Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1984 (Anul 17, nr. 4460-4536)

1984-05-31 / nr. 4510

Anul XVII, nr. 4510 - pag. a 4-a ______________________________■■■' ’T JIE SPORTIV_ O ambiţie ce sperăm că va renaşte... Doar cu vreo doi-trei ani în urmă, Magdalena Hîrlav devenise un nume bine cunoscut în schiul românesc şi era considerată drept o mare speranţă a probelor de fond. Descoperită şi crescută de către profesorul Damian Stan, în cadrul C.S.S. Topliţa, datorită calităţilor sale deosebite, a talentului şi a conşfinciozităţii cu care înţelegea să se pregătească, Magdalena Hîrlavu s-a impus repede ca junioară, într-o serie întreagă de întreceri, mai întîi la nivelul judeţului, iar apoi în cele mai importante competiţii naţionale, mo■tiv pentru care a fost selecţionată în lotul naţional şi olimpic. Junioară fiind încă, a participat în 1982, la Campionatul Mondial de schi fond, din Norvegia, sosind pe locul 10! Se părea că nimic nu-i va opri ascensiunea spre cele mai înalte culmi sportive în sportul pe care l-a îndrăgit. Dar eternul „dar" a fost şi în cazul ei nefast I - au intervenit două evenimente ce aveau să stopeze o carieră sportivă atît de frumos începută. Primul a fost terminarea şcolii şi ieşirea, cum se spune, de sub „tutela" profesorului, eveniment ce se coroborează cu refuzul de a da curs numeroaselor oferte sosite de la o serie de asociaţii şi cluburi sportive din ţară, cu secţii puternice de schi. Al doilea, a fost operaţia de menise suportată cu doi ani în urmă, după care Magdalena a intrat într-un fel de „lene sportivă", astfel că „demarajul“ reluării antrenamentelor a fost greoi. Totuşi, pentru ea şi încă pentru cîteva fete crescute la C.S.Ş. Topliţa, A.S. „Mureşul" a înfiinţat o secţie de schifond, dar de la bun început aceasta a fost mai mult fantomatică. Lipsită de mijloace materiale corespunzătoare şi, mai ales, de o conducere tehnică competentă, secţia şi-a desfăşurat activitatea la voia întîmplărî. Ca o dovadă a superficialităţii cu care se muncea a fost ratarea concursului de admitere de la I.E.F.S., susţinut de Magdalena Hîrlav, la care a capotat tocmai la probele practice II 1 Aşadar, la abia 20 de ani, Magdalena s-ar părea că a încheiat definitiv cu marea performanţă sportivă!... Am discutat cu ea întruna din zilele trecute. Personal se consideră vinovată de tot ceea ce i s-a întîmplat. Speră, totuşi ca, odată cu intrarea la institut - intenţie la care nu a renunţat să-şi poată relua activitatea sportivă şi să atingă din nou performanţele la care a ajuns în urmă cu doi ani. Dar dacă ea se consideră vinovată - şi, desigur, aşa şi este! — nu putem trece cu vederea nici peste vinovăţia celor care aveau datoria şi obligaţia de ai urmări paşii, de a o îndruma atent şi de a-i deschide larg porţile afirmării. N-a făcut-o nici ea, n-au făcut-o nici ei, astfel că schiul românesc a pierdut un talent în plină afirmare!... Păcat !... Dar, poate, totuşi, nu este prea tîrziu ! Poate Magdalena va mai avea acea ambiţie cu care şi-a lăsat pe traseu multe adversare, care s-o readucă printre valorile schiului românesc !... O aşteptăm !... Ilie ŞANDRU ŞAH De la secretariatul Federaţiei internaţionale de şah (F.I.D.E.) s-a anunţat că finala campionatului mondial masculin dintre deţinătorul titlului, Anatoli Karpov şi salangerul său, Gări Kasparov, se va desfăşura la Moscova, cu începere de la 10 septembrie. Conform regulamentului, învingător va fi declarat jucătorul care va cîştiga primul 6 partide, remizele nefiind luate în consideraţie. Arbitrul principal al meciului va fi marele maestru iugoslav Svetozar Gligorici. Finala campionatului mondial feminin, în care se vor întîlni actuala campioană, Maia Ciburdanidze, şi Irina Levitina, va începe în ziua de 11 septembrie în oraşul Volgograd. * în runda a 7-a a turneului internaţional de şah „Memorialul Capablanca", de la Cienfuegos, maestrul român Mihai Ghindă, a cîştigat în 41 de mutări (într-o variantă a apărării Caro Kann) partida cu G. Palermo (Argentina). Partidele Ochoa (Spania) - Diaz (Cuba), Tatai Italia - N°gueira (Cuba), s-au încheiat remiză. Nelson a pierdut la Vilela, în clasament conduc Nogueira şi Tatai cu cîte 4,5 puncte, urmaţi de Medina - 4 puncte (1), Ghindă - 4 puncte, Csom şi Gufeld - 3,5 puncte şi cîte o partidă întreruptă. In meci amical, ieri, la Odorheiu Secuiesc, formaţia locală Progresul a fost întrecută de C.S.M. Viitorul Gheorgheni cu scorul de 4-1 (0-0). Pentru oaspeţi au marcat Balázs (2), Dénes şi Murariu, iar pentru gazde Dali, din penalti. Astăzi, de la ora 17, Progresul va primi pe terenul său, tot în meci amical, formaţia de tineretrezerve a Asociaţiei Sportive Armata Tg. Mureş (Adám Zoltán). LUPTE LIBERE La sfîrşitul acestei săptămîni în oraşul olandez Slapharin se vor desfăşura campionatele europene la lupte libere - juniori. Ţara noastră va fi reprezentată la această ediţie de trei sportivi: Dumitru Drăghici (categ. 48 kg), Dorinel Bîrcu (categ. 52 kg) şi Gheorghe Mîţu (categ. 82 kg). PERFECŢIONARE . Ieri, s-a încheiat la Miercurea-Ciuc cursul de perfecţionare al antrenorior din diferite discipline sportive, curs organizat de C.N.E.F.S., prin Centrul de Perfecţionare a Cadrelor din Mişcarea Sportivă, şi CJ.E.F.S. Harghita. Au ţinut prelegeri Anghel Vrabie şi Rodica Siclovan, din partea C.P. C.M.S., precum şi antrenori şi activişti sportivi din judeţul nostru. HALTERE în oraşul italian Ignano Sabbiadoro s-au încheiat întrecerile campionatelor mondiale de haltere pentru juniori, Iată învingătorii la ultimele categorii: T00 kg : Gheorghi Petrov (Bulgaria) - 392,500 kg ; 110 kg: Serghei Nagvirnîi - 387,500 kg ; peste 110 kg: Jiri Zubricky (Cehoslovacia) - 406 kg (la aruncat 231,500 kg - nou record mondial pentru juniori). FOTBAL I Colectivul redacţional al ziarului nostru adre- ţ I .ează calde felicitări ţi sincere urări de sănăta- tte ţi viață lungă tovarăşului TOKE ANDREI, şe- ‘ful Tipografiei Miercurea-Ciuc, cu ocazia pen- I sionării sale. ţ TELEVIZIUNE Joi, 31 mai 15,00 Telex. 15,05 Agronomia Tv. - Factorii care influenţează sporirea efectivului de taurine. 15,30 Studioul tineretului. 1 Iunie - Ziua internaţională a copilului. 16,20 Desene animate. 16,30 închiderea programului. 20,00 Telejurnal (pe.). 20,20 Actualitatea în economie. 20,35 Copiii din 1984. 20,45 Alfabetul bucuriei (c.). Program de cîntece pentru copii din creaţia compozitorilor români. 21,05 Cadran mondial (p.c.). 21,25 Film serial - Zborul „Vulturului" - Ultima pace (c.). 22,20 Telejurnal (p.c.) 22,30 închiderea programului. Colegiul de redacţie: Ioan Oancea (redactor-şef), Ştefan Donau, Mihail Filimon, Nicolae Şandru, Szilveszter Ladislau, Teodor Vancu (red.-şef adjunct). Redacţia Miercurea Cluj, Str. 1 Noiembrie nr. 45, telefoane : 13019, 11861, 11606/223, după orele 17 - 11606/223. • Administraţia : Str. Petőfi Sándor Nr. 65, camera 84. Tiparul executat la Tipografia Miercurea-Ciuc Str 7 Noiembrie Nr. 43, telefon 11066. RADIO TG. MUREŞ Joi, 31 mai 18:00-20:00 Cîntece transilvănene. Unitate şi frăţie, temelii ale realităţii româneşti , in unitate şi frăţie, îndeplinirea exemplară a îndatoririlor comune - radioreportul din judeţul Mureş. Prietenia în incintele muncii - dezbatere în organizaţii U.T.C. din judeţul Harghita. Discoteca pentru tineret. Educaţia ateistştiinţifică şi plămădirea personalităţii - interviu. Din țările La uzinele chimice „Fosfa" (R.S. Cehoslovacă) a intrat în funcţiune o nouă instalaţie modernă, pentru producerea fosfatului de calciu cu capacitatea de 50.000 tone de substanţă pe an. Prin realizarea acestei importante investiţii se vor putea satisface integral necesităţile de fosfat, de calciu - important adaos la nutreţuri , atît de necesare zootehniei. în primele patru luni ale acestui an, producţia industrială a Iugoslaviei a crescut cu 4,3 la sută faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut informează agenţia Tanjug. Pe de altă parte, exporturile de produse iugoslave către ţări industrializate au înregistrat, pînă la data de 10 mai, un spor de 15 la sută, iar intrările de valută forte au crescut cu 20 la sută. Colectivul Combinatului siderurgic din Dnepropetrovsk a pus la punct o tehnologie nouă pentru oţinerea unor sortimente superioare de metal fără*adaosuri speciale. Esența noii tehnologii constă în introducerea cu suflante a oxigenului in convertizorul de 250 de tone atît de jos cît și de sus, ceea ce constituie o premieră absolută in siderurgia sovietică. Insuflarea combinată a socialiste oxigenului permite accelerarea procesului de producţie şi, totodată, utilizarea în proporţie de 45 la sută a fierului vechi, ceea ce este un indicator foarte ridicat pe plan mondial. Metalul rezultat are rezistenţa oţelului produs în mod normal cu cheltuieli mari de mamicare deficitare şi într-o perioadă mai lungă de timp. Comentînd rezultatele obţinute în primele luni ale anului în economia naţională poloneză, ziarul „Trybuna Ludu" subliniază că, în pofida greutăţilor care mai persistă, perioada respectivă s-a caracterizat prin continuarea fenomenelor pozitive în frînarea tendinţelor de recesiune în industrie. Au început să parvină date privind progresele obţinute în creşterea eficienţei activităţii economice, în speţă în domeniul consumurilor de materiale. O linie de producţie pentru discuri magnetice a devenit operativă la Changsha, oraşul de reşedinţă al provinciei Hunan. Agenţia China Nouă menţionează că este prima linie de producţie a acestui important echipament ce intră în componenţa calculatoarelor electronice. Obiectivul realizat la Changsha face parte dintre construcţiile capitale prioritare ale planului actual de dezvoltare economică a Chinei Din R.P.D. Coreeană s-au constituit gospodări agricole specializate în cultura plantelor medicinale, importantă materie primă a industriei farmaceutice din această ţară. Anul trecut, recoltele obţinute de aceste gospodării au crescut cu 60 la sută faţă de 1980. în prezent, industria farmaceutică coreeană produce peste 200 de preparate medicale din plante medicinale. Ele sunt folosite pe scară largă în practica medicală curentă, la tratamente prin procedeele medicinii tradiţionale coreene. „ Oamenii muncii din industria uşoară a R.P. Ungare depun eforturi susţinute pentru modernizarea producţiei, economisirea de materii prime, materiale şi combustibi. Succese importante în acest sens au realizat colectivele de oameni ai muncii din întreprinderile de încălţăminte, care au obţinut în ultimii doi ani o creştere cu 14 la Stă a productivităţii munci. Prin aplicarea unor tehnologii moderne ei reuşesc să economisească importante cantităţi de materiale şi, totodată, să mărească producția întreprinderilor unde lucrează. Timpul probabil în luna iunie Potrivit datelor furnizate de Institutul de meteorologie şi hidrologie, în iunie regimul pluviometric şi termic se va încadra, în ansamblu, în situaţiile specifice acestei luni. În prima decadă sunt de aşteptat ploi locale cu caracter de aversă şi descărcări electrice , frecvenţa lor va fi mai redusă în sud-estul ţării. Temperaturile minime nu vor coborî sub opt grade, iar cele maxime vor depăşi pe alocuri 30 de grade în sudul ţării. In decada a doua va predomina o vreme în general frumoasă în sudestul ţării, cu cerul variabil şi ploi izolate. În restul teritoriului, îndeosebi în vestul ţării şi în regiunile de deal şi de munte, se prevăd înnourări mai accentuate şi ploi cu caracter de aversă, însoţite de intensificări de scurtă durată ale vîntului, iar, izolat, şi de grindină după-amiaza. Temperatura în creştere uşoară faţă de prima decadă. Temperaturile minime vor fi cuprinse între : 12-20 grade, iar cele maxime vor depăşi şi 32 grade, în decada a treia, după o instabilitate ce se va manifesta în prima parte a intervalului, vremea se va ameliora, treptat, în cea mai mare parte a ţării. Ploile, îndeosebi sub formă de aversă, vor fi mai frecvente în vestul şi nordul ţării, precum şi în zonele de deal şi de munte, mai ales în prima parte a perioadei, izolat, grindină. Temperatura in scădere la început, va creşte în a doua parte a intervalului, mai mult în regiunile sudice, unde maximele vor depăşi 30 grade. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 10 şi 20 de grade. (Agerpres) INFORMAŢIA HARGHITEI In LUNA CADOURILOR PENTRU COPII 1-30 IUNIE unităţile de cofetărie şi patiserie din întreaga ţară primesc comenzi pentru acasă : • TORTURI • PRĂJITURI • FURSECURI • PATEURI • STRUDELE • PLĂCINTE • COZONACI • SALEURI IN SORTIMENTE VARIATE, PENTRU TOATE GUSTURILE. Comandaţi din timp produsele preferate.