Ifjúsági Magazin, 1970 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1970-02-01 / 2. szám

A szobrok sokat tudnak az asszony­ról, akár a modellek, akik közül né­hányan eljöttek a kiállítás megnyi­tására. Az a göröngyös arcú mun­kás például, aki az imént két tábla csokoládét húzott elő a nagykabátja zsebéből, és félszeg, röstelkedő moz­dulattal csúsztatta a művésznő ke­zébe. Takács Erzsébet boldog. Szerény ünneplő ruhája gondosan kikefélve, kemény, kis kontya a kiállító terem különböző pontjain villog, szép kun arcán pirosság ömlik el. Van itt még valaki — hol egy szobor takarja, hol a nézelődök háta mögül figyeli az eseményeket —, aki mindenkinél többet tud Takács Erzsébetről. És mindenkinél erőseb­ben hisz tehetségében, művészi el­hivatottságában. Ő is Erzsébet. Er­zsike, a szobrásznő tizennyolc éves lánya. EGYSZER „MEGSZOBRINTOM” — Ha idehoznának egy húsz mázsás követ, anyu kifaragná a télen. Nem törődne hóval, faggyal, fogná a vé­sőt meg a kalapácsot, aztán rajta! Sokszor elképzeltük, ha lenne elég tüzelőnk, ennivalónk, meleg ruhánk, és itt volna az a behemót kő az ud­varon, a szilvafa mellett, anyunak meg nincs más gondja, csak vésni, faragni. De hát ez csak képzelődés. A valóság?. .. Arról is sok szépet tudok. Néha meg okosabb hallgat­ni. Azt például nem szoktam itthon elmesélni, ha az iskolában kiolva­som az osztálytársam szeméből, hogy a ruhám ósdi, a cipőm ronda, és mindenkinek van már magas szárú csizmája, csak nekem nincsen. Ha ilyesmit elmondanék neki, megállna a kezében a szerszám, lehervadna arcáról a mosoly. Egy kicsit állna még a félig kész szobor előtt, aztán megfordulna, venné a táskáját, és rohanna pénzt keresni. Oda, ahová éppen hívnák. A legnehezebb férfi­munkára is habozás nélkül vállal­kozna értem. Igen. Ilyen volt min­dig. Ha idejön a világ legokosabb kritikusa, és azt tanácsolja neki, hogy hagyja abba a szobrászkodást, egészen biztos, hogy nem fogadja meg a szavát. De ha én egyetlen­egyszer azt mondtam volna, hogy torkig vagyok a művészettel, a nyo­morúsággal, soha többé nem nyúlt volna a szerszámaihoz. De erről még beszélni sem jó, mert ez egyenlő volna a halállal, s én már pöttöm­­lánykoromban azzal a gondolattal gyötörtem magam fél éjszakákon át, hogy mi lenne velem, ha anyu meg­halna. Sötétbarna haj, ragyogó fekete szem, fiatal arcán ott rejlenek a kun ősöktől örökölt vonások. Fehér kö­tött harisnyába bújtatott lábait egy­másra vetve üldögél az anyja dívá­nyán, mögötte a sárgára festett falon hatalmas emberfejforma folt. Ned­vesség. — Egyszer „megszokh­atom” — szokta mondani az édesanyja le­fekvéskor. — „Nyugodtan alszom mellette, hiába vicsorog, mint a me­sebeli szörnyeteg. Nem árthat ne­kem.” NAGYON FÉLTEM A LÁTOGATÁSTÓL A szobából kilátni a parányi „mű­terem-konyhába”, ahol szobrokra, torzókra potyog a vakolat a nyirkos, felhólyagzott mennyezetről. Ebben a környezetben nőtt szobrásszá Takács Erzsébet. Itt nőtt fel Erzsiké is. — Mi nem szégyelljük, hogy sze­gények vagyunk — folytatja a lány. Föláll, az ablakhoz lép, nézi az ud­vart, a behavazott szilvafát, s talán a húszmázsás követ is látja a fa mellett, amiből gyönyörű szobor lesz egyszer, robosztus, kemény férfialak. — A világért sem szeretnénk más­nak látszani, mint akik vagyunk, de megmondom őszintén, nagyon fél­tem a maguk látogatásától. Tegnap még azt mondtam magamban, meg­szököm, vagy nem nyitok ajtót, szó­val féltem. Miért? Mert egyszer már megírták az újságban, hogy anyu az ágydeszkát hasogatta fel szobor­állványnak, emiatt engem hetekig gúnyoltak az iskolában. „Most min alusztok?” — kérdezgették a lányok, és nevettek. Hiszen igaz volt, amit írtak, és az is igaz, hogy anyuka ka­landos úton-módon szerzi a szobrok anyagát. (Néha bejárja a fél Buda­pestet egy darab kőért, aztán maga cipeli haza.) De miért fontos az ilyesmit megírni? Még azt hiszik,)

Next