Informaţia Harghitei, octombrie-decembrie 2009 (Anul 21, nr. 4839-4901)

2009-11-10 / nr. 4867

Informația HiUF Offchtel • Pagina a 3-a • 10 noiembrie 2009 • HAR Viz s-a înfiinţat pentru a putea accesa fonduri europene Uniunea Europeană este dispusă să aloce sume importante de bani ţărilor membre pentru modernizarea şi dezvoltarea sistemelor de distribuţie a apei şi pentru canalizarea localităţilor. Iar în acest sens, România şi-a luat angajamentul ca procentajul de servire a populaţiei să ajungă la peste 90% pentru furnizarea apei potabile şi la peste 80% pentru serviciile de canalizare. Şi pentru că precizam la început că sumele sunt importante, acestea reprezintă 85% din valoarea investiţiilor pentru extinderea reţelelor de apă şi canalizare (bani ce se vor acorda prin intermediul Programului Operaţional Sectorial de Mediu), respectiv pentru modernizarea staţiilor de apă şi epurare, restul de 15 procente fiind completate de către Guvernul României (13%) şi consiliile locale (2%), însă, principala condiţie impusă de UE este înfiinţarea unor instituţii (operatori regionali) care să se ocupe exclusiv de sistemul de distribuţie a apei şi de canalizare. Iar pentru a forma aceşti operatori regionali, consiliile locale trebuiau să se asocieze într-o Asociaţie de Dezvoltare Interjudeţeană, iar aceasta trebuia să înfiinţeze operatorul regional. Din aceste considerente, preciza directorul executiv al HARViz, ing. Zólya László András, 26 de consilii locale (oraşele Miercurea-Ciuc, Bălan şi Vlăhiţa, comuna Tulgheş, zona Plăieşi şi localităţile rurale din Ciucul de Sus) au înfiinţat, în 2008, Asociaţia Hargita Viz, în cadrul căreia s-a înfiinţat operatorul regional HARViz. Noul operator regional, pe baza unui contract de delegare a gestiunii, va prelua toate sistemele de distribuţie care constituie domeniul public al localităţilor respective - contract ce se va încheia pe 25 de ani, cu posibilitatea prelungirii pentru încă 12 ani. Odată înfiinţat operatorul regional HARViz, ing. Zólya László András preciza că se urmăreşte atragerea unor fonduri de 80 milioane de euro, bani ce urmează a fi folosiţi pentru extinderea reţelelor de apă şi canalizare, modernizarea staţiilor de tratare a apei şi a staţiilor de epurare, precum şi pentru modernizarea reţelelor deja existente, toate aceste lucrări urmând a se efectua în cele 26 de localităţi. Dar până să ajungă aceşti bani în judeţ - ing. Zólya László András preciza că abia în a doua parte a anului 2010 se va semna contractul de finanţare - să vedem cum vor fi influenţaţi direct consumatorii din cele 26 de localităţi. Pentru început, potrivit directorului executiv al HARViz, toţi cei care aveau contracte cu alţi furnizori de apă şi canalizare vor trebui să semneze noi contracte cu HARViz. Contractele sunt bilingve şi se vor completa, după preferinţă, în limba română sau limba maghiară. în ceea ce priveşte facturile, acestea se vor putea achita ca şi până acum, la Asociaţia de BiocâtâFÎ sau la noile casierii HARViz ce se vor deschide, în privinţa preţurilor, directorul executiv al HARViz ne-a asigurat că acestea nu se vor majora momentan. Inginerul Zólya László András preciza că HARViz poate să facă majorări de preţuri numai cu acordul majorităţii Asociaţiei, care este alcătuită din primari. De asemenea, contractul de delegare a fixat preţurile pânnă în 2011, iar posibile majorări pot apărea peste 2 ani, dar şi atunci numai dacă contribuţia proprie a unei localităţi, de 2%, se face prin împrumut bancar. De asemenea, „până în 2015 ar trebui să ajungem la un preţ unitar care nu poate depăşi 1 euro/metru cub + TVA la ambele servicii (apă şi canalizare)”, a precizat directorul executiv al HARViz, ing. Zólya László András. LIVIU CÂMPEAN „Tineri pentru tineri” Corectarea comportamentelor deviante ale tinerilor - scopul unei tabere tematice La o pensiune din Bicfalău, judeţul Covasna, pe parcursul săptămânii trecute a avut loc o tabără tematică dedicată tinerilor din oraşul Bălan care prezintă comportamente deviante, în vederea corectării lor. Astfel, un număr de 25 de elevi, care prezintă un comportament deviant, absenteism şcolar şi se află în situaţii de dificultate sau risc social, au participat de luni până joi în cadrul taberei intitulată „Tineri pentru tineri”, organizată de Asociaţia Etnoculturală „Concordia” din Bălan. Tinerii care au participat la această tabără au fost selectaţi din rândul celor care prezintă absenteism şcolar, rezultate slabe la învăţătură, au unul sau ambii părinţi plecaţi la muncă în străinătate sau în ţară etc. în cadrul taberei, tinerii specialişti ai asociaţiei, dar şi din cadrul instituţiilor publice responsabile de problematica tinerilor aflaţi în diferite grade de risc social - psihologi, sociologi - prin diferite metode educaţionale non-formale, au încercat corectarea comportamentelor deviante ale elevilor, precum şi stimularea implicării acestora în viaţa comunităţii. Un accent deosebit a fost pus pe dezvoltarea personală a tinerilor şi a carierei acestora. Programul a fost unul încărcat, care de regulă se încheia în jurul orei 20:00, înaintea cinei. Copiii prezenţi în tabără au participat atât la cursuri de orientare în carieră, aceştia completând teste de aptitudini, rezultatele acestora scoţând în evidenţă dacă meseria pe care vor să o urmeze se potriveşte cu înclinaţiile lor, au învăţat cum se scrie un proiect de finanţare, dar au luat parte şi la diferite jocuri de inter-cunoaştere şi inter-relaţionare. Pe lângă programul educativ încărcat, tinerii au avut parte şi de momente de destindere, vizitând Lacul Sfânta Ana sau Peştera Puturoasă ori socializarea în jurul focului de tabără. La finalul acţiunii, participanţii au primit diplome de participare, însă organizatorii le-au făcut şi o mică surpriză, înmânându-le şi diplome neoficiale, „funny”, în care, într-o frază, erau trecute caracteristicile dominante din tabără a fiecăruia dintre ei. „«Tineri pentru tineri» constituie o continuare firească în activitatea asociaţiei noastre, aducând laolaltă şi formând o generaţie nouă de tineri, implicaţi, dornici de a afla lucruri noi, cu bun simţ. Consider că metodele educaţionale non-formale folosite de colaboratorii asociaţiei noastre sunt bine venite într-o perioadă în care constatăm perimarea actului de învăţământ, scăderea interesului elevilor pentru şcoală şi participare activă în societate”, declara la sfârşitul taberei directorul Asociaţiei Etnoculturale „Concordia” şi unul dintre coordonatorii proiectului, Robert Kovács. Organizatorii taberei îşi mai exprimau şi speranţa că rezultatul scontat de ei va fi atins şi anume modificarea pozitivă de valori, atitudini şi comportament, precum şi adaptarea şi integrarea tinerilor în cadrul comunităţii din care fac parte. Proiectul „Tineri pentru tineri” a fost finanţat de Ministerul Tineretului şi Sportului, prin intermediul DJT Harghita, şi a fost implementat de Asociaţia Etnoculturală „Concordia”, în parteneriat cu Primăria oraşului Bălan. (Şt. Patrîntaş) LUPTĂ MAI STRÂNSĂ ÎN TURUL I DECÂT ÎN TURUL II Crin şi Geoană - umăr la umăr Traian Băsescu ar pierde în turul II al alegerilor prezidenţiale împotriva oricărui contracandidat principal, Crin Antonescu, Mircea Geoană sau Sorin Oprescu, conform celui mai recent sondaj al institutului Operations Research, comandat de Inpolitics. Lupta cea mai importantă urmează să fie dusă pentru obţinerea locului secund la alegerile din 22 noiembrie, unde Crin Antonescu şi Mircea Geoană rămân la egalitate. Cel mai recent sondaj de opinie şi unul dintre puţinele care nu a fost comandat de un partid politic, realizat de Operations Research, anunţă faptul că în turul întâi al prezidenţialelor 35% dintre români l-ar vota pe Traian Băsescu din partea PD-L, 22% pe Mircea Geoană din partea Alianţei PSD+PC, 21% pe Crin Antonescu din partea PNL şi 9% pe independentul Sorin Oprescu. C.V. Tudor (PRM) ar obţine 6%, Gigi Becali (PNG)-5%, iar Kelemen Hunor-2%. Sondajul a fost comandat de Inpolitics, portal independent de ştiri şi analiză politică. După cum arată datele oferite de CR, în turul al donea 2! ,alegerilor prezidenţiale, programat pentru 6 decembrie a.c. Traian Brăsescu ar putea fi învins de oricare dintre contracandidaţii principi. Lupta cea mai strânsă pare a fi între Crin Antonescu şi Mircea Geoană pentru intrarea în turul II şi, implicit, pentru posibilitatea de a se confrunta şi a-l învinge pe actualul preşedinte. Conform sondajului, câştigătorul dintre cei doi are şanse mari să fie viitorul preşedinte al României. Atât Crin Antonescu, cât şi Mircea Geoană l-ar învinge pe Traian Băsescu în turul II cu 53% din voturile exprimate în comparaţie cu 47% pentru actualul preşedinte. Similar, Sorin Oprescu ar obţine 51% faţă de 49% pentru Traian Băsescu într-un eventual tur secund. Totuşi, primarul Bucureştiului este evaluat în acest sondaj cu 9% şi şanse minime de a mai ajunge în turul II. Sondajul mai măsoară, printre altele, şi încrederea românilor într-un tandem Crin Antonescu preşedinte, Klaus Iohannis prim-ministru. Jumătate din populaţia României s-a arătat de acord cu o astfel de variantă, în comparaţie cu 39%, care s-au arătat oarecum împotrivă sau total reticenţi la această variantă. Un alt palier al cercetării este studiul calităţilor fiecăruia dintre principalii candidaţi la preşedinţie. Dintre aceştia, Crin Antonescu este considerat a avea cele mai bune calităţi pentru a fi viitorul premier şi de a scoate România din criza economică, pe când Mircea Geoană este considerat cel mai puţin probabil premier sau artizan ieşirii din criză. Sorin Oprescu este considerat, de departe, cel mai minăt.,ră dintre candidaţii la preşedinţie de a rezolva problemele din domeniul Educaţiei şi Sănătăţii, fiind urmat de Crin Antonescu. Tot Crin Antonescu este considerat cel mai în măsură candidat de a discuta şi negocia cu mediul de afaceri. Sondajul a fost realizat în perioada 1-3 noiembrie, pe un eşantion multistadial cluster de 1.200 respondenţi, cu selecţie probabilistă a persoanelor şi este reprezentativ pentru populaţia adultă neinstituționalizată a României, cu o eroare tolerată de 2,6%.