Informaţia Harghitei, octombrie-decembrie 2019 (Anul 31, nr. 6549-6585)

2019-12-03 / nr. 6576

• Pagina a 2-a • 3 decembrie 2019 • Primeneşte, Doamne, casa... urmare din pag. 1 Fiind unul din cele şase centre locale din subordinea APIA Harghita (cum sunt şi centrele locale din Gheorgheni, Miercurea Ciuc, Sânmartin, Cristuru Secuiesc şi Odorheiu Secuiesc), care deservesc fermierii din nordul judeţului, din respect pentru aceştia, dar şi pentru angajaţii APIA care îşi desfăşoară activitatea acolo, s-au făcut eforturi pentru executarea la cele mai înalte standarde a lucrărilor de reparaţii şi amenajări exterioare şi interioare, extrem de necesare. Deoarece termenul de executare a lucrărilor sus-menţionate era data de 30 noiembrie, agentul economic din municipiul Topliţa care a executat aceste lucrări şi-a respectat blazonul, iar la data de 29 noiembrie s-a putut face recepţia finală a acestora. Şi pentru ca tradiţia creştină să fie pe deplin respectată, momentul recepţiei lucrărilor a fost punctat de o slujbă religioasă ţinută de preotul ortodox Dragoş Luca, în prezenţa angajaţilor de la APIA Topliţa şi din conducerea judeţeană a APIA Harghita, precum şi a reprezentanţilor firmei executante, căreia i se aduc mulţumiri pe această cale pentru efortul şi profesionalismul de care au dat dovadă. Cu această ocazie, APIA Harghita le urează tuturor fermierilor harghiteni multă sănătate şi putere de muncă, iar anul care vine să le aducă acestora prosperitate şi belşug! (M.7) Accident provocat de un conducător auto fără permis și aflat în stare de ebrietate , în 01.12.2019, în jurul orei 15:40, un bărbat de 34 de ani din comuna Suseni, în timp ce conducea un autoturism pe drumul comunal din localitatea sa de domiciliu, având 1,19 mg/l alcool pur în aerul expirat și fără să fie posesor de permis de conducere, într-o curbă deosebit de periculoasă la dreapta a pierdut controlul şi s-a răsturnat în şanţ. Din accident a rezultat rănirea conducătorului auto şi a doi consăteni de-ai acestuia, în vârstă de 30 şi 32 de ani, pasageri în autoturism. Conform unui comunicat al IPJ Harghita, în cauză sunt efectuate cercetări, sub aspectul comiterii infracţiunilor de vătămare corporală din culpă, conducere fără permis şi conducere sub influenţa alcoolului. Două persoane au fost rănite, dintre care una grav, în urma unei coliziuni auto în 1 decembrie 2019, în jurul orei 12:10, un tânăr de 18 ani din comuna Sândominic, în timp ce conducea un autoturism pe D.N.E. 578, pe raza comunei Cârţa, se pare că a efectuat o depăşire neregulamentară în zona de acţiune a indicatorului depăşirea interzisă marcată şi semnalizată corespunzător, intrând în coliziune cu un autoturism condus de un localnic de 44 de ani, care efectua un viraj regulamentar la stânga, în momentul producerii accidentului, din care a rezultat rănirea gravă a celui de-al doilea conducător auto şi rănirea uşoară a primului, niciunul dintre aceştia nu se afla sub influenţa băuturilor alcoolice. în cauză s-a întocmit dosar penal. Informaţia SWPIUM în Harghita sunt contracte în valoare de 526.850.851 lei semnate în cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR) 2014- 2020, dar ciclul de finanţare încă nu s-a finalizat. Această sumă reprezintă peste 23% din valoarea totală a contractelor semnate la nivelul CRFIR 7 (Regiunea Centru este formată din judeţele Alba, Sibiu, Braşov, Covasna, Harghita şi Mureş), care a fost de 2.288.647.952 lei. Astfel, judeţul Harghita se afla, la jumătatea lunii noiembrie, pe primul loc între judeţele din Regiunea Centru, din acest punct de vedere. (Datele au fost prezentate de Octavian Malacu, şef serviciu în cadrul Oficiului Judeţean pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (OJFIR) Harghita la o întâlnire ce a avut ca temă proiectele şi beneficiile fondurilor europene în judeţ). Astfel, în cadrul PNDR 2014- 2020, din 3.224 de contracte semnate la nivelul Centrului Regional pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale 7 Centru Alba Iulia (CRFIR 7), 380 au fost în Harghita, ceea ce reprezintă 11,79% din totalul regiunii. Valoarea totală a contractelor de investiţii semnate la CJFIR Harghita a fost de 517,40 milioane lei. Din totalul celor 380 de proiecte depuse la OJFIR Harghita, 98 au fost investiţii private, 102 investiţii publice, 164 ale Grupurilor de Acţiune Locală (GAL-uri), iar 16 depuse de tineri fermieri şi pentru dezvoltarea fermelor mici. Ce s-a făcut concret din aceste fonduri? Câteva exemple: din 228 de kilometri de drumuri din Regiunea Centru, 117 km sunt în Harghita; infrastructura de bază (drumuri comunale, reţele de apă) - din 419 km contractaţi în regiune, 122 sunt în judeţ; din 952 de km de reţele de apă uzată din Regiunea Centru, 92 km sunt în zona noastră, 32 de km drumuri forestiere sau agricole. De asemenea, din fonduri nerambursabile, în judeţ au fost înfiinţate 14 grădiniţe, din totalul de 48 la nivelul regiunii. Iar din trei unităţi şcolare de tip after-school, două sunt în judeţ. Totodată, au fost reabilitate 28 de cămine culturale, iar la categoria monumente de patrimoniu cultural, unde intră biserici, case memoriale etc., din 14 proiecte la nivelul regiunii, cinci sunt în Harghita, în această sesiune de finanţare, sprijinul pentru tinerii fermieri şi pentru dezvoltarea fermelor mici, prin cele 16 proiecte, este în valoare totală de 2,47 milioane lei. Conform sursei citate, în judeţ au fost depuse foarte multe proiecte pentru investiţii neagricole, interesul a fost foarte mare, punctajele au fost mari şi mulţi aplicanţi au rămas fără finanţare, deoarece s-au consumat banii. în perioada de finanţare anterioară, în cadrul PNDR 2007-2013, au fost la nivelul CRFIR 7 un număr de 10.165 de proiecte contractate şi finalizate, din acestea la CJFIR Harghita au fost 1.567, ceea ce reprezintă 15,42% din total. în această sesiune de finanţare, valoarea contractelor semnate în Regiunea Centru a fost de 2.653.975.414 lei, iar la OJFIR Harghita 546.596.430 lei. Din totalul celor 1.567 de proiecte depuse la OJFIR Harghita în cadrul PNDR 2007-2013, 199 au fost investiţii private, 68 investiţii publice, 258 - ale Grupurilor de Acţiune Locală (GAL-uri), iar 1.042 au fost implementate de tineri fermieri şi pentru dezvoltarea fermelor mici. După cum arată şi cifrele, potrivit sursei citate, în perioada trecută de finanţare fermierii din Harghita au depus într-un număr foarte mare proiecte, le-au şi finalizat şi, din acest motiv, în noul ciclu de finanţare, cei care s-au instalat atunci ca tineri fermieri nu au mai putut să beneficieze de fonduri pentru această măsură în cadrul PNDR 2014- 2020. OJFIR consideră că Zona Montană va trebui să fie o prioritate a programării 2021-2027 Conform statisticilor, 35% din teritoriul României este reprezentat de zona montană. „Raportat la aceste date, Regiunea 7 Centru reprezintă un teritoriu în care zona de munte acoperă o pondere de 63% din totalul UAT-urilor din acest areal, în judeţul Harghita, zona de munte acoperă o pondere de 95% din totalul UAT-urilor în acest context, apreciem că recunoaşterea ca zonă ITI a arealului Munţilor Carpaţi ar putea crea cadrul pentru majorarea în PNDR 2021-2027 a alocării destinate dezvoltării economice a teritoriului montan; elaborarea de ghiduri, proceduri şi fişe de verificare adaptate la problematica zonei montane”, s-a mai arătat, printre altele, în prezentarea reprezentantului OJFIR. (Şt. Pătrîntaş) PNDR 2014-2020: Harghita se află pe primul loc între judeţele Regiunii Centru în ceea ce priveşte valoarea plăţilor nerambursabile către beneficiari □ Peste 520 de milioane de lei este valoarea contractelor semnate la OJFIR Harghita Trei milioane pentru pagubele produse de urşi şi de lupi Parlamentarii UDMR Korodi Attila şi Tánczos Barna au anunţat, într-o conferinţă de presă, că în urma solicitării UDMR, bugetul Ministerului Mediului va fi suplimentat cu trei milioane de lei, la rectificarea bugetară, pentru plata despăgubirilor în urma pagubelor produse de urşi şi de lupi, specii strict protejate. „Ministerul Mediului, într-o primă fază, nu a reuşit să asigure aceste sume la rectificarea bugetară, prin discuţiile cu Ministerul Finanţelor, dar la cererea noastră expresă, a UDMR, după dialogul foarte corect atât cu Ministerul Mediului, cât şi cu Ministerul Finanţelor, joia trecută s-a reuşit apropierea poziţiilor şi Ministerul Finanţelor şi-a dat acordul şi Ministerul Mediului a depus documentaţia necesară şi a fost rectificat bugetul în sens pozitiv cu trei milioane de lei pentru a face plățile pentru pagubele deja constatate, înregistrate. Desigur, aici vor veni două-trei săptămâni intense, când Ministerul Mediului trebuie să facă aceste plăți, dar fiind deja pagube înregistrate, documentate, vine numai partea birocratică de rambursare a acelor plăţi către cei care au suferit pagube, indiferent dacă vorbim de culturi agricole, în gospodării sau în ferme, la animalele pe care le-au avut.” a precizat Korodi Attila. La rândul său, senatorul Tánczos Barna a arătat că „zeci de persoane din Harghita aşteaptă plata acestor pagube, chiar şi de trei ani, după ce dosarele de despăgubire au fost ţinute foarte mult timp în analiză de instituţiile statului. (...) Este de nepermis ca omul, păgubitul, după ce este obligat la parcurgea unor proceduri extrem de birocratice, să mai stea şi ani de zile până primeşte banii”, a spus senatorul UDMR.