Ikarus, 1974 (22. évfolyam, 1-26. szám)

1974-12-20 / 26. szám

Beszéljünk — de meddig a fenékvázról Egy javaslat a megoldásra : ],j .; ' i. Évek óta súlyos gond a fenékváz. Az „örökzöld” problémák két főbb változatban fordulnak elő: 1. Szállítási késések, ütemtelen szállítások (pl. IK 255—266 típusok szállítása) 1974. nov. hó 1—11-ig 1 2 4 5 6 8 11 össz: Ikarus által kért db-szám 16 16 16 17 16 16 16 113 db Csepel Autó által teljesített db-szám 0 0 0 0 20 33 19 72 db 2. Inkomplett szállítások (szerelvények, főegységek hiá­nyoznak a fenékvázakról) (gyakran előforduló hiányok: szervo munkahenger, hosszú-, rövid tolórúd, levegőszűrő, ventillátor agy). A leggyakoribb a két válto­zat együttes előfordulása! E problémák vállalatunknál to­vább gyűrűzve két súlyos gon­dot okoznak, melyek a követ­kezők : a) A szállítási késések, ütemtelen szállítások akadá­lyozzák a folyamatos, ütemes gyártásunkat, sok esetben ve­szélyeztetik a gyártósoraink munkaellátását. b) Az inkomplett szállítások (a hiányok vontatott pótlása) akadályozzák az autóbuszok üzembe helyezését, átadását. (Bármilyen hiányokkal is ér­keznek be a fenékvázak, az autóbuszokat csak kompletten adhatjuk át a megrendelők­nek.) Technometra szervo munkahenger hiány miatt az autóbuszok végátadását — a székesfehérvári gyárban — december 5-től szüneteltetni kényszerültünk. (Ez a körül­mény veszélyezteti a kong­resszusi vállalásaink teljesíté­sét is!) A leírtakból adódik az a sok felesleges idegesség, győz­­ködés, kapkodás, a normál gyártási folyamatok megvál­toztatása, mely kedvezőtlenül hat a feladatok zavartalan végrehajtására. Mi a megoldás? Mit kell tenni? Annak érdekében, hogy a fenékváz téma lekerüljön a napirendről, az autóbusz­­gyártásban részt vevő vállala­toknál el kell érni, hogy a nö­vekvő autóbuszgyártási volu­mennel azonos mértékben nö­veljék gyártó kapacitásukat, technológiai színvonalukat. Különösen vonatkozik ez a Csepel Autógyárra. Nem sza­bad megengedni, hogy felké­születlen gyártó partnereink veszélyeztessék az autóbusz­program teljesítését. Felhábo­rító az a tény, hogy az 1 mil­lió forint értékű autóbuszok készreszerelését, eladhatósá­gát akadályozta — egy idő­szakban — a pótkerékcsörlő kötélvég, melyet a Csepel Autógyár az Aranykalász Tsz-nél — Ráckeve — gyártat (a nevezett alkatrész gyártása szünetelt addig, amíg az azt készítő dolgozó a háztáji föld­jén végezte a mezőgazdasági munkáját). Végre el kell érni, hogy a járóképes fenékvázakat, hiá­nyok nélkül, napi ütemezés szerint szállítsák. Minden partnernél érvényt kell sze­rezni a kiemelt járműprog­ramnak, különösen vonatko­zik ez az alapanyag és félkész termékeket előállítókra. Tovább kell növelni válla­latunk és a MOGÜRT keres­kedelmi tevékenységének ha­tékonyságát. El kell érni, hogy hosszabb távra, típusra és tí­pusváltozatra történjenek az autóbusz szerződéskötések. Ennek alapján készített rövid és középtávú tervek , prog­ramok, helyes alapot adnának igényeink pontos meghatáro­zásához. (A késve megkötött szállítási szerződések miatti programváltozások zavart okoznak az autóbuszgyártás­ban részt vevő vállalatoknál!) Tekintettel arra, hogy a nemzetközi piacon folyó ver­seny továbbra is nagyfokú ru­galmasságot követel, szüksé­ges minden területen — a vár­ható igények pontos felmérése alapján — olyan tartalékokat képezni, mely lehetővé teszi egy-egy megrendelés soron kívüli kielégítését. Sok meg­oldást lehetne még felsorolni a járóképes fenékvázakkal kap­csolatos problémák megszün­tetésére, de úgy érzem, ha minden érdekelt szerv, válla­lat szervezettebbé teszi tevé­kenységét, munkáját, mi az igényeinket időben közölni fogjuk, nyugodtabb körülmé­nyek között tudjuk növekvő autóbuszgyártási feladatainkat végrehajtani. Ezek után a fe­nékvázakkal kapcsolatos problémát is levehetjük a na­pirendről. Horváth Gyula programosztály vezető Nemcsak tornacipőben November 28-án vállalati KISZ-szervezetünk 25 fiatalja részvételével zajlott le a rádió népszerű műsora a Belépés nemcsak tornacipőben. Az ikarusi résztvevők nagy része (12 fő) a szerszámüzem fiataljai közül került ki. Szellemi totóval kezdődött, melyben sporttörténeti és szabályismereti kérdések szerepeltek. Meg kellett állapítanunk, hogy ezt a feladatot fiataljaink remekül látták el, mivel a fiúk szellemi vetélkedő­jének legjobb 16 szereplője között 8 ikarusos szerepelt. A leg­jobb 4 közé került Háber Gyula és Bátai Tibor, de sajnos a döntőbe egyiküknek sem sikerült bekerülni. A lányoknál a szellemi vetélkedőben döntőbe jutásért Nagy Mária verseny­zett, de sajnos neki is meg kellett elégednie a harmadik hely­­lyé. Fizikai gyakorlatokra építő versenyben Samu János, a szer­számüzem fiatalja­­ tekefával szorult a harmadik helyre. Csapatversenyben megelőztük vendéglátóinkat a MOM csa­patát. A műsor után még páros tekeversenyt is játszottunk velük. Ami a szórakozást illeti, meg kell mondanunk, hogy remek volt, szép élménnyel gazdagabban tértünk haza, és hoztunk magunkkal több mint 15 könyvet, amit eredményes szerep­lésünkért kaptunk. Bátai Tibor, a szerszámgyáregység KISZ sportfelelőse Váratlanul jött Kedvesen leül­tet az Ikarusban hagyományosan kellemes irodában. Kissé meglep, de úgy látszik van aki tud két gyerek után is csinos, energikus lenni. Húsz éve dolgozik a gyárban Jávor Pálné, 1957 óta a a kereskedelmi osztályon. Jelenleg osztály­­­bizottság tt­s, tíz éve végez aktív társadalmi mun­kát. Az első idők­ben voltak nehéz­ségek, de most már jön minden magától — mond­ja, életelemévé, természetes csele­kedetté vált a tár­sadalomért, embe­rekért végzett munka. Sokat fog­lalkozott a nyári üdülésekkel, de meg kell jegyez­nem, hogy csak kétszer volt üdül­ni, hol ezért, hol azért nem ment, habár a „bécsi ha­jókirándulás min­dent kárpótolt. Két lányával, és férjével lakik a gyárhoz közeli, sa­ját építésű kis családi házban, mindehhez jön idős édesapja gondozása, és még csodálkozik, mikor kérdem, hogy lé­legzetvételre jut-e ideje? Váratlanul jött az országosan elis­mert kitüntetés, a SZOT-díj, de na­gyon örült. Meg­érdemelten. Laló A munkásművelődés elősegítésére novemberben 400 kötetes letéti könyvtárat hoztak létre a székesfehérvári szerelő­üzemben. A saját kezelésben működő könyvtár rövid idő alatt népszerű lett a dolgozók körében, mintegy százan vet­ték igénybe a megnyitás óta (Fitz Andrea felvétele) December 4-én a székesfe­hérvári gyár befejezte az éves alaptervét, 3700 autó­buszt. A következő hetekben tehát a kongresszus tisztele­tére tett vállaláson dolgoz­nak. Hogyan? Kaiser Tibor a végszerelde üzemvezetője el­mondta, hogy december 31-ig mintegy 300 autóbuszt kell elkészíteniük. Ebből 200 a kongresszusi vállalás, 80—100 az üzemi forgó. A dolgozók lelkesedése biztosíték arra, hogy elkészülnek vele, de sajnos csak túlórával, a munkaidőbeosztás megváltoz­tatásával és a brigádok tár­sadalmi munkájával. Az alvázak hiányosan ér­keznek, s 10-én például csu­pán 66 kocsi állt az új han­gárban, ahol éppen a beér­kező alkatrészeket szerelték fel rá. Sajnos ezzel még csak csökkentek a hiányok. A bu­szok még így is járóképtele­nek maradtak, nem lehet őket kiküldeni futópróbára. Ragadjunk ki néhányat a hiányzó alkatrészek közül. Kipufogócső, pillangószelep, üzemanyagtartály, beöntő csonk, levegőszűrő, vízcső, csőtoldat, gázolajcsatlakozó az adagolóhoz, ablaküveg, fehér­fém alkatrészek, szervoal­­katrészek, stb. No nem egy kocsiról hiány­zik mindez, egyikről ez a má­sikról az. Emellett a puszta­­vámi székgyártó sor is meg­hibásodott, s két napig javí­tották. 40 kocsi állt szék nélkül . Többek között az iraki és a 266,20-as kocsik is szék nélkül jöttek le a vo­nalról. 42 kocsiban nincs ka­paszkodó. Ugyanezen a napon szervo­­hiány miatt több mint 70 ko­csi állt és várt szebb napok­ra és alkatrészre az átadóban. Zsédely József üzemvezető szerint ezen csak felső szintű intézkedéssel lehet segíteni. Ők már mindent megpróbál­tak. A végszereldében előfordul, hogy délután 3 órára érkezik be az üveg. Ha ezt előző nap jelzik, átteszik délutánra az üvegeseket. Ha jelzés nélkül nem jön az üveg, sajnos túl­órázni kell. Az üzemben dolgozó 9 szo­cialista brigád társadalmi munkával segít a hiánypót­lásban, így ezzel is csökken­teni lehet a túlórák számát. Az igazán hatásos túlóracsök­kentő módszer azonban az lenne, ha a vonalon, üteme­sen kapnák az alkatrészt, s ott készre tudnák szerelni a buszokat. A művezetők külön füzetbe írják a másnapra várható hiányt, de sajnos ez nem segít a bajon, csak napról napra nő a hiánylista. Még szerencse, hogy üres az új hangár, így nem az udva­ron dolgoznak a hiánypótló brigádok. — t. á. — Sok a gond Rugalmas intézkedésekkel igyekeznek ellensúlyozni Saját otthonban,­­ jóba könn ngír beleszo­kni A környék még nem nyújt túlzottan de­rűs látványt: homokbuckák, gödrök, fel­dúlt utak, csupasz házvázak, s félig vakolt falak jelzik, hogy még épülőben, alakuló­ban van a Centenárium lakótelep. A már elkészült négyemeletes kockaházak egyiké­ben, az F épület földszint 3. számú lakásba csöngetésemre ismerős arc jelenik meg a nyíló ajtó résén. Kun Sándor, az ikarusi üzemfenntartás vonalkarbantartó lakatosa és felesége csaknem négy hónapja él itt, az új otthonban. Mikor a frissesség megmagyarázhatatlan hangulatát árasztó, a most vásárolt bútor­ral berendezett nagyszobában leülünk a vidám­ kockás fotelekbe, heverőre, zavar­nak nyoma sem látszik a fiatal házaspá­ron. Nevetve magyarázzák: —Mióta beköltöztünk, szinte minden­nap meglátogat bennünket valaki, szülők, ismerősök, barátok. Kíváncsiak az új la­kásra, segítenek, gratulálnak. Már kezdjük megszokni. Igaz, ilyen helyzetben öröm a vendéglátás — teszi hozzá az új tulajdonos büszkeségével Kun Sándor. — Hol laktak eddig? — Tulajdonképpen nem a legrosszabb körülmények között, bár albérletben, de rokonnál, a nagynénémnél éltünk — me­séli az ifjú férj. — Ennek nagyon sok elő­nye volt az idegen albérlettel szemben, de megvoltak a hátrányai is. És legfőképpen: nem a sajátunkban laktunk. -r- Hogyan tettek szert erre a lakásra? — Mikor észrevettem, hogy itt nagy épít­kezés kezdődik, és a KISZ-bizottságon hal­lottam a jelentkezési lehetőségről, azonnal beadtuk a kérvényt. Korábban már lakó­helyünkön a IX. kerületi tanácshoz is el­juttattuk laká­skérelmünket, de itt nagyobb szerencsénk volt. — Csak a szerencsén múlott? — Szerintem Sanyi jó munkáján is — szólal meg a fiatalasszony — hiszen olyan sok mindent csinál, így „beárulva” Kun Sándor, elmondja, hogy mindennapi munkájának sok ener­giát kívánó elvégzése mellett a 4-es KISZ- csúcsvezetőség ifjúmunkás titkári felada­tait is ellátja és tagja az operatív bizott­ságnak is. — Honnan került pénz a lakásra? — Segítettek a szülők is, meg a vállalat­tól is kaptunk 10 ezer forint kamatmentes kölcsönt 8 évi törlesztésre. Igaz, én is megfogtam a munka végét. Sokszor tér­tem haza napnyugta után és szombat— vasárnap is gyakran dolgoztam. — S mit szól ehhez a feleség? — Sajnos, kell a pénz — mondja Irén, az „érdekelt fél”. — De azért már jó néhány­szor mondtam, hogy maradjon inkább itt­hon, hiszen egész héten alig látjuk egy­mást, legalább a hét végét töltsük együtt. — Megszokták már az új lakást? — A jóba könnyű beleszokni és már na­gyon vártuk. Először tavaly novemberre ígérték az átadást, de csak augusztus ele­­­jén­ költözhettünk. Akkor is sok apró hiba volt, még most sincs minden rendben. Mindezek ellenére boldogok vagyunk, mert van 53 négyzetméterünk komforttal, er­kéllyel és ez csak a kettőnké. — De már nem sokáig! A fiatalasszony megérti a célzást, és szé­gyenlős mozdulattal teszi tenyerét kisma­maruhája domborulatára: — Igaz, decem­bertől már hárman osztozunk a helyen! — Kislányt vagy fiút várnak? — Gyereket — vágják rá, szinte egy­szerre —, ez lesz a karácsonyi ajándék. Majd bizonytalanul hozzáteszik: — Vagy az újévi... Akárhogy is lesz, úgy hiszem, a legif­jabb Kun már jó helyre érkezik. Lakatos Tamás Nem csattog a kalapács Csönd csücsül a gép nyakába, szunnyadnak a csavarok, munkalázban villódzkodva az ívfény sem csavarog. Zsongva nem zúg motor hangja, nem csattog a kalapács téli éjben tetőt épít a gyár fölé a csillagács. Csodát váró gyerek szemek kutatják a titkokat, csodát őrző gyertyaszemmel a fenyőág csak bólogat. Szobák mélyén, öröm szánján érkezik a boldog álom szeretetet lopva hozva eljött újra a KARÁCSONY Lakatos Tamás IKARUS 1974. december 20. SZEMÉLYI VÁLTOZÁS Tátraaljai Endrét november 1-i hatállyal kinevezték a műszaki ellenőrzési főosztály műszaki osztályának vezető­jévé.

Next