Informaţia Harghitei, octombrie-decembrie 1970 (Anul 3, nr. 807-885)

1970-11-22 / nr. 852

X PROLETARI DIN TOATE TARILE MUNITI-VĂ,. ANULUI, nr 852 DUMINICĂ 22 noiembrie 1970 4 pag. 30 baniHARGHITEI ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN HARGHITA AL P. C. R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN Comuniştii, întregul colectiv al C. M. Bălan trebuie să pună în centrul preocupării lor Recuperarea restanţelor Delegaţii comuniştilor de la Combinatul minier Bălan, întruniţi în conferinţă, au analizat, cu răspundere şi temeinicie, activitatea, organizaţiei de partid, a comuniştilor în perioada ce a trecut de la ultimele alegeri pînă în prezent. Eficienţa activităţii organizaţiilor de partid este oglindită de rezultatele concrete, palpabile obţinute în înfăptuirea sarcinilor economice, politice, sociale puse de partid, ca urmare a mobilizării maselor largi de oameni ai muncii la realizarea acestora. Ce a evidenţiat din acest punct de vedere conferinţa pentru dare de seamă şi alegeri a organizaţiei de partid de la C.M. Bălan ? Darea de seamă prezentată de secretarul comitetului de partid, Neag Victor, şi cuvîntul unor delegaţi au relevat faptul că s-au înregistrat în acest an unele realizări importante în munca pentru îndeplinirea planului combinatului. Astfel, planul producţiei globale pe această perioadă afost îndeplinit în proporţie de 101,2 la sută, cel al producţiei marfă în proporţie de 100,6 la sută, iar planul de creştere a productivităţii a fost depăşit cu 2,3 la sută. Dar ceea ce reţine în mod deosebit atenţia este faptul că se înregistrează rămîneri în urmă la cel mai important indicator şi anume producţia de cupru în concentrate, la care prevederile au fost realizate doar în proporţie de 96,5 la sută, restanţa ridicindu-se la aproape 200 de tone de cupru. La aceasta se adaugă şi nerealizarea angajamentului de 80 de tone de cupru, luat de colectivul combinatului încercarea făcută de darea de seamă de a dezvălui cauzele nerealizării planului la cupru în concentrate nu este dintre cele mai reuşite, cu toate referirile pe care le face la lipsurile privind asigurarea forţei de muncă calificate, a pieselor de schimb pentru maşini, utilaje şi instalaţii, aprovizionării locurilor de muncă cu tot ceea ce este necesar pentru desfăşurarea normală a procesului de producţie. Elementele noi, observaţiile critice, sugestiile şi propunerile aduse de mulţi dintre vorbitori — printre care Peter Vilmos, Stroie Constantin, Crăciun Dumitru, Adochiţă Ştefan, Râdulescu Elena, Rácz Attila, Cristi Marin, Crăciun Laurenţiu - au reuşit, pînă la urmă, să arunce mai multă lumină asupra acestei probleme, să indice direcţiile principale în care vor trebui să acţioneze în perioada imediat următoare comitetul de partid, consiliul de administraţie al combinatului, toţi factorii de răspundere. S-au adus multe elemente concrete privind pierderile de concentrare datorate neglijenţelor, manifestate la transportPeter Vilmos: „In ziua de 17 noiembrie, la ora 11, am văzut o autobasculantă care, în drumul de la flotaţie până la gară, a risipit — nu exagerez — cel puţin o tonă de concentrate”), stagnări ale utilajelor, determinate de lipsurile în aprovizionarea cu piese de schimb şi cu materiale a diferitelor locuri de muncă (Stroie Constantin, Crăciun Dumitru, Adochiţă Ştefan şi alţii). Referindu-se la aceste probleme, comunistul Răcz Attila a spus printre altele: „In ultimii ani s-au înregistrat sistematic rămîneri în urmă la lucrările de deschidere, ceea ce a cauzat multe greutăţi îndeplinirii planului de producţie; sînt multe cazuri cînd nu se asigură cantităţi suficiente de rambleu, la uzina de preparare nici pînă acum C. ŞTEFAN (Continuare în pag. a 3-a) Conferinţe de alegeri în organizaţiile de partid In drum spre Capitală, întorcîndu-se de la Sofia, delegaţia de partid şi guvernamentală a Republicii Socialiste România condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a făcut o vizită în judeţele Dolj şi Olt. Reportajul privind această vizită îl vom publica în ziarul nostru de marţi, 24 noiembrie. pe Rezultate măsura eforturilor Realizarea şi depăşirea sarcinilor de plan, lună de lună, pentru colectivul de muncă al Autobazei T.A. din Topliţa are caracter de deviză. După cum ne spunea, tovarăşa Ileana Antal, contabil© unităţii, la sfîrşitul lunii octombrie realizările s-au situat la nivelul eforturilor depuse. Astfel, planul la tone-kilometri conveţionali a fost realizat în proporţie de 109,1 la sută. Coeficientul de utilizare a capacităţii (la transport de călători), a ajuns la 116,6 la sută, limită asemănătoare atingînd şi cel de la transportul de mărfuri. Numai pînă la sfîrşitul lunii amintite s-a obţinut un beneficiu suplimentar de 946.432 lei, iar veniturile realizate în plus se ridică la 1.309.375 lei. înscriiindu-se pe aceleaşi coordonate ale muncii entuziaste, harnicul colectiv de muncă, în prima parte a lunii noiembrie a obţinut rezultate meritorii, care dau garanţia încheierii şi a acestei luni cu rezultate îmbucurătoare. In curînd centrala telefonică automată din noul sediu al Palatului poştelor, din Miercurea-Ciuc, va sta la dispoziţia abonaţilor. Inaugurarea noului local al Liceului din Topliţa Ieri oraşul Topliţa, împreună cu locuitorii săi, a sărbătorit un eveniment de o deosebită importanţă şi semnificaţie : inaugurarea noului local al liceului. Construcţie modernă, dotată cu spaţioase săi, de clasă şi laboratoare, bibliotecă şi cabinete metodice, clădirea liceului va asigura cadrelor didactice şi elevilor condiţii optime de muncă şi învăţătură. La festivitatea inaugurării au participat reprezentanţi ai organelor de partid şi de stat, cadre didactice, din oraşul Topliţa şi directori ai altor licee din judeţ, elevi şi părinţi. Cuvîntul de deschidere a fost rostit de către tovarăşul Antal Ioan, secretar al Comitetului orăşenesc de partid, care a arătat printre altele că rezultatele bune ce vor fi obţinute in noul local vor constitui prinosul de recunoştinţă, al celor ce-l folosesc, faţă de grija partidului şi a guvernului pentru continua îmbunătăţire a condiţiilor lor de muncă. Tovarăşul Ovidiu Munteanu, secretar al Comitetului judeţean Harghita al P.C.R., a transmis salutul Comitetului judeţean Harghita al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean, împreună cu urări de noi şi însemnate succese în activitatea profesorilor şi elevilor. Mulţumind tuturor celor ce au contribuit prin munca şi aportul Iar la înălţarea acestui edificiu, directorul liceului, Virgil Budan, s-a angajat înnumele întregului colectiv pe care-l conduce să îmbunătăţească necontenit activitatea instructiv-educativă. In continuare prin scurte alocuţiuni directori de licee, elevi şi părinţi şi-au exprimat satisfacţia de a fi martorii inaugu- rării acestui nou lăcaş de cultură şi ştiinţă. In încheierea festivităţii s-a dat citire telegramei de mulţumire adresată Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarăşului Nicola© Ceauşescu. întreaga asistenţă, după ce simbolica cheie a fost înmînată directorului liceului şi după tăierea panglicii inaugurale, a vizitat noul local al Liceului din Toplița, N. ŞANDRU r Intre 20-29 noiembrie, cu ocazia „Decade cărţii româneşti", librăriile întreaga ţară iniţiază din o serie de acţiuni (întîlniri cu scriitori, expoziţii de cărţi, prezentări editoriale de ultimă oră) a căror desfăşurare încununează importanţa momentului. La Miercurea-Ciuc organizatorii acestor manifestări invită publicul, în ziua de 24 noiembrie a.c., spre a lua parte la întîlnirea cu scriitorii Petre Sâlcudeanu şi Domokos Géza, care va avea loc în sal© de festivităţi a liceului din localitate. De asemenea, în mijlocul cititorilor din Odorheiu Secuiesc (26 noiembrie) şi Miercurea-Ciuc (27 noiembrie) va fi prezentat Bitai Ödön, reprezentantul Editurii politice. Celelalte librării ale judeţului nostru vor organiza expoziţii de cărţi cu vînzare, şi acţiuni ample la locurile de muncă. Tot cu această ocazie vitrinele au fost aranjate în mod festiv, evidenţiinduse operele din literatura contemporană. De menţionat este şi faptul că cercurile literare din şcoli dau un sprijin notabil acestor acţiuni cuit, turate. DECADA CĂRŢII ROMÂNEŞTI Bogat program de acţiuni culturale ! 1 713 II SUPUNEM OPINIEI PUBLICE Un murmur de indignare străbatea asistenţa ori de cite ori un martor înfăţişa completului de judecată atrocităţii© tat care er© supusă fetiţa de 7 ani Botoş Ana. Sunt lucruri pe care cu greu ie înregistrează urechea omenească, care se refuză oricărei raţiuni şi înţelegeri. Un om în toată firea, maltratează un copil numai pentru că acesta există, trăieşte sub acelaşi acoperiş cu el, respiră acelaşi aer ca şi el. O mamă degenerată, o femeie care a pierdut orice urmă de sentiment pentru copilul căruia i-a dat naştere, asistă pasivă la tortură. — Un timp au stat la mine în chirie — povesteşte Gabor Elisabeta. El, Fabian Caiman, o bătea cînd pe soţie, cînd pe fetiţă, dar mai ales pe fetiţă. Fără nici un motiv sau sub un motiv inventat, o lovea cu palma sau cu nuiaua pînă cînd bietul copil nici nu mai puteaplînge. Apoi, adesea, o punea să stea în genunchi toată noaptea. O dată am intrat la ei în odaie. El, tatăl vitreg o bătea pe fetiță iar ea, tmama, bună, stătea pepat şi se, prefăcea că nu știe nimic — nu cumva copilul să-i solicite apărarea. • Toată vara micuța Botos Ana a umblat cu pantaloni-ciorapi, pentru ca lumea să nu-i vadă vînătăile şi leziunile de pe corp. Adesea îndrăznea să fugă de acasă — atunci era şi mai rău : tatăl vitreg o găsea şi o bătea pînă la sînge. Eram curios să aflu părerea acestor atît de vitregi părinţi. Ei bine, iat-o . Mama (Fabian Estera) : Nu puteam face nimic ; mă bătea şi pe mine ... Tatăl vitreg (Fabian Qa'man) : Copiii au nevoie de bătaie. Am vrut să-i dau educaţie. N-am bătut-o chiar aşa de rău, doar că are pielea prea sensibilă(!) Este un copil neascultător : fuge de acasă, ia note proaste la şcoală. Şi apoi, ce tot aveţi cu mine ? Mai e nevoie să comentăm o astfel de atitudine ? Dar iată şi depoziţia învăţătoarei, Török Klara : — Fetiţa era bună şi ascultătoare. Doar că îşi pierduse curajul şi personalitatea din cauza torturilor la care era supusă. Venea la şcoală plină de vînătăi pe faţă şi pe corp. Am vrut să vorbesc cu tatăl ei dar vă spun sincer că mi-a fost frică.(!) Pînă cînd, în ziua de 28 septembrie fetiţa a venit la şcoală ceva mai tîrziu. Stai jos ! (i-a spus învăţătoarea). — Nu pot. Mă doare... A fost în aşa fel bătută încît învăţătoarea s-a văzut nevoită să meargă la directorul şcolii şi împreună, s-o însoţească pe fetiţă la dispensar. Am consultat şi certificatul medico-legal eliberat pe urma acestei bătăi. Iată diagnosticul : „politraumatism cu contuzie forte toracică, contuzii şi hematoan© multiple ale membrelor inferioare, produse prin lovituri directe, multiple, cu un corp dur. Necesită spitalizarea timp de 12-14 zile, dacă nu survin complicaţii”. Evident, în cele din V. AVRAM (Continuare în pag. a VITREGIA IN HAINE DE BRUTĂ 1 înapoierea in Capitală a delegaţiei de partid şi guvernamentale condusă de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU Sîmbătă după-amiază s-a înapoiat în Capitală delegaţia de partid şi guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, care a făcut o vizită oficială de prietenie în Republica Populară Bulgaria. Din delegaţie au făcut parte tovarăşii Iile Verdeţ, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Leonte Răutu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, preşedintele părţii române în Comisia mixtă guvernamentală româno-bulgară de colaborare economică şi tehnico-ştiinţifică, Vasile Patilîneţ, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Cornelia Mănescu, membru al C.C. al P.C.R., ministrul afacerilor externe, Vasile Vlad, membru supleant al C.C. al P.C.R., şef de secţi© la C.C. al P.C.R., şi Nicolae (Continuare în pag. a 4-a) Plenara Consiliului judeţean al sindicatelor Ieri a avut loc la Miercurea-Ciuc, plenara Consiliului judeţean al sindicatelor. La lucrările plenarei au participat tovarăşa Larisa Munteanu, secretar al Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România şi tovarăşul Szekeres Alexandru, secretar al Comitetului judeţean Harghita al P.C.R., Pagina a 2-a VLASTARE POETICE „Raportul privind activitatea cultural-educativă de masă desfăşurată de organele şi organizaţiile sindicale în sprijinul producţiei şi realizării sarcinilor economice in unităţile industriale" a fost prezentat de tovarăşul Burian Iosif, preşedinte al Consiliului judeţean Harghita al U.G.S.R. Dezbaterile pe marginea materialului prezentat au subliniat necesitatea continuei îmbunătăţiri în stilul de muncă al organelor şi organizaţiilor sindicale pentru desfăşurarea unei cît mai susţinute activităţi cultural-educative contribuind astfel eficient, şi pe această cale, la stimularea activităţii productive, la dezvoltarea conştiinţei socialiste a oamenilor muncii. COMUNICAT CU PRIVIRE LA VIZITA DELEGAŢIEI DE PARTID ŞI GUVERNAMENTALE A REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA IN REPUBLICA POPULARĂ BULGARIA La Invitaţia Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, Prezidiului Adunării Populare şi Consiliului de Miniştri ale Republicii Populare Bulgaria, o delegaţie de partid şi guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste Români© a făcut o vizită oficială în Republica Populară Bulgaria, între 18 şi 21 noiembrie 1970. In timpul vizitei a fost semnat noul Tratat de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală între Republica Socialistă România şi Republica Populară Bulgaria. Delegaţia a vizitat oraşele Botevgrad şi Vraţa. Combinatul chimic Vraţa, s-a întîlnit cu numeroşi oameni ai muncii şi cu reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat, ivind cunoştinţa de realizările poporului bulgar în construirea socialismului, de preocupările Partidului Comunist Bulgar privind dezvoltarea în continuare a economiei, ştiinţei şi culturii, ridicarea nivelului de viaţă al poporului, pentru asigurarea progresului multilateral al societăţii socialiste, înalţilor oaspeţi li s-a rezervat pretutindeni o primire cordială, expresie a prieteniei frăţeşti tradiţionale dintre popoarele român şi bulgar, între delegaţiile de partid şi guvernamentale ale celor două ţări au avut loc convorbiri, la care au participat . Din partea română : Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Ilie Verdeţ, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Leonte Răutu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Vasile Patilineţ, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Corneliu Mănescu, membru al C.C. al P.C.R., ministrul afacerilor externe, Vasile Vlad membru supleant al C.C. al P.C.R., şeful secţiei Relaţii Externe a C.C. al P.C.R., Nicolae Blejan, ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al Republicii Socialiste România la Sofia. Din partea bulgară : Todor Jivkov, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Bulgaria, Gheorghi Traikov, preşedintele Prezidiului Adunării Populare, Boris Velcev, membru (Continuare în pag. a 4-a) CONVOCARE Comitetul executiv al Consiliului popular al județului Harghita, în temeiul dispoziţiunilor articolelor 23 și 47 din Legea nr. 57/1968 de organizare şi funcţionare a consiliilor populare, Avînd în vedere planul de muncă al Comitetului executiv al Consiliului popular județean pe trimestrul IV/1970, DECIDE: ART. 1. Se convocă Consiliul popular al județului Harghita în a Vll-a sesiune ordinară pe ziua de 2 decembrie 1970, ora 9, în sala mare de ședințe a Consiliului popular județean, cu următorul proiect de ordine de zi : - Expunere cu prilejul aniversării a 20 de ani de la primele alegeri de deputaţi in consiliile populare — organele locale ale puterii de stat. - Raportul Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean cu privire la organizarea muncii cultural-educative de masă, în perioada de iarnă. - Coraportul Comisiei permanente pentru probleme de invăţâmînt, cultură şi sport. - Darea de seamă a preşedintelui Tribunalului judeţean privind activitatea depusă in cursul anului 1970. - Alegerea unui judecător pentru judecătoria locală Miercurea-Ciuc. - Referat privind ratificarea unor decizii adoptate de Comitetul executiv al Consiliului popular județean, între cele două sesiuni, Miercurea-Ciuc, la 17 noiembrie 1970. PREȘEDINTE, SECRETAR, Fazekas Ludovic Bertalan Alexandru