Fenyvesi Kristóf szerk.: ÁTMENET ÉS KÜLÖNBÖZŐSÉG • Magyarságtudományok kelet-közép-európai kontextusban / VII. Nemzetközi Hungarológiai Kongresszus Kolozsvár, 2011. augusztus 22-27.

ÁTMENET ÉS KÜLÖNBÖZŐSÉG AZ IRODALOMTUDOMÁNYOKBAN

Fleisz Katalin minőségükben vizsgálja, hogy mennyiben képesek az ember színrevitelét biztosító tapasztalatokat teremteni. Ezen belül is azok az átmenetek érdeklik a szerzőt, amelyek a biológiai, testet bevonó érzéki-affektív, valamint a kultu­rálisan megkonstruált pólusok között közvetítenek. Megfogalmazása szerint „a legérdekesebb médiumok azok, amelyek azáltal részesítik előnyben a köz­vetlenséget, hogy konstruktivitását nagyfokú műviségig fokozzák.”­ A me­diális vonzerő – idézhetjük tovább a szerzőt – tehát azokban a határokat romboló konfigurációkban rejlik, amelyek képesek módosítani az olyan tár­sadalmi különbségtételeket, mint valóság és illúzió, hitelesség és kód, tapasz­talat és szimuláció, önmagaság és társadalom, felszín és mélység, racionális és affektív. Ilyen médiakonfigurációkra talál példát az olasz opera, a japán szín­ház esetében, valamint a sport és az irodalom kapcsolódásaiban. Az esztétikai tapasztalat sokoldalúságát szem előtt tartó hozzáállásban a mediális önállóságra törő irodalom hátrányos helyzetben mutatkozik. Pfeif­fer a regény példáján keresztül fejtegeti, miszerint azt, hogy a fikció mindent képes reprezentálni, csak azon az áron tudja megvalósítani, hogy a tapaszta­lat testi-performatív oldala nem jut elégséges mediális játéktérhez. Az önnön bensőségességét tágító fikcionalitás elszakadt helyzetét felismerve egyfajta „önterápiára”, azaz folyamatosan más médiumok segítségére szorul. A re­gényben tematizált intermedialitás, a nyelv képisége, a metaforák például ilyen kompenzációs jelenségnek tekinthetők a szerző szerint. Nincs arra mód, hogy sorra vegyük azokat a materiális kultúratu­dománytól érkező kihívásokat, amelyekkel az irodalomnak mint értelme­zői gyakorlatnak, illetve intézményesült diszciplínának szembesülnie kell. Az előbb idézett médiateoretikusok mögött hatalmas területeket átfogó­szembesítő tudásanyag áll; munkáik maguk is egy kulturális szemléletmód lecsapódásai. Az elmúlt, nagyjából húsz évben az irodalom értelmezői gya­korlata más diszciplínák felé is utat nyitott; gondolhatunk itt Clifford Geertz kulturális antropológiájának szövegközpontúságára, vagy akár a Hayden White-i újhistorizmusra. Arra, hogy a köztesség, a határterület nemcsak az irodalom „belügye”, belső problémája, az antropológiát hozhatjuk fel példa­ként. Hiszen akár kulturális, akár filozófiai értelemben­ tekintjük, értelmezői hajtóerejét épp az egységes emberi szétszedése, az alaptalanság jelenti. 3 K. Ludwig PFEIFFER, A mediális és az imaginárius: Egy kultúrantropológiai médiaelmélet dimenzió, ford. KEREKES Amália, Magyar Műhely Kiadó–Ráció Kiadó, Budapest, 2005, 83. 4 Itt említhetjük Michel Foucault munkásságát vagy Wolfgang Iser irodalmi antro­pológiáját. 166

Next