Ikarus, 1969 (13. évfolyam, 1-26. szám)
1969-11-26 / 24. szám
|-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------. 1----------+ VILÁG *KOLETARJAI |EGYESÜLJETEK!| AZ IKARUS KAROSSZÉRIA- ÉS JÁRMŰGYÁR DOLGOZÓINAK LAPJA XII. ÉVFOLYAM, 24. SZÁM, 1Z 1969. NOVEMBER 26. Intézkedések Fehérvárért Folyamatosabb szerelés Naponta it autóbusz Talán nem túlzás azt mondani : ezekben a napokban rendkívül nehéz feladatokkal birkóznak a székesfehérvári gyárunkban. Arról van ugyanis szó, hogy a nyár folyamán letelepített 66-os típusú autóbuszok végszerelési munkálatai akadozva mentek; ennek következtében a karosszériaüzemből kikerülő kocsitestek az utóbbi időben megsokasodtak, míg a végszerelde lemaradt, egyszerűen nem bírt lépést tartani az előző fázis ütemével. Ezen az állapoton változtatandó, a busz II. gyáregység vezetője, Molnár Lajos megbízást kapott a vállalat vezérigazgatótól, hogy a busz II-es tapasztalatok alapján segítse megszervezni az ottani munkákat. Az elvégzendő feladat sürgős: a legutóbbi program alapján a székesfehérvári gyárnak ebben az esztendőben 442 darab 66-os típusú autóbuszt kell elkészítenie: 292-t az NDK-nak, 150-et pedig a KPM-nek. Az év hátralevő részében tehát naponta 7 darab buszt kell átadni. Ehhez a feladathoz szükséges volt a végszerelde átszervezése. A végszereldében 14 ütem van, ezt a 14 ütemet most kétfelé osztották: szerelő I. és szerelő II. üzemre. Az egyiknek Berencsi Miklós maradt a vezetője, míg a másikat átadták Dvorszky Ferencnek, a forgácsolóüzem vezetőjének, teljes joggal és hatáskörrel. Mint ebből is látható, nagy vonalaiban ugyanolyan szervezeti formája alakult ki az ottani végszereldének, mint a busz II. gyáregységben. Molnár Lajos gyáregységvezető vitt magával szakembereket is, így például az oly sok gondot okozó üveges munkákhoz üveges szakembert, továbbá villanyszerelőket, székszerelőt, motorszerelőt, akik segítették a székesfehérváriakat bizonyos munkafolyamatok gyorsabb, eredményesebb végzésének elsajátításában. A szerelővonalak technológiájának kidolgozásához Szalai Károlyt, a busz II. technológusát, a motorszereléshez pedig Fejes Ferencet vitte magával. Az eredményes munkához szükséges volt bizonyos munkaerő-átcsoportosítás is. Ennek érdekében a forgácsolóból meg a kísérleti üzemből, mintegy 70 embert állítottak rá a végszereldei munkák végzésére. A munka ezzel még nem ért véget, a szükséges létszám biztosítása mellett lényeges dolog volt a bérügyi kérdések tisztázása. Az eddig érvényben levő bérezés nem volt eléggé ösztönző, ezen az állapoton is segíteni kellett és kidolgozni egy ösztönzőbb bérrendszert. A munkák ütemes végzéséhez tudni kell, hogy a tizennégy ütem közül melyikben mit kötelesek elvégezni a dolgozók. A dolgozók viszont szeretnék tudni, hogy munkájukért mit kapnak. Az ütemek szerint tehát nemcsak a munkát bontották föl részleteire, hanem ennek megfelelően a bért is. Most minden ütemben meg van határozva, hogy az ott elvégzendő munkáért mennyit kapnak a dolgozók. A csoportvezető tudja, mennyi bérrel gazdálkodik, ebből azt is láthatja, hogy ki hogyan dolgozik, aszerint jutalmazhat, fizethet. Hasonlóképpen a törzsgyárban jól bevált tiketrendszerhez hasonlóan, ott lenn is bevezették ezt a bérezési módszert. Ezeknek az új módszereknek a kidolgozása, a fehérváriak és budapestiek közös munkájával immár két hét óta folyamatosan történik: amikor a székesfehérvári gyárunkban jártunk, november 17-én, máris lényeges javulásról számoltak be a fehérváriak az újságírónak. A termelési akadozások, úgy tűnik, megszűntek, a végszereldei munkák folyamatosan történnek, s biztosítva van a napi 7 autóbusz átadásra kész szerelése lizser ási fapban: 52 ezer forint Toldi József, a vállalat vezérigazgatója, valamint a vállalat társadalmi szervei közös egyetértésében úgy határoztak, hogy a vállalatunknál folyó jubileumi munkaversenyben részt vevő dolgozókat az éves munkaversenyre tartalékolt összegből jutalomban részesíti. Abból a 105 ezer forintból, amelyet erre a célra kívánnak fordítani, most 52 500 forintot fizetnek ki. Mégpedig a következő arányban: a székesfehérvári gyár 15 ezer, a busz I. 10 ezer, a busz II. 15 ezer, a 3-as számú gyáregység 7500, az egyedi gyártóüzem 5 ezer forintot kap. A megmaradt pénzösszegeket a vezérigazgató által a termelőegységek vezetőihez írt levél értelmében, akkor fizetik majd ki, ha az év hátralevő részében a székesfehérvári gyár a vezérigazgató által meghatározott mennyiségű autóbuszt elkészíti, ha a pótalkatrésztervet az év végére sikeresen teljesíti. Az ebben a munkában kiemelkedő teljesítményt nyújtó dolgozóknak, függetlenül a negyedéves versenyben elért eredményektől, 15 ezer forint jutalmat fizetnek ki. Amennyiben a termelési főosztály által meghatározott autóbuszmennyiséget, valamint az éves pótalkatrésztervet teljesítik, a busz I. gyáregység dolgozóinak kiemelkedő munkájukért 10 ezer, a busz II. dolgozóinak 15 ezer forint pénzjutalmat fizetnek ki. A 3-as számú gyáregység, az alkatrésszel való zavartalan ellátás, valamint a pótalkatrészterv sikeres teljesítése esetén a gyáregység azon dolgozói, akik a feladatok elvégzésében kiemelkedő teljesítményt nyújtanak, 7500 forint pénzjutalmat kapnak. Az egyedi gyártóüzemre az év hátralevő részében nagy feladatok hárulnak. Az eddigi programban szereplő feladatokon túlmenően a termelési főosztály a 630-as típusú autóbuszokból jelentős mennyiséget programozott az üzemre, végszerelés céljából. Ezen feladatok sikeres elvégzése után azon dolgozókat, akik e feladatok elvégzésében kiemelkedő teljesítményt nyújtanak, a vezérigazgató további 5 ezer forintos pénzjutalomban részesíti. Mint a fentiekből is látható, mind a vállalatvezetés, mind a vállalat társadalmi szervei igen nagy jelentőséget tulajdonítanak a vállalatunknál folyó jubileumi munkaversenynek. Nemcsak lelkes önzetlenséget kíván most a vállalatvezetés a dolgozóktól hanem a kiemelkedő teljesítményeket jelentős pénzösszegekkel is honorálja. A Rovesznik szerkesztője Az Ikarusba látogatott november 21-én pénteken Filatov Artur, a Rovesznik (Kortárs) című szovjet folyóirat szerkesztője. Az 550 ezer példányban megjelenő újság (hasonló a mi Ifjúsági Magazinunkhoz) szerkesztője találkozott az Ikarus KISZ-bizottságának tagjaival, majd megtekintette a buszgyártás folyamatait és legújabb típusainkat. A szovjet újságírót elkísérte Tóth Béla, a Képes Újság főmunkatársa. Jubileumi jutalom Székesfehérvárott a gyár gazdasági, párt- és szakszervezeti vezetőségének képviseletében létrehozott bizottság az új törzsgárda szabályzat értelmében felülvizsgálta a 25—30 —35—40 éves törzsgárda tagsági kérelmeket és mintegy 34 régi dolgozó jogosultságát fogadta el. A szabályzat értelmében az arra jogosultakat személyenként 3000 forint hűségjutalomban részesítették. A jutalom átadására ünnepélyesen került sor november 6-án a tanácsteremben. Törzsgárda jubileumi jutalmat kaptak: Bakos Lajos, Balogh Imre, Bániczki Ferenc, Bécsy László, Elekes Ernő, Faludi Károly, Fülöp Ferenc, Erős István, Gábriel József, Házi Imre, Herczeg Lajos, Kauth András, Koska György, Koós Sándor, Kalmár István, Komáromi Ernő, Lacissy Elemér, Langmár Béla, Maloványi Sándor, Molnár II. János, Molnár János, Nagy Kálmán, Ott János, Ober László, Sipics László, Szalai Sándor, Tátrai József, Tőke Ferenc, Varga István, Wimmer János, Végh István, Major László, Vanka Imre, Gál Ferenc. 890 ezret gyűjtöttek November 11-én kifizették a téli lejáratú betéteket a KST- tagoknak a fehérvári gyárban. A dolgozók házi bankjában 531-en gyűjtötték pénzüket és összesen 890 650 forintot takarítottak meg, amelyet kamattal együtt most visszafizettek. Az év során 476 esetben folyósított kölcsönt a szervezet mintegy 512 ezer forint összegben. A betétek visszafizetésével egyidőben megkezdték az új évre a tagok szervezését. Új tagok jelentkezhetnek a belépésre az üzemi bérelszámolóknál, valamint a pénzügyi és költséggazdálkodási osztályon. Szakmai segítség A tájékoztatási osztály Marketing és GRAFOSZ szocialista brigádja szakmai segítséget kíván nyújtani a vállalat szocialista brigádjainak, a világ bármely részén napvilágot látó műszaki úajdonságokkal. A két brigád tagjai több külföldi nyelvet beszélnek, figyelemmel kísérik a világ szakirodalmát, s ennek alapján kívánják tájékoztatni a brigádokat műszaki újdonságokról, újításokról, új technológiákról, a havonta megjeleő Műszaki Lapszemlében. Két víztároló Két darab 500 köbméteres víztárolót építenek a sporttelepen. Nagy teljesítményű szivattyút is helyeznek ide. Remélhető, hogy e tartályok át tudják majd hidalni a vízhiányos időszakokat Helyzetkép * Biztató jelek * A fenékház késik * Feszített munka Miként legutóbbi lapszámunkban, ezúttal ismét rögzíteni kívántuk a lapzártakor levő termelési helyzetet, telefon túlsó végén az üzemek vezetői. Lássuk hát, mi a helyzet: Vázasüzem: A pillanatnyi helyzet nem a legreményteljesebb: a kooperáló vállalatok ugyanis késve küldenek bizonyos fontos alkatrészeket, így például késve érkeznek a fenékvázak mind Tatabányáról , mind Aszódról. Igen nagy gondot okoz az üzemnek a Nagykállóból érkező oldalváz-probléma, szállítás közben ugyanis az oldalvázak nagymértékben károsodnak. Ennek következtében az üzemnek rengeteg pluszmunkát kell végeznie, hogy ezek az oldalvázak kifogástalan állapotban kerüljenek rendeltetési helyükre. Lemezes szerelőüzem: Mostanáig sikerült, teljesíteniük a novemberi darabszámtervüket, bár a típusösszetétel nem a legideálisabb. Arról van ugyanis szó, hogy a késve érkező fenékvázak miatt többször kell átállniuk más-más típusra: az 556-os, a 180-as és 630-as van felváltva a vonalakon. Sok a gond baj a vonalmozgató és keresztmozgató berendezéssel, aminek következtében a beégető kemencékbe való betáplálás nem mindig folyamatos. Gyakoriak a papucs-meghibásodások, aminek következtében sok időkiesés van. Sajtolóüzem: Sürgetés sem a kooperáló vállalatoktól, sem a benti üzemektől nem érkezett hozzájuk. Létszámjavulásuk az utóbbi időben javult, új dolgozók felvételével, valamint a belső munkaerő-átcsoportosítás következtében. A sajtológépek állapota jelenleg jó, illetve a nagyteljesítményű Erfurti még mindig nem kap elegendő levegőt. A vezetőcső javítása most folyik. Nagyobb baj, hogy a 3 tonnás daru kiesett a termelésből, javítás alatt van, aminek következtében a többi daruk leterhelése igen nagy. Fényező: Különösebb probléma nincsen. A gőzellátásuk egy hét óta olyan jó, amilyen eddig még sohase volt Sajnálatos dolog azonban, hogy még mindig előfordul, hogy „lyukat” kénytelenek húzni. (Folytatás az 5. oldalon) Úticélunk: a fiumei kikötő (Riport az 5. oldalon) Kereskedelmi A Sundema cég útján szerződést kötöttünk újabb 6 darab Volvo autóbusz szállítására. A Svéd Államvasutaknak készülő kocsikat 1970 első negyedében kell leszállítanunk. Tárgyalások folynak arról, hogy a 6 kocsi közül egy 250- es karosszériával készüljön, ennek szállítására csak a második negyedévben kerülne sor. Chilébe Ikarus-MOGÜRT delegáció utazott. A szerződéstervezet szerint nagyobb mennyiségű 556-ost szállítanánk a dél-amerikai országnak. A korábbi keretszerződés alapján véglegesen rendeződött a Saurer megrendelés. A két autóbusz kiviteli tisztázása megtörtént, és gyártása megkezdődött. Az NDK-ba MOGÜRT-Ikarus delegáció utazik, az 1969/70. évi kereskedelmi szerződések ügyében. Ugyancsak szerződéskötésről tárgyalnak Romániával; 250-es és 180-as autóbuszok szállításáról van szó. Folytatódott a 180-asok és 556-osok szállítása a Szovjetuniónak. A vagonellátási problémák miatt eddig 70 autóbusz ,,lábon” ment a záhonyi határállomásra, ahol a szovjet megrendelőnek átadjuk őket. A légkondicionált 250-esünket előbb Tuniszban, utána Marokkóban és végül Egyiptomban mutatjuk be. Egyiptomban az eddig szállított 66- os és 180-asok után most bemutatót rendezünk, mégpedig az említett 250-es, egy 311-es és egy 556-os autóbuszunkkal.