Ikarus, 1981 (29. évfolyam, 1-26. szám)

1981-05-14 / 10. szám

EL KELL EGYSZER MONDANI Célpont volt Legjobban talán akkor „sikerült" föl­­bosszantani Szőnyi Józsefet, az üzemfenn­tartási főosztály termelési vezetőjét, ami­kor fényes nappal a busz II gyáregység tetején járkáltunk. Nem mennék bele, hogy mivel és hogyan, csak az utóhangot idézném. Később, az üzemfenntartás fő­osztályvezetője mesélte: — nem kellett volna fölvinni az újságot a tetőre - mond­tam Szőnyinek —, hisz úgysem azt vették észre, amit kellett... (Tető beázási és csur­­gási ügyekben „látott másképpen" az újság.) Mások buzdítására és véleménye alapján több olyan eset látott napvilágot, amely a szembesítéskor az előbbiekhez hasonlóan végződött. A célpont többször Szőnyi József volt... Ezúttal is ő, csak más előjellel...­­ El kell egyszer mondani — mondta örömmel Gráf Tiborné fejlesztő mérnök —, hogy az üzemfenntartás és a fejlesztés nagyszerűen dolgozik együtt. Abban maradtunk, állunk elébe. Csak­hogy mire a beszélgetésre sor került, Gráfné megrettent, majd hogy nem vissza­­kozt fújt. Nem azért, mert megváltozott a kapcsolat. Az továbbra is olyan jó, mint kezdetben. Azért mondta volna le szívesen ezt a nyilatkozatot, mert más fejlesztők is hasonlóan jól együtt dolgoznak a tmk-sokkal. Mint szólnak hozzá, ha ő a saját közös munkákról beszél? ... — Elmondják, ha akarják... Gráfné nem nyugodott bele ebbe a vá­laszba. A beszélgetéshez még aznap kiegé­szítő írást hozott. Egy részlet belőle: „Wéber Vilmos telepítései alapján számos műhely, irodahelyiség, bojler kerül kialakí­tásra a busz Il-ben. Más gyártóterületen is végez a tmk fejlesztési munkákat, így Berdó Károlyné tervezése alapján folya­matban van a tanműhely átszervezése, a létesítmény műhely bővítése." Gráf Tiborné fejlesztő munkakapcsolata így kezdődött Szőnyi József termelési osz­tályvezetővel: " Műhelytelepítésekről beszélgettünk. Elektromos, csőszerelési és építési munká­latokban állapodtunk meg. Láttam, hogy semmit sem ír. Egy darabig nem szóltam. A végén azonban bizalmatlanul kérdeztem: Hát se a naptárra, se egy papírra nem jegyzi föl? Nem — válaszolta Szönyi József — itt van a fejemben. Munkavé­delmi szemlén is figyeltem, ott sem jegyze­telt. A dolog nem hagyott nyugodni. Utá­nanéztem, hogy kiadja-e az utasításokat? Természetesen azokat, amelyekben közö­sen megegyeztünk. Akiknek kellett, tud­tak róla. Sőt, azt is tapasztaltam, hogy amiről a szakiparosokkal tárgyaltam, az is visszakerült hozzá. Ezek szerint a háta mögött semmi sem történhet. — Két éve — folytatja Gráfné — a mű­helykialakítások, telepítések a megállapo­dások szerint folynak. Legalább tízfélét említhetnék. Azt is tudom, hogy a tmnk­­nak elsősorban az a dolga, amit ez a három betű foglal magában. Elsődleges, hogy a mindennapi termelés feltételeit megte­remtsék. Akik járnak a busz II gyáregységben, láthatják: az alapozó festősor miatt állan­dóan bontanak, építenek. Ami útban van, el kell tűnnie. Az újonnan kialakított dís,­­helyekben azonban öröm belépni. (Például a rehabilitációs műhelybe.) Kész a széksze­relők, a bordakeret szerelők és a gumimé­­retre vágók műhelye. Ennél részletesebben, az épületek pontos megjelölésével sorolta Gráfné. A lényeg: — Egyszerre, egy időben több helyen is dolgozik az üzemfenntartás a műhelyek áttelepítésén. Előfordul két-háromhetes csúszás is, mert beugrik valami. A munkák azonban az egyezség szerint készülnek.’ Még olyan nem volt, hogy a termelést zavarta volna a határidő módosítása. Elvállalási rugalmasság — Gráfné szerint ez a következőket jelenti: — A termelési vezető nem köti magát az engedélyekhez, a munkaszám megnyitá­sához, programba veszi a munkát, a doku­mentációt közben is elfogadja. Ez, ha a másik oldalról nézzük, nem is olyan dicsé­retes, nekünk jó, a bürokráciát csökkenti, gyorsabb a munka. Egy dokumentációt hat vezető úr alá. Tételezzük föl, hogy mindegyik csak két hétig tartja magánál... A termelési vezető jó kényelmesen progra­mozhatna, hogy bevárja az összes okmá­nyokat. Negyedévek telnek el, minden egyhelyben állna. De nem áll! És vajon a munka minősége is ilyen jó, mint a határidők tartása? — Jó minőségű munkát végeznek. Nem mutat jól a rehabilitációs műhely? Négy­et szakma dolgozott a bordakeret-műhely­­ben. Egy hét alatt készültek el vele. Nincs olyan helyiség, ahol villanyszerelési munka nincs. Szabó Árpád csoportja úgy dolgo­zik, mint az óramű. Precízen, pontosan, szépen. Ezek után csak egy kérdés marad hátra: nem megy ez a sok fejlesztési munka a mindennapi termelést segítő feladatok ro­vására.? Szőnyi József termelési osztályve­zető válasza: — A fejlesztők tudják, mit akarnak, időben jelzik is, s mi ezt a célt segítő kapacitásunk egy részét ezekre a mun­kákra összpontosítjuk. — És nem okoz gondot, hogy időnként nélkülözik azokat a papírokat? — Eddig lehetett hinni, hogy mit mikorra adnak meg. Nagy Sándor főosztályvezető pedig annak örül, ha simán haladnak a munkák... —dunajcsik— A legügyesebbek A munka ünnepére minden évben, mondhatnók — hagyo­mányosan a Vasas Ikarus SE mátyásföldi sporttelepén gyűlik össze a XVI. kerület, a „gyári" családok apraja-nagyja... Korán reggel zeneszóval ébred a környék, kellemes dallamokra érkezik a sportolók és rendezők hada. ők már reggel hat után ide igyekeznek, hogy pontban nyolckor egy ünnepi köszöntővel, egy korty szíverősítővel és egy frissítő kávéval a csípős szélre is fittyet hányva indíthassák útra az atlétákat, kézilabdásokat, tekézőket, pingpongosokat és a többieket. A zenét hagyományosan Rákász Ferenc szolgáltatja, a köszön­tőt Kiss István, a XVI. ker. Testnevelési és Sportfelügyelőség vezetője mondja, a kávét Czenderné Ági töltögeti. A sportágakat a sportvezetők irányítják. Az ízléses plakettekért pedig minden évben újra megvívják csatáikat a győztesek és a helyezettek. Íme az 1981. Május 1-e ünnepén legjobbnak, leggyorsabbnak és legügyesebbnek nevezhető bajnoki helyezettek: Atlétika. 60 m-es síkfutás, lányok: 1. Bárány Gabriella (Csömöri 32. ált. isk), 2. Kremm Ágnes (Csömöri 32), 3. Szirony Ágnes (Centenáriumi ált. isk.) 60 m-es síkfutás, fiúk: 1. Sáfrán László (Tiszakömlő u. ált. isk.), 2. Joó Zoltán (Centenárium ált. isk.), 3. Steffik József (Centenárium). 100 m-es síkfutás, lányok: 1. Komáromi Adél (Csömöri 32 ált. isk.), 2. Homonnai Erzsébet (Csömöri 32 ált. isk.), 3. Poros Andrea (Hősök fasora á. i.) fiúk: 1. Landauer Tamás (Csömöri 32 á. ), 2. Burger László (Hősök fasora), 3. Németh Imre és Bócsa Mihály (mindkettő Hősök fasora á. i). 400 m-es síkfutás lányok: 1. Bárány Gabriella (Csömöri 32. á. i.), 2. Kremm Ágnes (Csömöri 32 á. i.), 3. Szirony Ágnes (Centenárium á. i.). Fiúk: 1. Sáfrán László (Tiszakömlő utcai á. i.), 2. Németh Miklós (Centenárium á. i.), 3. Steffik József (Centenárium á. i.) 4x100 m váltó, lányok: 1. Csömöri 32 ált. Isk., 2. Hősök fasora á. i., 3. Hősök fasora II. csapat. Fiúk: 1. Hősök fasora I, 2. Csömöri 32 á. i., 3. Centenárium lakótelep á. i. Távolugrás, lányok, ált. isk.: 1. Homonnai Erzsébet (Csömöri 32 á. i.), 2. Komáromi Adél (Hősök fasora á. i.), 3. Bárány Gabriella (Csömöri 32 á. i.). Lányok, középisk.: 1. Tóth Ágnes (Szerb Antal gimn.), 2. Tárnyik Katalin (Szerb A. g.) fiúk, ált. isk.: 1. Kécza Árpád (Centenárium á. i.), 2. Berger László (Hősök fasora á. i.), 3. Landauer Tamás (Csömöri 32). Súlylökés, férfiak: 1. Farkas Csaba (Ikarus), 2. Háda György (EMG), 3. Németh László (Lakóhely) és Krémer József (Ikarus) Asztalitenisz 1. Szántó Iván (Ikarus), 2. László Sándor (Ikarus), 3. Varga István (Aurus) és Czakó László (Lakóhely). Sakk Úttörő fiúk: 1. Horváth Zsolt (Csömöri 32 á. i.), 2. Matuska Miklós (Georgina u. á. i.), 3. Sturm László (Centenáriumi á. i.). Úttörő lányok: 1. Paul Emese (Georginá u. i.), 2. Gerencsér Zsuzsa (Georgina á. i.). Fiúk: 1. Borsi Árpád (XVI. ker. Tanács Közp. SE). Kisdobos fiúk: 1. Kasznár Benedek (Táncsics u. á. i.), 2. Kertész Róbert (Csömöri 32 á. i.), 3. Molnár György (Csömöri 32 á. i.). Felnőtt ffi: 1. Kiss Ernő (Ikarus), 2. Járó András (Ikarus), 3.Schreiber Béla (Ikarus). TEKE Nők: I —II pálya: 1. Horváth Ottóné (Ikarus), 2. Krémer Józsefné (Ikarus), 3. Szabó Gyuláné (Lakóhely). Il­—IV. pálya 1. Fehér Márta (Ikarus), 2. Demeter Károlyné (Ikarus), 3. Palotás Péterné (Ikarus). Férfiak: I—II. pálya: 1. Viola Ferenc (Ikarus), 2. Vesztróczy György (Ikarus), 3. Farkas Csaba (Ikarus), III —IV. pálya: 1. Kenyeres Lajos (Ikarus) 285 fa (legjobb teljesítmény), 2. Kapu Lajos (Fémöntő), 3. Horváth Béla (Ikarus). Bemutató­­verseny: I —II. pálya: 1. Gurály Ferenc (Vasas Ikarus) 263 fa, 2. Maksai Gyula (V. Ikarus) 261, 3. Rizner Sándor (V. Ikarus) 251. Ill .IV. pálya: 1. Bató József (Vasas Ikarus) 298 fa, 2. Krémer József (Vasas Ikarus) 297, 3. Soós Gáspár (V. Ikarus) 268 fa. Unitenisz Nők: 1. Nagy Ágnes, 2. Csiszár Ágota (mindkettő Auras). Férfiak: 1. Kiss Lajos (Ikarus), 2. Tasek István és Beke Gábor (mindkettő Auras). Lövészet Úttörő: 1. Budai Csaba (Csömöri 32), 2. Filó Csaba, 3. Bugyi István (mindkettő Táncsics ált. isk.). Ifjúsági leány: 1. Sipos Jeanette (Csömöri 32 a. i.), 2. Csiszár Ágota (Auras). Úttörő fiúk: 1. Langut Tamás, 2. Kovács Béla (mindkettő Corvin Hiradási). Középisk ), 3. Molnár Imre (Fémöntő). Felnőttek, női: 1. Vasvári Pálné (Lakóhely), 2. Kiss Lászlóné (Ikarus), 3. Schmidt Zoltánná (EMG). Férfiak: 1. Sipos Gyula (Lakóhely), 2. Zámbó András (Ikarus), 3. Kelemen Gábor (EMG). Kézilabda EMG - Ikarus 24:23, a férfiaknál. A nőknél: Ikarus - XVI. kér. Tanács Közp. SE 10:6, Ikarus - EMG 11:5, XVI. kér. Tanács Közp. SE - EMG 4:3­­. Ikarus, 2. XVI. kér, 3. EMG. Ált. isk. fiú: 1. Hősök fasora ált. isk., 2. Csömöri 32 ált. isk. 3. Centenárium lakótelep ált. isk. Lányok: 1. Georgina ált. isk. 2. Centenárium ált. isk. 3. Csömöri 32 á. isk. Kispályás foci: ifjúsági: 1. Szerb Antal gimn. A csapat, 2. ÁFÉSZ „B", 3. Szerb Antal gimn. „B”. Felnőttek: 1. Ikarus, 2. ÁFÉSZ „A", 3. Mátyásföldi Autójavító. Tenisz 1. Gyulai Tibor (Ikarus), 2. Vörös Gyula, 3. Valkó Oszkár (mindkettő EMG). Női labdarúgás Közel félezer néző előtt a XVI. ker. Tanács rendezésében az Ikarus pályán: a 3. helyért: VÉNUS - EGER 4-3 (3-1). Góllövő: Kékesi (2), Schmidt (2) ill. Erdélyi (3). A FEMI­NA és a csehszlovák HOLICS csapata játszotta a döntőt: 3:2 (1:1) arányban a magyar bajnok győzött. Góllövő: Sipos (2) Oroszki ás Kujortka, Gulisova. Az egész napos programot a,reggel még morózus időjárás is a pártfogásába vette délutánra, így nem csoda, ha mindenkinek kellemes emlékei maradtak sporttal, játékkal, vidámséggal teli vásári zsibongással tarkított ünnepi szórakozásból. Krémer József A futók az utolsó métereket „szenvedik el" a 100-ból •Repülni jól Ez a kislány értékes plakettet vehet az ét a Jól sikerü­lt tévolugrós eredményeként KICSI ÉS SÁRGA Kellemes sárga színfoltokkal gazdagodott a törzsgyár. Az utóbbi hetekben lépten­­nyomon műanyag szemétkosárkákkal ta­lálkozhatunk. Tizenhat szemétkosár már megtalálta a helyét — négynek még kere­sik. Most már csak az kell, hogy használjuk őket, s a cigarettavéget a csikktartóba, a szemetet a kosárba dobjuk. Az első napok­ban még bizony alig-alig teltek meg a kis vödrök. Azóta már , úgy tűnik, a törzs­gyáriak megbarátkoztak velük, s egyre inkább oda dobják a szemetet. Lehet hát nyugodtan szemetelni — természetesen csak a kis szemétvödrökbe. Vigyázzunk rájuk, hiszen egy-egy darab háromezer fo­rintba került... dz TANULJUNK NYELVEKET!­­ DE HOGYAN? Aki nem tud arabusul — ne beszéljen arabusul? — Na apukám üljön csak lel Mindjárt jönnek, én aztán nem sokat tudok mondani neked, miért nem tanultál meg magyarul? Já, já, úgy ám apukám. A külföldi kényszeredetten elmosolyodott, aztán állva maradt, egészen addig, míg el is nem került az avatott nyelvtudor, aki aztán elkalauzolta a régóta várt idegenajkú üzletfelet. Nem tudom, hányszor ismétlődhet meg hasonló jelenet mostanában, tény azonban, hogy az Ikarus több mint negyven országgal áll üzleti kapcsolatban - ezzel szemben ennél jóval kevesebb olyan szakembert tud fölmutatni, aki a szakmája mellett legalább két nyelvet is tűrhetően beszél. DE HISZEN MÁR VOLT KÜLFÖLDÖN!? A változó piaci körülmények azt diktálják, hogy minél több nagy szaktudású és egy-két nyelvet jól beszélő szerelő, mérnök álljon bevetésre készen. A vevőszolgálat tartalékstábja az, ahol ezeket a szakembereket számon tartják, nyelvtanításukról gondos­kodnak. A tartaléksereg nyilvántartó dossziéjában viszont a nyelvtudás rovata gyakran üresen marad... — Volt-e már visszajelzés, hogy a kiküldött szerelők nyelvtudása nem ütötte meg a mértéket? — kérdeztem Hideg Tibortól, a vevőszolgálati osztály vezetőjétől. — Volt már rá eset, általában tartós külszolgálatra utazó szerelők nem ismerik jól a nyelvet, pedig erre egyre nagyobb szükség lesz. A kiküldött szakemberek szerepe változóban van, már nemcsak kétkezi munkára van szükség, hanem irányító — betanító feladatokat is el kell látni — ez pedig nyelvtudás nélkül nem megy. Ahhoz, hogy a fejlődésnek eleget tegyünk a szakmai képzésbe be kell vonni a nyelvtanítást. — Van-e előzetes tervük, hogy a váltásoknál, kit hova küldenek, tehát kit milyen nyelvre kell oktatni? — A személyzeti osztálynak minden év végén megküldjük, hogy hány embert kell váltani. A személyekről a személyzeti osztály dönt, kiválasztja a megfelelő szakembert a tartaléklistáról. A kiküldetésbe az üzemi négyszög is beleszól, már, volt olyan, hogy nem javasoltak valakit, mivel már volt külföldön — holott az illető a nyelvet épp azért már jól is beszélte. — A vállalat által támogatott nyelvtanfolyamokra sokszor nem megfelelő alapokkal rendelkező emberek is bejutnak­­ a gazdasági vezető ajánlásával a zsebükben... — Szerintem az oktatási osztálynak a feladata, hogy a megfelelő embereket kiválo­gassa, idegen nyelv tanulásához anyanyelvet tökéletesen kell tudni. Vizsgáztassák le a jelölteket, egyáltalán tud-e annyira magyarul, hogy tanulhatj MEG TUDOM ÉRTETNI MAGAM Az Ikarus évente 60-70 dolgozó nyelvi taníttatását vállalja. Sokféle tanfolyam van, ezek közül a KGTMI hathetes, napi nyolcórás kurzusa a legdrágább és a legértékesebb is. Erre azonban nem lehet előtanulmányok nélkül benevezni, még a „kezdő" szakaszára sem. Lechnerné Vadász Juditot, az oktatási osztály vezetőjét kérdeztem: — Hogyan lehet bekerülni egy „fizetett”, nyelvtanfolyamra? — Rendező elvünk: csak azokat támogatjuk, akiknek a szakmájukhoz, beosztásukhoz feltétlenül szükségük van nyelvtudásra. — Egy mérnöknek sokfajta beosztásban szüksége lehet nyelvtudásra, még ha nem is mindig feltétlenül... — ...nem mondunk nemet, de előbb az illetőnek is bizonyítania kell, ha már eljutott egy szintig, akkor mehet. Az Idegennyelvi Továbbképző Központot, sokszor felaján­lottuk már, hiába — ez ugyanis nem munkaidőben, hanem délután megy. A KGTMI tanfolyamok drágák és munkaidőben folyik az oktatás, ide nyilvánvalóan csak kevesebb embert küldhetünk. A vállalaton belül szervezett nyelvtanfolyamok vegyes eredménnyel jártak, pedig többfajta próbálkozás is volt már. Obreczán János villanyszerelő tavaly bentlakásos, hathetes nyelvtanfolyamon vett részt. — Többször is nekikezdtem már a német tanulásnak — mondja. — Így számomra értékes volt a tanfolyam, csak régen volt. — Azóta elő sem vette a könyveket? — Hát? Majd mostanában előszedem, igazán akkor lenne haszna egy ilyen tanfolyam­nak, ha végigmennénk az összes lépcsőfokon — én csak a kezdőt végeztem el. — El tudná magyarázni németül, hogy a műszerfalat hogyan kell bekötni? — Hát? Meg tudnám értetni magam. EGYEDÜL NEM MEGY A tanfolyamok több fokozatúak, egy-egy fokozat elvégzéséhez persze rengeteg magánszorgalom is kell. A legjobbnak tartott KGTMI kurzusról Bécsy László üzemfenn­tartási osztályvezető számol be: — Már előzőleg sokat és sok helyen tanultam angolul, egyetemen, TIT-tanfolya­­mokon, magántanárnál, a tavalyi tanfolyam így inkább felfrissítő volt. Napi nyolc órát voltunk bent, de a felkészülési idő is legalább ennyi. Egyedül a szótárazás négy-öt óra egy teljesen kezdőnek. Sokan ki is hullottak. Szerintem vállalati támogatás nélkül nagyon nehezen lehetne nyelvet tanulni — átlagos embernek nincs rá ideje. A legtöbbször utazás közben tanulok vagy olvasok, csak így lehet megtartani a nyelvtudást. Magyar János típusfelelős magánúton tanul, véleményét nem rejti véka alá: — A műszakiak nyelvi képzése megoldatlan, holott komoly szakembernél feltétlenül fontos a nyelvtudás. Miután a munkája miatt kell a nyelv, a munkaadónak kell gondoskodnia a nyelvtanulásról. A jászberényi Hűtőgépgyárban már megoldották ezt: van saját nyelvi stúdiójuk, pedig ők sem állnak több külföldi partnerral kapcsolatban, mint mi. Első látásra úgy látszik elég embert taníttat a vállalat, csak ha szemügyre vesszük az eredményt, akkor derül ki, még­sem elég ez. A sokfajta tanfolyam elvégzése után szinte senki sem tett nyelvvizsgát. Ennek okai többféle lehet a kiválasztástól, a tanfolyamok szétdarabolásán keresztül egészen a „tanulók" hanyagságait. Egy biztos, a nyelvtanulás jóval nagyobb figyelmet érdemel, mind a vállalat, mind a dolgozó szempontjából, — eredményt ugyanis csak együttesen lehet elérni. Erre az eredményre pedig sürgetően szükség van. —Révész—

Next