Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 1984 (Anul 17, nr. 4460-4536)

1984-06-26 / nr. 4532

Anul XVII., nr. 4532 - pag. a 4-a SPORT I RALIUL MUNŢILOR Timp de două zile, în masivul Tarniţa din munţii Călimani s-a desfăşurat cea de-a IX-a ediţie a Raliul Munţilor la orientare turistică sportivă, întrecere dotată cu „Cupa Voinţa" şi organizată de U.J.C.M. Harghita în colaborare cu cooperativele meşteşugăreşti „Călimanul" şi „Munca Colectivă" din Topliţa. La startul acestei ediţii au fost prezente 14 echipaje reprezentînd cooperative meşteşugăreşti şi unităţi industriale din judeţ. Probele practice au constat în parcurgerea a două trasee de o şi, respectiv, 11 km, probă de alpinism coborîre în rapel, de la metri pe stîncă, şi aruncarea la ţintă, iar probele teoretice din întrebări referitoare la Munţii Harghitei, precum şi la realizările în domeniul industriei şi agriculturii harghitene în cei 40 de ani de viaţă nouă. In urma probelor teoretice şi practice, pe primul loc s-a clasat echipajul Cooperativei Meşteşugăreşti „Călimanul" din Topliţa, format din Kosa Pál, Varga Csaba şi Hubay József, urmat de echipajul I.P.L. Gheorgheni (Papuk Gábor, Mezei Imre şi Mezei Anna), iar pe locul II echipajul Cooperativei „Munca Colectivă'' din Topliţa (Ioana Daraban şi Rodica Ţifrea). „Cupa Voinţa" la actuala ediţie a fost cîştigată de Cooperativa „Munca Colectivă" din Topliţa, care a totalizat 2.839 p. (Ilie Şandru). ALPINISM In pitoreasca staţiune Lacu Roşu s-a desfăşurat, recent, concursul de căţărare-viteză la alpinism, dotat cu „Cupa Minerul". Au participat echipaje reprezentînd asociaţile sportive Metalul Gheorgheni, Electro Sfîntu Gheorghe, C.S.M. Iaşi, Dinamo Braşov, Azomureş Tîrgu Mureş. Echipajul A.S. Minerul Bălan a participat în afară de concurs, asociaţia sportivă din Bălan fiind organizatoarea acestei competiţii. Iată primii clasaţi , individual - 1. Vicol Şelaru (Dinamo Braşov), 2. Aurel Cosma (Electro Sf. Gheorghe), 3. Şerban Sergiu (C.S.M. laşi), pe echipe: 1. Electro Sfîntu Gheorghe, 2. C.S.M. laşi, 3. Metalul Gheorgheni. FOTBAL Mâine, de la ora 16, pe stadionul orăşenesc din Gheorgheni va avea loc o întîlnire amicală de fotbal între echipele Viitorul Gheorgheni 1979 şi C.S.M. Viitorul Gheorgheni 1984. Vor evolua următoarele formaţi: Viitorul '79 : Biriş, Cerghizan, Buşlig, Ruja, Galaczi, Vajna, Bálint, Papp, Márton, Bartha, Farkas, (componenți ai echipei care a promovat în 1979 în divizia 3), C.S.M. Viitorul '84 : Tache, Márton, Bungărdean, Dezső, Bilibok, Nagy Zsolt, Dénes, Erőss, Balázs, Fülöp, Muraiu (componenții actualei echipe, clasate pe locul secund în recent încheiata ediţie a diviziei C). ORIENTARE TURISTICĂ SPORTIVA Recent, la Sfîntu Gheorghe s-a desfăşurat competiţia de orientare turistică sportivă dotată cu „Cupa României". O bună evoluţie în acest concurs a avut-o Lőrincz Veronika (Metalul Vlăhiţa), componentă a lotului naţional de orientare turistică sportivă, care a ocupat un merituos joc 3. Concomitent s-au desfăşurat şi întrecerile Campionatului balcanic de orientare turistică sportivă, în acel concurs sportiva harghiteană clasîndu-se pe locul 6. PESCUIT SPORTIV Duminică, pe lacul din apropierea Băilor Miercurea-Ciuc a avut loc faza municipală a concursului de pescuit sportiv, Iată cîştigătorii, în ordinea clasării lor : copii sub 14 ani - Szőcs Ernő, 14 puncte, Gassner Wolfgang, 4 puncte; 14-18 ani - Duka László, 46 p., Sándor Tibor, 4 p., adulţi - Tămărjan Eugen, 200 p., Boyer Iosif, 106 puncte, Keresztes Béla, 83 puncte. HANDBAL Echipa masculină de handbal a României, aflată în turneu în Elveţia, a susţinut două meciuri amicale cu selecţionata ţării-gazdă. Handbaliştii români au obţinut victoria în ambele partide : la Solothurn cu 17-14 (9-7), iar la Horgen, cu scorul de 18-14 (9-7). ■I Ü SPAHm O finală întrucîtva neaşteptată EURO ’84 Semifinalele de sîmbătă şi duminică ale „Euro '84" au desemnat drept ultime candidate la titful continental echipele Franţei (prezenţă aşteptată) şi Spaniei. După un asemenea marota,,, singura caracterizare justă a celor două "analiste este : s-au calificat formaţiile care au meritat să se califice, chiar dacă Spania nu face, se pare, unanimitatea. Dar în fotbal singurul criteriu valabil, dincolo de orice speculaţii, este rezultatul, aşa încît nu avem decît să ne supunem verdictului înregistrat pe terenul de joc. Argumentele, altele decît rezultatul, nu lipsesc nici ele . Franţa, aflată într-un moment fast al istoriei ei fotbalistice, avînd în Michel Platini un lider de talie mondială, s-a dovedit formaţia cea mai productivă, cu 12 goluri marcate (dintre care 8 înscrise de Platini I) şi un mijloc cu totul excepţional, a dovedit că nu este numai gazda acestui turneu final, cu toate avantajele - am spune, întrucîtva resemnaţi, inerente - ce decurg de aici, ci o echipă capabilă de mari performanţe. S-a tot spus că francezii nu strălucesc decit prin ideile de creare a unor mari competiţii - vezi Campionatul mondial, imaginat de Jules Rimet, Campionatul Europei, creaţia lui Henri Delaunay, sau cupele europene, avîndu-l ca autor pe Gabriel Hanot. Dar acum, nu încape îndoială, „cocoşul galic“ are şi în teren mijloacele de a impune o idee, anume cea a succesului. La rîndul lor, spaniolii prezintă o trupă echilibrată, cu trei individualităţi - portarul Arconada, mijlocaşul Gordillo şi extrema Carrasco - şi cu ceilalţi jucători , formînd un bloc bine reglat, în care sclipesc din cînd în cînd - şi anume în momentele esenţiale... - un Maceda, un Camacho sau un Gallego. Să constatăm că echipa Spaniei şi-a înscris în palmares la acest turneu final chiar victoria asupra deţinătoarei titlului, formaţia R.F. Germania, argument suficient pentru a o considera o finalistă merituoasă, fără discuţie. Cert este că vom putea urmări două finaliste cu nervii tari. Franţa, vă amintiţi, desigur, s-a calificat întorcînd rezultatul cu 6 minute înainte de încheierea prelungirilor meciului cu Portugalia, prin două goluri, dintre care ultimul cu cîteva zeci de secunde înainte de fluierul final, iar Spania a trecut cu bine proba extrem de dificilă (şi de nedreaptă, s-o spunem) a loviturilor de departajare de la 11 m. Dar formaţia pregătită - cu atît succes, cum se vede - de Miguel Munoz va trebui să evolueze fără doi dintre oamenii săi de bază, Gordillo şi golgheterul (!!) Maceda, care au primit a! doilea cartonaş galben în semifinala cu Danemarca. In acelaşi timp, Franţa îl va putea folosi - dacă Michel Hidalgo va mai voi, dar ne gîndim la evoluţia excelentă a lui Domergue - pe Amoros, a cărui suspendare a expirat. Franţa, deci, cu totul complet, porneşte favorită în această finală, ce se va disputa pe stadionul „Parc des Princes" din Paris, începînd de la ora 21. Dar Spaniei postura de outsider se pare că-i prieşte ! Teo OPREA . Un balon dirijabil, considerat a fi cel mai mare din lume, putînd să ridice greutăţi de pînă la 25 de tone, va fi lansat în toamna aceasta, informează agenţia Franca Presse. Aparatul, care, potrivit constructorilor săi, constituie „un hibrid intre un elicopter şi un balon dirijabil", va avea o lungime de 110 m, 60 m lăţime şi 40 m înălţime. El va fi propulsat de patru elice de elicopter, pilotul aflîndu-se în nacela situată sub corpul navei. Compania japoneză „Victor" a anunţat intrarea în producţie a celui mai mic şi mai uşor magnetoscop din lume, respectiv o combină formată dintr-un aparat de filmat pe benzi magnetice şi altul de înregistrare a sunetului. Acesta este uşor de manevrat şi are o greutate de numai 1,9 kg. Camera de înregistrare a imaginilor este încorporată în aparat, iar caseta poate fi derulată şi copiată pe alt magnetoscop. Noul dispozitiv este compatibil cu toate televizoarele aflate, în prezent, pe piaţa niponă. 6 Cercetătorii de la Universitatea din provincia canadiană Saskatchewan au descoperit că tulpina cerealelor conţine o substanţă care face ca planta să reziste la temperaturi scăzute. Astfel experienţele au demonstrat că griul de toamnă, cultivat în condiţii de laborator şi injectat cu această substanţă, rezistă la temperaturi de minus 30 grade. Specialiştii canadieni au trecut la experienţe pe suprafeţe întinse în cîmp. Ei susţin că această descoperiră are o deosebită importanţă pentru cultivarea cerealelor în regiunile reci ale globului. # în rada portului Odessa se desfăşoară lucrările de amenajare a unui centru, unic în ţară, de cercetări în domeniul navigaţiei. Astfel, pe o porţiune separată din mare vor fi create artificial condiţiile din zonele cele mai dificile de navigaţie de pe mările şi oceanele lumii. In prezent, sunt reproduse aici condiţiile de navigaţie din Canalul de Suez: praguri artificiale, faruri, marcaje reconstituind cele mai periculoase porţiuni a acestei căi maritime. Specialiştii susţin că viitorii căpitani de nave, antrenîndu-se în aceste condiţii, vor suporta mai uşor stressul psihologic constatat la cei care traversează în perioadele de vîrf acest canal. # O firmă olandeză a pus la punct o nouă claviatură pentru maşinile de scris la care se poate bate cu o viteză de trei ori mai mare decît la tipurile obişnuite. Claviatura conţine dlape cu silabe amplasate în arc, o formă mult mai comodă pentru poziţia celor două mîini. Supranumită „Velotype" noua maşină este dotată şi cu casete cu memorie şi cu un display de scriere rapidă. Dacă se conectează la un calculator se pot obţine automat şi copii. „ Asistăm în zilele noastre la o pătrundere masivă în industrie a unui nou material - ceramica, relevă revista franceză „Le Point". Nu este vorba despre milenara ceramică din care îşi confecţionau vase strămoşii noştri, ci de un amestec de nisip şi azot cu adaosuri speciale, prelucrat la o temperatură înaltă. Noul material se evidenţiază printr-o neobişnuită rezistenţă mecanică şi termică. Calităţile lui sunt atît de avantajoase încât, susţin specialiştii, spre anul 1990 ne-am putea aştepta la apariţia primelor maşini cu motoare din „ceramică". • În viitor, s-ar putea aplica fiecărei locuinţe un sistem de încălzire elaborat, iniţial, pentru aparatele cosmice, scrie „Science Digest“. Este vorba despre aşa-numitele elemente calorice care au un avantaj faţă de sistemele energetice tradiţionale prin faptul că în aceste instalaţii nu au loc procese de ardere, energia chimică transformîndu-se direct în curent electric. Generatoarele de căldură pe bază de elemenţi calorici ar putea fi folosiţi la încălzirea locuinţelor şi a apei menajere. Din lumea ştiinţei şi tehnicii Colegiul de redacţie : Ioan Oancea (redactor şef: Ştefan Ianau Mihail Filimon, Nicolae Şandru, Szilveszter Loldislau. Teodor Vancu (red. şef adjunct). Redacţia: Miercurea-Ciuc Str. 7 Noiembrie nr. 45, telefoane: 13019, 11861, 11606/223, după orele 17 - 11606-223. Administraţia : Str Petőfi Sándor Nr. 65, comera 84. Tiparul executat la Tipografia Miercurea-One, Str 1 Noiembrie Nr 43, telefon 11066. I% I% I% I* I% I Pentru a vă asigura primirea la timp Organ al Comitetului i'udric,in Hncithit al P nu uitaţi a vă reînnoi abonamentele ! Costul unui abonament pentru o lună este de 13 lei, la care, in caz de servire la domiciliu, se adaugă taxele aferente. * 3 I% I«• I* I% I* TELEVIZIUNE Marţi, 26 iunie 15.00 Telex. 15,05 Amfiteatru studenţesc. 15,40 Laureaţi a Festivalului naţional „Cîntarea Românie". 16,00 Cărţi şi idei. 16.20 Desene animate. 20.00 Telejurnal (p.c.) 20.20 Actualitatea în economie. 20,40 Marea epopee revoluţionară, împotriva fascismului și a războiului. Documentar. 21,00 Teatru Tv. Inaintea furtunii. 22,20 Telejurnal (p.c.). 22,30 închiderea programului. Miercuri, 27 iunie 15,00 Telex. 15,05 Clubul tineretului. 15,30 Emisiune în limba maghiară (p.c.). 20,00 Telejurnal (p.c.). 20,20 Ctitorii cu care ne mîndrim. 20,50 Ţară scumpă, să trăieşti! Cîntece patriotice. 21,00 Film artistic. Trecătoarele iubiri. Producţie a Casei de filme Tre (c.). 22,20 Telejurnal (p.c.). Joi, 28 iunie 15,00 Telex. 15,05 Cima şi sănătatea. 15,20 Studioul tineretului. 16,20 Desene animate. 20,00 Telejurnal (p.c.). 20,20 Actualitatea în economie. 20,35 Pagini muzicale de mare popularitate din creaţia corală românească. 20,50 Socialismul în conştiinţa ţării. Industrializarea - opţiune economică fundamentală a României. 21,10 Filme Inspirate din lupta P.C.R. Clipa. Ecranizare a romanului cu același titlu de Dinu Săraru. Ultima parte (c.). 21,55 Din cele mai frumoase melodii populare. 22,15 Telejurnal (p.c.). INFORMAŢIA HARGHITEI RADIO Marţi, 26 iunie 18:00-20:00 Actualitatea ilustrată. Sarcinile de producţie ale anului 1984 onorate ritmic. Iubirea mea, pămîntul românesc. Mărturii prin vreme : Pagin din marea epopee a Eliberării (III); Orizont cetăţenesc. Cîntecele verii - muzică uşoară. PRONOEXPRES Rezultatele tragerii din 24 iunie a.c.: Extragerea I : 3, 44, 7, 27, 24, 2, 22, 25 ; Extragerea a ll-a : 14, 36, 31, 27, 40, 41, 2, 7; Extragerea a lll-a : 17, 3, 14, 1, 23, 42, 2, 8; Extragerea a IV-a : 21, 9, 10, 12, 35, 2; Extragerea a V-a : 10, 21, 31, 44, 40, 29; Extragerea a Vl-a : 9, 19, 30, 20, 32, 10. Fond de câștiguri : 934.853 lei VREMEA De la Staţia meteorologică din Miercurea-Cinc aflăm : Ieri, în localitatea reşedinţă de judeţ cea mai scăzută temperatură a fost de 9 grade, iar cea mai ridicată de 17 grade. Azi, vremea se menţine instabilă, cu cerul variabili, mai mult noros. Vor cădea averse de ploaie şi se vor semnala descărcări electrice. Vîntul va sufla de la slab la moderat din sectorul nodvestic, cu intensificări locale. Temperaturile minime vor oscila între 3 și 6 grade, iar cele maxime între 15 și 20 grade.