Ikarus, 1978 (26. évfolyam, 1-26. szám)

1978-03-24 / 6. szám

Ütemesen, pontosan közeledik a negyedév vége. A termelésben eddig fennakadás nem volt, az átadás folyamatos. Március első felében kétszázöt autóbuszt irányoztunk elő át­adásra. Ezt teljesítettük. Megkez­dődött a BKV 280-as buszainak átadása, program szerint halad az NDK 280-as, ütemszerű a szovjet 260-as is. A busz 1-ben március 16-án indult meg a 250-as széria gyártása. Székesfehérváron sem volt ütemtelen nap. Március 1-13 kö­zött 218 autóbusz átadását irá­nyozták elő. Ezt tizenhéttel túl­teljesítették. Az átadott típusok: szovjet és NDK 255-ös, szovjet 260-as, 211-esek és a finn 212"' Mi az igény? Görög, lengyel, NDK A közelmúltban Bóna Imre ke­reskedelmi főosztályvezető, Berdó Károly típusfelelős és Béres Béla vevőszolgálati főosztályvezető Görögországban járt. Athénban háromszáz 260-as típusú autó­buszról tárgyaltak, melyet tőlünk rendelnének a görögök és ez a vál­lalatunknak újabb dollár-bevételt jelentene. A megkezdett tárgyalá­sok tovább folytatódnak. A tech­nikai és kereskedelmi rész már tisztázott, a banki teendők még nem. Remete Valér kereskedelmi osz­tályvezető a lengyelekkel tárgyal további kétszáz-háromszáz 280-as csuklós autóbusz eladásáról. Március 12-én megnyílt az idei, aszi lipcsei vásár. A kiállítók között több mint hatvan ország 9100 vállalata szerepelt. Hazánk­ból negyven külkereskedelmi vál­lalat vett részt a legkülönbözőbb ágazatokból. Vállalatunk most nem mutatott be buszokat , majd ősszel. A lipcsei vásáron az Ikarust Bencze Sándor, keres­kedelmi csoportveztő képviselte és az 1979-es igényekről is tár­gyalt______________ Kiváló dolgozók Május elseje tiszteletére négy­­százötvenen kapnak Kiváló Dol­gozó kitüntetést. (Tavaly négy­­százharminchárman.) Nyolcvan fiatal a Kiváló Ifjú Szakember (idén adományozzák először), letve a Szakma Ifjú Mestere ki­tüntetést veszik majd át. A vszb jó egy óra hosszán ke­resztül kérdezett és mondott véle­ményt a keret­felosztásról. A telephelyek közötti létszám­­arányos bontással egyetértett. Véleménykülönbség csak abban volt, hogy a nők százalékos ará­nyát — érdemük szerint — meg­közelítően vegyék figyelembe. E vita eredménye: a budapesti busz II gyáregység hét kitüntetését tízre módosította a testület. Hang­súlyozta a vszb: az oszb-k nagyon figyeljenek oda a fizikai részarány tartására, s a régi, jól dolgozó munkatársak kitüntetésére. XXVI. ÉVFOLYAM, 5. SZÁM, 1978. MÁRCIUS 28. AZ IKARUS KAROSSZÉRIA-ÉS JÁRMŰGYÁR DOLGOZÓINAK LAPJA A Szovjetunióban elsőként létesült szalagszerű Ikarus szervizszolgálat, amelyet szovjet és magyar szakemberek közösen szerveztek meg. (Fotó: B. Telicin/ APN A vszt megtárgyalta Jogkörük nem csökken, jogsegélyt kért: 12% Vastag köteg. Ötvenhat oldal. A szakszervezeti működési szabály­zat 1978 évre szóló módosított tervezete. Ez a március 10-én megtartott vszt első témája. A módosítás kötelező. Szükségessé a Minisztertanács és a SZOT 1018-as rendelete tette, amely az üzemi demokrácia továbbfejlesz­tését foglalja magában. Célja többek között a bizalmiak hatás­körének a kiszélesítése. Tehát a rendelet a szakszervezeti szervek jogkörét nem csökkenti. Talán együtt soknak tűnik az anyag, de a közérthetőség miatt (amit Kiss István, a KISZ-bizott­­ság szervezőtitkára is kiemelt) döntöttek úgy, hogy mindent kiírnak, így teljes. Vitatható, kell-e a végére a záradék, ami tu­lajdonképpen együttműködési megállapodás Toldi József vezér­­igazgató és Kovács György észt titkár aláírásával. „Alaposan elő­készített az anyag. Jó ha van a záradék, hagyjuk benne. Ezzel együtt javaslom az elfogadását" - mondja Lovász József, a 3-as gyár­egység vszt tagja. A tervezetet egyhangúlag elfogadják. A második és harmadik napi­rendi ponthoz­­ a vállalati jog­segélyszolgálat beszámolója az elmúlt év munkájáról és 1978-as költségvetésről — dr. Drégely Tibor igazgatási főosztályvezető várja a kérdéseket. Lovász József, a 3-as gyáregységből tudakolja: a 12,02 százalék ügyet vagy embert jelent? S szeretné tudni, hogy a havi 400 forint reprezentációt mire használják föl? „A 12,02 százalék valós szám. Dol­gozóink jelentős része veszi igény­be a jogsegélyszolgálatot, s a százalék az ő részvételüket fejezi ki. A reprezentációs összeget — amelyből telephelyenként havi 100 forint jut — kávéra és szörpre költik. Ha külső vendég jön, meg­kínálják." (Kovács György észt titkár később megjegyezte: Remé­lem a reprezentációs keretből dol­gozóinknak is jut egy-egy kávé? !) Nagy Károlyné: „Mit jelent a kivé­teles képviselet és az eseti meg­bízás? " „Minden esetben eljá­runk. Olyan ember még nem távo­zott a jogsegélyszolgálatról, aki­nek azt mondtuk volna, hogy nem vállaljuk az ügyét. Ha szándéko­san elkövetett bűncselekmény miatt indul valaki ellen büntető­­eljárás, tilos a képviselet vállalása. Eseti megbízás, ha ügyvédet, vagy szakértőt igénylünk, ha vidéken esetleg külföldön kell intézked­nünk..." Balla Sándort az érdekli: milyen a kapcsolatuk a vállalati munkaügyi döntőbizottsággal? „Ha munkaügyi vita adódik, a dolgozó hozzánk fordul, megke­ressük a döntőbizottságot. Az utóbbi időben ilyen alig adódott. S ez azt bizonyítja: vállalatunknál van munkaügyi fegyelem! Inkább munkaügyi bírósági vagy kerületi eljárásban képviseljük dolgo­zóinkat. Az elmúlt másfél évben minden ilyen ügyet megnyer­tünk." Szabó Istvánné: „Van-e arról adatunk, hogy a jogsegély­­szolgálat bevezetése óta csökkent a dolgozók eltávozása munkaidő­ben? " „Pontos számadat nincs. Annyi biztos, nagyon sokan ve­szik igénybe e helybeli „szolgál­tatást", de sajnos még ma is sokan távoznak munkaidő alatt." Szlankó János, a vasasszakszer­vezet terv-izk­.k­litikai osztály­vezetője megerősíti, hogy bevált a jogsegélyszolgálat, igénylik a dol­gozók. Kovács György vszt titkár szükségesnek és hasznosnak ítéli tevékenységüket. Sőt, javasolja, hogy a vszt kérje Toldi József vezérigazgató segítségét a puszta­vám­i jogsegélyszolgálati iroda mielőbbi létrejöttében. Végezetül a vszt titkár két bejelentése következik. Március elseje és május vége között lezajla­nak a szakszervezeti tisztség­­viselők elmúlt évi munkáját érté­kelő beszámolók. Jó hír a szocia­lista brigádoknak: jutalmazásuk összege a tavalyi, most még ez nem csökken. (Ám jövőre már igazodni kell az 1038/77. MT-SZOT és KISZ KB közös határozatához.) -1 - A szerkesztőségbe érkezett levélből idézünk: „A Bolgár Népköztársaság Külkereskedelmi Minisztériuma kirándulást szervezett Piaven megyébe a szocialista országok Szófiába akkreditált kereskedelmi tanácsosai részére." „Az utazás nagyon kellemes volt az új típusú Ikarus 254-es szuperluxus autóbusszal. A kirándulás minden résztvevője hálás köszönetét fejezte ki a Magyar Népköztársaság kereskedelmi tanácsosának és megkérték: adja át üdvözletüket az üzem dolgo­zóinak, akik egy ilyen csodálatos autóbuszt hoztak létre. Azzal a jókívánsággal, hogy még nagyobb eredményeket érjenek el a termelésben." „Az utazás résztvevői nevében P. A. Gricsin, szovjet keres­kedelmi tanácsos." SZERVIZÁLLOMÁS - IGÉNY SZERINT Négy országgal tárgyalnak Tavaly, a negyedik negyedévben vállalati döntés született: a konté­ner-elemes szervizállomást Puszta­vám készíti. Az új profil, új feladatok elé állí­totta a gyárvezetést és a dolgo­zókat. Huszonhárom emberrel csoportot hoztak létre azzal a céllal, hogy a későbbi állomásokat is ők szerelik. Az első szervizállomást a 21. sz. Volán szolnoki kirendeltségének készítették. A gyártási munkálato­kat Pusztavámon, az összeszere­lést Szolnokon végezték a gyár szakemberei. Mit tud a konténer szerviz? Az Ikarus típusú autóbuszok szervize­lését biztosítja. Felszereltségét tekintve műhely- és a konténer belső terére osztható. A megrendelő igényétől függően mérsékelt és trópusi égövre hőszigetelt, de hőszigetelés nélküli típusok is gyárthatók. Alapegység a négy konténer-elemes állomás. Ebből — igény szerint — hat­­kilenc-tizenegy konténer-elem vál­tozat állítható elő. Nagy előnye a mobil szerkezet. Bármikor áttele­píthető, könnyedén szállítható. Magában foglalja a gép-, az elek­tromos-, a diesel- az adagoló műhelyt, raktárteret és szerszám műhelyt — a szükséges szerszá­mok és berendezések elhelye­zésére. A konténer rendelkezik AURAS típusú szerviz-blokkal, amely öt művelet elvégzésére képes. Az állomás szerelőaknás kivitelben készülhet. Egy, illetve két akná­val, így egyszerre négy autóbusz átvizsgálását végezhetik. Nyílászárói AFIT rendszerű redőnyös kapuk, gépi illetve kézi mozgatással. Anyaga hőszigetelt, hullámalumínium páncélzatú poliuretán habbal töltött szend­vicspanel. A mérsékelt égövi válto­zatnál külön kazántér csatlakoz­tatható — a megrendelő igényétől függően — konténer, illetve rögzí­tett kivitelben. A fűtés hőlégbefúvásos. A konténer-elemes szervizállo­más értéke — típustól függően — két-négy millió forint. Az első darab kettős céllal készült: a hasz­nálhatóság bizonyítására és bemu­tatásra. Kik lesznek az első vevők? Tárgyalások folynak venezuelai, mozambiki, görögországi és szov­jetunióbeli értékesítéséről. A Szovjetunió nagyobb mennyiségű állomásra jelentette be vásárlási igényét. Ismerve a feladat jelentőségét Pusztavám külön gyártóterületet létesített az új konténer-elemes szervizállomás előállításához, hiszen a továbbiak is itt készül­nek. — Szántó — 300 EZER FORINT Pályáztak - győztek A vállalat még tavaly ősszel pályaművet nyújtott be a KGM és az OMFB közös pályázatára a műszaki fejlesztési témában. Év végén jött az értesítés: a pályá­zatot megnyerték­. Pláveczky Gábor gyártásfejlesz­tési főosztályvezető elmondta, hogy ez a pályázat a vállalati gyár­tásfejlesztési elgondolások része, és az automata csavarbehajtóval foglalkozik. Hogyan született ez az elképzelés? Mivel az Ikarusban nagyon sok fúrót használnak és különböző fúrásokat, csavaráso­kat végeznek, céljuk a műveletek egybevonása. Van olyan csavar, amely kifúrja a lyukat, a másik menetet vág, az automata csavar­­behajtónál a berendezés mindezt elvégzi. A géptől magasfokú mun­kavégzés várható. A busz II gyár­egységben végzett munkáknál­­ sokat kell csavarozni. Ott sze­retnék fölhasználni ezt az új gépet, melyet már meg is rendel­tek. A pályázatot 300 ezer forinttal díjazták. A vállalatnál évente körülbelül hatmillió forint értékű fúró hasz­nálódik el. Ezzel az eljárással — géppel - jelentős összeget takarít­hatnak meg. Ezen kívül még három témában — anyagmozgatás, rugalmas gátló­rendszerek, korrózióvédelem,­­ pályáztak. Az első sikeres neki­futás önbizalmat, további bízta­tást adott. Most e három téma eredményeit várják. Mindhárom pályázat összege jelentős. Ha újból nyernének, növelhetnék az amúgy is szűkös beruházási keretet. Mi lenne velünk tavasz, rügyfakadás nélkül? Kié ez az évszak? A szerelemé? A történelemé? Az emberiségé? Miféle energia rejlik a tavaszban, életet, mozgást, vérkeringést serkentő? Népek tavasza — 1848. Csöndes, márciusi eső kísérte azt a Múzeum­­kertbéli délutánt. Lágy, szemerkélő eső, pedig szikrázó napsütés illett volna. Évtizedekkel később a tél tavaszbafordulása történelmi változásokat is hozott. Március 21-től rövidültek az éjszakák. 1919 tavaszfordulója fényes napunk. "­ De az igazi tavaszforduló még váratott. A nap, amikor a szovjet had­sereg győzelmi jelentését keltették, fölszabadulásunk napja. „Magyar­­ország területéről kiűztük a fasisztákat." Akár így is fogalmazhatták volna: Magyarország fölött kitisztult a látóhatár. Fényes szellők fújnak... Harminchárom éve derült az ég. — dézsy — VOROSILOVGRÁD - IKARUS Az MSZMP Fejér megyei végre­hajtó bizottsága március elsejei ülésén megtárgyalta és elfogadta Fejér megye és a szovjetunióbeli Vorosilovgrád megye közötti kap­csolatok és együttműködés fej­lesztésére vonatkozó dokumen­tumokat. 1978-ban folytatódnak a kül­döttségcserék. A politikai (párt, szakszervezeti, tanácsi, ifjúsági) küldöttségek mellett helyet kapott a programban a szak­emberek és az előadók cseréje, a munkaközösségek kapcsolatának erősítése. Az Ikarus székesfehér­vári gyára a vorosilovgrádi moz­donygyárral tart kapcsolatot. SZEMÉLYI VÁLTOZÁSOK Jéhn Józsefet, az egyedi gyár­egység vezetőjét — saját kérésére — felmentették beosztásából. Ezzel egyidejűleg Lovasi János szaktanácsadót megbízták a gyár­egység vezetésével. Dobos István ár- és előkalkulá­ciós csoportvezetőt az utókalkulá­ciós osztály vezetőjévé nevezték ki. A szerszámgyáregységben Ihász Ágoston művezetőt a forgácsoló­üzem vezetőjévé nevezték ki. For­gácsoló művezető beosztásba Bendekovics Ferenc üzemmérnök került. Takács Györgyöt, a 3-as gyár­egység üzemtechnikusát a sajtoló gyáregység excenter műhelyének vezetésével bízták meg.

Next