, hogy generációk közé született, Mikszáth után, Ady előtt. S egyike lé­vén a túlélő „ködlovagoknak", meghatározó irodalmi szerepe Trianon után már nem lehetett. Egy régesrég eltűnt világ tartózkodó modorú,kulturált hírmondója volt ekkor. Talán, ha a Midas idejében megjelenik, ha magánélete kedvezőbben alakul, ha ízlése nem annyira kényes (vagy környezetéé nem oly parlagi), ha dramaturgoskodás, színhá­zi direktorkodás, vagy a színi bírálatok tömege helyett drámaírásra (is) fordítja erejét, invencióját és tapasztalatait ... — akkor most nem decens irodalmár íróként emlékezné­nek rá. Mindazonáltal sokat tehetne egy méltóbb és méltányosabb Ambrus-kép kialakí­tásáért a könyvkiadás is. Újabb köteteire gondolva jelezhetjük: szisztematikus váloga­tások kellenének novelláiból, meséiből, kisebb dolgozataiból. S erősebb hangsúly olyan remekművein, mint a Tóparti gyilkosság. Ambrust, a színházi embert, a kulisszák világa iránt olthatatlan rajongással égő virtuális drámaírót ez a mostani válogatás hitelesen mutatja be (ha egy bibliográfiai füg­geléket hiányolunk is). Vagy száz színi írása olvasható itt, részben hírlapokból kiment­ve (Pesti Napló, A Hét, Magyar Hírlap, Pesti Hírlap, Magyar Nemzet stb.), részben gyűj­teményes köteteiből válogatva, olykor egyiket a másikkal, másikból kiegészítve. Az el­ső dolgozat 1879-ből való, tizennyolc éves volt ekkor (ez egyébként az első nyomtatás­ban megjelent Ambrus-mű), s az utolsót két évvel halála előtt, 1930-ban publikálta. Mind az irodalom és a színi ízlés, mind a színház- és a drámatörténet fontos dokumen­tumai Ambrus bírálatai és elvi cikkei. Egyszerre dokumentálják a kort, korokat és egy finom ízlésű, européer szellem meg egy autonóm művész szemléletmódját. Olykor di­vergálva is egymással. Tiszteli Herczeget,dek­ozinál Shaw­n,,,megvédi"Racine-t (a pes­ti publikumtól), de erős óvásokat jelent Ibsen Aprajával kapcsolatban. Hauptmann Hannelé­é­ nagyra értékeli, a Cyranoról nincs egy jó szava. Aki a művészi egyéniség századfordulós kultuszát, s ezen belül „a színésznő" mitizált alakját kívánja tanulmá­nyozni és megérteni, az feltétlenül olvassa el Ambrus Sarah Bernhardról szóló írását. 1881-ből való ez a remek, nagy mélységekbe futó impresszionista rajz, ugyanabból az évből, amikorról Justh Zsigmond Sarah­ ábrázolata. Az egyik a színházrajongó polgár, a másik a szalonba is bejutó arisztokrata áhítatával íródott. Alexa Károly András László: A Madách-rejtély. Szépirodalmi Könyvkiadó, Budapest, 1983. 3431. A Hungarológiai Értesítő koncepciózus hagyománya az, hogy csak ismerteti az irodalomtörténeti, nyelvészeti és néprajzi kiadványokat, bírálatoktól tartózkodik. Je­len esetben­­megtévesztenénk a tájékozódni óhajtó olvasót, ha csupán azt rögzítenénk, hogy András László könyve a több mint egy évszázados Madách-kutatás legújabb fej­leménye, még inkább, ha hozzátennénk: újabb kísérlet az ún. „Madách-rejtély" megöl-

Next