Ikarus, 1965 (9. évfolyam, 1-52. szám)
1965-05-26 / 21. szám
AZ IKARUS KAROSSZÉRIA- ÉS JÁRMŰGYÁR DOLGOZÓINAK LAPJA IX. ÉVFOLYAM, 21. SZÁM. " ■ ---------— — 1965. MÁITZS 26. Elkészült az Ikarus idei versenyfelajánlása További 3,4 millió forinttal csökkentjük az önköltséget A Minisztertanács és a SZOT vándorzászlajának ünnepélyes átvétele előtt a vállalat felajánlást tett, hogy ezzel is kifejezze, nem kíván megállni az eddig elért eredményeinél. Az akkor tett vállalásokat most már kibővítették, és összeállították az Ikarus-gyár 1965. évi versenyvállalását. Ennek alapvető gondolata az volt, hogy hazánk felszabadulásának 20. évfordulóját a vállalat dolgozói méltóképpen kívánják megünnepelni. Többet kívánnak nyújtani, mint amennyit az elmúlt években elértek. A vállalás pontjai között szerepel, hogy elkészítenek egy 557-es autóbuszt a moszkvai kiállításra, továbbá 34 darab 4 kilowattos aggregét utánfutót és 5 repülőgépszállító utánfutót. A pótalkatrészt kellő időben legyártják. Fokozni kívánják a gyártás ütemességét, a rendelők jogos műszaki kifogásait nyolc napon belül kijavítják. Vállalják, hogy 1,5 százalékkal növelik a termelékenységet, a többlettermelést változatlan létszámmal érik el. Szigorú takarékoskodással 3,4 millió forint költségmegtakarítást kívánnak elérni. A kísérleti céllal a Szovjetunióban üzemeltetett 556-os és 180-as autóbuszokon szerzett tapasztalatokat felhasználják. A KGST-országok szakosítási törekvésének megfelelően foglalkoznak, a szovjet—magyar kétoldalú együttműködés keretében, a hátsó hidak és a mellső tengelyek egységesítésével, tipizálásával. Az egységes hátsóhidat egy 55-ös és egy 180-as típusú kocsiba szerelik legelőször. Vállalják továbbá, hogy a munkaverseny fellendítése érdekében a jelenleg szocialista címért küzdő üzemekhez még két üzem és két műhely csatlakozik. Megalakult a fehérvári gyáregységben a döntőbizottság A székesfehérvári gyáregységben is megalakult — az egyeztető bizottság utódaként — a gyáregység döntőbizottsága. Elnöke: Kolozsy Sándor, elnökhelyettese: Preiszler Nándor. A bizottság állandó tagjai: Kövics Tibor, Horváth Lajos, Molnár János, Sóvári Miklós, póttagok: Kis Klára, Ober László, Kendrovics Miklós, póttagok: Kiss Sándor, Maloványi Sándor, Dala János, Khaut András. A döntőbizottság elnökének és elnökhelyettesének a részére a megbízóleveleket 1965. május 1-i hatállyal adta ki a Fejér megyei területi döntőbizottság. Az állandó és póttagokat részben a gyáregység, részben a szakszervezeti bizottság jelölte ki. 938 millió példány húsz év alatt Szombaton kezdődik az ünnepi könyvhét A gyár területén is állítanak fel könyvsátrát Az idei könyvhetet május 29- én, szombaton 12 órakor nyitják meg a budapesti Adyszobornál felállított könyvsátornál. A könyvhét érdekessége: a könyv-utca. A Váci utcán ugyanis a Kristóf tértől a Pesti Barnabás utcáig pavilonok állnak majd. Külön asztalokon találhatók a mai magyar írók alkotásai, a klasszikusok és a külföldi irodalom. A televízió május 30- án, délben 45 perces helyszíni tudósítást ad a megnyitóról. A Rákóczi úton, az Otthon Áruház mellett felállított könyvsátor ebben az évben a nőké lesz. A népszerűvé vált „Nők könyvespolca” iránt érdeklődők a helyszínen beléphetnek a tagok sorába. A könyvárusító helyeken vásárolt minden 50 forint értékű könyv után 10 forintos ajándéksorsjegyet adnak. A sorsoláson nem nyert sorsjegyeket névértékben könyvre beváltják. A könyv ünnepének alkalmából írók és költők látogatják meg a könyvsátrakat és olvasóikat. A XVI. kerületben Fekete István és Kiss Dénes dedikálják műveiket. Könyvkiadásunk húsz évét a számok is jellemzik. 1945. és 1964. között kiadtak 284 210 művet, több mint 938 millió példányban. Ebből szépirodalmi mű 130 millió. Jelentős ebből a mai irodalom mennyisége: több, mint 60 milió példány. Az ünnepi alkalomra 75 mű jelenik meg, összesen egymillió százezer példányban. Az idei könyvhétnek különös jelentőséget adnak a felszabadulásunk 20. évfordulójára kiadott antológiák: A megnőtt élet; Tavasz Magyarországon. Megtaláljuk a könyvsátrakban az idei Kossuth- és József Attila-díjas írók és költők alkotásait, így Garai Gábor Nyárvég, Váci Mihály Kelet felől című verses könyvét, Cseres Tibor Hideg napok, Kassák Lajos Egy lélek keresi magát című regényét és Hubai Miklós Hősökkel és hősök nélkül című, hét drámát tartalmazó kötetét. Az üzemi könyvterjesztő sátrában ugyancsak megtalálható csaknem valamennyi most megjelent alkotás. Az üzem területén is állítanak könyvsátrat. Az Ikarus—Trabant-párosverseny első félévi feltételei A zuackaui Trabant-gyár és az Ikarus között már évek óta folyik a verseny. Az elmúlt félévi eredmény alapján a budapesti dolgozók győztek. Most megcésve ugyan gyárunk illetékesei közlik az Ikarus dolgozóival azokat a szempontokat, amelyek szerint majd értékelni fogják 1965 első félévének eredményeit. A gazdasági feladatok közé tartozik a termelési terv menynyiségi és specifikációs teljesítése. Az exporttervet június 30-ig kell befejezni, fokozni kell a munka termelékenységét és teljesíteni a nyereség tervét. A technológia fejlesztése érdekében a Német Demokratikus Köztársaságnak az Ikarus négy darab tv-kocsit gyárt. Emelni kell a száz főre eső elfogadott újítások számát; az újítási javaslatokkal 3 millió forint megtakarítást érünk el, és vállalja az Ikarus azt is, hogy június 30-ig a szerelőgyáregységben üzembe állítják az első vonalat. A versenyszerződés szerint a szocialista brigád címért küzdő brigádok számát 2 százalékkal kell emelni. A termelésből kieső munkaidőket 10 százalékkal kell csökkenteni. A szerződésben vállalták, hogy az előző évhez képest fél százalékkal több tagdíjat fizetnek be. A versenyszerződést sajnos későn kötötték meg, a félévből mindössze már csak másfél hónap marad vissza ahhoz, hogy az üzem dolgozói a feltételeket teljesíthessék. Huszonketten jelentkeztek egyetemre az idén Közeledik az iskolaév vége és a következő tanulmányi évre való jelentkezések időszaka. A mátyásföldi Corvin Mátyás Gimnáziumban már „ballagtak” az esti technikum hallgatói. Most már a vizsgákra készülnek. Az oktatási osztály tájékoztatása szerint már lehet jelentkezni a technikum következő évére is, megérkeztek a jelentkezési lapok és ezeket június 20-ig ki kell tölteni. Az egyetemi és a felsőfokú továbbképzésre való jelentkezéseket már lezárták. Huszonketen kívánnak tovább tanulni. A vállalat minden jelentkező kívánságát továbbította és javasolta. Az 1965/66-os könyvviteli oktatás különböző formáira: államháztartási könyvelői, felsőfokú államháztartási, mérlegképes könyvelői, okleveles könyvvizsgálói, okleveles árszakértői vizsgákhoz előkészítő tanfolyamot indítanak. Ezekre május 20-ig lehetett jelentkezni az oktatási osztályon. Megérkeztek vállalatunkhoz azok a negyedéves műegyetemi hallgatók (kilencen), akik nyolchetes termelési gyakorlatukat vállalatunknál végzik. A készülődés és a vizsgák időszaka érkezett el, a művelődési házban az általános iskola 7. és 8. osztályát végző dolgozók számára is. Ők május végén és június elején számolnak be arról, amit egész évben tanultak. Érdekes látnivalók a KGM pavilonjában Május 21-én, délután 2 órakor megnyílt a Budapesti Nemzetközi Vásár a közönség előtt, és ettől kezdve — május 31-ig — naponta délelőtt 10 órától este 10 óráig (a pavilonok este 8-ig) tart nyitva, kivéve az úgynevezett „szakmai bemutatóikat, amikor a közönség délután 2 órától tekintheti meg a vásárt. A rendezőség ugyanis biztosítani kívánja, hogy az ipar és a kereskedelem képviselői nyugodt légkörben végezzék üzleti tevékenységüket. A vásár felülmúlja az eddig látott BNV-ket — ezt állapítja meg az ember hamarosan, miután elkezdi a szemlélődést. A vásárnak különösen nagy jelentőséget kölcsönöz az, hogy népünk most ünnepelte felszabadulásának 20. évfordulóját, s jól érzékelhető itt, mit alkotott rövid húsz év alatt a dolgozó nép, a szocialista magyar ipar. Ezenkívül a vásár is jubileumhoz érkezett, hiszen éppen negyven esztendeje, hogy megalakult a Nemzetközi Vásárok Szövetsége és 1925- ben először rendeztek Budapesti Nemzetközi Vásár néven kiállítást. A vásár nemzetközi jellegét kidomborítja a külföldi kiállítók részvétele. Az idén 34 országból több, mint ezer kiállító érkezett a Városligetbe s a hivatalos kiállítók közül, most először vesz részt a vásáron Brazília, az Egyesült Államok, Irak, Irán, Kuvait és Tanzánia. A kiállítás 260 000 négyzetméternyi területe is meghaladja a tavalyi rekordszámot, s örömünkre szolgál, hogy évről évre mind nagyobb érdeklődés nyilvánul meg a Budapesti Nemzetközi Vásár iránt. A megnyitás napján, reggel 7 órakor léptünk be a Dózsa György út felőli főkapun, azzal a határozott szándékkal, hogy egyenesen saját pavilonunkat, illetve az Autó- és Traktoripari Tröszt kiállítását keressük fel. Elhatározásunkat mégsem sikerült valóra vállalni: egyszerűen nem tudtunk ellentállni a látnivalók csatortá- isának, s csak fél 10 tájban , értük el kitűzött célunkat. (Tessék csak megpróbálni, hogyan rohan az idő, ha az ember betér „néhány percre” egyikmásik kiállítóterembe!) A kaputól jobbra, a látványos szökőkút mögött, megakadt a tekintetünk a „Kohó- és Gépipar” feliraton. — Ezen a csarnokon átsietünk, hogy éppen csak lássunk belőle valamit — mondottuk. De mielőtt bementünk volna, szóba elegyedtünk a Műszeres Gépipari Szövetkezetek bemutató autóbuszának személyzetével , akik egy használt Ikarus 31-esből alakították ki ezt a világjáró útra induló, különleges műszerekkel berendezett kocsit, s ha már ott voltunk, megcsodáltuk a beépített, s tökéletesen működő (vivőfrekvenciás) darutelefont, amely bárhol, bármelyik nagyfeszültségű villamosvezetők igénybevételével üzembe helyezhető. Láttunk itt még három Ikarus-származású buszt, amelyeket a MEDICOR Művek rendezett be fogászati, trópusi fogászati, illetve vérvételi célra, valóságos orvosi rendelővé. A kohó- és gépipari pavilon bejáratánál egyéb látnivaló is megállítja a látogatót: a Góbé (R—26 típusú) kétüléses iskola vitorlázó repülőgép, amelyet a Pestvidéki Gépgyár esztergomi gyáregysége készít. Az MHS- nek ez a rendszeresített kiképző gépe, s az ARTEX Külkereskedelmi Vállalat több országba exportálja. Bent, a pavilonban akár estig is lehetne nézelődni. A híradástechnika bemutatja a hazai készítésű színes televíziót (kísérleti műsort sugároznak), számos érdekességet ,,tálalt fel” a műszeripar, ezenkívül itt láthatók a Gartz- MÁVAG új vasúti járművei, a „Rába” korszerű vagonjai, gépei, a Csepel Motorkerékpárgyár termékei. Ez utóbbiak között a T—5-ös, T—6-os, T— 7-es, piros, kék, fekete — 14, 16. 17 lóerős — motorkerékpárok, s látható a P— 10-es Pannónia is...Felszerszámozás után megkezdjük a gyártást” — mondotta a gyár egyik képviselője.) Az új jármű sebessége 120 km/óra, súlya pedig tíz kilóval könnyebb, mint elődeié. „Megállított” bennünket a szintén Ikarus-karosszériára épített, az esztergomi MIM Labor Vállalat által gyártott mozgó laboratórium is: ez a kocsi ásványolajipari termékek minőségi vizsgálatára szolgál. Láttunk ezenkívül Ikarus 311-esből átalakított mérőgépkocsit is, melyet a JÁFI szakemberei rendeztek be különleges célra. Az Autó- és Traktoripari Tröszt pavilonját a három testvérvállalat — az Ikarus, a Vörös Csillag Traktorgyár és a Csepel Autógyár — járművei (Folytatás a 2. oldalon.) Az Autó- és Traktoripari Tröszt pavilonja A Steyr-Puch cég egyik törpéje, a növényvédelmi célokra gyártott kiskocsi Az új Moszkvics