ifjúsági Magazin, 1981 (17. évfolyam, 1-12. szám)

1981-11-01 / 11. szám

Victor Vasarely és Csepel Tibor. Merészségnek tű­nik így egymás mellé írni a két nevet, még azt is mondhatná valaki, hogy kerül a csizma az asztal­ra? Nos, szó sincs valami párhuzamról, mivel a művészt az egész világ, a zeneművész Csepeit pedig csak szűkebb környezete ismeri. Hogy Csepel neve az elmúlt hetekben valamelyest ismertebbé vált, annak kizárólag Vasarely a magyarázata, ugyanis a budapesti Metró Klubban egy hétig láthatták az ér­deklődők Csepel Vasarely-gyűjteményét. Tegyük rögtön hozzá: zenei programmal összeelegyített tár­latot, a megnyitón Csepel és hazai együttese ját­szott, később pedig magnóról szólt a zene. Hogy miért? — Vasarely művészete kinetikus, képei mozog­nak. Márpedig a mozgás maga is zene. Nekem mér­hetetlen boldogság, hogy Vasarely ezzel tökéletesen egyetértett, azt mondta: ő is így képzelte. Ebből a válaszból persze már a napnál is világo­sabb, hogy Csepel személyesen ismeri Vasarelyt. * Victor Vasarely, azaz Vásárhelyi Győző 1908-ban Pé­csett született. Érettségi után orvosnak készült, majd a festészeti akadémiát látogatta. 1930-ban költözött Párizsba, ahol huszonöt éven át grafikai munkásságot folytatott különböző cégek szolgálatá­ban. „Párizsba érkezve, egy bizonyos mesterség volt a kezemben; rajzoló voltam, kifogástalan technikai tudás birtokában. Az ihletett bohém már a múlté. A költészet a hosszú és fárasztó szürke hétköznapok munkájával születik meg, a boldog bizonyosságok felvillanásaival...” * — öntől bizonyára mindenki azt kérdezi, hogy hány képe van Vasarelytől, hogyan kerültek az ön birtokába, mit érnek és mit kapott a művésztől ajándékba. Elnézést kérek, de ezt az újságírónak is meg kell kérdeznie! Zavartan mosolyog. — A kérdésnek csak azért nem örülök, mert hiá­ba mondok én bármit, mindenki ott lyukad ki, jó, jó, de mit ér ez forintban. Minthogy a legtöbb ké­pet aukciókon vásároltam, meg különböző gyűjtők­től, s mivel a képeknek forintban kifejezhető áruk van, természetesen igen jelentős értéke van gyűjte­ményemnek. Hangsúlyozni szeretném azonban, én a zene mellett a műgyűjtésre tettem fel életemet, szerénytelenség nélkül állíthatom, hogy tányér­gyűjteményem például egyedülálló az országban. Viszont én egyetlen darabtól sem válnék meg, egy­szóval nem tekintem tökének. Egyetlen célom az, hogy Vasarelyt mindenkivel megismertessem, a magam szerény gyűjteményén keresztül. Azt aka­rom, hogy az emberek megszeressék ezt a csodála­tos művészt. Mert Vasarely közösségi művész, a szó legpontosabb értelmében az! * Marcel Joray írja könyvében Vasarelyről: „Téved, aki itt csak puszta ész alkotómunkájá­nak gyümölcsét látja. Olyan szerkesztett vonalak és formák ezek, amelyek a maguk tökéletességében is mindig megújulók, mindig újra felfedezettek. És a színek is, élénk, erőteljes ellentéteikkel vagy finom titokzatos akkordjaikkal. Erő és finomság. A geo­metria és a költészet párosulása. Vasarely már na­gyon régen elhatározta, hogy a művészetet még in­kább a közönség szolgálatába állítja, és hogy az ember környezetét a művészet segítségével humá­­nusabbá alakítja. Megtette az első lépéseket. Meg­alkotta a plasztikai egységet, amelyből olyan mű­vészeti ábécét hozott létre, amely már alkalmas volt arra, hogy segítségével magát kifejezze. Majd kialakította az alkalmazás módszerét. Egyetemes művészi formanyelvre törekedett, mely inkább vi­zuális, mint értelmi művészet, amely mindenkié és nem csupán a kiváltságosaké. Már korlátlan pél­dányszámú művészi nyomatai és plasztikus sokszo­rosításai meghódították a világot. Az emberibb kör­nyezet megteremtésére az építészethez, a közterek­hez, a városképhez kapcsolódó monumentális mű­veket alkotott. S miután 1970-ben létrehozta a Gordes-i Múzeumot — amely munkásságának ke­resztmetszetét mutatja be —, 1974—1976 között fel­építette a csodálatos Aix-en-Provence-i Alapít­ványt, ahol óriási és nagyszerű műveivel bebizo­nyította, hogy elgondolásai teljességgel megvalósít­hatók. Utópista? Volt idő, amikor ezt hittük róla, annyit tervezett és ígért. De íme az eredmény: cse­lekedett és megtartotta szavát. Nem szerény, hanem hathatós kívánt lenni. Csakúgy, mint Le Corbusier, aki a híres francia bájjal kapcsolatos célzásokat megelégelve így kiáltott fel: »Nem vonzerőre, ha­nem erőre törekszem .. — Hogyan lesz valaki Vasarely-hívő, mert gondo­lom, Ön az? — A kezdetnek igen prózai a magyarázata — vá­laszolja Csepel. — Nyolc éve egy aukción vettem egy Vasarely-képet. Elkezdtem otthon nézni a ké­pet ... Csepel felesége közbevág: — Egész pontosan úgy történt, hogy napokon, heteken keresztül órákig nézte a férjem azt a ké­pet, és én attól kezdtem tartani, hogy megbolon­dult. — Ezt úgysem tudom megmagyarázni, valami megfoghatatlan érzés vett hatalmába, egyszerűen nem tudtam a szememet levenni a képről. Ettől kezdve mindent elolvastam Vasarelyről, jártam az aukciókat, minden pénzemet a gyűjtemény gyara­pításába fektettem. Ez lett a hobbim, szenvedélyem, mit mondhatnék még . . . — Gondolom azt, hogy szeretett volna személye­sen is megismerkedni a művésszel? — Nézze, én erre akkoriban gondolni sem mer­tem. Csupán két éve vettem magamnak a bátorsá­got, hogy levelet írjak Vasarelynek, és megmondom őszintén, nem reméltem, hogy válaszol. Igaz, nem kértem tőle semmit, csak megírtam, mennyire cso­dálom és azt, hogy szeretném a magam szerény esz­közeivel propagálni művészetét. — Komolyan gondolja, hogy egy ilyen világhírű művésznek szüksége lehet az ön közművelődési propagandá­jára ? — Igen, komolyan gondolom, ugyanis szerintem Vasarelyt itthon nem ismerik eléggé, vagy nem elég jól ismerik az emberek. S mindenki, aki tud segíteni, tehet valamit. A legfontosabb, hogy maga Vasarely érezte át ennek a kérdésnek a jelentősé-­ gét, mert nemcsak válaszolt, de hamarosan propa­gandaanyagot is küldött nekem. Bizonyára nem udvariasságból, hanem azért, mert a közösségi mű­vészetről alkotott hitvallása nem puszta szó. VICTOR VASARELY VILÁGA Róla, akiről százhúsz könyvet, megszámlálhatatlan mennyisé­gű tanulmányt és cikket írtak, képtelenség újat, valami ere­detit írni. Festő, rajzoló, szob­rász avagy építész? Minden­kinek szíve joga, hogy minek tekinti Victor Vasarelyt, ko­runk zseniális művészét, ám fogadjuk el a leghitelesebb véleményt, magának az alkotó­nak a hitvallását erről a sokat vitatott kérdésről: „Sem ez, sem az, díszí­tőművész vagyok!” Mint minden nagy művészt, lehet őt imádni, tagadni, érte­ni, nem érteni, magyarázni vagy félremagyarázni. De sem­mi baj, ha mi laikusok nem tudjuk megfogalmazni, hogy mi az, amit Vasarely csinál és csupán kíváncsian, ámulattal nézzük alkotásait. Ha ezt tettük, elértük a művész cél­ját, hisz sok év­vel ezelőtt meg­mondta már a világnak: „Engem nem magyaráz­ni, hanem nézni kell!”

Next