A magyar művelődés és a kereszténység III. Nemzetközi Magyar Filológiai Társaság – Scriptum Rt. Budapest – Szeged (1998)

Kereszténység és nemzettudat - Tatár Mária Magdolna: Björnson és szlovák informátorai: Mi történt Csernován? (Andrej Hlinka perének sajtóvisszhangja)

püspöki ornátusban, de gyilkolásra alkalmas, hegyes bottal ábrázolták stb. Míg a magyar lapok a püspök iránt megnyilvánult szimpátiáról írtak, a szlo­vák és a cseh lapok egyértelműen támadó, negatív cikkeket közöltek. A Na­rodné Noviny még azt is felrótta Párvynak, hogy közbenjárt az államnál, ke­gyelmet kért a csernovai elítélteknek, amit a hatóságok meg is adtak. A Brnóban megjelenő Hlas azt állította, hogy Hlinka belenyugodott volna abba, ha Párvy maga ítélkezik felette, de a püspök nem vállalkozott erre, mert akkor fel kellett volna mentenie őt. Ezért utalta át az ügyet Rómába, ahol vi­szont elvágta az útját. Ugyanebben a lapban nyilatkozta Hlinka, hogy a nép jog­gal követelte az ő egyházi perének megszüntetését cserébe azért a 80 000 koro­náért, mellyel a templomépítést támogatta. (Ez sajátosan ferde, az egyházjog­ban elfogadhatatlan szemlélet: megtörtént szabálytalanságot nem semmisít meg egy egész más célra történő, önkéntes adakozás, megkezdett per alól nem lehet „pénzzel kiváltani" magát valakinek.) Azt is állítja Hlinka, hogy a nép még mindig őt követi (akkor viszont joggal tartják őt az állami hatóságok felbujtó­nak). Továbbá azzal vádolta Párvy Sándor püspököt és Fischer plébánost, hogy a tótok kiirtására szövetkeztek. (Különös feltevés ez az egyházi hierarchiáról.) A Felvidéken (Szakolcán) megjelenő Ludové Novinyt Hlinka saját lap­jának nevezte. Egyik sérelmének tekintette, hogy az egyház nem engedte meg, hogy ezt a szélsőséges hangú lapot hivatalos egyházi orgánumnak tün­tesse fel. Ebben a magyar püspökséget sommásan sovinisztának nevezte, cseh és morva paptársaitól kért segítséget, mivel magyarországi paptársai hallgatnak a magyaroktól és a zsidóktól való félelmükben. (Hlinka antisze­mitizmusa, mely később a Hlinka-gárdát Szlovákia SS-évé tette, már itt meg­nyilvánult.) Cikkében megdöbbentően uralkodói hangnemben beszélt plébá­niájáról, amely fölött nem ismeri el a püspökség fennhatóságát. (Ez a római katolikus egyházban igen súlyos egyházjogi vétség!). Hasonlóképpen szólt „városáról", amelyet kormányoz stb. Ebben a lapban jelenti be azt is, hogy vállalja a börtönt, sőt még súlyosabb dolgokat is. Egyértelmű, hogy Hlinka támogatója a morva alsó papság volt, és nem a cseh egyház. Nem véletlen, hogy a morva Hlas aggódik leginkább Hlinka karrierjéért, mely így tönkrement. A brnói püspökség kb. hétszáz papja 1907 decemberében levélben fordult a pápához, hogy Hlinka egyházi felfüggeszté­sét, ítéletét szüntesse meg, mivel Magyarországon a vallásosságot éppúgy elnyomják, mint Constantin és Valens császárok idején a pogány Rómában. A liberális államnak ilyen túlzó kritikája nem volt indokolt. Simóniáról vi­szont egy szót sem ejtettek. Erre a levélre Hlinka ismét levélben válaszolt, amelyben megköszöni a morva papok dr. Kolisek vezette akcióját. Hlinkának ez a levele is nagyon informatív egyházpolitikai álláspontját illetően: kifejti ugyanis, hogy ő maga sohasem volt úgynevezett modern pap, ellenzi a polgá­ri házasságot, követeli, hogy szűnjék meg Magyarországon az úgynevezett felekezetnélküliség, továbbá melegen üdvözli a morva papokat, akiknek ne­héz, a modernizmus ellen vívott harcait nem értékeli a kor.

Next