A Hungarológiai Intézet Tudományos Közleményei 1. XV. évfolyam (XLV) 2014

Az irodalom és a lehetséges világok - Sági Varga Kinga: Emlékvilágok Juhász Erzsébet Gyöngyhalászok című ciklusában

Hungarológiai Közlemények 2014/1. Bölcsészettudományi Kar, Újvidék Papers of Hungarian Studies 2014/1. Faculty of Philosophy, Novi Sad ETO: 821.511.141(497.113)-4 ORIGINAL SCIENTIFIC PAPER SÁGI VARGA Kinga Újvidéki Egyetem, Bölcsészettudományi Kar, Újvidék Nyelv- és Irodalomtudományi Doktori Iskola kingav85@gmail.com EMLÉKVILÁGOK JUHÁSZ ERZSÉBET GYÖNGYHALÁSZOK CÍMŰ CIKLUSÁBAN Worlds of Recollections in the Cycle Gyöngyhalászok by Erzsébet Juhász Svetovi uspomena­u ciklusú novela Gyöngyhalászok autorke Ersebet Juhas A dolgozat Juhász Erzsébet Gyöngyhalászok című novellaciklusában tárja fel a szövegek­ben megkonstruálódó emlékvilágok lehetséges világ­struktúráit. A ciklus darabjai emlék­képeket járnak körül, amelyek során kibontásra kerül egy-egy mikrovilág. Az egység az emlékezés és kitalálás teremtő kettősségére épít, így a szövegterek az irrealitás szintjén funkcionálnak. Az egyes darabokban metaforaként értelmezhető gyöngyhalászok kifeje­zést a szövegek egymásutánja allegóriává, a létértelem, az „igazság” állandó keresésének gondolatalakzatává teszi, míg a Nakonxipán- és az Attován-jelenség - beépített lehetséges világokként - részben emblémaként funkcionáló egységek, részben a „gyöngyhalászok” motívum elmélyítései. A motívum- és emblémastruktúra, valamint a metaforikus tartalom meghatározta novellaciklusban az emlékezés, a felidézés aktusa hangsúlyosan megkonstruált kommunikációs folyamatként is definiálható. A tapasztalati és a gondolati világ mozzanatai­nak át- és újraértelmezésével képződik meg a Gyöngyhalászok nosztalgia alakította térideje. Kulcsszavak: emlékvilágok, fikció, nosztalgia, lehetséges világ, motivikus-emblematikus kapcsolatok, novellaciklus. A lehetséges világok elméleti koncepciói közül a poétikai-fikciós gondol­kodás tűnik relevánsnak Juhász Erzsébet Gyöngyhalászok, a kötettel azonos című ciklusának értelmezése során, hiszen szövegei motivikus-emblematikus 59

Next