Hunnia, 1991 (15-26. szám)

1991 / 17. szám - Csernohorszky Vilmos írása

hatják, hogy mindezt nem tudták. Közismert tény­­valóságról van szó. Az évek folyamán nemcsak kí­vülállók, elsősorban Tollas Tibor, leplezték le a Ba­ráti Közösség és az Itt-Ott kollaboránsainak üzel­­meit, hanem alapító tagjuk Lipták Béla is, ki szor­gos környezetvédő munkássága révén (Bős-Nagy­maros!) Magyarországon is ismert személyiség. Ő is elvárt volna az érintettektől annyi önbecsülést, hogy felszámolják magukat, és diszkréten kövessék a történelem süllyesztőjében keny­éradó gazdáju­kat, a kommunista pártot. Ehelyett szinte imponáló következetességgel hűek maradtak az őket jellem­ző egyetlen izmushoz, az opportunizmushoz. Ezért már előre tudható, miként fognak megint viselked­ni, ha mostani kenyéradó gazdáik is eltűnnek rövi­desen a történelem említett süllyesztőjében. A fentiekben tárgyalt arculcsapást minden jogos erkölcsi felháborodás ellenére is tulajdonképpen magánügynek tekinthetjük, és ennek megfelelően értékelhetjük. A másik azonban már hivatalos, álla­mi jellegű, ezért komolyabban veendő. Szomorú fényt vet­ni­ az új magyar köztársaságra és kor­mányzatára. Hónapok óta tartó szóbeszédek után a Magyar Nemzet december 27-i számában közölt in­terjúból értesülhettünk most már minden kétséget kizáróan arról, hogy Czigány Lóránt kultúrdiplo­­máciai pályára lépett. „Rendkívüli követ és megha­talmazott miniszter"-ként­­vajon ki húzta elő a címkórság korának mosolyládájából ezt a kacifán­tos megnevezést, melynek már Keresztes Fischer Ferenc korában is jobbára csak mosolyogtak az em­berek?) már el is foglalta állomáshelyét londoni nagykövetségünkön. Ez most már tényleg nagy, népies csalafintaság, méghozzá a javából. Czigány Lóránt ur. 1970 augusztusában az I. Anyanyelvi Konferencia meghívott díszvendégeként a legelsők egyikeként árulta el és tagadta meg nemcsak saját múltját, hanem 1956 örökségét is, és szűrte össze a levet a bolsevista hatalommal. Ehhez a belépője­gyet a nemzeti emigráció tőle megszokott cinikus és nyegle kigúnyolásával, a kádári konszolidáció­nak a kiegyezés utáni korhoz való hasonlítgatásá­­val és más efféle kollaboráns szövegekkel váltotta meg. Nota bene! Nemcsak a Nemzetőrrel állt hadi­lábon, hanem a kereszténynek, nemzetinek, kon­zervatívnak nemigen gúnyolható, viszont 1956 örökségét hűségesen őrző Irodalmi Újsággal is. Ennél hitványabb kétkulacsossággal ritkán le­het találkozni, még intellektuális körökben is. Stir­ling szerint éppen ezért értetlenül áll mindenki Czigány Lóránt kinevezése előtt. A viszonyokat professzori szinten ismerő hazai ismerősöm is azt írta, hogy „a Czigány-ügyben nem azon csodálko­zik, hogy kinti magyar lett követi ember, hanem azon, hogy éppen ő". Szerény megítélésem szerint rögtön érthetővé válik ez a kinevezés (is), ha meg­gondoljuk, kik kerültek - jórészt­­ most hatalomra Magyarországon. Illetőleg megfordítva a képletet, ebből a kinevezésből (is) világosan látható, kik (is) jutottak most a húsosfazék közelébe. Zömében olyanok, akiket - az említett levélíró szerint - „nem az ügy, mármint ezé a ki népé, érdekel, ha­nem a karrier a fontos". Ezek csalhatatlan ösztön­nel megtalálják Nyugaton is az ő szakadozott jel­lemzsákjukra illő foltot, és akkor similis simili gau­­det. Vagyis ugyanazt a személyi politikát gyakorol­ják külföldi viszonylatban, mint az országon belül. Ez is egyik oka annak az általános felháborodás­nak, mely ennek az adminisztrációnak a működé­sét kíséri. Ezért az említett és más egyedi esetekből általános következtetések vonhatók le. Ezeket meg is fogalmazta Pomogáts Béla az Élet és Irodalom 1991. január 11-i számában megjelent „Istenhozzád, emigráció" című írásában a következőképpen. „Az emigráció „visszafogott" magatartása elle­nére talán hasznos lett volna jobban bevonni a nyugati magyar szakértőket az ország talpraállítá­­sába. Tudok arról, hogy néhány nyugati magyar szerepet kapott a kormány különféle tanácsadó testületeinek munkájában — különösen a diplomá­ciai karban de még így is számos olyan nyugati magyar szakértő akad, akiknek például közgazda­­sági, pénzügyi felkészültségét, összeköttetését igénybe vehette volna az új hatalom. Tapasz­talataim szerint a nyugati magyar szakértelem és befolyás mozgósításában nem annyira a körülte­kintő vizsgálódás döntött, hanem inkább, hasonlóan a hazai politikai elit kiválasztásához (kiemelés tőlem), a személyes összeköttetés vagy a túlságosan is erő­szakos felajánlkozás." Ebben minden, a lényeg azonban feltétlenül benne van. Az is, amit otthon már hónapokkal eze­lőtt beszéltek az utcán. Hogy ti. a kormány haveri, rokonsági, szomszédsági alapon állt össze. Majd­nem polgárháborúnak kellett kitörnie, hogy leg­alább párat leváltsanak. A Nyugatról felajánlkozók pedig jórészt olyanok voltak, akik idekint semmire sem vitték, megbuktak vagy tönkrementek, és most hazaszivárogva otthon próbálnak hátramoz­dítani. Mivel kvalitásaikkal nem veszélyeztetik a hazaiak pozícióit, a kommunizmusban bejáródott kontraszelekció gyakorlatának megfelelően még al­kalmazást is nyerhetnek. Az új elit ut, attól fél, mint a legnagyobb kormánypárt egyik köztisztelet­ben álló képviselője mondotta, hogy az emigrán­sok el akarják venni tőlük a miniszteri, államtitká­ri, nagyköveti és egyéb - hazaiak számára i - lukratív állásokat. Igaz, egy havi 3700 márka bérű főkonzuli lakás nem megvetendő. Továbbra is vígan érvénye­sül tehát a kommunista kontraszelekció alapelve, mely szerint alkalmazást csak az nyerhet, aki a fő­nökénél is hülyébb, nehogy kiderüljön annak al­kalmatlansága. Ha mindehhez még hozzávesszük, amit Pomo­gáts ugyancsak kifogásol, hogy a nyugati magya­rok nem szavazhatnak, valamint a meghalni haza- HUNNIA

Next