Igaz Szó, 1984. július-december (32. évfolyam, 7-12. szám)

1984-10-01 / 10. szám

látja, hogy — francia mintára — hidat építsen a szellemi és a született arisz­tokrácia között. Azon fáradozik, hogy Pest széthulló elit társadalmát egy szint­re hozza. Meglátja, hogy a magyar arisztokrácia éppen úgy megérett a pusz­tulásra, mint a francia uralkodó osztály. A darwinizmus romantikusan értel­mezett elméletei alapján a fáradt, pusztulófélben levő fajt szeretné megmenteni, felfrissíteni a romlatlan, testileg-lelkileg ép, erős parasztság segítségével. Ezt az elgondolást sugallja a Kiválás Genezise összefoglaló cím, amely műveinek nagyszabásúra tervezett sorozatát foglalta volna egybe. (A sorozatból négy kötet jelent meg: A puszták könyve, 1891; A pénz legendája, 1893; Gányó Julcsa, 1895 és a Fuimus, 1895), így tehát nem szociális tudatosság alapján fordult a parasztság felé. A paraszti élet egészébe, mélységeibe nem is tudott behatolni. A parasztság valódi helyzetét nem látta meg. Faluszemlélete mes­terkélt, illuzórikus. Regényeinek szereplői többnyire a valóságtól elvonatkoz­tatott, idealizált alakokká váltak. Ám látásmódja úgy is kiemelkedett osztálya szűk köréből. Kortársainál hí­­vebb képet festett a városi polgárságról is, amely a maga módján zárkózott, konvencionális, formaságokra épített, szűk körű életet élt. Ezt az úrhatnám társadalmi réteget nemegyszer metsző gúnnyal jeleníti meg. Kortársai a modernizmus megtestesítőjeként könyvelték el. Valóban, kor­látai, dekadenciája ellenére is pozitívumot jelentő alakja volt a századvégi magyar irodalomnak. Legjelentősebb regénye a Foimus, amely világnézeti, művészi útját, fejlő­dését és korlátait mintegy szintézisben mutatja be. Egy haldokló osztály ver­gődését írja le, de ugyanakkor egy nyugtalan, vibráló élet önvallomása, szám­vetése és kérlelhetetlen kritikája is kicsendül belőle. A lesújtó bírálat, az elkerülhetetlen vég hangoztatása mellett — ha bátortalanul is — megvan benne az optimista előrelátás távlata. Érdeme, hogy más kortársaival (pl. G­ozsduval) szemben meg tudta őrizni a magyarság jövőjébe vetett bizakodó hitet. Művészileg éppen ez emeli ki a regényt a századvég prózaalkotásai kö­zül. Kétségtelen: a Faimus kritikai realista mű. Azonban az író művészi rea­lizmusa ne­m lehetett tiszta, mivel világnézeti alapja mindvégig romantikus maradt: a letűnőfélben levő arisztokráciát szerette volna megmenteni a paraszt­ság megújító erejével. Szerencsére a romantikus gondolkodót mégis háttérbe szorítja a realista művész. És talán ebben rejlik legnagyobb művészi, irodalomtörténeti értéke, hogy kritikai realizmusa meghaladta világnézeti korlátait! Kilencven évvel ezelőtt, 1894. október 9-én halt meg Justh Zsigmond. SALLÓ LÁSZLÓ Emberségtől költészetig Poéta-lelkek vágya az önmegvalósításra — a címben jelzett két fogalom között ívelő pálya gyors befutása. Az út: a versírás. Amelynek során emberi és költői lényegnek kell találkoznia. A mérték: a mű, a vers. Bár írása iro­dalmi kifejezésformákat mozgósító mesterség, ugyanakkor a mester munkájá­ban az emberséget mint tartalmat kifejező hivatás. Különösen tanulságos lehet, ha e hivatás visszfényét egyszerre több köl­tői műhely darabjain becsülhetjük. Erre ad lehetőséget a Kriterion Könyv­kiadó egyik legújabb kiadványa*, amely három költő sokban hasonló világát mutatja be az olvasónak. * Segíts meg, emberségben! Gábor Ferenc, Máté Imre, Számadó Ernő versei. Kriterion Könyvkiadó, Bukarest, 1994. 374

Next