Ifjúsági Magazin, 1984 (20. évfolyam, 1-12. szám)

1984-03-01 / 3. szám

Visszalapozva a történelmi krónikákban — úgy tűnik — tavasszal nemcsak a ter­mészet, de a társadalom erői is örökké megújulásra készülnek. A hosszú telek bénító, nagy hadseregeket (Napóleon ve­resége Moszkvánál, a nácik veresége Sztá­lingrádnál) is megroppantó hónapjai után, a tavasz, az új márciusok, mindig a re­ményt, a hitet, egy jobb jövő eszményeit, a felszabadító harcok lehetőségeit hozták el az emberiség számára. De egyetlen ta­vasz sem volt olyan ígéretekkel teljes, mint 1848-ban! Ebben az esztendőben mintha összebe­széltek volna Európa népei, szinte egy idő­ben próbálták levetni a zsarnokság jár­mát, elűzni a gyűlölt uralkodókat, s fel­számolni az avult társadalmi berendezke­déseket. S bár a legtöbb országban napok, olykor órák alatt győzött a forradalom, az utca népe, e forradalmak mégsem csa­k a pillanat szülöttei voltak. Fellángolásuk előtt már évek, évtizedek óta izzott a ha­mu alatt a parázs. „VISELŐS AZ IDŐ...” Az 1848-as forradalmak csíráit már a szá­zad elején, a Szent Szövetség megalaku­lása idején elvetették. Ferenc osztrák csá­szár, Frigyes Vilmos porosz király és Sán­dor orosz cár, a napóleoni háborúk utáni győztes nagyhatalmak uralkodói 1815. szeptember 26-án írták alá az új európai rend alapítólevelét, amellyel a három feu­dális nagyhatalom elejét akarta venni minden forradalmi megmozdulásnak. Az összeszabdalt, felosztott Európára kénysze­­rített, a népek önrendelkezési jogait sem­mibe vevő status quo azonban nem bizo­nyulhatott tartósnak, még ha új korszak kezdődött is Európa történetében. A nagy­hatalmak ugyan mindent megkíséreltek, hogy ne csak Napóleon hódításait, de a nagy francia forradalom eszméit is felszá­molják, az összetákolt vagy szétszabdalt államalakulatokban azonban a „rend” és a „béke” csalóka felszíne mögött kezdettől fogva merényletek, tüntetések, terrorista akciók, katonai puccsok jelezték, hogy halmozódnak azok az indulatok és ener­giák, amelyek a későbbi robbanást elő­idézték. Oroszországban a dekabristák támadták a cár „atyuska” feudális birodalmát, Né­metországban és Itáliában a független nemzetállam eszménye mellett érveltek mind lángolóbb szenvedéllyel, terjedtek az angol és francia utópisták nézetei, s bár a háborút követő gazdasági prosperitás, a konszolidációs évek ugyan még nem ked­veztek a merész gondolatok széles körű elterjedésének, nem biztosítottak nagy tö­megbázist a reformereknek és radikáli­soknak, a „kísértetjárás” már ekkor meg­kezdődött Európában. Elsősorban a szellemi és művészeti élet képviselői terjesztették az új tanokat, mű­veikkel mind több ember szemét nyitva a valóságra. Franciaországban Beranger, George Sand, Eugene Sue, Balzac, Baude­laire, Angliában Dickens, Shelley, Byron, Németországban Heine, Herder, Fichte, Börne, Ausztriában Lenau, Magyarorszá­gon a „fiatal Magyarország” reformnem­zedék írói, költői, kritikusai bontogatták szárnyaikat. Ezekben az években szület­nek meg a tudományos szocializmus, Marx és Engels első művei is, köztük A filozófia nyomora, A német ideológia. A munkás­­osztály helyzete Angliában. Sőt, a Kom­munisták Szövetsége II. londoni kongresz­­szusa (1847. november 29.—december 8.) megbízásából megírják a Kommunista Kiáltványt, amely 1848 februárjában je­lent meg, s amelynek első mondatai így sűrítik az európai helyzetképet: „Kísértet járja be Európát — a kommunizmus kí­­sértete. Szent hajszára szövetkezett e kí­sértet ellen a régi Európának minden ha­talma, a pápa és a cár, Metternich és Gui­zot, francia radikálisok és német rend­őrök ...” Marx és Engels az előző évtizedek ta­pasztalatai alapján írták meg műveiket, amelyek már a harmincas évektől jelezték a forradalmak eljövetelét. 1830-ban Fran­ciaországban elűzték a gyűlölt Bourbono­kat, felkelésre, megmozdulásokra került sor Lengyelországban, Németországban és Itáliában is. Ezek a forradalmi moz­galmak azonban még sikertelenül és el­szigetelten kísérelték meg a szabadság ki­vívását. Vezetőik Párizsba, a forradalmak városába emigráltak. Itt készültek fel az új összecsapásokra, itt ismerkedtek meg az új eszmékkel, itt formálódott az az új eszme, amelynek igenlői egyetértettek ab­ban, hogy az eljövendő forradalomnak ál­talános európai forradalomnak kell lennie, amelyre Párizs adja meg a jeladást. Az eszmék fokozatos elterjedésén kívül a negyvenes évek közepének gazdasági ne­hézségei, az 1846—1847-ben Európát sújtó rossz termés, a munkanélküliség, az éh­ínség teremtették meg a kirobbanó harc feltételeit. A FORRADALMAK FORGÓSZELÉBEN 1848 elején először a leggyengébb lánc­szem, Itália roppant össze. Január máso­dikén a megemelt dohányárak elleni tilta­kozást követően kitört a „dohánylázadás”. A lakosság lemondott a dohányzásról — a tett jelképes utalás az amerikai forra­dalomra, amikor 1773-ban az angol gyar­matok népe lemondott a teázásról — hogy az osztrák államkincstárt megfossza a be­vételektől. A milánói tüntetőket azonban szivarozó titkosrendőrök és besúgók pro­vokálták, a kirobbanó verekedést pedig lovasrendőrök oszlatták szét. Az incidenst követően a „Ki a németekkel Itáliából!” jelszó jegyében a nagyvárosokban tünte­tések kezdődtek, s január 12-én Palermó­­ban, majd 27-én Nápolyban győzött a for­radalom. Ferdinánd király meghátrált és kimondta a bűvös szót: alkotmány. Az első győzelmek után a példát látva a többi olasz fejedelemségben is megmozdult a nép. Garibaldi hazájába sietett Dél-Ame­­rikából, ahol addig „vörös ingeseivel” (a vörös ing a dél-amerikai húsfeldolgozó munkások öltözéke volt) sikeres harcokat vívott a brazíliai, illetve uruguayi zsar­nokság ellen. A megmozdulásokat köve­tően a mindenhonnan szorongatott Habs­­burg-birodalom szövetségeséhez, a cárhoz fordult bajtársi segítségért. De miközben a tárgyalások folytak, újabb puskaporos A felkelők elégetik a királyi trónt a júliusi emlékoszlopnál Magyar jurátusok Bécsben, 1848. március 15-én Demokratikus klub Párizsban, 1848-ban 4

Next