Inainte, septembrie 1970 (Anul 27, nr. 7927-7952)

1970-09-17 / nr. 7941

2Î Ion Fonaghi un ziarist, agitator și propagandist înflăcărat Se împlinesc azi 70 de ani de la nașterea lui Ion Fonaghi, militant de seamă al partidului nostru in anii de legalitate cit și în timpul cînd partidul a fost scos în afara legii. Ion Fonaghi s-a situat în primele rînduri ale celui mai înaintat detașament al proletariatului din România — Partidul Comunist. Muncind neobosit mai des ca gazetar, publicist, el a fost un neînfricat luptător pe tărimul scrisului, căutînd să propage în masele muncitorimii învățătura marxist-leninistă, cuvîntul partidului, care se afla în primii săi ani de muncă și luptă încordată, afirmînduse viguros în viața întregii societăți din prima jumătate a secolului nostru. Născut la 17 septembrie 1900 în comuna Marghita, în vecinătatea orașului Oradea , Ion Fonaghi avea să fie, încă din anii tinereții, martorul a numeroase mente politice evenicu mari semnificații în viața țării să ia cunoștință sau să participe la o serie de evenimente pe plan internațional. Astfel, el va trăi primul război mondial, perioada numeroaselor mișcări greviste ale muncitorilor din România de dinaintea creării Partidului Comunist. I. Foraghi a trăit, de asemenea, zilele eroice ale luptei pentru apărarea tinerei Republici Sovietice Maghiare. Aceste momente de luptă, de grea încercare, vor transforma pe adolescentul entuziast intr-un luptător dîrz, hotărît, înarmîndu-l cu o bogată experiență de luptă revoluționară. Dînd dovadă de mare pasiune și devotament pentru cauza partidului dreaptă a clasei muncitoare din România, Ion Fonaghi a militat activ în publicistica vremii. Astfel, el organiza pentru conferințe muncitori cu caracter științific, purta corespondențe numeroase cu ziarele „Világosság“ și „Munkás“, contribuind la ridicarea conștiinței de clasă a muncitorimii din Transilvania, la răspîndirea ideilor partidului în mase. In 1923, In calitatea sa de redactor al ziarului „Uj Horos" (organ al C.C. al TI.T.C.) se remarcă mai cu seamă în mișcarea de tineret din țară. Tocmai pentru pasiunea sa, pentru spiritul său de sacrificiu, de dăruire, în acele condiții în care partidul fusese trecut în ilegalitate, Fonaghi va fi arestat de mai multe ori de către siguranță la București, Timișoara, Tg. Mureș. Primind din partea partidului sarcina nobilă și grea de a organiza la Tg. Mureș o tipografie ilegală, Ion Fonaghi a găsit, cu sprijinul organizației locale de partid, o încăpere unde și-a instalat mașinile de tipărit. După puțin timp, însă, fiind urmărit și descoperit de copoii siguranței, este arestat, și, după îndelungate cercetări, în octombrie 1926, are loc procesul care se încheie cu o sentință aspră și nedreaptă : cinci ani de închisoare. Revoluționarul Fonaghi este astfel întemnițat la Doftana, încrederea sa nestrămutată in victoria proletariatului, optimismul, fermitatea luptătorului comunist s-au făcut simțite și în perioada cât a fost încarcerat. Scrisorile sale expediate din închisoare, către tovarășii din afară, conțineau idei de un profund umanism, de îmbărbătare a tineretului revoluționar. ...„Nu scopul vieții trebuie să-l căutăm — scria Fonaghi — ci trebuie să ne străduim ca să cunoaștem din ce in ce mai bine viața ca fenomen al naturii, iar scopurile noastre individuale (ba chiar întreaga noastră activitate) trebuie să corespundă scopurilor celor mai înalte ale epocii. In aceasta constă superioritatea comuniștilor"... Ion Fonaghi a încetat din viață la 1 aprilie 1929, ca urmare a condițiilor deosebit de grele în care și-a trăit ultimii ani ai vieții între zidurile groase și reci ale Doftanei. Figura luptătorului comunist, dîrz, neînfricat, al cărui ideal se contopea cu țelul suprem al partidului a rămas, însă, vie în inima întregului popor și se va transmite din generație in generație ca un simbol de luptă și neînfricare comunistă. LUCIAN TRIȚA nainte Realizări edilitare gospodărești Locuitorii comunei Bucovăț se pot mîndri cu realizările obținute în acest an privind gospodărirea și infrumusețarea comunei. Prin cele 37.567 de ore muncă voluntară, prestate de locuitorii comunei, s-au realizat obiective de larg interes cetățenesc în valoare de 550 662 lei, cu 167 000 lei mai mult decit prevedea planul inițial. Dintre obiectivele realizate consemnăm: construcții de trotuare pe o suprafață de 1 350 mp, reparații și întrețineri de drumuri pe o lungime de 9 km, construcția a nouă poduri, ^ lucrări de îndiguiri și ^ taluzări în valoare de ^ 33 000 lei și alte obiective. ■„Patria“ (telefon 13850), filmul : TIFFANY MEMORANDUM, orele 9 ; 11 ; 15 ; 17 ; 19 ; 21. La grădină, orele 19,30. „Central“ (telefon 14029), filmul : ACEASTA FEMEIE, orele 9 ; 11 ; 15 ; 17 ; 19; 21. La grădină, orele 19,30. „30 Decembrie“ (telefon 31080), filmul : JANDARMUL SE ÎNSOARĂ, orele 11 ; 15 ; 17 ; 19 ; 21. La grădină, orele 19,45. „23 August“ (telefon 14448), filmul : RĂZBUNĂTORUL orele 10,45 ; 14,30 ; 16,30 ; 18,30 ; 20,30. La grădină, orele 20,30. „Tineretului“ (telefon 12228), filmul : PROFESIONIȘTII, orele 10, 14 ; 16 ; 18 ; 20. „8 Mai“ (telefon 14235), filmul : PACATUL DRAGOSTEI, orele 16,30—20,30 in continuare. * „30 Decembrie“ — Băilești, filmul : SUB SEMNUL LUI MONTE CRISTO „Arta“ — Calafat, filmul : ARGOMAN SUPERDIABOLICUL „8 Mai“ — Filiași, filmul : MISTERIOSUL „ DIN COSMOS ,Victoria“ — Segarcea, filmul: MAI PERICULOASE DECIT BĂRBAȚII ZITU Expoziția de pictură ȘTEFAN BRADICEANU, deschisă în sala Galeriilor de artă din Bulevardul 23 August. Expoziția de pictură 11 TiP MUCIONIU, deschisă în sala Galeriilor de artă din Calea Unirii nr. 50 . Expoziția de pictură GABRIEL FERTU și expoziția de sculptură DUMITRU ROTARU, deschise în sala Casei județene a creației populare din Calea Unirii nr. 89. țv. RADIO CRAIOVA JOI 17 SEPTEMBRIE 17,00 Radiojurnal, buletin meteorutier. 17,10 Din comoara folclorului nostru. 17,30 Pe meleagurile patriei socialiste, premiere industriale. 17,40 Pagini celebre din muzica simfonică. 18,00 Emisiune literară. Biografii oltene. Calendar aniversar. Noutăți editoriale. 18,10 Interpretul serii. 18,20 Craiova universitară. Examenul de diplomă și confruntarea cu producția. 18,30—19,00 Pentru fiecare melodia preferată. VINERI 18 SEPTEMBRIE 6,00 Buletin de știri. 6,05 Tineri interpreți de muzică populară. 6,20 Jurnal agrar. Locul recoltei In hambare. 6,30—7,00 Varietăți matinale. JOI 17 SEPTEMBRIE 17.30 Deschiderea emisiunii. Emisiune in limba maghiară. 18.00 Recitalul flautistului Jean-Pierre Rampal. Pianist Albert Guttman. 18.45 Cadran internațional. 19.15 Anunțuri — publicitate. 19.20 1001 de seri. Emisiune pentru cei mici. 19.30 Telejurnalul de seară. 20.00 Film serial . Noile aventuri ale lui Huckleberry Finn. 20.30 Rapsodia română. Horă la Prislop. Reportaj filmat de la Festivalul folcloric din Prislop. 20.50 Teatru scurt : „Faleza“ de Aldo Nicolai. 21.20 Poșta TV. 21.30 Film artistic: De unul singur. 22.55 Telejurnalul de noapte. 23.10 închiderea emisiunii. Centrul meteorologic Craiova transmite pentru următoarele 24 de ore timpul probabil , vreme în general frumoasă și călduroasă cu cer variabil mai mult senin noaptea și dimineața. Spre sfîrșitul Intervalului se vor produce înnorări și izolat va ploua. Vintul va sufla slab pînă la potrivit. Temperaturile maxime vor fi cuprinse intre 26 și 36 grade, iar cele minime între 12 și 16 grade. PRONOEXPRES Rezultatul tragerii din 16 septembrie Extragerea I : 32, 31, 17, 2, 42, 30 ; fond de premii : 343 072 lei: 29. Extragerea a II-a : 34, 33, 8, 38, 22, 7, 44 ; fond de premii : 305 376 lei. lar La Grupul șco„Electroputere". In primele zile de școală, elevii anului I sunt prezenți In atelierele de practică. Exigența, fermitatea și obiectivitatea—atribute ale unui control eficient în unitățile comerciale de stat Dintr-o analiză succintă, făcută asupra activității aparatului de control al unităților comerciale din orașul Craiova, se reține faptul că acesta s-a achitat in mare măsură de sarcinile ce i-au revenit aducînd importante contribuții la constatarea și recuperarea pagubelor pricinuite avutului obștesc. Astfel, unele compartimente de revizori de gestiune — de la T.A.P.L., O.C.L.Alimentara, C.L.D.C. Craiova etc — și-au îndeplinit în mod ritmic sarcinile de control, asigurînd verificarea periodică a tuturor gestiunilor din subordinea unităților respective. De asemenea, se remarcă faptul că, în acest an, revizorii de gestiuni de la cele șapte unități comerciale din orașul Craiova au constatat și înregistrat în evidența contabilă și gestionară plusuri de valori materiale în sumă totală de 391 291 lei și lipsuri în sumă de 757 035 lei, din care s-a recuperat operativ în timpul controlului suma de 525 524 lei. In legătură cu activitatea revizorilor de gestiune, se reține faptul că nu a existat o preocupare unanimă în ce privește operativitatea în munca de control, și că nu în toate cazurile s-au luat măsuri corespunzătoare pentru tragerea la răspundere a salariaților vinovați dde producerea unor nereguli, de gospodărirea necorespunzătoare a stocului de mărfuri etc. Așa, bunăoară, în timp ce organele de control de la O.C.L. Alimentara Craiova au recuperat din pagubele constatate mai mult de 95 la sută și au aplicat un număr de 154 sancțiuni disciplinare pentru neregulile constatate, la celelalte unități comerciale procentul de recuperare este mult mai mic, iar măsuri disciplinare nu s-au aplicat decit intr-un număr de opt cazuri. Din analiza făcută, se mai desprinde faptul că nu a existat o suficientă preocupare din partea organelor de control pentru analizarea cauzelor care au condus la crearea de plusuri, și că nu în toate cazurile au fost respectate normele metodologice privitoare la activitatea acestui aparat. Pentru întărirea muncii de control din unitățile comerciale, pentru creșterea exigenței și fermității în muncă a revizorilor de gestiuni și pentru creșterea contribuției lor la prevenirea păgubirii avutului obștesc, se impune ca factorii de răspundere ai unităților comerciale și în special conducătorii acestora, să ia urgențe și categorice măsuri pe această linie. Măsurile ce se iau în această privință trebuie să înceapă cu planificarea activității compartimentelor de revizori de gestiuni și să sfîrșească cu preocuparea pentru creșterea calității muncii de control. Conducătorii organizațiilor comerciale, prin compartimentele financiar-contabile din cadrul acestora, să asigure realizarea integrală a sarcinilor de inventariere și control pe anul 1970, să creeze condiții corespunzătoare de muncă pentru revizori de gestiune, să efectueze în permanență un control ierarhic operativ prin reinventarieri de sondaj, să instruiască și să îndrume cu competență munca acestora prin analizarea periodică a activității desfășurate ca și rezultatelor obținute de către propriul lor aparat de control. Este, de asemenea, necesar ca șefii compartimentelor revizorilor de gestiune, sau in lipsa acestora conducătorii compartimentelor financiar-contabile, să îndrume mai îndeaproape activitatea revizorilor de gestiune și să efectueze supracontroale pe teren, să urmărească modul de întocmire a nctelor de control, să valorifice integral și la timp constatările rezultate din inventarierile și controalele efectuate de revizori de gestiune; să contribuie prin pregătirea profesională la ridicarea calificării acestora; să organizeze și să țină la zi evidențele referitoare la activitatea aparatului propriu de control etc. In scopul realizării acestor obligații, corpul de control al Consiliului popular județean Dolj organizat in cursul lunii august a a.c., un instructaj la care au participat șefii compartimentelor revizorilor de gestiune și organele de control de la toate unitățile comerciale din orașul Craiova. Cu această ocazie, s-au prelucrat normele metodologice ce privesc modul cum trebuie să-și desfășoare activitatea revizorii de gestiune. Dovedind preocupare pe linia însușirii și aplicării în viață prevederilor noilor acte normative a apărute recent, conducerile de unități și organele de control vor putea contribui într-o măsură mai mare și în mod mai eficient la buna gospodărire a mijloacelor materiale și bănești, la organizarea și funcționarea corespunzătoare a aparatului de control. CAROL BORU, șeful serviciului control unități economice din cadrul Corpului unic C.F.S. al Consiliului popular județean Dolj angajează urgent contabil șef la cooperativa de consum oraș Segarcea. Salarizarea 2.000 lei lunar plus o indemnizație de conducere. Condiții — H.C.M. 9141968 și să nu aibă antecedente penale. Solicitanții se vor prezenta la U.J.C.C. Craiova str. Unirii nr. 84, biroul personal sau director economic, telefon 30161. Se va aduce și cartea de muncă pentru: verificare, întreprinderea prefabricate beton Craiova, cu sediul în Calea Severinului nr. 170, ANGAJEAZA : — mecanici și lăcătuși mecanici, categoriile 2—3, de preferință din municipiul Craiova și din jud. Dolj, cu stagiul militar satisfăcut ; — muncitori necalificați, cu stagiul militar satisfăcut; — magazineri și magazineri principali, care să îndeplinească următoarele condiții: — să fie din municipiul Craiova sau județul Dolj ; — să aibă studii medii sau cel puțin 8 clase elementare; — să aibă stagiul militar satisfăcut ; — să îndeplinească cerințele legii nr. 22/1970. întreprinderea intercooperatistă de reparații mașini utilaje prestări construcții Craiova Calea Dunării nr. 35 execută in condiții avantajoase pentru întreprinderi și organizații socialiste cu utilaj și personal de înaltă tehnicitate, rectificări de arbori cotiți pentru motoare cu ardere internă. Pentru secția de grad IV (Tr. Severin) • inginer cu 3 ani vechime — șef secție. Se asigură casă. • inginer auto — se asigură casă. • „pentru stația Craiova -TfW• economist — șef serv. plan • economist — șef serv, contabilitate • tehnician auto • inginer, economist sau tehnician aprovizionare • dactilografă • secretar dactilograf i. 917 _ IX — 1970 “"I |§| Amatorul de... aventuri In stația C.F.R. Craiova s-a petrecut cu puțin timp în urmă un incident neplăcut. Un bărbat care se plimba prin stație, a acostat la un moment dat o călătoare, căreia i-a adresat expresii jignitoare. Această faptă huliganică a fost sesizată imediat lucrătorului de miliție aflat pe peron. La intervenția acestuia, cel în cauză a refuzat să se legitimeze. Consecințele unei asemenea comportări s-au concretizat in condamnarea pe timp de trei luni închisoare a huliganului. Acesta se numește Moldovan Ștefan, sudor la Combinatul chimic Craiova, domiciliat în Brazda lui Novac, bloc D 14, scara II, apartamentul 14. Amatorul de... aventuri nocturne este căsătorit. Comportarea sa este cu atît mai reprobabilă, cu cit avem în vedere faptul că este muncitor calificat, trăind într-un colectiv sănătos în cadrul căruia ar fi putut să-și desăvîrșească educația moral-cetățenească. Fapt de altfel posibil și necesar la reîntoarcerea sa la locul de muncă, după ispășirea pedepsei corecționale.^ © O faptă detestabilă Respectul și grija față de părinți trebuie să constituie o dominantă a fiecărui om. I se cer legile societății, ale firii. Tocmai de aceea, fapta inumană a lui Fugara Costică din comuna Carpen care și-a lovit mama, alungînd-o din locuință, a provocat oprobiul consătenilor și al tuturor celor care au aflat de această faptă detestabilă. In virtutea legislației statului nostru, el fost condamnat la trei luni închisoare, timp in care va trebui să mediteze serios la ceea ce înseamnă respectul față de părinți. @ Chestie de... răcoreală Intrînd în bufetul „Izvorul rece" să se... răcorească, Lazăr Marin, conducător auto la C.F.R., s-a încălzit mai rău, după ce a dat dușcă mai multe pahare. Devenind în stare de ebrietate, a provocat un scandal, adresînd expresii jignitoare celorlalți consumatori. Fapta sa nedemnă a fost sancționată exemplar, fiind condamnat la trei luni Închisoare in virtutea Decretului 153/1970. Iată unde l-a dus beția pe acest om, căsătorit și cu doi copii, care, dovedind lipsă de răspundere față de familie, încâlcind normele de conviețuire, a ajuns îndărătul gratiilor. " Pe căi lăturalnice... învățată cu un trai ușor, nevrînd să muncească cinstit pentru a-și cîștiga existența, Ionișor Alexandrina din comuna Drănic a Pășit pe căile lăturalnice ale purtărilor imorale, trăgînd din aceasta diferite foloase materiale. Fiind depistată de organele de miliție, a fost reținută și condamnată în baza prevederilor Decretului 153/1970 la șase luni închisoare contravențională. Timp suficient pentru a reflecta dacă nu este cazul să pășească pe calea muncii cinstite, W W W W WWWtf WW WUSWJWU W W W W WWV» MICA PUBLICITATE VINZARI-CUMPĂRĂRI Vind „SKODA" 1000 M.B., stare perfectă. Telefon 38184, loco. (823)K Vind „TRABANT" 601, perfectă stare. Telefon 14189, loco. •K Vind „Trabant“ 60^ perfectă stare. Telefon 13174, după orele 19, loco. (833) PIERDERI Pierdut buletin identitate sr. A 862583 eliberat de miliția Brașov, pe numele MILITARU SILVIA. Se declară nul. (824) * Pierdut buletin identitate eliberat de milția Craiova, pe numele LIVIUS PROTOPOPESCU — Craiova. Se declară nul (825) * Pierdut următoarele acte : extrase naștere și căsătorie pe numele CIMPEANU MARIA, extras de moarte pe numele CIMPEANU TRAIAN, extras de naștere și buletin identitate pe numele Militarii Dumitru. Se declară nule. (826) GRUPUL, ȘCOLAR DE PETROL TÎRGOVIȘTE b-dul Castanilor nr. 70 anunță ținerea examenului de admitere pentru anul I școala profesională — curs de zi — în perioada 25—30 septembrie 1970 pentru următoarele meserii: — sondori foraj-extracție ; — laborant operator la extracție, transport și tratare țiței și gaze. Se primesc absolvenți ai școlii generale pînă la vîrsta de 18 ani. Admiterea candidaților se face pentru unitățile Ministerului Petrolului. Pe timpul școlarizării se acordă elevilor în mod gratuit: hrană, cazare, îmbrăcăminte, rechizite, echipament de protecție etc. înscrierile se fac la secretariatul Grupului școlar de chimi din Craiova, str. Pașcani 28 și la Schela extracție Craiova, st. Brestei nr. 3, pînă la 25 septembrie 1970, pe baza următoarelor acte: certificat de naștere (copie certificată de școala unde se înscrie candidatul), certificat de absolvire a școlii generale, buletin analiza sîngelui, rezultatul examenului radiologie și certificatul medical.