Inainte, septembrie 1970 (Anul 27, nr. 7927-7952)

1970-09-17 / nr. 7941

JL JOI 17 SEPTEMBRIE 1970 ANUL XXVI NR. 79414 PAGINI 30 BANI r Intîlnirea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU cu cadre din invățămîntul economic superior și alți economiști Miercuri după-amiază, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, s-a întîlnit la sediul C.C. al P.C.R., într-o consfătuire de lucru, cu cadre didactice și de conducere în învățămîntul superior economic și alți economiști din institute de cercetări, ministere și mari întreprinderi. Au participat tovarășii Manea Mănescu, Leonte Răutu, precum și Mircea Malița, ministrul învățămîntului Cu acest prilej au fost analizate — în lumina Directivelor celui de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Român — propuneri privind perfecționarea învățămîntului economic. Participanții au înfățișat realizările obținute în ultimii ani în dezvoltarea învățămîntului economic din țara noastră, în pregătirea cadrelor de specialiști, precum și sarcinile tot mai importante ce revin economistului în actualul stadiu de dezvoltare a economiei naționale. Vorbitorii au relevat în același timp deficiențele care se manifestă în desfășurarea învățămîntului economic, au făcut propuneri pentru perfecționarea lui în continuare. S-a subliniat necesitatea ca pregătirea studenților să fie mai mult legată de practică, să fie pus un accent sporit pe disciplinele moderne privind știința și tehnica conducerii, organizarea producției și a muncii, calculul economic, analiza și prognoza economică, prospectarea piețelor etc. S-au făcut totodată propuneri pentru împrospătarea și îmbogățirea cunoștințelor de specialitate prin reciclarea economiștilor, pentru perfecționarea activității cadrelor didactice care lucrează în învățămîntul economic. Luînd cuvîntul la încheierea lucrărilor consfătuirii, tovarășul Nicolae Ceaușescu a subliniat rolul crescînd al cadrelor didactice în formarea viitorilor economiști și a dat indicații și recomandări privind ridicarea pe o treaptă superioară a întregului proces de pregătire a specialiștilor din economie. Secretarul general al partidului a subliniat necesitatea pregătirii unor cadre cu o înaltă calificare profesională, capabile să dea soluții optime problemelor complexe pe care le ridică producția, întreaga viață economică a țării, să lupte pentru înlăturarea a tot ceea ce frînează mersul înainte, să fie promotoare consecvente ale noului, ale creșterii eficienței economice în toate sectoarele, să se preocupe de punerea în valoare a tuturor rezervelor, să organizeze în bune condiții activitatea întreprinderilor, a unităților de producție în care lucrează. Vorbitorul a relevat, de asemenea, îndatoririle ce revin cadrelor didactice din învățămîntul economic și altor economiști în analizarea științifică a problemelor dezvoltării economiei noastre naționale, în promovarea continuă a cercetării științifice economice, în concordanță cu cerințele mereu crescînde ale progresului societății românești. Tovarășul Nicolae Ceaușescu și-a exprimat convingerea că măsurile ce vor fi adoptate în continuare, pe baza dezbaterilor, vor contribui la perfecționarea învățămîntului economic, în creșterea rolului și aportului economiștilor în rezolvarea problemelor pe care le ridică construcția societății socialiste multilateral dezvoltate în patria noastră. Regăsești, la fiecare început de ani școlar, peisajul obișnuit al sutelor de zîmbete, dăruite acestui început de viață, restructurată în anii ce vor urma pe alte traiectorii, sunt ochi mari, cercetători, sunt emoții și semne de întrebare, și vise, multe vise, corăbii albe trimise spre mări necunoscute. Copilul de azi și omul instruit de mîine, s a întîlnesc aici, în această zi a primului septembrie, cu alte rezonanțe mai grave. Experiență inedită, prag de separație încă incertă între copilărie și maturitate. Realitatea devine un mîine continuu, măsurat pe un calendar nou, trepte de taină și cunoaștere. Și ochii mari, deschiși spre fascinația întrezărită a altor lumi, așteaptă să înceapă în curînd cea mai lungă poveste. Nerăbdare și teamă, atracție spre miracol și realități ei se încheagă deocamdată confuz, fără contur. De acum, cea mai frumoasă dintre jucării devine cartea cu multe file, apoi păpușa și ursulețul vor fi înlocuite cu rigla de calcul și mirajul eprubetelor multicolore. Desigur, ochii mari vor să cuprindă dintr-o dată universul cel mare și universul cel mic, dar nu știi, fetiță bătaie și băiețel timid, că vei străbate în numai cîțiva ani, pas cu pas, o cale lungă și bătrînă ca Pămîntul. Pentru voi, omul a țesut povestea din neguri de timp, cu grijă, cu dăruire și multe sacrificii. Vor fi mai întîi bețișoarele și bilele colorate ale numărătoarei și primele semne magice din alfabet apoi, mai tîrziu vor veni basmele minunate cu atomi mici și molecule jucăușe, apoi universul viețuitoarelor de tot felul și chemarea depărtărilor spre țări fără nume și multe, multe povești despre alte timpuri și oameni. Și apoi mai tîrziu, vei afla că, de fapt, povestea nu e poveste, ci drumul milenar al cunoașterii umane. Pentru gîndul nostru curat, picătură de rouă în dimineața de toamnă, pe firul mic de iarbă tînără a răspuns gîndul nostru matur, cu multă gravitate. MARIANA TOMESCU 1 «SSOBBBBBI 1 Un volum sporit de piese turnate în cursul semestrului al doilea din acest an, la Uzina „Electroputere“ Craiova, sporește simțitor producția principalelor sortimente de mașini și aparataj electric, urmînd să se realizeze creșteri față de realizările primului semestru cu 38 la sută la motoare electrice, 8 la sută la generatoare L.D.E., 20,2 la sută la transformatoare de forță, 33,6 la sută la aparataj de înaltă tensiune, 18 la sută la locomotive electrice. Față de aceeași perioadă, volumul global de piese turnate va crește cu 7 la sută, iar volumul lucrărilor prin autoutilaje cu 118 la sută. O contribuție substanțială la realizarea producției in această structură amplă o aduce, în ansamblul efortului tuturor compartimentelor, și „sectorul cald“. Pentru a face față cerințelor mult sporite ale producției, aici s-a trecut la materializarea unor măsuri de perfecționare organizatorică. Concomitent, au fost intensificate preocupările pentru asigurarea forței de muncă corespunzătoare, aceasta și în perspectiva apropiată a creșterii volumului de piese turnate cu peste 80 la sută în anul 1971. Concomitent cu măsurile adoptate în uzină pentru satisfacerea nevoilor de piese turnate, se intensifică acțiunea de perfectare prin contracte a cooperărilor cu alte unități. în pag. a IV-a Actualitatea interna- Cooperatorii din Mîrșani se tin de cuvînt La începutul anului, membrii cooperativei agricole „Drumul belșugului“ din Mîrșani au lansat inițiativa : „De la fiecare vacă furajată cel puțin 2 500 litri lapte". Tot atunci, ei și-au luat angajamentul să sporească efectivele de animale, în principal din prășilă proprie, să-și onoreze cu promptitudine obligațiile contractuale de produse animaliere. Indeplinindu-și obligațiile asumate, cooperatorii au reușit ca pînă la 1 septembrie să livreze la fondul central al statului, pe bază de contract, 2 412 hl lapte de vacă față de 1700 hl cu prevedea planul, 145 hl lapte de oaie față de 122 h planificați, și să depășească sensibil obligațiile contractuale la carne, lină și alte produse animaliere. Totodată, membrii C.A.P „Drumul belșugului“ au terminat construcția unui grajd cu o capacitate de 90 capete taurine și repararea în întregime a celorlalte adăposturi. a 3BaBGiBHBaBBBBBRnB8»aEaBS!aaa«B»»aaiiBBBS59iab«sas i.* ■A.; ?» li «■■■Bl VIAȚA DE PARTID■ Democrația internă : de partid ferment ideal în stimularea inițiativei : In pag. a Hl-a In I.A.S. din Inspectoratul Dolj Lucrările de sezon se desfășoară in ritm alert Recoltatul florii-soarelui s-a încheiat, iar al porumbului este realizat în proporție de circa 50 la sută Cresc, de la o zi la alta, suprafețele pregătite pentru însămînțări In aceste zile, mecanizatorii și ceilalți lucrători din fermele întreprinderilor agricole de stat din Inspectoratul județean Dolj, fac eforturi deosebite pentru folosirea întregii capacități de producție a tractoarelor, a tuturor forțelor și mijloacelor pentru mărirea vitezei zilnice la strînsul recoltei, eliberarea și pregătirea terenului destinat însămînțărilor de toamnă. La I.A.S. Segarcea, Băilești, Craiova, Breasta Moțăței, unde s-a dat o atenție cu totul deosebită folosirii mijloacelor mecanizate, a D.F.S.-urilor și celorlalte utilaje fost recoltată floarea-soarelui , într-o perioadă de timp mult mai scurtă față de anii precedenți. De altfel, la nivelul inspectoratului această lucrare — ținînd seama că s-a efectuat pe mai mult de 7 000 ha din 7 511 ha planificate — poate fi considerată, la ora actuală, în linii generale terminată. Tot încheiată apare și lucrarea de recoltare a soiei de pe cele 1 000 ha. în marea majoritate a întreprinderilor și fermelor de stat, se urmărește realizarea vitezei zilnice planificate la recoltatul porumbului cu combinele special echipate Intr-un însemnat număr de unități, strînsul recoltei de porumb avansează rapid de la o zi la alta, apropiindu-se de terminare. De exemplu, la T.A.S. Segarcep, porumbul a fost recoltat de pe circa 1 000 ha din 1158 ha cultivate la I.A.S. Băilești de pe mai bine de 1 000 ha din 1774 ha, la I.A.S. Robănești de pe aproximativ 1 300 ha din 2185 ha, iar la I.A.S. Giubega de pe mai mult de 1 000 ha din 1840 ha. Pe întregul Inspectorat județean Dolj al I.A.S., recolta de porumb fusese strinsă pînă zilele trecute, de pe o suprafață ce depășește cu mult 7 000 ha, reprezentînd circa 50 la sută din suprafața cultivată. Paralel cu strînsul recoltei de porumb, floarea-soarelui și eliberarea terenului, se fac eforturi deosebite pentru pregătirea terenului destinat însămînțărilor de toamnă. Intr-un timp relativ scurt, mecanizatorii de la I.A.S. Segarcea și Giubega au pregătit cîte 1200 ha, I.A.S. Filiași aproape 1 000 ha, I.A.S. Robănești peste 800 ha. In toate întreprinderile agricole de stat din județul Dolj, din cele 24 368 ha ce vor fi însămînțate cu culturi de toamnă, s-au executat arături pe aproape 14 000 ha și s-a pregătit patul germinativ pe circa 7 000 ha. Este de așteptat ca în zilele care urmează, prin continua îmbunătățire a organizării muncii, forțele mecanice și manuale să fie folosite cu și mai mare randament, și, ca urmare, să se obțină realizări și mai concludente la recoltarea porumbului, eliberarea terenului și pregătirea însămînțărilor de toamnă. In lanurile de porumb, ajunse la maturitate, a început recoltatul mecanic, în clișeu, aspect cotidian pe ogoarele întreprinderilor agricole de stat doljene In stadiul construcției propriu-zise: • Cartierul „Craiovița Nouă“ Unul dintre cele mai mari ansambluri arhitecturale din țară și cel mai mare la Craiova, cartierul „Craiovița Nouă", a coborit zilele acestea din stadiul proiectelor și documentațiilor In șantier. După cum ne-a informat directorul Trustului de construcții Craiova, tov. Ing. ADRIAN GORNOVICEANU, formațiile de lucru ale acestei Întreprinderi au atacat lucrările"la primul reper — „blocul 1“ din ansamblul de 3 618 apartamente al primei etape. Evenimentul marchează începerea construcției propriu-zise a marelui cartier care, in final, va dispune de peste 25 000 apartamente și importante dotări social-culturale și de deservire pentru o populație de circa 80 000 de locuitori. La înălțarea blocurilor de locuințe din „Craiovița Nouă“. In această primă etapă se utilizează panourile mari, glisările și alte metode industriale, care vor asigura un ritm rapid de lucru. AD. F. „U“ Craiova —Pecs Dózsa 2-1 (0-0)a ___________________________________________________ a “ ' I Victirie—dar prea puțin pentru retur 3 8 ---------- " In sfirșit, iată și clipa mult așteptatului debut al studenților craioveni într-o competiție europeană mai de elită. O zi minunată pentru fotbal și un prilej mai mult decât fericit pentru echipa craioveană de a spune prin fapte că, totuși, înseamnă ceva în fotbalul românesc. Emoții în tribune^ trac inerent pe gazon și, în sfirșit, primul fluier al cavalerului grec a făcut să se declanșeze o adevărată explozie de voci în tribune, risipind apăsătoarea așteptare de pînă atunci. Se pare, însă, că jucătorii craioveni s-au despărțit mai greu decit spectatorii de emoțiile debutului, trezindu-se la realitate abia în momentul cînd tabela de marcaj arăta, supărător, 1—0 pentru oaspeți. A urmat 1—1, după care studenții au înscris apoi golul unei victorii mult prea subțiri pentru ce va fi în retur. Dar, să revenim la meci . Așa cum era de așteptat, primele minute au aparținut craiovenilor care, pentru a se apropia de poartă, au ales procedeul paselor scurte, acțiune încheiată în min. 4 printr-o neinspirată pasă a lui Țarălungă într-un moment în care avea un gol gata făcut, pe bombeul bocancului, dacă se hotăra să-și ia răspunderea înscriaerii acestuia. Din momentul acela au început să apară tot mai vizibile intențiile fotbaliștilor unguri, concretizate printr-un strict marcat la om și încetinirea sisteportarului) , 25 (o inspirată combinație Niță—Neagu) și 35 (Strîmbeanu trimite puternic razant cu bara). In rest, două ocazii ale oaspeților care au desfășurat un joc mai aerat, datorită unui plus de luciditate. In ceea ce-i privește pe studenți, în această parte a jocului au evoluat stereotip, toate acțiunile lor desfășurîndu-se afin aceeași manieră, fapt pentru care au fost ușor destrămate de către apărătorii unguri. Cea de-a doua repriză a fost mult mai animată. După un șut bine executat de Strîmbeanu în min. 46 (care în această partidă a tras la poartă cu toți înaintașii la un loc) a urmat o foarte critică fază la poarta noastră, in care Velea și-a spălat toate... păcatele din prima repriză, dar nu și pe cele ce le-a făcut după aceea, salvînd un gol sigur. La scurt interval de timp, o impecabilă centrare a lui Țarălungă a făcut șahmat apărarea oaspeților, dar nici unul dintre jucătorii craioveni n-a reușit să profite de momentul acesta prelungit de derută. Lipsa de intuire a fotbaliștilor craioveni a fost și mai stridentă în min. 65, cînd la o altă excepțională centrare, de data aceasta a lui Strîmbeanu, nimeni n-a fost prezent pe fază, cu toate că mingea depășise și portarul, în min. 67, ropote de aplauze. Dar nu pentru craioveni. De data aceasta le-au cules oaspeții, pentru felul în care au deschis scorul prin Mathe, care L-a depășit ușor pe Velea și a marcat surprinzînd nepregătit pe Vică. Aplauzele s-au repetat în minutul imediat următor, cînd la un schimb Martinovics Oblemenco, Țară lungă, ultimul a înscris din apropiere : 1—1. Din acest moment, craiovenii au început să joace la valoarea lor. Și, ca un Stadion „Central“, spectatori aproximativ 15 000. Universitatea Craiova — Pecs Dózsa : 2—1 (0—0). Au înscris : Mathe (67), Țarălangă (68) și Strîmbeanu (80). Raport de cornere : 8—2 (5—2). Partida a fost foarte bine condusă de o brigadă de arbitri din Grecia, formată din : Papavasiliu, Paquertzis și Platopoulos. Au jucat următoarele formații : „U“ : Pilcă — Niculescu, Deselnicu, Mincă, Velea — Strîmbeanu, Ivan — Niță (Martinovici), Neagu, Oblemenco, Țarălungă, PECS DÓZSA : Kollar — Hernádi, Maurer, Konrad, Kineses — Kocsis, Toth (Rovai) — Béresei, Daria, Mathe, Radi. iitate, în min. 80, la o altă splendidă centrare a lui Țarălun Bă. Strîmbeanu (după părerea noastră cel mai bun de pe teren) a înscris golul victoriei : 2—1. Prin urmare, studenții craioveni au reușit să învingă. In această competiție, însă, victoria nu aduce puncte in clasament, ci promovarea intr-o etapă următoare. Va reuși, oare, Universitatea o astfel de performanță ? Adică se va putea obține In meciul retur un rezultat de egalitate ? Da și nu. Va obține, după părerea noastră, numai In cazul că va dispare inegalitatea dintre componenții ei. Pentru că, in timp ce unii dintre ei, în frunte cu Strîmbeanu (Țarălungă, Niculescu, Deselnicu, Mincă, Neagu, Martinovici) au jucat bine, ceilalți au manifestat scăderi inexplicabile. Poate că la acest... capitol era bine să „zic“ ceva și de Oblemenco. Dar, deocamdată nu... GH. TITI ■M ■ matică a ritmului de joc prin cit mai multe întreruperi ale acestuia. Și, ca urmare, primele 45 de minute au fost foarte sărace în faze de poartă, singurele momente mai viguroase ale craiovenilor consumîndu-se doar în minutele 14 (un șut cu adresă, dar fără forță al lui Oblemenco) . 18 (Ivan trage puternic în brațele Niță () Craiova de la stingă) Toth, Maurer, Konrad, Mathe, Rapp (Pecs Dózsa) Văzuți de N. Cristescu ibbwbi Amprentare modernă la lucrări dentare La serviciul stomatologic al policlinicii Craiova Însemnele noului apar tot mai frecvent. Paralel cu dotarea laboratoarelor de lucru cu o aparatură ultramodernă, aici sistemul clasic de amprentare cu gips la lucrările de ortopedie dentară s-a înlocuit cu materiale noi care posedă însușiri superioare : fidelitate aproape micrometrică a timpului practic de executat proteze, micșorarea timpului de lucru, Îmbunătățirea calității lucrărilor. Serviciul stomatologic a mai fost dotat cu metale seminobile (tip palling), care înlocuiesc vipla obișnuită. Acest material, introdus de curînd în procesul tehnologiei dentare, Înlocuiește cu succes proprietățile aurului. Turneu artistic Formația de muzică ușoară a Casei de cultură a tineretului din Craiova a plecat intr-un turneu artistic prin citeva localități din țară cu un concert extraordinar, își dau concursul Angela Similea, Nicolae Suciu, Gioni Dimitriu, Horia Șerbănescu, Miruna Dobrescu, Adriana Duță. Pînă în prezent s-au prezentat spectacole la Orșova, Herculane, Bocșa Română, Bocșa Montană, Reșița, Caransebeș, Oțelul Roșu, Tr. Severin. Mai sunt programate spectacole în orașul minier Motru, la Strehaia, Filiași și Tg. Jiu. Duminică, concertul extraordinar va fi susținut la Craiova. I ■