A Hungarológiai Intézet Tudományos Közleményei 1-2. V. évfolyam (XXXI) 1998

MODERNITÁS ÉS KISEBBSÉGI IRODALMAK - FARAGÓ Kornélia: Létszerű nyelv/nyelvszerű lét

ciós minták gyökeres módosulása után, végérvényesen modernista illúziók­nak tekinthetjük? Gondoljuk végig a kérdést egy másik irányból, a történetiség perspektí­vájából, azaz a kisebbség történelemérzékelése és a modernitás viszonyla­tának szempontjából. A kisebbségi egzisztencia percepciós sémái ugyanis történelmi tapasztalat termékei. A kisebbségi létmód, identitás tematizálása - már a kifejezés használata is - történelmi gondolkodásmódot feltételez, mely nyitott a partikuláris entitások történelmi feltételezettségére. Ehelyütt figyelembe kell vennünk egy újabb ellentmondást, mely a modernitás szer­kezeteiből fakad. Hayden White érvel úgy, hogy a 20. sz.-i irodalom jó ré­sze ellenségesen viselkedik a történeti tudattal szemben. Szerinte „... a kor­társ irodalom egyik megkülönböztető vonása az az alapmeggyőződés, hogy a történeti tudatot ki kell irtani az írónak akkor, ha kellő komolysággal akar­ja vizsgálni az emberi tapasztalás ama rétegeit, melyek feltárása éppen a modern művészet sajátos célja"." A fentiekből kiindulva arra kell következ­tetnünk, hogy a világ modern értelmezésének hozadékai és a történetiség között ambivalenciák állnak fenn. Mindezek tudatában hogyan olvassuk Szenteleky mondatait: „Itt Vajdaságban nincs múlt, történelem és tradíció, mely a költők lelkületét befolyásolná, irányítaná, mint pl. Erdélyben. (...) egyedül a jelenben élnek ezért könnyen és messzire repülnek, hiszen sem­mi se húzza őket a múlthoz és a földhöz. (...) A tradíció, és emlék nélküli emberek progresszívak, frissen és messzire menetelnek. (...) Tekintetük a messziséget keresi, és könnyen átsiklik nyelvi, nemzeti elkü­lönödéseken. Az általános emberit látják, érzik, hirdetik".­ Mindez újabb kérdéseket vet fel. Egyrészt, érvényes-e Vajdaságban az a gondolat, amely a kisebbségi lét­percepció sajátjának tudja az antikvárius szemléletet (Nietzsche), a muzeá­lis jellegű (Zmegac), történelemszenzibilis gondolkodást? Másrészt, Apol­linaire ismert mondatára gondolva („Ám az új szellem most jelentkezik első ízben oly módon, hogy tudatában van önmagának"), feltehetnénk a kérdést, mennyiben van ez a frissnek nevezhető szellem tudatában önmagának? A modernitás önmagát mindenkor a régiről az újra való átmenet eredménye­ként értelmezi (Habermas)6, illetve normák és konvenciók világa elleni sa­játságosan ritualizált tiltakozásként (Zmegac)7 érvényesíti. Történeti szem­léletmód, tradíció hiányában azonban problematikussá válik az átmenethez szükséges készenlét, elkötelezettség, nem működhet a modern tagadóerő, nincs célpontja a kreatív tagadásnak, a szakadás az elválás jelentésalakzata legfeljebb hiányként lehet jelen. A modernitás a hagyomány jelentésének átminősítésében is, de a tagadás gesztusában mindenképpen kötődik a „múlthoz és a földhöz". Az az interpretációs vonulat, amely a partikuláris történelmi kötöttségeket hozza szóba a historizmust, a történelmi tudatossá­got megjelenítő tapasztalati sémákat építi be beszédrendjébe. „Irreális len-

Next