A magyar művelődés és a kereszténység III. Nemzetközi Magyar Filológiai Társaság – Scriptum Rt. Budapest – Szeged (1998)

Irodalom és művelődés - Ratzky Rita: Bibliai motívumok Petőfi Sándor költői képeiben

Ratzky Rita (Budapest-Piliscsaba) Bibliai motívumok Petőfi Sándor költői képeiben Petőfi és a vallás! Van-e ennél képtelenebb képzettársítás? Kedves fran­ciáitól ateizmust tanult, és bizonyára valamilyen, esetleg még gyermekko­ri, személyes élménye miatt nem szerette a papokat. Ezt az ellenérzését legsarkítottabban A gyüldei ifjakhoz című költeményében fogalmazta meg. Ennek az sem mond ellent, hogy számos iskolájának köszönhetően na­gyon sok pap barátja, jó ismerőse volt, a legismertebb Tompa Mihály. Or­szágjárásai, katonáskodásai idején többnyire az érintett helység paplakjá­ban talált kosztra-kvártélyra. Azért is, mert jórészt ők jelentették a falu ér­telmiségét. Nem volt hívő ember. Mindig kis betűvel írta isten nevét. Mégis­­ köl­tészete, gondolkodása, kivált történetfilozófiája, erkölcse a keresztény kultú­rából táplálkozott, és ezek a haj­szálgyökerek nem szakadtak el végérvénye­sen még akkor sem, amikor már a francia forradalmak történetét vallotta evangéliumának. Ezt az állítást négy témán keresztül igyekszem bizonyítani. A vizsgálódás a költői életműre terjedt ki, tehát a 859 költeményre. Ezt az önkényes eljárást csak az előadás keretei indokolják, a későbbiekben a prózá­ra is kiterjesztem a feldolgozást. I. Költői nyelvében használta a Biblia (evangélikus lévén, nyilván a Ká­rolyi Gáspár-féle fordításban, nincs rá adatunk) metaforáit, példázatait. És osztva Paul Ricoeur metafora-definícióját, miszerint a metafora nem pusztán díszítő elem, ahogyan a klasszicista retorika vélte, hanem informatív, való­ságfeltáró funkciója is van, a jelenség nem stilisztikai kérdés.­ II. Isten megjelenése a versekben. Gyakori szereplője a költeményeknek, ha nem is a főszereplő. Kezdetben az emberi történelmet irányító hatalom, később átesik bizonyos metamorfózisokon, feloldódik a természet, a szere­lem, majd a szabadság fogalmában. Sajátos megjelenési formája a magyarok istene, amely a Biblia héberek istene fogalmára vezethető vissza. III. Petőfi költészetének apokaliptikus jellege. IV. A költészet szerepéről a romantika küldetéstudatának jegyében gon­dolkodott, ami testvéri közösségben van a Biblia prófétáinak és apostolainak küldetéstudatával. Krisztus-motívum.­ ­ Paul Ricoeur: La métaphore vive. Paris, Seul, 1975. -tükör: a Biblia és az irodalom. Európa, Bp., 1996. Lásd még Northrop Fry: Kettős

Next