Ikarus, 1977 (25. évfolyam, 1-26. szám)

1977-06-17 / 12. szám

Készül a hatodik ötéves terv Vállalatunk szakértői elkészül­tek a hatodik ötéves terv alapjául szolgáló igények és lehetőségek fölmérésével. Ebben a munkában többek között az értékesítési, a gyártmányfejlesztési, a gyártás­fejlesztési, a termelési, a tech­nológiai, a munkaügyi főosztály és a nemzetközi kapcsolatok osztálya vett részt. A szakfőosztályokon keresztül Székesfehérvár is bekapcsolódott a tervezési munkákba. Az így szerzett ismeretek birto­kában három változatban készül­nek tervek a következő ötéves időszakra, melyeket a jelenlegi szabályozó rendszer változatlansá­gát feltételezve és a közúti jármű­program feladatait figyelembe véve úgy készítenek el, hogy a vál­lalat továbbra is megfelelő fejlesz­tői és nyereségi alapokkal rendel­kezzen. 255-ösünkel a Poznani Vásáron A június 12-én megnyílt Poznani vásáron egy Ik. 255-ös típusú autóbuszt állítottunk ki. A vásár idején előreláthatóan több keres­kedelmi tárgyalást folytatunk, és várhatóan sor kerül 1978 évi magánjogi szerződések aláírására is. ­aditorna bemutató Mátyásföldön tartják a honvé­delmi kupa lövészverseny országos döntőjét. A Magyar Honvédelmi Szövetség Országos Központja által rendezett verseny védnöke Toldi József, az Ikarus Karosz­­széria és Járműgyár vezérigazgató­ja. Június 25-én 18 órakor lesz a megnyitó az Ikarus sporttelepen Ezután haditorna bemutatót lát­hatnak itt az érdeklődök. A ver­senyre másnap fél 9-től kerül sor. 130 autóbusz az egyediből Ez év első félévében hatvannégy kész autóbuszt adott át az egyedi gyáregység, s ehhez hozzájön még a hatvanhat 190-es típusú kuvaiti busz is. Az első tételt a svédek­nek, NSZK-nak — Hamburgba — a Nizzai kiállításra és a BNV-re készítették. A tavalyi év ugyan­ezen időszakában mindössze hat­vanegy teljesen kész busz hagyta el a gyáregységet. Személyi változások Oszetczky Károlyt, a gyártmány­fejlesztési osztály vezetőjét május elsejével fölmentették és a műszaki igazgató szaktanácsadó­jává nevezték ki. Helyére, a gyárt­mányfejlesztési osztály vezető­jének, Marét Gyula került, aki korábban az NSZK-beli vevőszol­gálatunk vezetését látta el. Csákó László május egytől a szervezési és ellenőrzési főosztály vezetőjének számítástechnikai szaktanácsadói munkáját látja el. XXV. Évfolyam 12. szám 1977. június 17. Több, mint 5,5 millió a gyerekeknek Ami van, azt tudomásul vesszük, kell, hozzátartozik a vállalathoz, azért hívták létre, hogy a munkavállaló nyugodtan dolgozhasson. Például a gyermekintézményeket. De vajon mibe kerül ezek fönntartása 1977-ben? A vszb-ülésen mindenki kézhez kapta az erről szóló statisztikát. Különösebb magyarázat nélkül, tájékoztatásul. íme, néhány végösszeg: a budapesti óvoda 1977 évi kiadása 2 millió 545 ezer forint. (150 férőhelyes, de 190 gyermekre vigyáznak.) A bölcsőde 1 millió 490 ezer forintból gazdálkodhat, 40 személyes 60 gyermeket gondoznak. A székesfehérvári óvoda évi fenntartási költsége: 1 millió 565 ezer forint. Ez az óvoda 100 férőhelyes, 115 gyermeket „alkalmaznak". Közúton Mándokra Az ez évi első féléves szerződé­ses kötelezettségek teljesítése érdekében — számolva a vasúti szállítási nehézségekkel — vállala­tunk felkészült a szovjet rendel­tetésű 250, 255 és 260-as típusú autóbuszok közúti szállítására. Székesfehérvári gyárunk a 255-ös buszok közúti szállítását a mándoki határállomásra június 11—12-én megkezdte, s ugyan­ekkor indult az első szállítmány Budapestről is szintén Mándokra, ahonnan széles nyomtávú vasúton továbbítják buszainkat a Szovjet­unióba. AZ IKARUS KAROSSZÉRIA-ÉS JÁRMŰGYÁR DOLGOZÓINAK LAPJA VILÁG­PROLETÁRJAI,EGYESÜLJETEK! Bondor József: Az emberiség joga, hogy békében éljen Székesfehérváron az Ikarus Gár­donyi Géza Művelődési Házban, május 20-án a pártnapon. Bondor József építésügyi és városfejlesz­tési miniszter, az MSZMP Köz­ponti Bizottságának tagja, a Fejér megyei körzet országgyűlési kép­viselője tartott előadást a kül­politikai helyzetről. Bondor József többek között elmondta, hogy az 1973. évi „árrobbanás" óta egyre jobban foglalkoztatja az embereket a kül­politika. A középpontban a Szov­jetunió és az Amerikai Egyesült Államok viszonya áll. Ez az együttműködés döntően befolyá­solhat mindent. Beszélt Olaszország nehéz gazda­sági helyzetéről, az anarchiáról, a kommunisták feladatairól, az ún. „harmadik világ" gondjairól; az arab országokról, akik nem tudják kihasználni lehetőségeiket, az olajból többletpénzhez jutottak, de új beruházásaikat képtelenek befejezni. Ezután így folytatta: — Az enyhülés meghatározó tényező. Mindenki vitathatatlanul békét akar! Mert mit jelentene egy háború? A válasz egyértelmű. Az emberiség alapvető joga, hogy békében éljen. Néhány idézet az előadásból: — Több milliós városokban nem szeretnek élni az emberek. — Egy ország erkölcsi szilárdsága befolyásolja a lakosság életét, de ez fordítva is igaz. — Nincsen kétfajta kommuniz­mus: keleti és nyugati. Csak az alkalmazás más. Mindig figyelem­be kell venni az adott ország körülményeit, helyzetét. — Idén ünnepeljük a Nagy Októ­beri Szocialista Forradalom győzelmének 60 éves évforduló­ját. Soha ilyen rövid idő alatt egy rendszer még nem győzött a Földön. A szocializmus erői ellenére nem lehet világpolitikát csinálni. — A hazai viszonyokról... Sokan azt mondják, fejlődhetne gyorsab­ban életszínvonalunk. Igaz. De lehet azt is mondani, hogy ne legyen ennél rosszabb! V. J. Fotó: Fitz Andrea Szingapúrnak szállítunk Elkészült június elején a busz a gyáregységben Szingapúr részére egy 281-es jobbkormányos csuk­lós, és szintén egy 261-es jobb­­kormányos autóbusz is. Ezenkívül lefutott a vonalról a 282-es 18 méteres csuklósbusz is. 75 autóbusz Az első hetvenöt 260-as autó­buszt június 20 körül kiszállítjuk Lengyelországba. Ebből a típusból összesen százötvenet készítünk lengyel partnerünknek. Bemutató Moszkvában Autóbusz-bemutató lesz Moszkvában június 20 és 25 kö­zött, amelyen egy 254-es, 256-os, 282-es, 250-es, és egy 260-as típusból kialakított ABC busszal, valamint a 290-es repülőtéri autó­busszal vesz részt vállalatunk. Az utóbbi három típust már kiállítot­tuk, bemutattuk a BNV-n is. Az egyediből Nyíradonyba Nyíradonyba látogatnak július 2-án az egyedi gyáregység gazda­sági, társadalmi vezetői, brigád­vezetők és brigádtagok, körülbelül ötvenen. A nyíradonyi tanáccsal kötött szocialista együttműködési szerződés keretében kedves meg­hívásnak tesznek eleget. Az egész napos programban tsz-látogatás, sportrendezvény és kötetlen beszélgetés is szerepel. Utolsó simítások Befejezéséhez közeledik a fényező csarnok építése. A beállításoknál az üzemfenntartási gyáregység szakemberei működnek közre, akik ismerkednek a berendezésekkel. A Gyár és Gépszerelő Vállalat tizenkét dolgozója a különböző visszajavítási munkákat végzi a csarnokban. A 3-as sort próbálták először, ezzel már nincs dolog, a kereszt­mozgató üzembe állítása után a 2-es és az 1-es sor próbáját végzik. A festékellátó épületének tetején befejezték a munkálatokat, ugyancsak véget értek a mechanikai szerelések a csarnoktetőn is. Most a tető végleges szigetelését végzik. A festékellátó elektromos szerelése is kész. A padlóburkolatokkal, falfestéssel és általában az építészeti munkák­kal lesznek készen a legkésőbb, ezekkel fejeződik be az új fényező csarnok építése. (Képriportunk a 3. oldalon) Kilépők - belépők -nincs lényeges mozgás tudunk válaszolni, de a szá­mok önmagukért beszélnek. Vagy inkább úgy mondanám: Csíki György, a vállalati mun­kaügyi osztály csoport­­vezetője „beszélteti" a számo­kat. Nézzük először az 1976-os év első negyedét. Belépők. Budapesten: 155, Székesfe­hérváron 221, Pusztavámon: 19 és Szegeden: 23 új dol­gozó. Kilépők: Budapesten: 222, Székesfehérváron: 188, Pusztavámon: 14, Szegeden: 28. Vállalati szinten így alakult: belépők: 418, kilé­pők: 452. Tehát az összlét­­szám 3,8 százaléka cserélő­dött. S mit mutat mindez 1977 első negyedévében? Belépők, a gyáregységek előbb említett sorrendjében: 159, 166, 62, 19. Kilépők: 210, 154, 53 és 21. Vagyis vállalati szinten a két szám: 406—438. Most tehát 3,7 százalék a váltás, ami azt mutatja, hogy a válla­lat összlétszámához képest milyen mértékű a munkaerő­­mozgás. Valószínűleg a kormány és a vállalati intézkedések követ­keztében csökkent vállalati szinten — valamelyest a munkaerőmozgás. Vajon hányan mentek el a múlt év első negyedévében gyárainkból? És hányan lép­tek be? S mit mutat a statisz­tika ugyanerről ez évben? Minderre csak számokkal TERMELÉSI HELYZETJELENTÉS Nagy erőfeszítés a terv teljesítéséért A jelek szerint ebben a hónapban sikerül pótolnunk az áprilisi és májusi lemaradást. A féléves terv teljesítése érdekében a terme­lési igazgató utasítása alapján átmenetileg a busz Is gyáregység is átadó lesz. Száznegyven­két szovjet rendeltetésű 260-as autóbuszt adnak át a MERT-nek a busz I1-ben ideiglenesen létesült átadó­helyen. A 190-es kuvaiti autóbuszokból ismét behajózott egy csoport. A múltkori 45 darabos szállítás után most ismét a tengeri kikötő­helyre indul harmincöt 190-es. A hátralévő húsz autóbuszt június 20-ig útnak indítják. A kezdeti akadozás után megindult a 250-esek átadása is, június 8-ig hatvan autóbuszt adtak át. Változás lesz a szabad szombatok rendjében. A 18-i szabad szombatot a tervteljesítés érdekében a harmadik negyedévre tették át, melynek pontos dátumáról később intézkednek. Ez a változás a busz I, busz II és a 3-as gyáregység dolgozóit érinti. A fehérvári gyár program szerint termel, a féléves tervet teljesí­teni fogja. Pusztavám is teljesíti alkatrészszállítási kötelezettségeit. Szegeden a sajtolt alkatrészek termelési akadályát elhárították, ezért az alapvető termelési gond már kisebb. Ezt a - főleg létszámhiányból adódó - nehézséget folyamatosan oldják meg.

Next