Ifjúmunkás, 1970 (14. évfolyam, 1-53. szám)

1970-09-17 / 38. szám

A KISZ KÖZPONTI BIZOTTSÁGÁNAK HETILAPJA Alapítási év: 1922. IV. sor XIV. évf. 1970. szeptember IX Ara 30 báni Hogy méltán Három jelzővel lehet a legjob­ban meghatározni azt a kívánalmat, amit a plenáris valamennyi KISZ- szervezet nevelőtevékenységétől el­vár : árnyalt, dinamikus és haté­kony. És ezzel az ülés tükrözte a­­zoknak a feladatoknak a lényegét, jelenthessük melyeket a Román Kommunista Párt Központi Bizottsága Plenárisa 1967 november-decemberében tűzött ifjúsági szervezetünk elé." A KISZ Országos Tanácskozása óta eltelt időszakban — amint ez a plenáris ülés jelentéséből és a hoz­zászólásokból is kitűnt — szer­vezetünk tevékenységi köre ki­­szélesedett, kompetenciája és fele­lőssége megnövekedett, ennek kö­vetkeztében munkája sokrétűbbé és kézzelfoghatóbbá vált Tanúi lehet­tünk valamennyien a kezdeménye­zőkészség megélénkülésének, az ér­tékes hagyományok felújításának és ápolásának. Helyesen járt el a ple­náris, amikor az életrevaló tapasz­talatokat összegezte azzal a céllal, hogy ezeknek folytatása ne marad­jon el, minden egyes szervezetben hasznosítsák és továbbfejlesszék a bevált módszereket tevékenységi formákat Ugyanakkor az ülés igé­nyesen, mélyre szántban, határozott kritikai érzékkel rámutatott azokra a hiányosságokra is, amelyek a szervezésben, a belső szervezeti élet­­ben még fellelhetők, sürgetve fölszá­molásukat Egyes KISZ-szervezetek­ben, főleg a mezőgazdasági egységekben, épí­­tőtelepeken, intézményekben még mindig erősen szűk keretek között fejti ki munkáját az alapszerve­zet, akciói alig vagy egyáltalán nem kötődnek az illető egység leg­fontosabb problémáihoz, nevelőmun­kája a formalitás miatt vérszegény. A legnagyobb hiba az, hogy­­ ezek­­ben a szervezetekben nem mérik fel reálisan a tagok együttes lehe­tőségeit, nem ismerik azok kíván. Ifjúmunkái (Folytatása a 1. oldalon) A KISZ KB szeptember 4—5-i Plenárisának margójára ISMÉT BECSENGETTEK Nagy bajban volna a világ, ha az őszi a szeptemberi becsengetés elma­radna. Mert a nagy, jelképes és ugyanakkor abszolút gyakorlati csengetés leg­alább annyira az élet rendjéhez tartozik, mint maga a kisbetűs, hétköznapi élet. Minden esztendőben ünnepnek tódítunk, mert így esik jól nekünk, mert szeretünk ünnepelni, meghatódni. Pedig mindössze arról van szó, hogy elküldjük húgainkat, gyermekeinket, menjenek, üljenek be az iskolapadokba, figyeljenek arra, amit a katedráról mondanak nekik, mindarra, ami onnan elhangzik, szükségük lesz majd rá az életben. Elküldjük őket tele reménnyel, hogy ők jobban oda tudnak figyelni, nemcsak azt hallják meg, amit nekik mondanak, hanem azt is, ami a mondás mögött van, szóval, hogy ők jobban megtanulnak tanulni, mint mi, s okosab­ban is hasznosítják azt, amit megtanultak, amit akartak megtanulni. Senki se vegye dehonesztálásnak, inkább egyezzünk meg abban, hogy az iskola nem templom, nem szentély, hanem egyszerűen munkahely. A világ legfontosabb munkahelye. Különben ezért övezi nagy tisztelet. És ezért van az is, hogy az idei iskolakezdés alkalmából lelkes hangú, buzdító erejű üzenetet intézett tanárokhoz és tanulókhoz pártunk és államunk vezetősége. Éppen ar­ról van szó : a társadalom is azt várja, hogy ezen a „munkahelyen“ tényleg ne termeljenek selejtet, hogy itt mindenki elsajátítsa azt, amit el kell sajátítania ahhoz, hogy olyan emberré válhasson, amilyennek az elkövetkező nemzedék­nek lennie kell. Hogy mégis ünnep ? Persze, hogy az. Mint ahogyan ünnep minden kezdés. Az iskola örök kezdés, így rugaszkodik neki minden évben az iskolai KISZ-szerve­­zet is. Ezúttal azzal a hittel és elszánással, hogy önállóbb lesz, semmiképp sem függvény, hogy lesznek ötletei, s főleg azzal fogja segíteni a tanárokat, hogy a fiatalok életet is tanuljanak. Mert ugyan ez nem tantárgy, de azért van olyan fontos, mint Thales tétele... A világ java része nincs nagyon nagy bajban : ismét becsengettek, Lázár László A KISZ KB 1970 szeptember 4— 5-i Plenárisának HATÁROZATA a Kommunista Ifjúsági Szövet­ség IX. Kongresszusának össze­hívásáról ÉRETTSÉGIZETT LÁNYOK A GYÁRBAN Kovács Erzsébet ankétje AULA Praktikus-e a nyári gyakorlat ? A BARATSÁG ÉS EGGYÉFOR­­ROTTSÁG JEGYÉBEN Kommentárunk a román-bolgár tárgyalásokról ŐSZ Nem tudom, mit lehet kezdeni ma­napság egy ilyen szürke kis szóval, hogy ősz. Ilyen címmel esetleg fogal­mazást lehetne írni a negyedik osz­tályban, de mi már jócskán kinőttünk a negyedik osztályból, úgy, hogy a fogalmazást most hagyjuk el. Ha mondjuk, száz évvel ezelőtt tartanánk az időben, nem kellene sokáig gon­dolkodnunk, hiszen a legbájosabb sze­relmes levelet írhatnák meg e szó hangulatából, valahogy így: „Tisztelt Honleány, ősz van. A rét levelek, s a rút elmúlás ideje. Szabad-e megtuda­kolnom ezen avarszagú levelem út­ján, kitörölte-e emlékezetéből az idő rohanó árja a bűvös természet virá­nyos ölébe tett ama kirándulásaink sorozatát, melyet egykor a legnagyobb szenvedéllyel oly gyakran ismétlünk ?“ Bizony, elment ez a száz év is, szerel­mes levelünkben nincs mit keresnie az ősznek, ha egyáltalán írunk manap­ság szerelmes levelit. Sem az ősz­ han­gulatának nincs mit keresnie, annyira kikopott már. De nemcsak a levelek­ből Az életünkből is. Az ősz ma a tervteljesítés ideje. Tárlatok, évadnyi­tások, vásárok ideje. A szántásé. A betakarításé. A tűzifa beszerzésének ideje. A nagy kisorsolásoké. Bajnok­ságok ideje. Rendben van. Legyen. Agyő ökörnyál, hamvas szilva, szüreti nóta, töklámpás, hulló levél, haraszt, költöző madarak, hóharmat, csöndes esők hangulata. Hanem az elmúlástól, az elmúlás gondolatától egy kicsit nehéz lesz bú­csút venni. Annyira nehéz, hogy meg­próbálni sem érdemes. Csak annyit tehetünk, hogy szembenézünk önma­gunkkal. Azzal, hogy mit végeztünk el, s mit nem. Azzal, hogy miképpen sáfárkodtunk. E szembenézésre viszont nincs jobb alkalom, mint az ősz han­gulata. V­aAa» va*ju*­*

Next