Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1984 (Anul 17, nr. 4460-4536)

1984-06-01 / nr. 4511

V ^ÎN LUMINA INDICAŢIILOR ŞI ORIENTĂRILOR DATE DE TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Importante depăşiri ale producţiei fizice de substanţe minerale Confirmînd bunele rezultate obţinute încă din primele zile ale acestui an, oamenii muncii de la întreprinderea Minieră Bălan încheie perioada ianuarie - mai cu un bilanţ meritoriu, îndeplinindu-şi şi depăşindu-şi principalii indicatori ai planului. Astfel, planul valoric a! producţiei marfă a fost depăşit cu 11.500.000 lei, prin extragerea peste plan a unor mari cantităţi de minereu, prelucrîndu-se suplimentar 11.000 t minereu, producîndu-se peste plan 425 t concentrat piritos, aproape 1.200 t sulfin concentrate şi 127 t cupru în concentrate, la acest sortiment minerii Bălanului îndeplinindu-şi şi depăşindu-şi angajamentul luat în chemarea la întrecere, adresată în luna februarie, celorlalte colective de muncă din unităţile de extracţie şi preparare a minereurilor, înfăptuirea sarcinlor de plan şi a angajamentelor asumate în cadrul întrecerii socialiste a stat permanent în atenţia consiliului oamenilor muncii, a conducerii operative a întreprinderii, militîndu-se consecvent pentru materializarea măsurilor stabilite de adunarea generală a reprezentanţilor oamenilor muncii. Personalul muncitor din abataje, de la instalaţiile de preparare, din atelierele de întreţinere şi-a organizat judicios munca, folosind la maxim timpul de lucru şi utilajele, pentru ca producţia zilnică să fie realizată constant. Tehnologiile de exploatare s-au îmbunătăţit continuu, recurgîndu-se, de pildă, la creşterea înălţimii subetajului la extragerea prin surpa- re, paralel cu dotarea abatajelor cu maşini şi utilaje noi, de mare productivitate. In acest fel s-au asigurat cantităţile necesare de minereuri pentru instalaţiile de preparare, la acestea urmărindu-se riguros fluxurile tehnologice, reducîndu-se la minim pierderile de cupru în steril sau în pirită, îmbunătăţindu-se continuu calitatea concentratului. „Un rol deosebit în îndeplinirea şi depăşirea planului de producţie l-a avut creşterea productivităţii muncii prin intrarea în funcţiune a instalaţiei de extracţie de la puful nr. 3 Fagu Cetăţii, prin introducerea noilor vagonete autodescărcătoare, a cărucioarelor de perforare pentru lucrările de înaintare, toate acestea uşurînd munca oamenilor şi permiţînd creşterea gradului de mecanizare a principalelor lucrări", remarcă ing. Nemes Francisc, şeful biroului tehnic al întreprinderii. Conştienţi de marea răspundere ce le revine în asigurarea unor însemnate cantități de materii prime utile celorlalte ramuri ale economiei naţionale şi reducerii importului, minerii Bălanului sînt ferm hotărîți să muncească în lunile viitoare la fel de bine, organizîndu-şi judicios munca în subteran şi la suprafaţă, pentru a valorifica eficient resursele naturale, îndeplinindu-şi şi depăşindu-şi planul şi angajamentele asumate în întrecerea socialistă ce se desfăşoară în cinstea măreţei aniversări de la 23 August. Radu VECSLER Anul XVII Nr. 4511 4 pagini 50 bani Constructe noi în centrul civic al municipiului Miercurea-Ciuc (foto NAGY Zoltán) PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI VAI judeţean Harghita al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean VINERI, 1 iunie 1984 Soarele răsare : 5,35 Soarele apune : 20,53 Zile trecute : 153 Zile rămase : 213 ER LA ORDINEA ZU/RT Anul 1984 - an al producţiilor record Sarcini de mare răspundere In faţa tuturor celor care lucrează pe ogoare Aflîndu-ne într-o perioadă de răscruce a lucrărilor de pe ogoare, de mari solicitări şi obligaţii determinate de greutăţile provocate de capriciile vremii, de suprapunerea unui mare număr de lucrări agricole, am considerat utilă o discuţie cu tovarăşul ing. MARSCHAL NICOLAE, director al producţiei vegetale şi îmbunătăţirilor funciare din cadrul Direcţiei Agricole Judeţene, privind urgenţele acestei perioade, modul cum trebuie acţionat pentru realizarea obiectivului propus în producţia vegetală : producţii maxime la toate culturile. — Vă rugăm, pentru in pregătire şi însămînţate ceput, să precizaţi care cu porumb pentru boabe, sint acţiunile cele mai urgente, cele mai presante, in această perioadă ? — Este necesar să fie însămînţate cit mai degrabă toate suprafeţele ce nu şi-au primit încă sămînţa. Mă refer aici, îndeosebi, la parcelele sau porţiunile de parcele care din cauza umidităţii excesive nu au putut fi luate în acru la timp. Mai sînt, apoi, capete de parcele, ca şi unele suprafeţe aflate în incintele gospodăreşti care nu şiau primit sămînţa. Existe, de asemenea, suprafeţe însămînţate cu cereale păioase care, din cauza compromiterii culturii nu justifică lăsarea lor in vegetaţie, motiv pentru care aceste terenuri trebuie de urgenţă Nu trebuie, apoi, să omitem că n-au fost însămînţate încă - sub plantă protectoare - toate cantităţile de seminţe de trifoliene existente în unităţi. Dacă lanurile de grîu sînt deja prea mari pentru a mai putea fi însămînţate cu trifoliene, în schimb, respectivele seminţe pot fi semănate în culturile de orzoaică şi ovăz. Urmează, desigur, ca importanţă, ca urgenţă, lucrările de întreţinere a culturilor... — Da, dintre acestea cele mai presante fiind cele de erbicidare a păroaselor de toamnă. Recomandăm ca pe solele unde nu se poate intra cu tractoarele să se efectueze stropitul cu maşinile transportabile cu mijloace hipo sau cele portabile. Cu primele se pot realiza cîte 4 hectare zilnic, cu celelalte 2—2,5 ha. Deci, cu cîteva maşini transportate pe căruţe ori cu o echipă de 10-12 oameni se poate face tot atît cît cu un tractor. De altfel, în multe unităţi din cadrul consiliilor unice agroindustriale Odorheiu Secuiesc şi Cristuru Secuiesc s-a trecut deja, cu rezultate bune, la aplicarea acestui mod de lucru. Nu mai e timp de aşteptat, întrucît perioada optimă efectuării tratamentelor este pe sfîrşite. Foarte importantă este şi efectuarea tratamentului chimic contra buruienilor din culturile de cartofi. Cu toate că rebilonarea a fost efectuată pe mai mult de 40 la sută din suprafeţe, în cazurile cind sunt terenuri pe care nu se poate intra cu maşinile de prăşit se impune efectuarea, totuşi, a stropirii cu erbicide, mărindu-se în acest caz doza. — Cum trebuie acţionat în privinţa executării prafilelor ? — Trebuie făcut totul pentru efectuarea cît mai grabnică, atît a praşileior manuale, cît şi a celor mecanice. Dacă în privinţa celor manuale nu sînt multe de spus, fiind necesară mobilizarea la lucru a tuturor forţelor disponibile ale satelor, în ceea ce priveşte cele mecanice se impune, în actualele condiţii climatice, să se utilizeze pe scară largă prăşitoarele cu tracţiune animală. — Alte lucrări ce trebuie avute in vedere ? — Recoltarea furajelor pentru masă verde ori siloz, a leguminoaselor şi gramineelor perene şi chiar a fîneţelor naturale. Terenurile arabile de pe care s-a strins recolta de furaje vor fi arate de îndată şi reînsămînţate cu culturi furajere, legume sau alte plante. Trebuie pregătită exemplar campania de recoltare a cerealelor. Toate combinele ale căror verificări se fac chiar în această perioadă , vor trebui probate cu seminţe, pentru a exista certitudinea că nu vor fi nici un fel de pierderi de boabe. Este apoi necesară curăţirea şi dezinfectarea magaziilor pentru a putea primi în condiţii optime recolta de cereale, celelalte produse recoltate. Interviu realizat de Ştefan DANCIU Respectarea programului de lucru este o condiţie esenţială pentru bunul mers al producţiei — Raid la întreprinderea de Tractoare Miercurea-Ciuc — în cursul dimineţii zilei de ieri, am întreprins un raid la întreprinderea de Tractoare, incinta a II-a, din municipiul Miercurea-Ciuc, pentru a consemna modul cum se respectă programul de lucru, lată cîteva din cele inserate în carnetul de reporter. Ora 6,30. Odată cu autobuzul nr. 2 Păuleru- Ciuc - Gară - Subpădure, sosim la poarta pentru accesul personalului în întreprindere, împreună cu primii muncitori navetişti. Controlul la intrare este efectuat de tovarăşa Maria Tănase. Ne legitimăm şi ne declarăm intenţiile, încep să mai vină şi alţi lucrători. Printre ei îi remarcăm pe Adám László şi Orbán Árpád, de la secţia montaj, pe maistrul Kopacz Vilmos, de la aceeaşi secfie, care a venit cu picicleta de la Ciceu (de altfel, zilnic procedează aşa), Keresztes Anton, şeful atelierului debitarepresă ş.a. Ora 6,45. Mijloacele de transport în comun sosesc rind pe rînd. La poartăfluxul de muncitori creşte pînă aproape de ora 6,55. „Legitimaţiile la control" sînt cuvintele repetate parcă prea des de controloarea Maria Tănase. Cit despre bagaje, în şuvoiul de muncitori grăbiţi (Continuare in pag. a 3-a) C. RAHUJCHI Pagina a 2-a Copilărie fericită în anii de lumină ai socialismului