Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1984 (Anul 17, nr. 4460-4536)

1984-06-12 / nr. 4520

Anul XVII., nr. 4520 - pag. a 4-a r^iSPORT^ isjfc«-—b»»' - ” “LAJ El' . 0 c) îTt SPORT ITT La Şcoala Generală Nr. 1 din Gălăuţaş: Educaţia fizică — o coordonată a procesului instructiv-educativ, tratată cu toată seriozitatea Baza materială de care dispune instituţia de învăţămînt amintită în titlu nu este deosebită : un teren cu zgură, multifuncţional, care abia acum se îngrădeşte, şi o sala de sport nu prea mare. Cu toate acestea, cele două cadre didactice care predau disciplinele sportive fac tot ce pot pentru ca educaţia fizică a elevilor să se desfăşoare la nivelul cerinţelor actuale şi chiar dacă nu reuşesc „creşterea" unor vîrfuri de mare performanţă, totuşi, la nivelul judeţului, elevii din Gălăuţaş au constituit o prezenţă notabilă cu ocazia diferitelor concursuri. Consemnăm, aşadar, un loc III la schi alpin şi locul IV la schi fond, un loc I pe judeţ obţinut de „crasista" Stela Platon din clasa a Vll-a A, care, apoi, la faza republicană a venit pe locul 13. Desigur, avem obligaţia - ne spunea tovarăşul Anton Chila, unul dintre profesorii de educaţie fizică, ai şcolii - să descoperim şi să creştem ♦alente. Şi ne străduim în acest sens, atît cît ne permit condiţiile obiective. Ceea ce cred că am realizat este caracterul de masă pe care l-am dat mişcării sportive în şcoală, am dezvoltat dragostea pentru sport în sufletul a cît mai mulţi elevi şi am permanentizat nişte activităţi în cadrul asociaţiei sportive. Astfel, toată lumea ştie că luni se joacă minifotbal, marţi handbal-fete, joi handbal-băieţi şi sîmbătă - fotbal pe terenul mare . . Spusele tovarăşului profesor sunt confirmate şi de o tablă de afişaj informînd asupra evoluţiei campionatului la diferite discipline. De partea artistică, să spunem aşa, a activităţii sportive se ocupă tovarăşa profesoară György Zsófia, „lucrînd" cu elevii gimnastică artistică şi dans modern, rezultatele remarcîndu-se cu ocazia serbărilor şcolare. Deşi am multă vechime în învăţămînt, nu consider că nu mai am de învăţat, aşa că împreună cu colegul meu studiem literatura de specialitate recentă, căutăm să aplicăm cele mai noi metode în cadrul orelor de educaţie fizică şi în cadrul cercurilor sportive, discutăm în cercurile metodice, problemele de specialitate, scopul fiind dezvoltarea armonioasă sub toate aspectele a copilor, pentru că, se şiie, o dezvoltarefizică armonioasă are influenţe şi asupra psihicului copilului. Desigur, noi nu putem să fim decît de acord cu cele spuse de interlocutorii noştri, nefiind în intenţia noastră de a le aduce vreun reproş în ceea ce priveşte activitatea pe care o desfăşoară. Totuşi, avînd în vedere că la cros s-au obţinut în general rezultate bune, ne întrebăm dacă nu se poate „trage“ mai mult pe această disciplină sportivă şi pe atletism în general, care să impună Gălăuţaşul mai mult peste hotarele judeţului. Iuliu CONDRAT • ŞTIRI • ŞTIRI • ŞTIRI • ŞTIRI • ŞTIRI • ŞTIRI ® 0 La Bangkok (Thailanda), în cadrul turneului internaţional de fotbal, echipa de tineret a României a obţinut o nouă victorie, întrecînd cu scorul de 2-0 (2-0) selecţionata similară a Iugoslaviei, prin golurile marcate de Nicolae Soare (min. 22) şi Octavian Popescu (min. 34). In urma acestei succes, fotbaliştii români s-au calificat în semifinalele competiţiei, clasînduse pe primul loc în grupa A, cu 7 puncte, înaintea formaţiilor Thailandei - 6 puncte, Iugoslaviei -4 puncte, Japoniei - 2 puncte şi Singapore - 1 punct. Baza sportivă a Liceului Industrial din Cristuru Secuiesc a găzduit o frumoasă după-amiază sportivă, la care au luat startul 110 elevi, în concursuri de gimnastică, handbal (băieţi şi fete) şi minifotbal. Dintre gimnaste s-au remarcat Szabó Klára (clasa a IX-a F), Szabó Agnes Kinga (clasa a Xl-a D), iar dintre gimnaşti - Solmosi Ferenc (clasa a Xl-a B) şi Csutak Zoltán (clasa a X-a C). La handbal feminin s-au întîlnit în finală echipele claselor a Xl-a B şi a Xl-a D. A cîştigat ultima cu 6-5, după preungiri, iar la băieţi, elevi clasei a Xl-a B au cîştigat în dauna formaţiei clasei a XIl-a B cu 16-13. La minifotbal a cîştigat formaţia clasei a Xll-a B cu scorul de 3-2 (după prelungiri şi penaltiuri). (Traian Török). D In organizarea Liceului de Matematică-Fizică din Miercurea-Ciuc, maestrul sportului Biró Sándor a susţinut duminică un simultan de şah la 24 de mese, din care, după 3 ore de joc, a cîştigat 21 de partide şi a pierdut 3, la Biró Attia, Kolcsár Béla şi ördög Robert (toţi sunt elevi în clasa a XI-a). Concursul de şah „Cupa Budvár" organizat la Odorheiu Secuiesc a fost cîştigat, la egalitate de puncte, de Kacsó András (A.S. Matriţa) şi Balázs Dénes (A.S. Voinţa). Pe locul 3 s-a clasat Vajda József (A.S. Matriţa). TELEVIZIUNE Marţi, 12 iunie 15,00 Telex. 15,05 Viaţa şcolii. 15,30 Filipine '84. 15,50 Laureaţi ai Festivalului Naţional „Cîntarea României". 16,00 Consultaţii în sprijinul învăţămîntului politico-ideologic. 16,20 Desene animate. 20,00 Telejurnal (p.c.). 20,20 Sub semnul prieteniei frăţeşti. Vizita oficială de prietenie a delegaţiei de partid şi de stat condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu în l Republica Populară Polonă (c.). 20,50 în partid încrezători. Selecţiuni din concursul „Cîntecului politic pentru tineret". 21,00 Teatru Tv. - „Cu toată dragostea" de Dorel Dorian. Premieră Tv. (c ). 22,20 Telejurnal (p.c.). Miercuri, 13 iunie 15,00 Telex. 15,05 Clubul tineretului. 15,30 Emisiune în limba maghiară (p.c.). 20,00 Telejurnal (p. c.). 20,20 Ctitorii cu care ne mîndrim. 20,40 Românie, dulce ţară - Pagini muzicale. 20,50 Film artistic - Doctorul Poenaru (c.). După romanul cu acelaşi titlu de Paul Georgescu. 22,20 Telejurnal (p.c.). Joi, 14 iunie 15,00 Telex. 15,05 Omul şi sănătatea - dialog cu telespectatorii. 15,20 Studioul tineretului. 16,20 Desene animate. 20,00 Telejurnal (p.c.). 20,20 Actualitatea în economie. 20,35 Anotimpul bucuriei - muzică uşoară. 20,50 Socialismul în conştiinţa ţării - Autoconducerea muncitorească şi autogestiunea. 21,10 Filme inspirate din lupta P.C.R. - Clipa (c.). Ecranizare a romanului cu acelaşi titlu de Dinu Săraru. Producţie a Casei de Filme Cinci. 21,55 Revista literar-artistică Tv. 22,20 Telejurnal (p.c.). RADIO TIRGU MUREŞ Marţi, 12 iunie 18,00-20,00 Sarcinile de producţie ale anului 1984 onorate ritmic. Iubirea mea, pămîntul românesc. Mărturii prin vreme : Pagini din marea epopee a Eliberării (II) - evocare. Orizont cetăţenesc . Cu microfonul la biroul de audienţe al primăriei - reportaj. Cîte case, tot atîtea gospodării model - raid în cîmpia mureşană. VREMEA De la Staţia meteorologică din Miercurea-Ciuc aflăm : # • Ieri, în municipiul reşedinţă de judeţ, temperatura minimă a fost de 8 grade, la primele ore ale dimineţii, iar cea maximă a fost de 19 grade, la orele amiezii. Azi, vremea se va menţine răcoroasă, cu cerul temporar noros. Izolat vor cădea precipitaţii sub formă de averse de ploaie. Vîntul va sufla, în general, slab din sectorul nord-vestic. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 7 și 11 grade, iar maximele vor oscila între 18 și 23 grade. .1S /7T Colegiul de redacţie : Ioan Vancea (redactor-şef), Ştefan donau, Mihail Filimon, Nicolae Şandru, SxilPewer Ladislau, Teodor Vancu (red.-şef adjunct). Redacţia : Miercurea Ciuc Str 7 Noiembrie nr 45 telefoane : 13019. 11811. 11606/223, după orele 17 - 11606/223 Administraţia : Str Petőfi Sándor Nr 65, camera 84 Tiparul executat Ia Tipografie Miercurea-Ciuc. Str- 7 Noiembrie Nr. 43, telefon 11066. EURO ’84 Astăzi începe ... Deci, astă-seară, la ora 21,30, va răsuna primul fluier de arbitru pe stadionul „Parc des Princes” din Paris, marcînd începutul plin de emoţii al „Euro '84", un turneu final pe care îl vom privi, în sfîrşit, cu freamătul celui implicat direct, cu speranţe - dacă nu le-am avea, n-ar trebui să putem privi un stadion de fotbal, cu îngrijorări, fireşti pentru nişte debutanţi, dar mai ales cu încredere. Orice s-ar întîmpla - şi ce se poate întîmpla mai rău decît să terminăm pe locul 8 în Europa, adică pe o poziţie la care abia visam cu puţin timp în urmă, mulţumirile noastre trebuie aduse bravilor fotbalişti şi destoinicilor lor antrenori pentru că au reuşit să plaseze fotbalul nostru în elita continentului. Dacă privim palmaresul - şi ce altceva poate rivaliza în sport cu această măsură obiectivă a valorii pe termen lung - grupa a ll-a, cea în care ne aflăm, este fără îndoială mult mai puternică. Aici se află singurele două echipe deţinătoare de titluri continentale prezente în Franţa, R.F. Germania, dublă campioană europeană, şi Spania, cîştigătoare a competiţiei în 1964. Mai mult, în această grupă sunt prezente formaţiile care au eliminat celelalte trei învingătoare din istoria Campionatului Europei : România, care a „lăsat la vatră" în preliminarii echipele Italiei şi Cehoslovaciei, şi Portugalia, victorioasă într-o grupă cu U.R.S.S, prima campioană europeană, în cealaltă grupă, valorile nu lipsesc, fără îndoială, mai ales dacă ne gîndim la actuala formă a selecţionatelor respective - Franţa, gazda, semifinalistă a ultimei ediţii a „mondialelor", Danemarca, aflată într-un moment al unei generaţii excepţionale, Iugoslava, reprezentanta unei veritabile şcoli de fotbal, care, după opinia noastră, va fi marea surpriză a competiţiei, precum şi solida reprezentativă a Belgiei, un bloc bine pus la punct, finalistă a ultimei ediţii a „europenelor". Desigur întrecerile vor fi echilibrate, calificarea în semifinale poate depinde de un singur gol, chiar. De aceea, iată regulamentul competiţiei în ce priveşte departajarea în caz de egalitate de puncte. ‘ Deci, din cele două grupe se califică în penultima fază a competiţiei primele două clasate, care se vor întîlni, cum ştiţi, în sistemul „în cruce"-prima din grupa I - a doua din grupa secundă şi a doua din grupa I - prima din grupa a ll-a. în grupele preliminare, în caz de egaitate de puncte, primul criteriu de departajare este cel al golaverajului firin scădere (dacă egaitatea persistă, se apelează la numărul de goluri înscrise, formaţia mai productivă mergînd mai departe), criteriul următor, dacă este necesar, este cel al golaverajului direct al echipelor implicate, iar dacă şi aici există egalitate se apelează la tragerea la sorţi. In semifinale, în caz de egalitate după 90 minute de joc, regulamentul prevede prelungiri - două reprize a cîte 15 minute, după care, dacă nu intervine nici acum decizia, cîştigătoarea va fi cunoscută după executarea loviturilor de departajare de la 11 m. Speculaţii se pot face cu duiumul. Vom spune doar că se poate ajunge în semifinale şi cu numai două puncte, în următoarea ipoteză : una dintre echipe totalizează 6 puncte (obţinînd trei victorii în trei partide, iar celelalte trei îşi împart „frăţeşte" celelalte 6 puncte puse în joc (se poate ajunge la criteriul golaverajului superior, dacă între aceste echipe „de două puncte" s-au înregistrat victorii, avînd cîştig de cauză, bineînţeles, formaţia ce a realizat victoria cea mai detaşată, sau la... tragerea la sorţi, în cazul în care cele trei fac între ele meciuri egale...). Speculaţia de mai sus nu este gratuită. Ea vrea să vă determine să aveţi răbdare pînă la ultimul meci, pînă în ultimul minut de joc al preliminariilor. Astăzi începe, deci. La ora 21,30, în „deschiderea balului" se vor întîlni Franţa şi Danemarca. Mîine, tot pentru grupa I, Belgia va juca în compania Iugoslaviei, iar joi, grupa a ll-a programează primele meciuri : România - Spania, la Saint- Étienne (21,30), și R.F. Germania - Portugalia, la Strassbourg (ora 18,15). Zarurile au fost aruncate. Succes tricolori ! Top OPREA * Echipa de fotbal a României a sosit în localitatea Chasse-sur-Rhone, din apropiere de Lyon, locul de desfășurare a ultimelor pregătiri în vederea participării la turneul final al campionatului european. INFORMAŢIA HARGHITEI j Din țările socialiste j • 0 După cum relatează I I agenţia TASS, în Siberia | J de vest au început pre- | I gătirile în vederea fora- - I jului unei sonde pînă la I , 8 kilometri adîncime, m J I vel ce va depăşi de 2-3 I ' ori pe cele ce se forează I I în mod obişnuit în pre- , zent. Sonda este destina- | I tă prospecţiunilor geolo- ? J gice, urmărindu-se atît i- I I dentificarea unor rezerve * I de petrol sau gaze, cît I • şi obţinerea de date pn- J ] vind formarea rocilor ve- | • chi. O uzină constructoare I I de maşini din Urali pre- J J- găteşte instalaţia de fo- | | raj, care face posibilă * • chiar atingerea unei a- I I dîncimi de 15 kilometr . » 0 Dezvoltarea continuă * I a oraşului Shanghai, cel I . mai mare centru industrial | I al R.P. Chineze, ara*ă a- * Agenţia China Nouă, este I I evidenţiată între altele de » • faptul că, în prezent, aiu I I se realizează într-un mi.ijt I , 40.000 KWh de energie J 1 electrică, 10 tone de oţel, J 1 opt tone de laminate din | I oţel şi patru tone de ci- * I ment. Statisticile - arată I J agenţia - ilustrează dso- « I potrivă progresul înreg s- I v trat în domeniul produc- J I ţiei bunurilor de consum: • " un minut la Shanghai în- I • seamnă, astfel, patru te- Jlevizoare, 10 biciclete, 1 , cinci maşini de cusut. In I • ultimii ani, industria ora- J I sului s-a îmbogăţit cu I I noi sectoare reprezentincJ « 1 domenii de vîrf ale reh- J 2 nicii, cum ar fi producţia J I de computere, compone'- i » te electronice, sticlă opfi- n I că, echipamente penteu l ' aviaţa civilă şi maşin - | I unelte de mare precizie. * I Numele oraşului se leagă I J acum şi de petrochimie » I şi producţia de autovehi- | ' cule . 1 , 0 Colectivele de oa- 1 1 meni ai muncii din Bulga- 2 • ria depun eforturi susţi- I 2 nute în vederea economi- » I sirii materiilor prime, ma- ) • terialeior, combustibilului J j și energiei. Tn cursul a- a , nului trecut au fost eco- I I nomisite, astfel, aproxi- 2 » mativ 500 de milioane de ‘ I KWh de energie electrică, ■ J 230.000 de tone de căr- J 1 bune și peste 300.000 de I 2 tone de combustibil lichid. I Beneficiile obținute prin I I realizarea acestor econo- * J mii s-au ridicat la aproa- | I pe 600 milioane de leva. j