Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 2013 (Anul 25, nr. 5626-5664)

2013-07-02 / nr. 5626

Informația Hargsbifti în Călimării, la Cura Izvorului... „ Frumoasă zidire, mândră mănăstire... (Urmare din pag. 1) înalt Preasfinţitul Ioan, Arhiepiscopul Covasnei şi Harghitei, a pornit, aidoma lui Negru-Vodă, nu ,pe Argeş în sus”, ci pe frumoasa Vale a Topliţei, până unde a aflat pe „acel mai frumos" (...) Joc pentru pomenire şi pentru închinăciune", numit, metaforic, Gura Izvorului. Era în urmă cu vreo câţiva ani. Acum biserica de la Gura Izvorului se înalţă, zveltă şi mândră, aruncându-şi furnul spre împărăţia albastră a cerului şi va rămâne acolo peste veacuri, ca o candelă mereu aprinsă, spre a vesti Stăpânului Lumii că poporul român a fost dintotdeauna şi va rămâne creştin, în cea dintâi duminică de după Rusalii, cea a tuturor sfinţilor, este sărbătoarea hramului bisericii de la Gura Izvorului. Ca şi în anii trecuţi şi acum au urcat, spre împărăţia de frumuseţi a Călimanilor, câteva sute de credincioşi, spre a lua parte la Sfânta Liturghie, prilejuită de această sărbătoare. Dar ea a început încă din ajun, când o mare mulţime de credincioşi din Topliţa, din localităţile din jur, dar şi veniţi de peste munţi, din Moldova, în frunte cu părintele arhimandrit Emilian Telcean, stareţul Mănăstirii „Sfântul Ilie”, au pornit într-un pelerinaj pe drumul ce porneşte de la Gura Secului, cale de 9 km, de-a lungul Văii Topliţei. Ei s-au oprit la fiecare dintre cele nouă troiţe spre a înălţa rugăciuni şi cântări şi pentru a lăsa candele aprinse. La ultimul popas, lor li s-a alăturat şi părintele arhimandrit Mihail Goia, care, la cei 86 de ani ai săi, a ţinut să fie şi acum, ca de fiecare dată, alături de credincioşi. Sfânta Liturghie, prilejuită de sărbătoarea hramului, a fost oficiată de înalt Preasfinţitul loan al Munţilor, având alături un numeros sobor de călugări şi preoţi. în cuvântul său de învăţătură, înalt Preasfinţitul loan a ţinut să spună că sărbătoarea hramului acestui sfânt lăcaş de închinăciune şi de rugăciune nu a fost aleasă la întâmplare. Fiindcă între miile de sfinţi neştiuţi se află şi sutele de tineri eroi ai neamului, care şi-au dat viaţa pe Altarul Patriei, pentru eliberarea românilor ardeleni de sub jugul străinilor, binecuvântată a fost clipa în care aţi trecut în Ardealul fraţilor voştri, eliberându-i prin jertfa voastră de mucenicie. Ei şi-au găsit odihna veşnică „în acest loc de cinste”, spre a rămâne ,fie uitate pilde ale iubirii de neam şi de ţară". Aşa se află scris pe placa de bronz a Monumentului-mausoleu de la Topliţa- Gura Secului. Această jertfă supremă nu ar fi fost posibilă - a spus înalt Preasfinţitul Ioan - dacă sufletul lor nu ar fi fost pătruns de o adâncă credinţă în Dumnezeu şi de o puternică dragoste faţă de neam şi de ţară. Cu siguranţă aceeaşi credinţă şi dragoste a stăpânit şi sufletele miilor de sfinţi neştiuţi a căror memorie am cinstit-o duminică. Şedinţa ordinară a Consiliului local municipal Miercurea-Ciuc. Pentru a putea fi cumpărate Vineri, 31 iunie 2013, a avut loc şedinţa ordinară a Consiliului local municipal Miercurea-Ciuc, în care s-au adoptat aproape treizeci de hotărâri. Printre altele, cu două voturi împotrivă, s-a adoptat hotărârea cu privire la locuinţele construite de ANL pentru tineri. Prin hotărârea adoptată, construcţiile de locuinţe pentru tineri trec din proprietatea publică a municipiului în proprietatea publică a statului, după trecerea acestor construcţii în proprietatea privată a statului, ele rămân doar în administrarea Consiliului local. S-au împotrivit acestei hotărâri cei doi reprezentanţi ai PPMT, spunând că aceste construcţii rămânând în proprietatea municipiului ar putea fi mai bine administrate/îngrijite şi nu s-ar ajunge în situaţiile în care proprietăţile statului sunt lăsate în paragină. „Dacă aceste construcţii rămân în proprietatea publică a municipiului atunci locuinţele/apartamentele nu pot fi vândute, prin urmare această trecere dintr-o proprietate în alta este necesară din cel puţin două motive: să se poată vinde celor în drept, cei ce locuiesc deja în acele apartamente, la cererea lor şi, în al doilea rând, sumele obţinute din vânzare să intre în bugetul ANL care le-a construit pentru a se putea construi alte astfel de locuinţe” - a fost explicaţia dată de primarul municipiului. Legat de această temă, în hotărârea adoptată se face precizarea că: „locuinţele/apartamentele din blocurile pentru tineri pentru care nu sunt înregistrate cereri de cumpărare în condiţiile legii, din partea titularilor contractelor de închiriere, sau cele vacante se administrează în continuare ca locuinţe pentru tineri, destinate închirierii”. O altă hotărâre care se impune a fi amintită se referă la aprobarea Contractului de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu energie termică Miercurea-Ciuc cu SC GOSCOM SA. în legătură cu această chestiune trebuie știut faptul că în 28 februarie 2013 valabilitatea contractului a expirat, gestiunea serviciului public de alimentare cu energie termică trebuie să fie atribuită pentru perioada de după 28 februarie 2013, având în vedere Procedura-cadru privind organizarea, derularea și atribuirea contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de utilităţi publice, conform actelor normative de reglementare. Anterior pornirii acestei proceduri, era necesară elaborarea caietului de sarcini al acestui serviciu, respectiv aprobarea proiectului Contractului de delegare, care a fost aprobat prin Hotărârea 205/2012, după care a demarat procedura de licitaţie publică, la care a fost o singură ofertă depusă şi aceasta venea din partea SC GOSCOM SA. Licitaţia a fost reluată de două ori, ajungându-se la negociere directă. „Am fi dorit - a precizat primarul municipiului în conferinţa de presă ce a urmat şedinţei - să se fi prezentat mai mulţi ofertanţi, dar acest lucru nu s-a întâmplat, aşa că nu ne-a rămas decât soluţia pe care azi a adoptat-o Consiliul local”, în aceeaşi şedinţă s-a aprobat o modificare la Hotărârea 127/2009 privind delegarea gestiunii serviciului de alimentare cu apă şi canalizare şi aprobarea contractului de delegare, în sensul diminuării valorii contractului, ca urmare a unei erori constatate în contabilitate şi astfel s-a cerut şi s-a aprobat diminuarea valorii de inventar cu 40.390 lei a Studiului de fezabilitate pentru investiţia în curs „Extinderea reţelei de canalizare în Miercurea-Ciuc, cartierul Jigodin şi comuna Leliceni”. S-au adoptat mai multe hotărâri cu privire la plata cotizaţiei pe 2013 pentru diferite organizaţii şi asociaţii din care Consiliul local Miercurea-Ciuc face parte, s-a aprobat închirierea clădirii Liceului Teologic Romano-Catolic „Segite Maria”, cu scopul menţinerii funcţionării acestui institut de învăţământ, dar şi pentru efectuarea unor investiţii şi, nu în ultimul rând, s-a aprobat şi cererea de finanţare „Reabilitarea termică a blocurilor de locuinţe în vederea ridicării performanţei energetice”. Este vorba de două blocuri de locuinţe cu regim de înălţime de P+10 etaje, în vederea finanţării prin Programul Operaţional Regional 2007-2013. Valoarea totală a cererii de finanţare este de 1.987.016,55 lei, din care asistenţa financiară nerambursabilă solicitată -1.102.325,28 lei. AURELIA ILUT aureliailut@gmail.com • Pagina a 3-a • 2 iulie 2013 • Fonduri mutuale pentru fermieri în contextul dificultăţilor economice şi financiare care afectează sectorul agricol din ţara noastră, este importantă, în opinia reprezentanţilor MADR, oferirea unui cadru legal producătorilor din sistem, care să sprijine înfiinţarea de fonduri mutuale menite să facă faţă pierderilor economice cauzate de boli ale animalelor şi plantelor sau de un incident de mediu, sens în care a şi fost elaborat un proiect de ordonanţă de urgenţă.  Domnule Török Eugen, în calitatea dumneavoastră de director al Direcţiei pentru Agricultură Harghita, vă rog să vă referiţi succint la măsurile prevăzute în viitorul act normativ... Proiectul vizează în principal modul de înfiinţare şi acreditare a fondurilor mutuale, un sistem acreditat care va permite membrilor unei astfel de entităţi să încheie o asigurare prin care cei afectaţi de pierderi economice de genul celor pe care le-aţi enumerat anterior, să beneficieze de plăţi compensatorii. - Cum pot lua naştere aceste fonduri mutuale şi cine le acreditează? - Ele se organizează pe baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificări şi completări ulterioare şi sunt organizaţii neguvernamentale deschise, apolitice, fără scop patrimonial, cu personalitate juridică, create în scopul acordării de compensaţii financiare membrilor grupului ale cărui interese le reprezintă într-un fel. Cât priveşte acreditarea, ea se face de către MADR, dacă sunt întrunite condiţiile prevăzute, asupra cărora încă e prematur să insistăm.Vă rog să îmi spuneţi care sunt sursele financiare din care fondurile vor face plăţile compensatorii? - Cele venite de la Uniunea Europeană şi bugetul naţional, contribuţia membrilor fondului şi/sau împrumuturile comerciale contractate în condiţii de piaţă. - Aşa stând lucrurile, să înţeleg că în cazul unor pierderi economice cauzate, după cum arătam, de apariţia unor boli la animale şi plante sau de un incident de mediu vor beneficia toţi fermierii din zona de influenţă a unui fond mutual? Nu. Persoanele care nu aderă la fondul mutual până în 1 martie 2014 primesc maximum 20 la sută din formele de sprijin susţinute din bugetul naţional. Dar asupra acestor amănunte vom avea ocazia să revenim după aprobarea proiectului ordonanţei de urgenţă ce are în vedere asigurarea cadrului legal de înfiinţare a fondurilor şi acordare a compensaţiilor financiare. ŞTEFANA DRĂGHICI