Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2008 (Anul 20, nr. 4369-4429)

2008-01-18 / nr. 4379-4380

2008: Investiţii promiţătoare în reţeaua şcolară (Urmare din pag. 1) Cu toate acestea, nu se pune problema sistării acestor lucrări, deja se pregăteşte cererea de finanţare pentru continuarea lucrărilor şi există promisiunea ministerului că la sfârşitul lunii ianuarie se vor primi banii necesari (anul trecut banii s-au primit în luna iunie, acesta fiind unul din motivele invocate de cei ce au pierdut sumele). Un alt proiect vizează construcţia de săli de gimnastică - în judeţ, s-a spus, avem 27 de şcoli fără astfel de săli, în 2008 se vor construi în jur de 10 - şi tot în acest an se preconizează înfiinţarea unui bazin de înot. Programul „educaţia timpurie” se referă la construcţii şi reabilitări de grădiniţe, d-l Bondor spunea că este cel mai amplu program, că ar fi nevoie de 30 de grădiniţe noi, nu se ştie încă numărul ce va fi aprobat, prin urmare nominalizarea noilor grădiniţe se va face după aflarea numărului care se va aproba. Referitor la alte construcţii, cu finanţare externă, sunt în derulare asigurarea cu utilităţi - apă, canal - şi programul de reabilitare a grădiniţelor şi şcolilor, astfel încât până în 2009 să nu mai existe şcoli fără autorizaţie sanitară, de reţinut faptul că în 2007 s-au nominalizat şi s-au asigurat banii pentru 4 grădiniţe, însă, din lipsa terenului pentru aceste construcţii, s-au făcut doar plăţile pentru proiecte, iar banii necheltuiţi au fost returnaţi. Printre altele, d-l Bondor a mai menţionat faptul că pentru lucrările începute în 2007, banii pentru continuarea acestora vor urma filiera ştiută, respectiv prin consiliile locale, iar pentru construcţiile noi ce vor începe în 2008, banii vor trece prin beneficiar, respectiv inspectoratul școlar. în cursul acestei luni Cârdul european de sănătate a fost solicitat de 310 harghiteni Asiguraţii din sistemul de asigurări sociale de sănătate din România, care călătoresc în statele membre ale Uniunii Europene şi ale Spaţiului Economic European, beneficiază gratuit, începând cu 2008, de cardul european de asigurări sociale de sănătate. Acesta, potrivit dr. Vargyas Lehel, director adjunct în cadrul Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate Harghita, se eliberează pe baza unei cereri adresate Casei, la care se anexează documentul ce face dovada calităţii de asigurat. Cârdul este expediat prin poştă în decurs de şapte zile lucrătoare de la data depunerii cererii, la adresa indicată în ea şi se înmânează direct solicitantului, cu precizarea că, dacă acest lucru nu este posibil, cardul va fi dirijat către casa de asigurări de sănătate, în termen de 15 zile de la primirea primului aviz în cutia poştală. Cardul european de asigurări sociale de sănătate este valabil şase luni şi poate fi folosit numai în unităţile sanitare din sistemul public de sănătate al ţării de destinaţie sau de tranzit, permiţându-i asiguratului român aflat în ședere temporară în unul din statele UE accesul la servicii medicale, fără a mai fi nevoie de încheierea altei asigurări private de sănătate. Pentru persoanele care au boli preexistente, care necesită îngrijiri medicale, trebuie însă solicitat Formularul E 112. De menţionat în contextul celor de mai sus e faptul că, în cursul anului trecut, cardul european de sănătate a fost solicitat de 8.427 harghiteni, care au plătit pentru obţinerea lui 2,16 lei în semestrul I şi peste 4 lei în semestrul al doilea. In perioada care s-a scurs din acest an, mai exact în primele 15 zile ale lunii ianuarie, numărul celor ce au dorit să intre în posesia cârdului se ridică la 310, în condiţiile în care acest document se eliberează acum gratuit. Cât priveşte Formularul E 112, mai arăta dr. Vargyas, în 2008 nu s-a primit încă nici o cerere, în vreme ce în 2007 el a fost solicitat de trei persoane. (D.S.) 60 de oaspeţi din Vorona sosesc în această seară la Tulgheş în această seară vor sosi la Tulgheş peste 60 de copii, părinţi şi cadre didactice din comuna Vorona, satele Poiana şi Icuşeni din judeţul Botoşani, pentru a continua tradiţia întâlnirilor începută în anul 2006. Aflate în parteneriat de schimb de copii, obiceiuri şi datini populare, ecologie, schimb de experienţă didactică şi, nu în ultimul rând, corespondenţă şi prietenie, întâlnirile reciproce ale celor două şcoli au loc chiar de 3-4 ori pe an. Luna ianuarie fiind încă sub influenţa sărbătorilor de iarnă, va oferi prilejul de a admira bogatele obiceiuri de Crăciun şi Anul Nou botoşănene. în amintirea lui Eminescu, elevii Şcolii generale Tulgheş, îndrumaţi de doamna profesoară Liliana Lazăr, vor prezenta un moment artistic. Şi Unirea Principatelor va fi marcată prin sceneta „Moş Ioan Roată şi Unirea”, prezentată de elevii clasei a VIII-a (diriginte prof. Dumitru Ungureanu). Programul va fi completat cu cântece de sărbătoare interpretate de elevele deosebit de talentate ale Şcolii Tulgheş: Adelina Ţepeş - clasa a VI-a, Sînziana Onu - clasa a VII- a şi Bianca Ursu - clasa a VIII- a, instruite de doamna înv. Viorica Ungureanu. O Horă a Unirii va finaliza prima seară a întâlnirii. Mâine, 19 ianuarie, pe pârtia de schi Benedek din Tulgheş, mari şi mici se vor întrece la schi şi alte jocuri distractive în aer liber organizate de profesorii Gheorghe Bârsan, Dimen Csaba şi Bortis Zsolt. La un ceai fierbinte şi un vin fiert, pe fond muzical, sunt invitaţi toţi cetăţenii comunei, pentru a face cunoştinţă cu prietenii noştri din Vorona. Seara, copiii botoşăneni şi tulgheşeni se vor cunoaşte mai bine şi vor lega prietenii la discoteca şcolii. Maria-Otilia Bârsan Fără certificatul de competenţă profesională, amenda e asigurată □ Amenda şi nu numai... Conform normelor prevăzute în regulamentele Consiliului Europei, transpuse şi în legislaţia românească, conducătorii de vehicule rutiere care transportă animale şi însoţitorii lor, trebuie să posede un certificat de competenţă profesională, prin care să li se ateste cunoştinţele privind nevoia de hrană, apă, spaţiu de mişcare, contenţionare a animalelor în timpul transportului, pe fiecare specie în parte. Acest certificat va face obiectul echipelor de control pe toată raza judeţului, neprezentarea lui la solicitarea organelor împuternicite în acest scop atrăgând după sine amenzile prevăzute de legislaţia în vigoare. Amenzile şi nu numai... Cu menţiunea că existenţa certificatului s-a impus încă din a 5-a zi a lunii în curs, vom mai reţine din spusele dr. Râcz Ladislau, purtătorul de cuvânt al Direcţiei Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor Harghita, că la noi în judeţ există şapte transportatori autorizaţi: 3 pentru transporturi internaţionale, ce se efectuează în mai mult de 8 ore şi 4 pentru transporturi interne, ce se efectuează în mai puţin de 8 ore. De precizat în contextul celor de mai sus ar mai fi faptul că, după întocmirea şi aprobarea planului de rută, medicii veterinari zonali au obligaţia şi posibilitatea de a monitoriza, prin intermediul GPS-urilor din dotare, umiditatea, temperatura, lumina şi spaţiul de mişcare al animalelor pe întreg traseul care depăşeşte o rază de 1 65 km faţă de punctul de plecare. Rază în afara căreia, mai arăta dr. Râcz, certificatul de competenţă profesională nu este necesar. (D. SULTAN) • Pagina a 3-a • 18/19 ianuarie 2008 • Copil din Harghita, repatriat de autorităţile ungare (Urmare din pag. 1) Băiatul, în vârstă de 12 ani, care este din judeţul Harghita, din satul Valea Strâmbă, a ajuns în Budapesta în urmă cu câteva luni şi şi-a petrecut majoritatea timpului în împrejurimile unei staţii de metrou din capitala Ungariei. El a fost de mai multe ori în atenţia poliţiştilor ungari, care l-au dus la centrele speciale pentru minori din Budapesta, dar a plecat de acolo de fiecare dată, întorcându-se pe străzi. Recent, copilul a rănit cu un cuţit un băiat care a refuzat să îi dea un MP3 player. Autorităţile ungare nu au putut lua nici o măsură în cazul lui, cu excepţia conducerii la o instituţie de ocrotire, pentru că legislaţia din această ţară nu permite tragerea la răspundere a minorilor cu vârste sub 14 ani. □ Copilul a fost primit într-un orfelinat din Miercurea-Ciuc Autoritatea română pentru Protecţia Drepturilor Copilului (ANPDC) a contactat familia minorului, în vederea reintegrării acestuia, însă reprezentanţii locali ai instituţiei au decis internarea lui în unul din orfelinatele din Miercurea-Ciuc, „oferindu-i cele mai bune condiţii”, potrivit directoarei Bartha Éva. □ Jurnalişti prădaţi de hoţi Inspectoratul de Poliţie Judeţean (IPJ) Harghita a informat că o echipă de filmare din Odorheiu-Secuiesc a mers în satul Valea Strâmbă, spre a realiza un reportaj despre minorul de etnie rromă repatriat, care a fost prins la Budapesta după ce a comis mai multe furturi. La un moment dat, în timp ce luau cadre cu familiile de rromi, unuia dintre jurnalişti i-a fost sustrasă suma de 300 de lei, iar celălalt a rămas fără telefonul mobil. Furtul a fost reclamat imediat la poliţie, iar oamenii legii au reuşit, într-un timp foarte scurt, să-i prindă pe autori. Ca o ironie, hoţii sunt doi copii, în vârstă de 12 ani. Telefonul mobil a fost recuperat şi înapoiat ziaristului, dar din suma de 300 de lei minorii au cheltuit 250 de lei. Ei sunt cercetaţi acum pentru săvârşirea infracțiunii de furt calificat, dar nu vor răspunde penal pentru fapta lor pentru că sunt minori. Incendiu într-un apartament din Miercurea-Ciuc Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Oltul” Harghita a fost sesizat ieri, la ora 11:43, despre producerea unui incendiu într-un apartament din centrul municipiului Miercurea-Ciuc. După numai 5 minute de la sesizare, echipa de intervenţii din cadrul unităţii de pompieri a ajuns la faţa locului, în Piaţa Libertăţii, trecând la localizarea şi stingerea focului. Plutonier Adrian Neculai, din cadrul biroului de presă al ISU Harghita, a precizat că la sosirea echipei de intervenţii incendiul cuprinsese camera de zi, în apartament locuind o doamnă în vârstă. Cauza probabilă a incendiului a fost o implozie făcută de un televizor mai vechi care era în cameră, focul propagându-se foarte repede la obiectele din jur. Adrian Neculai a mai afirmat că pentru stingerea incendiului s-a intervenit cu apă. Din declaraţiile proprietarului, valoarea bunurilor salvate de către echipa de intervenţie se ridică la aproximativ 50.000 lei, însă sunt puţine şanse ca din ceea ce era în camera de zi să se mai poată folosi ceva, focul afectând toate obiectele din încăpere. LIVIU CÂMPEAN