Századunk, 1934

Szemlék - Csécsy Imre: Vajda-Voevod, Károly Mihály és Zilahy Lajos

nyerheti. Abban hittek csupán, hogy békét teremthetnek itthon és ennek ré­­vén méltányos békét kaphatnak a győzőtől. S­­bár ez valóban naivság volt s egyébként is avatatlanok voltak, annyiban mégis reálpolitikát csináltak, ahogy számoltak a befejezett tényekkel is jóelőre megegyezést kerestek azokkal, akikről akkor már csak az avatottak nem tudták, hogy a béketárgyaláson nem mint karzati vendégek fognak megjelenni­, hanem­­ mint tárgyaló felek. Amerika válasza Burián békeajánlatára, az előbb említett Lansing-jegyzék el­ismeri Csehszlovákiát,­­mint önálló államot és mint az osztrák-magyar mo­narchiával és szövetségeseivel szembenálló hadviselő felet». S Vajda­ Voevodék (hogy mégegyszer visszatérjünk erre) sem voltak oly rettenthetetlen hősök, hogy pusztán a maguk szakállára merték volna kijelenteni október 18-án a magyar parlamentben: «A magyarországi és erdélyi román nemzet szervezete nem ismeri el ennek a parlamentnek és ennek a kormánynak jogosultságát arra, hogy magát a román nemzet képviselőjének tekintse és az általános béke­tárgyaláson a magyarországi és erdélyi román nemzet érdekeit képviselje; ezt kizárólag a saját nemzetgyűlése által kijelölendő szervekre kívánja bízni Kijelentjük, hogy minden határozat és megegyezés, amely e szervek bele­egyezése nélkül jönne létre, semmis és a román nemzetre nem kötelező .. Ma már tudjuk, hogy Románia és az entente már 1916-ban megegyeztek a trianoni határokra nézve. És 1918 október 18-án már csak­­ esedékessé vált ez a megegyezés. Vajdáék nem voltak hősök, mert október 18-a után híveik m­ár gyáváknak bélyegezték volna őket, ha nem vállalják azt a csekély sze­mélyi kockázatot, ami ehhez a kiálláshoz akkor még kellett. . . Néhány órával azután, hogy Károlyiék velük tárgyaltak, a francia csapatok Viddinnél előnyo­mulnak a Dunáig s ezzel megbénul a központi hatalmak délkeleti frontja is. • Mégegyszer bocsánat, hogy közismert tényeket idézünk. A legenda hivatásos ápolóival, akik ezeket jól tudjá­k, csak hidegvérrel elhallgatják vagy megha­misítják, nem érdemes vitába szállni. Zilahy Lajosnak azonban, éppen mert jóhiszeműségét elismerjük, szemére kell vetnünk, hogy nem tanulta meg a tör­ténelemórán feladott leckét. Zilahynak az sem ártott volna, sőt h­rveit néhány kellemetlen félreértéstől megkímélte volna, ha alaposabban belemélyed az eugenika erkölcsi, szociológiai és biológiai problémáiba, mielőtt fiatalos hév­vel egy áltudományos retrográd törekvés szolgálatába állítja tollát — de ez, elismerjük, nehéz kérdések bonyolult szövedéke, amelynek áttekintéséhez sok­oldalú szakismeret kellene. A történelem adatai azonban könnyen hozzáférhe­tők s ha a felületes munkatárs — mert nem hisszük, hogy e gyatrán formált mondatok magától Zilahytól erednek — ignoranciájában történelmi ítélet­mondásra vetemedik, a művelt szerkesztő dolga, hogy visszaparancsolja őt a riport kaptafájához. S hogy semmi félreértés se lesyen: nem neheztelünk Zilahyék­ra azért, mert nem híveik az októberi eszméknek. A vita most nem az eszmékről, ha­nem a politikusok felelősségéről folyik s közülük is csámán az úgynevezett polgári vezérekről van szó. Az októberi eszmék: magyar függetlenség, nemze­tiségi egyenjogúság­, béke és szövetség a Duna völgyében, valóságos demokrácia a nemcsak történelmileg adott, de gazdaságilag is észszerű határokon belül s minden, ami e demokráciának tartalma lehet: egyéni és gazdasági szabadság, gyökeres földreform, a magántulajdon elvének fenntartása mellett a monopol­kapitalizmusnak, mint hatalmi rendszernek letörése. Mi nem hisszük, hogy mindezeknek megvalósítása nélkül valaha is helyreállhat itt egy tartós egyen­súly s e meggyőződésünket az a bizonyosság sem befolyásolja, hogy e pro­graram egészétől ma már és ma még naivan messze vagyunk. De a gondolat szabadságát vallván, elismerjük mindenkinek, a reakciós demagógoknak épp­úgy, mint a jóhiszemű kételkedőknek soját ahhoz, hogy ezeket az eszméket bírálják, támadják, elvessék, sőt gyűlöljék. Ám attól, hogy elfogadjuk-e eze­ket az eszméket vagy sem, teljesen független az a másik kérdés, hogy az ok­tóbristák, mint politikai cselekvők, ügyefogyottak, avatatlanok, hibásak, bű-

Next