Ifjúsági Magazin, 1985 (21. évfolyam, 1-12. szám)
1985-04-01 / 4. szám
MINI INTERJÚK • MINI INTERJÚK • MINI INTERJÚK • MINI INTERJÚK • MINI INTERJÚK • MINI INTERJÚK A KEK-töl Londonig Amikor ezek a sorok megjelennek, már valószínűleg ígg kölni együttessel egy Las Agas-i show-ban ég fel a budapesti diszkótávé-verseny nyertese, a londoni világbajnokmásodik helyezettje, Boros úr. A szerződés egy évre szól, de a külföldi turné ezzel nem ér véget. Az ajándék a győzelemért, egy világ körüli hajóút, természetesen műsorral. ■ Hogyan jutottál el idáig? - 1978-ban volt a KEK- en egy diszkótánc-verseny. Összetettben 4. lettem. Az első 5 győztes párt a tv könynyűzenei show-műsorokra hívta, így kerültem be ebbe a vérkeringésbe. Amatőrként minden előképzés nélkül, 1979- ben tettem egy vizsgát, és C- kategóriájú ideiglenes működési engedélyt kaptam, mielőtt a mesterhez — Jeszenszky Endréhez — mentem tanulni. 1984-ben kaptam A- kategóriát. Eleve táncosnak készülni? 1978-ban érettségiztem, majd a filmlaboratóriumban voltam filmlaboráns, felvételiztem a TF-re, a színművészetire nem vettek fel, majd jött a táncverseny a KEK-en és a többit már elmondtam. Profi táncosként menynyire tartod fontosnak a folyamatos tréninget? — Általában az az emberek véleménye, ha színpadra kerülnek, hogy nekik már semmiféle képzésre nincs szükségük. Az én esetemben nem így van, legalábbis szeretném, ha nem így lenne. Nekem a balettórák fontosak, a rendszeresség is szükséges. De a saját példámból okulva látom, hogy ha az embert felkapják, sok más olyan dolga akad, ami miatt lecsúszik a gyakorló balettórákról, menedzselni, fotóztatnia kell magát, mégis, mindig muszáj időt szakítani a rendszeres tréningezésre. — Azt mondtad, a színművészetire felvételiztél. A tánc mellett megmaradtak az ilyen irányú terveid? — Igen, szeretnék másképp is színpadon lenni, más műfajban is: szteppelni, színésziz edni, énekel Cseles gáncsok A debreceni Szócal Andrea a gyengébb nem erősebb feléhez tartozik, a női cselgáncs válogatott tagja. — Nőies sportnak tartod? — Cseppet sem, viszont nagyon szeretem a cselgáncsot. — Nyilván ezt válaszolnák hasonló kérdésre a mői vízilabset a női ökölvívók is ... Bár a női ökölvívás kifejezetten nem tetszik, vannak sportágak, amelyekben a nők is szeretnék bizonyítani lüket, ügyességüket. S a cselgáncs vagy akár a vízinem árt a női szervezetnek. S miért éppen a cselgáncs felé kezdtél kacsingatni? — Az öcsém korábban kezdte, s amikor hazajött, ukrán velem folytatta az réseket. Ez annyit jelentett, hogy megfogott és földhöz vágott. Meguntam az „ahogy esik, úgy puffan" helyzetemet, s tizenöt évesen én is jelentkeztem. Ma ver!-és a Debreceni Dózsa igazolvenyzője vagyok az 56 súlycsoportban, Ifjúságitegóriában. — Mennyire „sérülékeny" sport a cselgáncs? — Az átlagosnál veszélyesebb, különösen a fojtástechalkalmazásánál kell vigyázni. A legfontosabb mégis a helyes eséstechnika. Ezzel sok sérülést meg lehet akadályozni. Nekem például egy alkalommal a kulcscsontom mozdult ki a rossz esés miatt. — Vetted már hasznát a tudásodnak a versenyeken, edzéseken kívül? — Egyszer a sötét utcában három férfi egyértelmű szándékokkal közeledett felém. Lehet, hogy azóta is emlékeznek a találkozásunkra, sikerült megvédenem magam. Látod, ezért is csinálom. — Gondolom, nem a helyes eséstechnikára tanítottad őket. Ha nem cselgáncsozol, mi történik? — Jó hangosan elkezdtem volna sikifőzni. a Képes-tábor Magyar Zsuzsa, az Iparművészeti Főiskola KISZ-bizottsági szervezőtitkára tavaly nyáron egy kísérletsorozat részeként alapfokú képzőművészeti tábort szervezett Fehérgyarmaton. — Honnan az öllel?— A kísérletsorozat eszmei atyja Szemadám György festőművész. Részt vettem az általa irányított tábor munkájában, s az elmúlt évben segítője lehettem. Most egykori iskolámban gyűjtök ismereteket. — Hogyan alakult a program? — Nagyon feszített programmal s fokozatosan nehezedő feladatokkal láttuk el a gyerekeket. A résztvevők fogalmi gondolkodását, színérzékét, térlátását, fantáziáját igyekeztem felmérni s fejleszteni. — Milyen eredményre jutottatok? — Kollektív munka volt, s bár kis csoportokban foglalkoztunk, nem születtek sablonos megoldások. Lazításként életnagyságú önarcképet készítettek a résztvevők. Kapcsolódó fogalmak gyűjtésével közelítettünk a feladatokhoz, így nagyon meglepő asszociációk is születtek. — Milyen élményeket nyújtott a munka? — Mivel zenei tagozatos gyerekek vettek részt a tanfolyamon, érdekelt a különböző zenék karakterének megragadása. A tánczene elsődleges volt, a sanzon, a cigányzene, az opera, a középkori orgonamuzsika sorában. A zene, a képzőművészet és a kollektív képzelet olyan új gondolatokat keltett a gyerekekben, ami miatt jó lenne folytatni a megkezdett munkát. BU Zyuln AZ INTERJÚKAT KÉSZÍTETTÉK: BUDAI JUDIT CSONTOS TIBOR FALUS TAMÁS MOLNÁR KÁROLY Egy zenész két zenekarból A huszonhat éves Németh Viktor kétszeres résztvevője volt a fiatal dalosok fehérvári országos találkozójának. A CHB együttes tagjaként játszott és szólistaként is felhívta magára a figyelmet igényes szövegeivel. " A CHB mellett egyébként tagja vagyok a többnyire sportolókból álló Tengx- Lengxnek is — említi Viktor kiegészítésként. — Hogyan lehet egyszerre két zenekarben játszani és közben szólistaként is fellépni? — A Tengx-Lengx-ben főleg amerikai népzene-feldolgozásokat játszunk, de kevés idő jut a gyakorlásra, szereplésre. A CHB-ban nem amerikai, inkább saját ízű country muzsikát csinálunk. Gitárosénekesként ideiglenes CRI vizsgám van, de igazán nem érzem magam profinak. Sokat zenélek munka után, napi négy órában távirat-kézbesítőként dolgozom a postánál. — Mióta muzsikálsz ? — Autodidakta módon, tizenegy éve. Billentyűs hangszeren kezdtem. Nagyon szeretem az akusztikus zenét, szerintem a gitárnak is lelke van. — Miről szeretsz dalolni szólistaként? — Részben hozzám közel álló költők verseit zenésítem Aj - ---------Ján, részben mai témájú dalokat írok. Viban azért is akarok lenni, mert hatni kívánok az emberekre, hogy éljenek, gondolkodjanak felelősségteljesen. Tudom, nem én vagyok a leghivatottabb eldönteni, hogy ez mit is jelent, de érzem, hogy lehetne normálisabban is élnünk. Úgy érzem, a zene tisztasága talán segíthet valamit. Muzix 81 Valósággal berobbant a nemzetközi hangszerpiacra a debreceni Sjólay-testvérek találmánya, a Müzic 81. A rockzene és a komputertechnika kapcsolatának újabb láncszeme iránt nyugatnémet és japán cégek egyaránt érdeklődnek, itthon pedig az Omegakoncertek és a szintetizátorfesztiválok elmaradhatatlan tartozéka ez a kis csodamasina. Egyik megalkotója Szalay András. — Miért nevezik szenzációsnak a találmányotokat? Aki járatos a szintetizátorok világában, az tudja, ' midi anya mi Muzix 81 Composer elnevannak analóg szintetizátorok. A vetésű készülékünk az egyetlen a világon, amely egyszerre tud kapcsolatot teremteni mindkét szabványú berendezéssel. Pontosabban, jóval többet tud, mint egyszerűen kommunikálni a kétféle rendszer között. Használatához kazettás magnetofon, tévékészülék és Sinclair Spectrum vagy ZX 81 típusú számítógép szükséges. — Mivel tud többet a Muzix hasonszőrű társainál? — Memorizálja a dallamokat, pontosan reprodukálja azokat, s ha szükséges, le is kottázza. Ezen kívül olyan is bátran használhatja a készüléket, aki nem tud hangszereken játszani. Elég, ha betáplálja a számítógépbe az általa kitalált dallamokat, s a gép így polifonikus, többszólamú darabokat állít össze. — Hol nem igazán haszna a készüléknek? — A lemezfelvételeknél. Köztudott, hogy a stúdiókban hónapokig készülnek a lemezfelvételek. A Muzix lerövidíti a felvételi időt, hiszen az otthon előre elkészített zenei programot a stúdióban csak be kell játszani. Ott vagyunk az Omega-koncerteken is Matolcsy Kálmánnal, régi zenésztársammal. A Muzix segítségével csináltuk meg a Panta Rhei Computer című albumot, s szerepeltünk az Omega lemezeinek felvételein is. — Gondolom, külföldön is használják már a Mozizot. — Elsőként Frank Farian, a Boney M. együttes menedzsere kezdte használni.