Informaţia Harghitei, iulie-septembrie 2016 (Anul 28, nr. 6076-6114)

2016-09-21 / nr. 6110

www.informatiahr.ro Redacţia: informatiahr@gmail.com Publicitate: infohrpub@gmail.com Anul XXVIII. Nr. 6110 MIERCURI, 21 SEPTEMBRIE 2016. Vineri începe cea de-a XXII-a ediţie a Sesiunii Naţionale de Comunicări Ştiinţifice „Românii dintr- sud estul Transilvaniei, istorie, cultură şi civilizaţie" Sesiunea Naţională de Comunicări Ştiinţifice „Românii din sud-estul Transilvaniei. Istorie, cultură şi civilizaţie”, organizată de Centrul Ecleziastic de Documentare „Mitropolit Nicolae Colan”, din cadrul Episcopiei Ortodoxe a Covasnei şi Harghitei, Centrul European de Studii Covasna-Harghita, Liga Cultural-Creştină „Andrei Şaguna” şi Asociaţia „Ştefadina”, cu sprijinul Forumului Civic al Românilor din Covasna, Harghita şi Mureş, Muzeului continuare în pag. a 3-a mm Cine ştie, câştigă! □ De ce vă reamintesc acest lucru? Pentru că tema pe care am abordat-o cu dr. Lidia Sângeorzan, medicul şef al CAS Harghita, mi-a întărit ideea că, chiar şi după 15 ani, există încă persoane care nu ştiu că au dreptul la consultaţii şi analize gratuite, fără a avea vreo problemă de sănătate. Vă propun aşadar să lecturaţi interviul realizat şi să procedaţi cum credeţi dumneavoastră că e mai bine pentru sănătatea la care presupun că ţineţi... în pag. a 5-a 3. Go ^56 O parte dintre harghiteni au posibilitatea de a-şi exprima opţiunea vizavi de cotele de imigranţi din Ungaria □ Preşedintele CJ Harghita, prin rezultatul referendumului se poate arăta că şi „noi contăm” în primul weekend din luna octombrie, în Ungaria va avea loc un referendum cu privire la cotele de imigranţi, cetăţenii maghiari fiind invitaţi să se pronunţe dacă acestea să fie decise de Bruxelles sau de către Budapesta. La referendum vor putea vota şi harghitenii care au cetăţenia maghiară, aceştia urmând să-şi exprime opţiunea fie prin corespondenţă, fie prin vot direct. continuare în pag. a 3-a Sfântul Mucenic Teodosie - în pagina a 2-a -Expoziţia jubiliară de fotografii Alpar Teutsch - pagina a 4-a - Preţ: 1 leu O mare problemă pentru firmele harghitene: lipsa forţei de muncă de orice fel, nu doar a personalului calificat □ Antreprenorii declară că, de regulă, a doua zi după ce are loc o recrutare de forţă de muncă pentru străinătate, unii dintre angajaţii lor vin şi solicită desfacerea contractului Agenţia de Dezvoltare Judeţeană din cadrul Consiliului Judeţean Harghita realizează un sondaj în rândul antreprenorilor din judeţ referitor la lipsa forţei de muncă, fenomen care creează mari probleme firmelor locale. Directorul Agenţiei de Dezvoltare Judeţeană Harghita, Barabás Csaba, a declarat ieri pentru Agerpres că, în ultima perioadă, întreprinzătorii au semnalat faptul că cea mai mare problemă din punct de vedere economic este lipsa forţei de muncă de orice fel, nu doar a personalului calificat. Potrivit sursei citate, lipsa forţei de muncă afectează productivitatea firmelor, care se văd nevoite să refuze anumite comenzi, întrucât nu au personal pentru onorarea acestora. Totodată, o altă problemă semnalată este migrarea forţei de muncă în străinătate, antreprenorii arătând că, de regulă, a doua zi după ce are loc o recrutare de forţă de muncă pentru străinătate, câţiva dintre angajaţii lor vin şi solicită desfacerea contractului de muncă. „Noi ţinem legătura cu antreprenorii din judeţ, prin asociaţiile care-i reprezintă, şi ni s-a semnalat că cel mai mare duşman al lor sunt firmele care recrutează oameni şi îi trimit în străinătate. (...) Mi-a spus un întreprinzător că a doua zi după o astfel de recrutare, opt dintre angajaţii săi au cerut desfacerea contractului, iar într-un alt caz trei dintre angajaţi au decis să plece în străinătate, după ce mai plecaseră alţi doi cu o săptămână în urmă. Şi antreprenorii se întreabă, pe bună dreptate, ce va urma? Cine va mai lucra la firmele lor?”, a precizat Barabás Csaba. în acest context, Agenţia deDezvoltare Judeţeană doreşte să aibă o imagine clară a fenomenului lipsei de personal şi să afle de ce fel de specialişti au nevoie întreprinzătorii harghiteni, pentru a găsi apoi soluţii pe plan local. Antreprenorii sunt rugaţi să completeze un chestionar elaborat de specialiştii Agenţiei de Dezvoltare, continuare în pag. a 3-a Mere da, lapte şi corn încă nu . Elevii harghiteni nu primesc, deocamdată, produsele lactate şi de panificaţie din cadrul programului Laptele şi cornul, întrucât procedura de achiziţie publică este în derulare, termenul pentru depunerea ofertelor fiind 6 octombrie pentru produsele de panificaţie, respectiv 13 octombrie pentru lactate. Licitaţia publică este împărţită în 27 de loturi, pentru mai multe microregiuni, continuare în pag. a 2-a