Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2019 (Anul 31, nr. 6440-6473)

2019-01-16 / nr. 6445

„Eminescu - vers si Hm a culoare" la Muzeul Oltului şi Mureşului al Superior Cu ocazia Zilei Culturii Naţionale şi 169 de ani de la naşterea poetului naţional, 25 de elevi din clasa a IV-a de la Colegiul Naţional „Octavian Goga”, însoţiţi de învăţătoarea Melania Lupu, au participat la un eveniment găzduit de Muzeul Oltului şi Mureşului Superior (MOMS) din Miercurea Ciuc, continuare în pag. a 5-a Parlamentul României cere controlul finanţării a Guvernului maghiar la cluburile Sepsi şi Csíkszereda Deputatul PNL de Alba, Florin Claudiu Roman, le-a cerut oficial Ministerului Finanţelor şi ANAF-ului să investigheze dacă banii pe care Guvernul maghiar îi oferă celor două cluburi de fotbal, Sepsi şi Csíkszereda, respectă legislaţia României. Acesta a înaintat solicitarea ministrului Finanţelor, Eugen Teodorovici, şi preşedintelui ANAF la vremea respectivă (decembrie 2018), Ionuţ Mişa, cărora le-a cerut să răspundă următoarelor întrebări: 1. în ce fel ajutorul financiar acordat de către Guvernul de la Budapesta pentru cele două cluburi respectă prevederile legislaţiei din România cu privire la finanţarea cluburilor respective? şi 2. Vă solicit să precizaţi dacă, în ultimii trei ani, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a întreprins verificări la cele două cluburi sportive și, dacă răspunsul este pozitiv, care au fost rezultatele acestor controale? continuare în pag. a 2-a BIBLIOTECA JUDEȚEANĂ MOMJÁNOS .| Un volum de referinţă pentru istoria şi cultura românească: Monografia satelor din Câmpia Vasile Lechintan a Intre numeroasele lucrări dedicate aniversării Centenarului Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918, apărute cu sprijinul Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale, cum este şi în cazul de faţă, şi al Primăriei comunei Râciu, Transilvaniei, de judeţul Mureş, se află şi volumul Monografia satelor din Câmpia Transilvaniei, apărut la Editura „Ecou Transilvan” din Cluj-Napoca, sub semnătura istoricului Vasile Lechinţan, continuare în pag. a 6-a 11V ** . JPS. % i ip MOVA CitA*H MrtUiK CtV f My Informaţia www.informatiahr.ro Redacţia: informatiahr@gmail.com Publicitate: infohrpub@gmail.com Anul XXXI. Nr. 6445 • MIERCURI, 16 IANUARIE 2019 • Preţ: 1,50 lei la vânzare liberă Situaţia pădurilor din România, conform inventarului forestier naţional # □ Organizaţii neguvernamentale de protecţia mediului trag semnale de alarmă, în timp ce reprezentanţi din industria lemnului şi silvicultori susţin că starea pădurii din ţară este bună în luna decembrie a anului trecut au fost făcute publice rezultatele ciclului II al Inventarului Forestier Naţional, pentru perioada 2013-2018, iar unele aspecte relevă o situaţie statistică interesantă. Pentru început, conform datelor Inventarului Forestier Naţional (IFN), în România, suprafaţa acoperită cu arbori este de 6.929.047 hectare (păduri plus vegetaţie forestieră în afara fondului forestier). continuare în pag. a 4-a Eroii nu mor niciodată: „Fiecare palmă de pământ din ţara asta poartă rămăşiţe ale vitejilor şi nu poţi să calci şi să treci indiferent" (col. Ştefan Teslovan) □ Povestea lui Ion Pop din Mocăneşti, Călăuza Ion Pop s-a născut în preajma sărbătorii Botezului Domnului, în data de 4 ianuarie 1918, pe vremea când Topiţa Română aparţinea Regiunii Autonome Maghiare. A fost rodul iubirii dintre mama sa, Ana Pop, o femeie deosebit de frumoasă, şi un ofiţer ungur, căruia ea i-a pus pe jar inima, viaţa unindu-i pentru scurtă vreme, într-o relaţie pasageră. Colonelul în rezervă Ştefan Teslovan povesteşte că bădia Ion era cunoscut în Moglăneşti, satul său natal, ca Ionu Tăşuchii. Mai avea un frate, Petru, şi el prunc din flori. Au fost copii sărăcuţi, în ciuda faptului că mama lor avea pământ, un pic de avere şi era muncitoare din cale-afară. Femeia, care se trăgea din neamul lui Alexa Puienilor, avea să le piardă pe toate, înşelată chiar de ruda sa, care a abuzat de buna ei credinţă. Vinde, Ană, pământu ’, că am eu grijă de tine şi de pruncii tăi, păn’ai hălădui să-ţi faci ce-a trebui, i-a spus Alexa Puienilor, continuare în pag. a 3-a