Huszadik század, 1912

1. szám - IV. Kortörténeti jegyzetek - Kortörténeti jegyzetek. I. - Külföldi szemle (Nagybirtannia, Francia- és Németország) (S. K.) - Az erénycsőszök mithosza (Zigány Á.) - Scotus Viator gentleman lett (Sz. P.) - Kalózok a közgazdaságban (Observer) - Választójogi állásfoglalások (K. A.) - A vidék átalakulása - Gróf Zichy Nándor

Az erénycsőszök míthosza 78 erkölcstelen b irodalom, amelyből — s ez nagy önmegtagadás volt részéről — kivette Shakespearet, hogy többet ne mondjunk. Renato Fucini egy igen csinos költeményében elmondja, hogy egy kis­fiú megkérdi édesanyját: mi a paráználkodás ? Az anya meg­haragszik, összeszidja a fiút s vallatja, kitől hallotta ezt a szót. A tíz­parancsolatban tanultam, feleli a kis­fiú. Ennek folytán eltiltandó lenne első­sorban a katekizmus, mely nemcsak a paráználkodásról beszél, hanem a más ember feleségének a megkívánásáról is. Még inkább eltiltandó továbbá az O-Testamentom, mely mindjárt az első lapokon vérfertőzéssel kezdődik, később pedig a trágárság és nemi perverzitás legocsmányabb példáival izgatja a jámbor olvasó fantáziá­ját; természetes, hogy az Új­ Szövetség, ugyanezen erkölcsi okokból, mint a jövő nemzedékre „káros és erkölcstelen" irodalom, szintén konfiskálandó, hiszen — hogy a Mária Magdolnának rossz példáját ne is említsük — a szeplőtlen fogantatásnak sokszoros emlegetése önként fölkelti a naiv gyerek fantáziájában a kíváncsiságot, hogy­­ milyen is lehet tehát a szeplős fogantatás, ami pedig bizonyára erkölcstelen. A klasszikus irodalomból alig lesz megmenthető valami. Aristo­phanes vígjátékainak gyönyörű fordítása semmi esetre se; igaz, hogy ezt Arany János fordította, a magyar tudományos Akadémia meg­jutalmazta és saját költségén ki is adta, de némuljon el Kenedi Gézával szemben az a törpe minoritás, mely Periklestől Ciceróig, Horatiustól Goetheig azt vallotta, hogy Aristophanes minden időknek egyik legnagyobb vígjátékírója volt. Sappho és Tyrtaeus szintén elkobzandók , hogy Tyrtaeus miért? . . . Mert arról énekel, hogy a csatában elesett öreg hős markában szorongatja nemző szerveit, s ezt a hasonlatot Homértól kölcsönözte, aki tehát — még egyéb okokból is — szintén indexre való. Hogy hamar végezzek a görögökkel: Anakreon, Xenophon, Sophokles, Euripides és Aischylos, hogy csak az ismerteket említsük, mind pornográfusok többé-kevésbbé; ezeket tehát vagy meg kell fosztani eredeti szépségeiktől, vagy nem szabad az ifjúság kezébe adni. A latin klasszikusok közt még szörnyűbb pusztítást kell véghez vinnie az irodalmi tanácsnak. Itt legfölebb csak Vergiliust szabad közkézen hagyni, a többi mind indexre kerül: Horatius és Tacitus, Plautus és Terentius, Petronius és Seneca, Sallustius és Ovidius .. . de minek soroljuk föl valamennyit? Ezek mind máglyára valók, az Egyházatyák nagy részével, akik közt ott van Aquinói szent­ Tamás, aranyszájú szent­ János, Origenes stb., akik mind pornografikus képekben, buja hasonlatokban prédikálták a tisztaság és önmegtartóztatás erényét. Igaz, hogy a tridenti zsinat elnézőbb volt, mert kivételt tett a latin klasszikusokkal propter sermonis elegantiam et proprietatem, de hát micsoda a tridenti zsinat tekintélye és judiciuma egy Kenedi Gézához képest, aki már vagy 20 éve oktatja és neveli gyalogjáró filozófiával a vidéki kaszinók és olvasókörök publikumát — a Sámbár Mátyás nyelvén és dialektikájával? ... De gyerünk tovább: indexre Dante, Petrarca és Boccaccio, indokolás nélkül; indexre mind a többi quattro- és cinquecentisták: a derék Machiavelli Mandragóra-j­a és a híres Suppositi, a Bibbiena

Next