Hungarológiai Értesítő. XI. évfolyam 3-4. szám. Nemzetközi Magyar Filológiai Társaság (1989)

A hungarológia hírei - Tudományos ülések, konferenciák - Költő/író-szerep-mű. Költői magatartástípusok a magyar irodalomban

János, a nagy példakép, Petőfi nyomán vállalkozott közírói feladatokra. Miklóssy János előadása azt a politikai-irodalompolitikai helyzetből adódó ellenzéki vezér­szerepet elemzi, amelyet Vajda az irodalmi Deák-párt ellenében, a nép-nemzeti iránytól eltérően, egy másfajta népiség jegyében vállalt. Ezt a szerepet akkor csak ő tölthette be, bár nem erre készült és habitusa sem volt igazán alkalmas rá. A Vaj­dáétól merőben különböző az a szerep, amelyet Mikszáth Kálmán, a jogi stúdiumo­kat is végzett ítélkező, igazságosztó író tölt be műveiben, amint erről Aczél Zsuzsa dolgozata meggyőzte a hallgatót. A politikai párthoz képest merőben másféle képes­ségeket igényelnek a hosszadalmas bírósági csatározások. A bíró az életben, illetve a műben másféle igazságot keres, mint amilyet a törvény fölé emelkedni képes író ad. Nagyon érdekes volt Kelevéz Ágnes témája: egy hosszú költői pálya szerepmó­dosulásait éri tetten a kivételes szerencse folytán szinte teljesen épen maradt Babits­hagyaték kéziratain. Az identitáskeresés időszakában a költő kéziratait is műként kezelte, a külső, sőt a látható forma időnként elfedi a még mozgásban lévő tartal­mat. A feladat(ok)ra találás nyomán a kéziratok egyszerű munkaeszközökké válnak. Mikszáthtal szemben Babits mint ítélkező nem az egész társadalmat teszi mérlegre, csak szűkebb világára, az írók társadalmának megméretésére kap jogosítványt a Ba­umgarten-alapítvány kurátoraként. Szabó Lőrinc költői szerepe, mint minden nagy alkotóé a hagyományos - vagy legalább a saját korában elfogadott - szerepekkel leszámolva formálódik - tudtuk meg Kabdebó Lóránt előadásából. A mindenféle politikai mozgalomtól független, az etikai mérlegelésen felülemelkedő alkotó, aki az "Egy igazságát védi". A magányba menekülő védekező ars poeticája ez, amely mégis az egész világot akarja értelmezni, a magyar lírának ezt a hagyományokban nem túlzottan bővelkedő ágát, az ontológiai költészetet juttatva magaslatokra. A konferencia második napja is elméleti alapozó dolgozattal kezdődött. Kiss Endre Költő a modern társadalomban című munkája az alábbi négy szerepértelme­zés után: immanens alkotói szerepek (például egy új műfaj létrehozása), társadalmi szerepek (a köztudatban, az olvasóközönség tudatában, a művész a társadalomban és a politkai társadalomban), művészetpszichológiai megközelítés, művészi identitás kérdése - egy ötödiket választott vezérfonalul: a mindennapi tudatban lecsapódó társadalomelméleti korszakok szerint rendezőt, így az elmúlt 150 évre a művészi szerepek módosulásához vezető következő gondolkodási típusokat különíti el: indi­vidualizmus, totalitarizmus, a fogyasztói társadalom öntömjénezése, végül a poszt­modern gondolkodás. Kovács Ida koncepciója szerint a művész lelki alkata okán egy bizonyos témakört preferáló, az irodalom létezése óta lényegében szinte változatla­nul fennálló írói posztok - filozófus, politikus vagy vátesz, formalista alanyi költő, udvari író, ítélkező moralista stb. - a szerep­ téma legérdekesebb vonatkozásai. A preferált téma mellé az előadó egy magatartásformát is tételezett, ez pl. Nagy Lajos esetében a lázadás. A nagy alkotók életműve mindig gazdagabb, mint az irodalomtörténész hipotézisei; a 20-as és a 30-as évek szatirikus novellatermése az új hanggal új magatartásformát is hozott Nagy Lajos emberi és művészi habitusába. Déry Tibor szerepeit világnézeti érlelődésével párhuzamosan bontotta ki Botka Fe­renc előadása, mindvégig azonban az íróságra - mint legfontosabb szerepre - téve a hangsúlyt. Sikert aratott Juhász Gyula és Gulácsy Lajos elvi azonosságon és jel­lembeli, mentalitásbeli hasonlóságon alapuló szoros barátsága történetének megraja

Next