Inainte, ianuarie 1971 (Anul 28, nr. 8032-8056)

1971-01-14 / nr. 8041

JOI 14 IANUARIE 1971 ANUL XXVII NR. 80414 PAGINI 30 BANI UN OBIECTIV PRINCIPAL AL ACȚIUNILOR DE UMANIZARE ȘTIINȚIFICA A PRODUCȚIEI SI A MUNCII: CREȘTEREA EFICIENTEI ECONOMICE IN ÎNTREPRINDERI uliiiliiiiiiilliliiiiiiii Cabinetul pentru probleme de organizare științifică a producției și a muncii Dolj a reușit să inițieze în anul precedent un șir de acțiuni care au avut un substanțial efect în rîndul cadrelor de conducere, al specialiștilor din domeniul economic. Au fost organizate, între altele, 258 cursuri de informare, instruiri, discuții de grup, consultații tehnice, schimburi de experiență, simpozioane și sesiuni științifice, sa au luat parte peste 8300 care le persoane. Marea lor majoritate s-au desfășurat chiar in unitățile direct productive, încheindu-se, de regulă, cu unele propuneri valoroase, preluate spre aprobare și aplicare de către comitetele de direcție sau consiliile de administrație. Principalele teme care au făcut obiectul acestor acțiuni s-au axat pe perfecționarea sistemului informațional, mai buna organizare a locurilor de muncă, procesul luării, transmiterii și urmăririi deciziilor, mișcarea materialelor, programarea și urmărirea producției, calitatea produselor, reducerea consumurilor specifice de materii și materiale, psihologia muncii industriale, metode moderne de selecție, pregătire și promovare a cadrelor etc. Insistîndu-se asupra materializării cunoștințelor însușite cu acest prilej, in întreprinderi au fost elaborate 287 studii, din care 208 s-au tradus în viață, concretizindu-se în obținerea unui spor de producție în valoare de 7,6 milioane lei, a unor economii la prețul de cost care se ridică la suma de aproape 9 milioane lei, beneficii în valoare de 710 000 lei. La acestea se adaugă și cele 15 studii elaborate de cabinetul nostru pentru diferite întreprinderi, din care rezultă o economie la prețul de cost în valoare de 3,5 milioane lei. Merită să fie exemplificate rezultatele bune obținute la întreprinderea de foraj Craiova, unde specialiștii au reușit să elaboreze un număr de 12 studii care au adus economii la prețul de cost în valoare de 2 544 000 lei. Printre aceste studii se remarcă cele cu privire la îmbunătățirea sistemului informațional, ca urmare a introducerii stațiilor de radio-emisie-recepție, netubarea coloanei tehnice 8 5/1 țoli și organizarea judicioasă a continuării procesului de foraj pînă la adîncimea proiectată. Drept urmare, s-au obținut economii la investiții în valoare de 681.000 lei, 13 000 lei economii la prețul de cost, s-a înregistrat o economie de metal și ciment de 115 și respectiv 61 tone. De asemenea, la Uzina de reparații auto Craiova, prin aplicarea soluțiilor care se referă la reducerea timpului de imobilizare în reparații capitale prin folosirea metodei drumului critic, s-a obținut un spor de producție de 3 milioane lei. Rezultate bune au fost obținute și de alte unități economice. Trebuie remarcat, insă, că posibilitățile de valorificare a resurselor interne sunt cu mult mai mari. Unele colective de muncă, spre exemplu, cum sunt I.S.C.M., I.C.F.L., I.G.C., U.J.C.C., U.J.C.M., I.L.F. etc., n-au elaborat și aplicat nici un studiu privind organizarea științifică a producției și a muncii. Alte întreprinderi, cum sunt G.U.A.M.E.C., Combinatul chimic, Regionala de căi ferate Craiova, au elaborat și aplicat I. MONEANU directorul Cabinetului pentru probleme de organizare științifică a producției și a muncii— Dolj (Continuare în pag. a IlI-a) Ședință de lucru la Consiliul popular județean Ieri a avut loc ședința de lucru a comitetului executiv al Consiliului popular județean Dolj cu conducerile comisiilor permanente. Cu acest prilej, comitetul executiv al Consiliului popular județean a prezentat acestora proiectele de hotărire cu privire la planul economic și bugetul local pe anul 1971. Deputații prezenți au făcut prețioase propuneri, care au dus la îmbunătățirea materialelor expuse. Tot cu această ocazie a fost prezentat și răspunsul la chemarea la întrecere patriotică lansată de județul Neamț. De asemenea, a fost expus raportul comun al comisiilor permanente ce va fi supus spre aprobare sesiunii Consiliului popular județean. In partea a doua a ședinței de lucru, conducerile comisiilor permanente au fost informate despre preocupările consiliului popular în cursul primului trimestru al acestui an, în scopul sprijinirii acestora în privința organizării muncii pentru perioada următoare. CRONICA ECONOMICĂ în pag. a IlI-a Pregătiri pentru campania agricolă de primăvară Paralel cu acțiunea de organizare a noilor stațiuni pentru mecanizarea agriculturii, în atelierele de reparații de pe Ungă fostele I.M.A. cit și în cele ale secțiilor de mecanizare din cooperativele agricole se acționează intens la reparatul tuturor tractoarelor și mașinilor agricole care vor concura la efectuarea muncilor din primăvara acestui an. Din datele centralizate la întreprinderea județeană de mecanizare a agriculturii rezultă că pînă la data de 11 ianuarie a.c. au fost reparate și puse în stare de funcționare 1217 tractoare din cele 2238 planificate pentru reparații. în multe stațiuni unde se repară atît utilajele proprii cit și cele ale noilor stațiuni care nu dispun încă de sedii și ateliere, munca de reparații se desfășoară în două schimburi, așa incit tot pînă la data de 11 ianuarie a.c. tractoarele fuseseră reparate în proporție de 65 la sută la Băilești, 63 la sută la Amărăști și Predești și 62 la sută la Segarcea. Trecută pe seama secțiilor de mecanizare, reparația mașinilor agricole, această sarcină de mare răspundere pentru mecanizatorii ce vor acționa în formațiuni mixte de lucru, se află pe terminate. Grupele de toate categoriile au fost reparate în proporție de 85—90 la sută, tăvălugii în proporție de 72 la sută, iar semănătorilor pentru păioase în proporție de 65 la sută. îmbucurător este și faptul că acțiunea de reparații la semănătorile pentru porumb a fost terminată în toate secțiile și stațiunile pentru mecanizarea agriculturii. Șantierul de la Brădești a pășit, în noul an, un ritmul melcului. Oare sunt cauzele? Cu cîteva luni în urmă, ziarul nostru a consemnat situația necorespunzătoare de pe șantierul de la Brădești. Am revenit, în penultima zi a anului 1970, cu intenția de a constata un reviriment în activitatea de construire a complexului avicol. Spre surprinderea noastră, punctul de lucru de la Brădești a pășit în noul an în ritmul melcului. Evident, afirmația este argumentată de cifra semnificativă de „realizare" a planului pe anul 1970 în proporție de numai 26 la sută ! Această situație este generată de organizarea defectuoasă muncii pe șantier. Punctul de a lucra Brădești aparține lotului 405 Filiași, din cadrul șantierului 4 al T.C.C. Demersul efectiv al lucrărilor răspunde doar maistrul de punct, Ion Firicel, cu care am vizitat incinta șantierului. Primele constatări , stadiul fizic al lucrărilor nu corespunde termenelor din grafice ; hala 2 B este acoperită în proporție de 70 la sută, tencuită în interior și cu pardoseala din beton, efectuată pe 600 mp, tocmai pe porțiunea neacoperită . Hala 2 A avea stîlpii și șarpanta montate, iar zidăria executată în proporție de numai 80 la sută. La pavilionul central, lucrările se abandonaseră la elevație. Halele de găini vutoare au fost doar parțial atacate, după cum urmează : 1-A cu stîlpii montați 100 la sută, arbaletrierii și fundația turnată — 30 la sută; 1-E cu fundația, elevația și stîlpii montați 100 la sută ; 1-C cu paharele destinate consolidării stîlpilor și săpăturile pentru fundație parțial executate ; 1-D, 1-E și 1-F au fost date uitării (doar stratul de sol, de pe suprafața unde vor fi amplasate, era decopertat), împrejmuirea șantierului s-a efectuat în proporție de 50 la sută, iar rețeaua de drumuri — de 30 la sută. In acea zi, în incinta șantierului, autovehiculele cu materiale nu puteau circula, deoarece nu s-au construit drumuri de șantier, foarte necesare, în special pe timp nefavorabil. Deși maistrul Ion Firicel a solicitat șefului de șantier, inginerul Bujor Solozan, o aprobare pentru 500 mp drum de organizare, printr-o adresă, datînd din 19 noiembrie 1970, cererea a fost respinsă. De pe șantier lipseau utilajele și mașinile indispensabile executării lucrărilor necesare : autocrane, mașini pentru transportul materialelor, tractor pentru a lucra în incinta șantierului etc. Am constatat, de asemenea, un deficit impresionant de materiale ca : plăci de azbociment, plăci termoizolante P-90, cărămidă, stîlpi de beton, prefabricate — șibuletrieri și pane. Dirigintele șantierului, Cezar Dragomir, a sesizat în repetate rînduri conducerea trustului asupra modului defectuos în care este organizat lucrul la Brădești. Ca răspuns, a primit doar asigurări că lucrările vor executate în termenele prevăsizute. După cum relata dirigintele, în majoritatea timpului punctul de lucru a fost lipsit de asistența tehnică necesară. A. NICOLA (Continuare In pag. a IlI-a) O Noul spital craiovean la cotele finale Foto : Șt. Ghionca Í ■ fes ANCHETA' NOASTRĂ wv . ^ .. Sera Grădinii botanice din Craiova. Ing. Emil Iliescu explică muncitoarei Dragomir Gheorghița felul in care trebuie întreținut bananul, arbore din zona tropicală. Foto. V. Mihăilescu . In zona la care se refereau cititorii noștri de pe strada Cucului, nivelul de tensiune este Intr-adevăr necorespunzător. După măsurătorile de sarcină, în cursul acestei luni, I.R.E. Craiova va lua măsurile necesare pentru a mări tensiunea la o valoare corespunzătoare. Informămi pe tov. Marin Calafeteanu din Giubega că, in urma unei analize amănunțite, întreprinderea economică județeană a cooperativelor de consum a luat măsura ca la cooperativa din Giubega să se repartizeze pentru acest an cantități sporite depline. Prin aceasta se va asigura o mai bună aprovizionare a populației din localitatea respectivă. La cele solicitate de cetățeanul Miron Bele, comitetul executiv al Consiliului popular al municipiului Craiova ne relatează că pe Calea Unirii, între strada Tabaci și Bulevardul N. Romanescu, se va construi în anii 1971—1972 un canal colector care va prelua toate apele pluviale din cartierele Învecinate. Sîntem în măsură să răspundem cetățenilor de pe strada Bariera Vîlcii că în planul de investiții al întreprinderii de gospodărire orășenească Craiova, pe anul 1971, s-a prevăzut introducerea conductei de apă pe strada citată BBHmnaaaa B BBB Bl 13m a IB ■ ■ BBBBBBBBBBBBBBBI CURIER COTIDIAN « SIMPOZION DEDICAT SEMICENTENARULUI PARTIDULUI Azi, la orele 17, are loc la secția „Procesul luptătorilor ceferiști și petroliști din iunie-iulie 1934“, din cadrul muzeului „Oltenia“, un Interesant simpozion dedicat semicentenarului partidului. Cu acest prilej, asistența — elevi, studenți — vor vizita locul unde au fost judecați de către tribunalul regimului burghezo-moșieresc un număr însemnat dintre neînfricații luptători ai partidului nostru. Vor fi audiate, de asemenea, expuneri ce vor evoca momente de seamă din activitatea revoluționară a partidului pentru cauza dreaptă a clasei muncitoare. • PLENARA COMITETULUI JUDEȚEAN PENTRU CULTURĂ ȘI ARTĂ Ieri a avut loc plenară Comitetului județean pentru cultură și artă la care au participat membri ai consiliului de conducere, directorii caselor de cultură și ai căminelor culturale, conducătorii instituțiilor artistice, bibliotecari, activiști culturali. Cu acest prilej a fost prezentat referatul asupra activității desfășurate de Comitetul județean pentru cultură și artă în anul 1970, iar în continuare, tovarășul Florea Firan a expus planul de activitate pentru anul 1971. Cu acest prilej, participanții la discuții au făcut o amplă informare asupra modului cum sînt îndeplinite obiectivele din Planul de muncă pe perioada de iarnă, jalonînd, totodată, activitatea dedicată intîmpinării semicentenarului partidului. INSTRUIREA LOCȚIITORILOR LOR DE PARTID SECRETARέIeri s-au încheiat cursurile scurte de instruire a locțiitorilor secretarilor comitetelor comunale de partid. Timp de două zile, directorii căminelor culturale din județul nostru, care îndeplinesc și funcția de locțiitori ai secretarilor comitetelor comunale de partid, au participat la interesante și vii dezbateri pe cele mai actuale teme privitoare la politica internă și externă a partidului nostru în etapa actuală. Cu această ocazie a avut loc un fructuos schimb de păreri în problemele muncii de partid și ale activității cultural - educative. La combinatul chimic Craiova • INSTALAȚIA DE HIDROGENARE A INTRAT IN FUNCȚIUNE Simultan cu preocupările pentru realizarea prevederilor de plan, colectivul secției butanol se străduiește să asigure baza tehnicomaterială necesară Îmbunătățirii calității butanolului și creșterii competitivității acestuia pe piețele externe. In acest sens, a intrat parțial in producție, instalația de hidrogenare sub presiune a butanolului rectificat. Două din cele patru linii ale acestei instalații contribuie la scăderea procentului de nesaturare și a grupării carbonil — factori de seamă în îmbunătățirea caracteristicilor calitative. GH. SOCOTEANU • NOI PROIECTE LA .CONSTRUCTORUL” Colectivul atelierului de proiectări aparținînd cooperativei meșteșugărești „Constructorul“ a Încheiat anul 1970 cu un bilanț care încorporează S00 de proiecte executate pentru construcțiile din sectorul cooperatist și pentru populație, la ora de față, lucrătorii din cadrul acestui atelier au început executarea unui nou lot de proiecte cu specific deosebit pentru modernizarea tăbăcăriei din Băilești, atelierului școlii speciale din Ișalnița, cât și pentru unele unități din județele învecinate. ■ ■■BIBBIBIIHIÍBIIBI9B BBHBBBHBBBBBBBBBBBBBBBBBBIBBBB Ü în pregătire la Teatrul National: I „ZODIA TAURULUI” de Mihnea Gheorghiu g. In timp ce un colectiv de g actori de la Teatrul Național îl pregătește, sub conducerea regizizorului Petre Sava Băleanu, in premiera cu „Un om = un om“ de Brecht, de curînd, un alt colectiv a pus în lucru spectacolul cu piesa „Zodia taurului" , de Mihnea Gheorghiu, spectacole cu semnificații deosebite, inchinat aniversării semicentenarului partidului. Pregătirea acesttei premiere pe țară a fost ingj credințată reputatului regizor §g Vlad Mugur de la Naționalul clujean. Zilele acestea, Vlad Mugur a răspuns cu amabilitățile unui scurt interviu solicitat de ziarul nostru : El — Așadar, sînteți la prima revenire după o fructuoasă peioadă craioveană de acum 10— 112 ani... ” — Da, intr-adevăr, este primul meu contact cu colectivul El craiovean după o îndelungată despărțire. Mă bucur sincer că Îi regăsesc pe mulți dintre actorii cu care m-am înțeles atut Et de bine în acea perioadă, faciam sai Hi Bana H Bflia BBH H e luîndu-mi, acum, delicata misiune de distribuire a rolurilor piesei scriitorului Mihnea Gheorghiu „Zodia taurului", pe care Naționalul craiovean o pregătește în cinstea aniversării semicentenarului partidului. Structura piesei permite solicitarea unui mare număr de actori, sugerînd, totodată, caracterul său de anvergură. — Ce părere aveți despre piesă ? — Zodia taurului este o piesă evocatoare, care surprinde un moment proeminent în istoria poporului nostru : revoluția populară a lui Tudor Vladimirescu. Montarea piesei coincide fericit cu aniversarea a 150 de ani de la desfășurarea acestui memorabil eveniment și în acest caz premiera capătă semnificații multipe. Desigur, asemenea altor creații de structură similară, piesa propune o ipostază posibilă a eroului, ipostază cât mai apropiată datelor reale oferite de istoriografi. In general, spectacolul meu urmează cu fidelitate ideea autorului și, din acest punct de vedere, nu voi încerca să schimb nimic. Tudor Vladimirescu este în creația lui Mihnea Gheorghiu figură istorică și, în același timp, vine spre public cu toate însușirile și defectele sale omenești. — Ce formula regizorală veți propune ? — încerc realizarea unui spectacol evocator vibrant, dar nu festivist, cu o dinamică permanentă la care va contribui substanțial și sugestia tablourilor , va fi un spectacol de imagini puternice. Cu alte cuvinte, forța ideatică a dialogului va fi tonifiată de expresivitatea imaginilor, conducînd la interferența frescei istorice cu actualitatea ideilor, în realizarea formulei pe care o propun — expresia vizuală — mă va ajuta foarte mult Florica Mălureanu, pe care o consider o scenografă excepțională. Alte detalii mai convingătoare vor fi oferite, desigur, de premiera propriu-zisă... — Care se va întîlni cu publicul... — ...la începutul lunii martie. . D. în fotografia de sus : aspect de la lectura piesei, în centrul imaginii — scriitorul Mihnea Gheorghiu ; în dreapta — regizorul Vlad Mugur : în strigă — Al Dincă, directorul Teatrului Național, ID. Sîrbu, secretarul literar, și Vasile Cosma, actor. aam aaH EU ÎN ?ÎNTÎMPINAREĂ m .............. BBBaBflBaflHflBBBBflBflBEBBBBBaBBflflBBflBBlBBBflBflBIBflBBBBBBBBBBBBBlIiflBBBBSBBBflflBl Foto : Nicu-Dan Gelep BBBBBBBBBBBHBBBB