Ifjúmunkás, 1971 (15. évfolyam, 1-52. szám)

1971-01-14 / 2. szám

E heti interjúnk HOL AZ IFJÚSÁG? Kérdez : Domokos Eszter Válaszol : Bodor Pél — a Televízió magyar nyelvű adásának főszerkesztője — HOL KAP HELYET AZ IFJÚSÁG a tévé ma­gyar nyelvű adásában ? — Formálisan könnyű válaszolni. Minden hónap második csütörtöki napján sugározzuk a magyar szerkesztőség ifjúsági adását. — ÉS NEM FORMÁLISAN ? — Nem gyerek-adásról van szó, hanem gyerek­cipőben járó ifjúsági adásról, amelynek jellegét —­­ távlati elképzeléseink szerint— izgalmas ankét, prob­­léma-fürkésző riport és a vetélkedő szabja meg, va­lamint a szép szórakozás , ifjúsági klubok, stúdió­­színpadok, dzsessz-klubok ismertetése, tudományos- és sporttájékoztató. — A MINDEN FIATALT FOGLALKOZTATÓ KÉR­DÉSEK, AZ IFJÚSÁG ÉRDEKVÉDELME, IFJÚSÁGUNK HELYZETÉNEK FELTÉRKÉPEZÉSE SZEREPEL-E A TÉVÉ TERVEIBEN ? — Az ifjúsági ankétok konkrét és valós tartalma lesz az, ami választ adhat erre a kérdésre. A ka­masz­gondoktól a szellemi önállóság, az alkotási vágy kérdésétől az eszmék és cselekvés viszonyáig, a fiatalkorú bűnözésig, a világkép-filozófia kérdé­séig sok mindent tisztáznunk kell. Rá akarjuk vezet­ni a fiatalokat arra is, ami sajátos értékünk (iroda­lom, képzőművészet, zenei anyanyelv, népművészet, néprajz). Azt hiszem,, ez a­ hazafias nevelés legjobb módja is. — MIT VÁR A MAGYAR ADÁS AZ IFJÚSÁGTÓL? — Becsületes, őszinte leveleket. Sajnos, elég keve­­set kapunk. A legtöbb fiatal levelezőnk megelégszik azzal a szerény igénnyel, hogy — ha lány — Kis­­falussy Bálintot, — ha fiú — Széles Annát láthas­sa minél gyakrabban a képernyőn. — MIT TART ÖN A LEGFONTOSABBNAK A TE­LEVÍZIÓ ÉS AZ IFJÚSÁG KAPCSOLATÁBAN ? — Hogy a fiatalok a magukénak tekintsék ezt a képernyőt, hogy úgy szidják-szeressék, mint a ma­gukét, és hogy meggondolkodtassák őket. Helyük­ről, szerepükről a mai és holnapi életben. Közismert igazságok? a 3. oldalon Idegen-e az idegenlégió ? 1830-ban hozták létre, P. Howard regényeiből úgy tudjuk, jópofa és egzotikus regények összeröffe­­nése céljából. A rideg valóságban : gyarmatfenn­­tartó hadsereg. Mivé vált az idegenlégió ? — kalan­dos lelkű olvasmány-hőseink nyomába vágunk a Pa­ris Match segítségével, a 7. oldalon. CSILLAGVIZSGÁLÓ ! Hírneves sportolók albuma indul a 8­ Oldalon Hallottak Önök az Empire State Building-ről ? Igen ? Nos, rövidesen induló soro­zatunkban nem a híres New York-i felhőkarcolóról lesz szó, hanem a BODY BUILDING- ről, magyarán a TESTéPÍTÉS- ről. Javorek István testnevelő tanár többleckés bemutató rajzokkal illusztrált kurzusá­ból mindenki elsajátíthatja a szép és harmonikus felépítésű, acélos izomzatú, rugalmas test kialakításának tudomá­nyát. Egyelőre a 16 és 35 év kö­zötti fiúk és férfiak készülje­nek fel a nagy kitartást és rendszerességet kívánó test­edző tanfolyamra, mert — Jön I Jön I Jön I a BODY BUILDING Világ proletárjai, egyesüljetek! A KISZ KÖZPONTI BIZOTTSÁGÁNAK HETILAPJA Történelmi pillanat A XIX. század második felében Románia egyre in­kább a kapitalista fejlődés útjára lép. Az 1848-as pol­gári-demokratikus forradalom, a Román országok egyesülése egy egységes nemzeti államban, a huza­­reformok, a nemzeti függetlenség kivívása — ezek azok a csomópontok, amelyek gazdasági, társadalmi, politikai és kulturális kihatásukban elősegítették a tőkés termelő erők és termelési viszonyok kialakulá­sát, az egész társadalom előrehaladását. Új társadalmi osztály jelenik meg a társadalom po­litikai-gazdasági színterén: a proletariátus, melynek aktív jelenléte egyre nyilvánvalóbbá válik. A mun­kásosztály képviseli az igazság, szabadság és társa­dalmi haladás eszméit és eszményeit, magában hor­dozza a nagy társadalmi átalakulások lehetőségét és cselekvő erejét, mely arra hivatott, hogy végképp megdöntse azt a társadalmi rendet, mely benne, a proletariátusban önmaga ellentétét életre hívta. De ebben az időszakban a hazai proletariátus még nincs tudatában saját erejének és hatalmának, nem érzi át saját osztálymivoltát és történelmi hivatását. A feudális maradványokkal összefonódott román polgári társadalom azonban egyre kevésbé tudja lep­lezni önmagát, sebei föltárulnak, s ezzel párhuzamo­san — természetes fejlődési folyamat eredményeként — végbemegy a proletariátus szervezeti politikai és ideológiai érlelődése. 1893-ban az első szervezkedési Boda József (Folytatása a 2. oldalon) Főnökök között Szülőhelytől távol Azt mondták egy fiúnak : na, akkor ha így trtént, szedd össze a holmid és menj el, jössz, csak az, hogy ne veszítsd el, ne add fel önmagad, csak az, hogy otthonod legyen s­ ben­ne helye örökségnek és múltnak. Névnek és jö­vőnek, amelyet hordasz, is a fiú elindult, sokféle hír járja róla... Riport a 4. oldalon Alapítási év: 1922. IV. sor. XV. évi, 1971. január 14. Ara 30 báni Brassó és Szeben megyei munkalátogatása után NICOLAE CEAUŞESCU elvtárs Prahova megyei ipari vállalatokat keresett fel. Felvételünk a ploieşti-i ve­gyi felszerelések gyárában tett látogatás egy mozza­natát örökíti meg. A HOZZÁÉRTÉS KÖVETELMÉNY Mióta meghonosodott nálunk a tervgazdálko­dás, még sohase volt úgy, hogy valamely doku­mentumban ne hangsúlyoztuk volna a minőség fontosságát. S hovatovább egyenrangú „partner­ré" válik a minőség a mennyiséggel. Figyeljünk csak jól oda NICOLAE CEAUsESCU elvtárs újévi üdvözlő beszédének néhány szavára: „Bízvást kimon­dhatjuk, hogy a X. pártkongresszus irány­elvei alapján kidolgozott következő ötéves terv biztosítani fogja potenciálisan, de különösen mi­nőségi szempontból az egész nemzetgazdaság magasabb színvonalra emelését". „De különösen..." — mit jelent ez? Teljesíte­ni kell maradéktalanul a megnövekedett felada­tokat, úgy azonban ,hogy a minőség követelmé­nye sehol se szoruljon háttérbe. Hozzáértés nélkül azonban nyilvánvaló, hogy nem tud senki jó minőséget felmutatni. S hogy bennünket, fiatalokat mennyiben érint ez a leg­főbb követelmény, arra kevés szóval is válaszol­hatunk. Kitől, ha nem a minden iránt érdeklődő fiataltól várható az új, a magasabb szintű iránti természetes érzékenység ? Kitől, ha nem a fiatal, még „gólya"-szakmunkástól várható el a tapasz­talatgyűjtés, az ismeretek gyarapításának, a mes­terség tökéletes megismerésének óhaja ? S mi, fiatalok, sokat nyomunk a latba. Szocia­lista iparunk egész nagy hadserege ifjúmunkás. Hunyad megyében például a mintegy 63 ezer KISZ-tagnak több mint a fele a bányászatban, kohászatban, építőiparban dolgozik. És elégtétel­lel olvassuk azt, hogy a hunyadi ifjak nemcsak azzal vannak tisztában, mi a feladata a kombinát­nak, kitermelésnek, részlegnek, hanem azzal is, hogy ebből pontosan mennyi, milyen a ráeső rész. Tudják ugyanakkor azt is, hogy ennek telje­sítése megkívánja az állandó tanulást, a műszaki vívmányok azonnali elsajátítását. A fiatal mér­nökök és technikusok számára köröket szervez­nek, a KISZ megyei bizottsága technikai-tudomá­nyos közlönyt ad ki, mikromonográfiák jelennek meg a megye sajátos mesterségeiről... Mindez törődést jelent, azt példázza, hogy Hunyad megyében a fiatalok megértették a ma parancsát, amelyre válaszolniuk kell, másként menthetetlenül lemaradnak. Hunyad megye példáját hoztuk fel, de biztosak szeretnénk lenni abban, hogy az ország vala­mennyi KISZ-szervezete, a fiatalok döntő hányada tudja, mit jelent: „... de különösen minőségi szempontból..." IFJÚMUNKÁS

Next