Inainte, septembrie 1967 (Anul 24, nr. 6998-7023)

1967-09-17 / nr. 7012

«rtsftitf.Vif'j curaj • Vizita în regiunea noastră a președintelui Vecei Executive a R. S. Serbia în continuarea vizitei . în țară, președintele Vecei Executive a R. S. Serbia, Giurița Ioikici, împreună cu Tihomir Vlașkalici, membru al Vecei Executive a R.S. Serbia, au oaspeții au sosit ieri la Craiova, fost însoțiți de Ion Chirilescu, vicepreședinte al Comitetului de Stat pentru îndrumarea și controlul organelor locale ale administrației de stat. La sediul Sfatului popular al regiunii Oltenia, oaspeții iugoslavi au ost primiți de tovarășul Gheorghe Paloș, deputat în Marea Adunare Națională, președintele comitetului executiv al Sfatului popular regional. A fost vizitată apoi Uzina „Electroputere“ din Craiova. La amiază, tov. Gheorghe Paloș a oferit o masă în cinstea oaspeților; în cursul zilei de azi, președintele Vecei Executive R.S. Serbia și persoanele care îl însoțesc vizitează orașul Tr.Severin și șantierul Sistemului hidroenergetic și de navigație de la Porțile de Fier. • Modele noi de confecții Colectivul de creație de la Fabrica de confecții Craiova desfășoară o fructuoasă activitate. De la începutul anului și pînă în prezent, au fost realizate 270 noi modele între care 58 de modele de paltoane și pardesie pentru fete și băieți. Creatorii au trimis spre omologare 84 modele de sacouri, paltoane și pardesie pentru copii, lărgindu-se în felul acesta gama de sortimente de confecții, D. BURLACU, coresp. • Vernisajul unor expoziții La scurt timp după retrospectiva ,,Ion Țuculescu“, se anunță un nou și prestigios eveniment artistic craiovean. Azi dimineață, în sălile Muzeului de artă din Craiova, la orele 11, are loc vernisajul expoziției pictorului Dumitru Ghiață - artist al poporului. Expoziția cuprinde 57 de tablouri în ulei, pe pînză și carton, opere reprezentative ale valorosului pictor român. ★ I. z. In sala Galeriilor de Artă din Craiova a avut loc vernisajul expoziției personale de sculptură și grafică a tînărului popor Cole Nicos. Deși la prima sa expoziție personală, tînarul sculptor avansează de pe acum liniile evolutive ale artei și posibilităților sale în subiecte ca ,,Tors drapat“, ,,Pasăre în lemn“, ,,Timpelin“, ,,Epopeea speranței“ etc. ® Spectacol pentru constructori In parcul cultural de pe Valea Jidoștiței, de la Gura Văii, formațiile artistice unite ale Casei de cultură și Uzinei mecanice din Tr.Severin și cele de la Sistemul hidroenergetic și de navigație „Porțile de Fier“ au prezentat în fața a peste 1500 de constructori spectacolul .,Cîntă, cîntă tinerețe“. Cu acest prilej și-au dat concursul peste 100 de artiști amatori și cunoscutul solist de muzică populară Ion Luican. • Să ne cunoaștem frumusețile patriei Aseară, la clubul Uzinei ,,7 Noiembrie“ din Craiova, inginerul Titu Băjenescu, cercetător științific la Institutul de energetică al Academiei Republicii Socialiste România, a făcut o prezentare a frumuseților patriei noastre, cu ajutorul aspectomatului. Prezentarea în imagini s-a bucurat de mult succes, în continuare a urmat o seară de dans. jumiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii mii mim mi mifa £ I.A.S. Iancu Jianu. De = pe cele 150 ha., supra= față pomicolă a fermei Ș Curtișoara, s-au recoltat aproape 150 tone = mere care au luat drumul consumului intern și extern. In fotografie: = la recoltatul merelor. 1 Foto : L. Sandu DUMINICALE jgigi In cele mai multe localități ale regiunii se desfășoară azi programe artistice organizate cu scopul de a trece în revistă potențialul formațiilor artistice în vederea susținerii spectacolelor viitoare programate de „Ziua recoltei“. |BB In orașul Caracal, în jurul orei 10, are loc vernisajul unei expoziții de grup în care expun trei foști elevi ai liceului nr. 1 din localitate : Popa Jean Tudor, Teodor Catană și Sorin Chirimba. Expoziția cuprinde pictură și lucrări de grafică, inspirate din viața contemporană. Maniera de lucru a primilor doi artiști se distinge prin cromatica deosebită. Sorin Chirimba expune lucrări de grafică într-o tehnică nouă. Cu Cetățenii mai multor localități din regiune s-au pregătit pentru a fi frezenți la duminici cultural-sportive. La Siliștea Crucii, raionul Băilești, a fst organizată pentru azi o astfel de activitate, model. In cazul că timpul va fi nefavorabil, aceste activități se vor limita mai mult la sala de spectacole. Se deschide cea mai populară competiție din regiune , campionatul regional de fotbal. In opt localități din regiune și în orașul Craiova, echipele care activează în această competiție se vor prezenta la primele lor meciuri oficiale din toamna aceasta. La Craiova și Târgu-Jiu meciuri de categoria C. Ca și duminica trecută, și de data aceasta, craiovenii vor putea asista la meciuri oficiale de rugbi (Electroputere - Politehnica Cluj) și handbal feminin (Universitatea Craiova - Voința Odorhei). B9 Cu toate că vremea a devenit nefavorabilă, agenda excursiilor nu s-a redus. Și azi, atît din orașul Craiova, cit și din alte localități ale regiunii, autocarele O.N.T. au pornit pe drumurile patriei, în diverse localități ale regiunii și țării. Mecanizatorii de la S.M.T. Segarcea, de pildă, vizitează azi orașele Craiova și Tîrgu-Jiu, apoi Peștera Muierilor, Polovragi, Horezu, Rîmnicu- Vîlcea și Dragășani. Un alt autocar a adus în Craiova un grup de excursioniști din Turnu-Severin, care vor vizita orașul. Cu toate că abia de cîteva zile au început cursurile, mai mulți elevi ai Grupului școlar comercial din Craiova, au plecat într-o excursie la Turnu-Severin și Herculane. în sfîrșit, 40 de craioveni vizitează orașele Pitești, Curtea de Argeș și, bineînțeles, Hidrocentrala „Gh. Gheorghiu-Dej" de pe Argeș. Dacă pentru azi nu s-a organizat excursie la meciul de fotbal de la Bacău, O.N.T.-ul ne-a anunțat, că pentru duminica următoare (1 octombrie), a luat măsuri ca suporterii echipei craiovene să poată viziona partida cu Steaua, de la București. ANUL XXIV NR. 7012 DUMINICĂ 17 SEPTEMBRIE 1967 4 PAGINI 25 BANI Au început probele mecanice la cea mai modernă rafinărie de ulei din țară în ultimii ani, fabrica de ulei a Combinatului de zahăr și ulei „Oltenia“ a cunoscut o dezvoltare continuă, ajungînd astfel la o capacitate de 130 tone ulei brut pe zi. Rafinăria nu putea rămîne în urma celorlalte secții și de aceea s-a trecut la dezvoltarea și modernizarea ei la același nivel. La noua secție de rafinat ulei de floareasoarelui sînt aproape terminate lucrările de construcții și au început deja probele mecanice ale utilajelor, peste cîteva zile urmînd să se treacă la efectuarea probelor tehnologice. Noua unitate dispune de o instalație de scindare continuă a săpunului, ceea ce nu are nici o rafinărie din țară, și de o extracție proprie a uleiului din pămînt ciselgur, fiind astfel și cea mai completă rafinărie. Capacitatea rafinăriei de ulei comestibil de la Podari este calculată la 150 tone în 24 de ore. La intrarea ei în funcțiune peste puțin timp, va începe să lucreze și instalația de îmbuteliat uleiul, ale cărei probe de funcționare s-au încheiat deja cu un rezultat deosebit: capacitate 45.000 sticle în 16 ore față de 40.000 cît prevăd instrucțiunile. = înainte de intrarea în = B șut , toate măsurile au = 1 fost luate pentru buna = = organizare a muncii. Și = i lămpile, însoțitorul de = B fiecare clipă al minerii = £ lui, sunt de asemenea = = gata pentru a intra... în £ § acțiune. = I Foto . I. Vintilă § Tmiiiimiiiiimmmmiiiimiiiiiiimiiimiiî âminriiiiinmiiii înnni în mii min miiij! § Citîfi în pag. a IV‘3. 1 Actualitatea 1 internațională I miimmmmiimuiiiimiiiiniiiiiiiHimiiihi DE LA O DUMINICĂ LA ALTA Săptămină cam neguroasă. „Draciicare au stăpînit tribunele duminica trecută ca urmare a jocului „neconvins" al studenților, au continuat să fie prezenți și in discuții], de la „Urlătoare" sau de la filialele acestei pitorești „instituții", filiale ivite ca ciupercile pe la toate colțurile de strada, prin toate parcurile si localurile publice... S-au consumat, zadarnic și aberant, atîta energie cerebrală, atîta hîrtie epistolara ți atîta efort verbal în jurul unei sărmane glezne scrintite, nicit ne este rehamite să mai scriem măcar un cuvînt pe această temă... Consemnăm numai, cu multă tristețe și cu asprimea la care ne obligăm împrejurarea de a vorbi „in familie" faptul că „formidabilul public oltean" nu este, încă, un public matur, pentru ei fiind importante in aspectele tehnice ale activității echipei îndrăgite, ci cancanurile „de culise“. Am primit zilele acestea zeci de scrisori, ni s-au dat zeci de telefoane, am fost trați de mînecă, pe stradă, de zeci de ori, ni s-au spus cele mai fanteziste lucruri pe seama jucătorilor, antrenorilor, secției de fotbal, echipei in general (unde să se știe , în ciuda multelor greutăți, se muncește pe luptele, cu dinții strînși) , dar nu s-a pro-PETRE DRAGU (Continuare în pag. a II-aJ Avancronica fotbalistici Penalti în careul suporterilor FOTOCRONICA ZILEI Ecouri ■ [UNK] [UNK] « pe viu" ale unei anchete întreprinse la sugestia cititorilor ziarului Intr-un oraș cum este Craiova, unde populația crește vertiginos spre cifra celor 200.000 locuitori — cifră a consacrării urbanistice moderne — ora, minuta, clipa, capătă valențele sporite ale unei vieți dinamice, active, în care precizia, sobrietatea, inteligența, armonia — devin însoțitorii obligatori ai relațiilor cotidiene dintre oameni. Anacronismele, lipsa de spontaneitate și „reflexele întîrziate“, capătă în acest context stigmatul inoportunității și ca atare, stîrnesc pe bună dreptate replica neiertătoare și vivace a craioveanului, care s-a deprins să-și drămuiască cu stîrcenie timpul său și să-l respecte pe al altora... Am reținut într-o fugară investigație a străzii, cîteva instantanee revelatorii pe care vi le prezentăm prin intermediul a doi martori sensibili și imparțiali: pelicula foto și opinia cetățenească. Să le dăm cuvîntul : Buletinul lucrărilor agricole de toamnă Oamenii muncii de pe ogoare au de făcut față, în aceste zile, unui mare și felurit volum de lucrări. Strîngerea și depozitarea recoltei, eliberarea și pregătirea terenului, condiționarea semințelor sînt lucrări care trebuie să se desfășoare cu maximum de operativitate și în bune condiții. Pînă la data de 15 septembrie, la nivelul întregii regiuni, floarea-soarelui fusese recoltată de pe 87 la sută din suprafață. In raioanele cultivatoare de floarea-soarelui, această lucrare era realizată la data amintită în proporție de 98 la sută în raionul Calafat, 97 la sută în raionul Băilești, 92 la sută în raioanele Balș și Vînju-Mare, 83 la sută în raionul Craiova, 73 la sută în raionul Caracal, 70 la sută în raionul Corabia. r. Asigurarea unei bune rotații a culturilor în vederea obținerii unor recolte mari și constante impun cu necesitate cultivarea griului în cea mai mare parte după leguminoase și prăsitoare. Cu atît mai mult se cer mobilizate toate forțele și mijloacele în vederea intensificării recoltării porumbului — principala cultură prăsitoare după care urmează păioasele. Deși ne aflăm în cea de-a doua jumătate a lunii septembrie, recoltatul porumbului în regiunea noastră a fost realizat abia în procent de 36 la sută. Situația acestei lucrări pe raioane se prezintă astfel : Caracal 51 la sută ; Corabia 48 la sută ; Calafat 45 la sută ; Craiova 35 la sută; Vînju-Mare și comunele subordonate orașului Craiova 34 la sută ; Gorj 32 la sută, Băilești și Filiași 31 la sută ; Oltețu 30 la sută; Balș 27 la sută ; Turnu-Severin 24 la sută; Strehaia 21 la sută; Gilort 11 la sută. In condițiile asigurării unui bun pat germinfativ, este absolut necesar ca imediat după recoltare, să se treacă la eliberarea terenului. Se constată insă, că îndeosebi la floarea-soarelui, există un nepermis decalaj între recoltat și eliberarea terenului. Astfel, eliberarea terenului cultivat cu floarea-soarelui s-a făcut în proporție de 76 la sută în raionul Balș, 61 la sută în raionul Calafat, 56 la sută în raionul Vînju- Mare, 54 la sută în raionul Craiova. Raioanele Corabia, Băilești și Caracal, deși sunt într-un stadiu avansat cu recoltatul florii-soarelui, la data de 15 septembrie se aflau cu eliberarea terenului de resturile acestei plante sub procentul regiunii, adică sub 37 la sută. Starea eliberării terenului de cocenii de porumb — dacă se va menține în același stadiu ca și pînă acum — este de-a dreptul îngrijorătoare. Suprafețele eliberate de cocenii de porumb reprezintă 26 la sută din pian în raioanele Calafat și Corabia, 23 la sută în Raionul Caracal, 20 la sută în raioanele Oiretu și Strehaia, 18 la sută în raionul Craiova și comunele subordonate orașului Craiova, 17 la sută în raionul Filiași, 15 la sută în raionul Tr.-Severin, 14 la sută în raioanele Balș și Vînju-Mare, 12 la sută în raionul Băilești, 11 la sută în raionul Gorj, 4 la sută în raionul Gilort. Ploile căzute în ultimele zile oferă posibilitatea intensificării pregătirii terenului și a celorlalte lucrări pentru însămînțările de toamnă. o inițiativă salutară a Procuraturii raionului și orașului Craiova, de a reuni în aceeași sală factori cărora le revin înalta misiune de educație cetățenească, ne-a sugerat tema prezentului articol ce transcrie cîteva din ideile importante, dezvoltate cu acest prilej. Subliniind contribuția substanțială a tineretului la locurile de muncă, profilul său moral sănătos, participanții au insistat mai ales asupra acelor tineri care s-au făcut vinovați, în ultimul timp, de acte antisociale, mai mult sau mai puțin grave. Ce sugerează statisticile aflați la vîrsta marilor întrebări, cînd opțiunea pentru un ideal, pentru o profesiune, prinde contururi certe, majoritatea minorilor din așezările regiunii vădesc seriozitate, un ridicat nivel de conștiință ce conferă posibilitatea abordării curajoase a formelor creatoare de studiu muncă. Aportul lor, tot mai și consistent, la reușita diverselor manifestări cultural-artistice, dezvăluie potente nebănuit de mari, deseori insuficient explorate. „Desigur, la acest nivel trebuie să-i aducem pe toți — ne spune Gheorghe Georgescu — procuror șef al Procuraturii raionului și orașului Craiova. Din păcate, mai există minori care manifestă grave tulburări în comportament, deficiențe a căror lichidare trebuie să constituie obiectul unui efort colectiv al factorilor răspunzători de educarea lor. Faptul că există încă un număr de minori care sînt aduși în sălile procuraturii, sugerează reflecții adînci, in primul rînd pentru școală și familie. în ultimă instanță, oricît am căuta, celor doi factori le revine în mod direct misiunea de a face o educație socială Dezbatere privind educația minorilor EXIGENȚE LA NIVELUL COTEI MORALE MAXIME la un înalt nivel. Unele și urma urmei, ce nivel de preluații atestă serioase carențe gătire profesională am pretinîn această direcție". de Unui vagabond ? Sau cum Procurorul șef arăta că în s_ar putea explica slaba frecevidența serviciului de asistență la cursurile școlii a unui tentă socială sunt înscriși ——1--------------------------------------1604 minori cu ușoare tulbu- minor decit prin practicarea rări de comportament, unei vieți libertine, insuficient Dacă asemenea cazuri pot controlată de către părinți a fi remediabile prin interven Ambele impun reflecții soția imediată a factorilor edorioase, considerînd că, prima câzm, alți 791 de minori au ipostază a tulburărilor ușoare făcut dovada unor abateri de comportament constituie un grave de la conduita morală punct de plecare, terenul fertil, sănătoasă. Aici, munca edu- germinării celei de-a doua — cativă necesită o îmbinare care reprezintă faza acută, armonioasă între intervențiile Ambele reclamă acțiuni susțineîntîrziate și proiectarea ei nute, abordate cu exigență in perspectivă, cu diferența maximă. Dacă deficiențele evierile inerente.dențiate de prima statistică Avem două situații ce reflec- pot fi înlăturate în cadrul protăstări de lucruri aparent fără cIsuTurilnvățământ, în cel nici o corelare. O analiză pro- -------- ----------------------- de-al doilea caz avem de-a face funda insa, dezvăluie fire mai-------------------------------------------puțin vizibile ce poartă sem- cu ceva aparte. Este vorba de inficații, invitînd la admiterea un proces ce trebuie reluat de unei concordanțe firești. La la capăt, de modelare a unui caracter dificil, format deja pe un anume calapod. Or, este mult mai greu de refăcut un drum început cîndva. Cea de-a doua ipostază este indubitabil evitabilă, cu condiția ca în prima fază să facem dovada unor înalte exigențe educative. Contrar așteptărilor, peste 50 la sută din delicvenții minori provin din familii închegate juridic. De unde, atunci asemenea abateri ? „Mulți părinți fac o greșeală enormă — ne spunea tov. Georgescu — prin faptul că ignoră exemplul personal ce-i oferă propriilor fii. Să vă relatez o întîmplare: I.L., muncitoare la ISMET, a furat un ceas de mînă de la o colegă de muncă, pe care l-a dat apoi fiicei sale să-l poarte. Fiind descoperită, a îndemnat pe celălalt fiu să mintă că el a furat ceasul („Tu ești minor, nu ți se va întîmpla ROMULUS DIACONESCU (Continuare în pag. a lll-a) Escale nedorite „...S-a intimplat ca dvs., reporterii, să mă găsiți in această așteptare enervantă, aici, la Romanești , di și eu ghinionist ?... că am mai pățit-o și zilele trecute ! Cum vedeți, salariatul de serviciu dă din umeri. Spune că n-are benzină. Și așteptăm... Acum o jumătate de oră mi se părea mai greu dar, intre timp, s-au strins destule mașini și șoferi. Facem haz de necaz, privind unii la alții. Și... vă închipuiți că zăbava asta neprevăzută, ne costă...“. VASILE GHICA, ing. chimist—București. (In concediu prin Craiova). Porțile orașului reprezintă, intr-un fel, o carte de vizită : pentru vizitatorul „debutant“ pe aceste meleaguri, ele poartă ceva din memoria „primei impresii“ și... asta obligă ! E bine, s-o știe și cei care răspund de activitatea centrelor PECO la Craiova. Text : ADRIAN FULGA Foto : R. FLORIAN, (Continuare în pag. a III-a) In pagina a ii-a ® Vitrina saptămînii Pe teme de circulație Atenție la prioritate ! Sibs?o .rcBI Regiona'