Informatia Bucureştiului, septembrie 1969 (Anul 17, nr. 4987-5012)

1969-09-12 / nr. 4997

Ofensiva de împotriva tratatului de japono-american toamnă securitate TOKIO 11 /Agerpres). — în capitala niponă au început lucrările ■şedinţei lărgite a conducerii Con- «ifiuilui General al Sindicatelor din Japonia (Softyo) convocată în vederea examinării programului de luptă al oamenilor muncii japonezi pentru lichidarea tratatului de securitate japono-american. Luind cuvîntul la şedinţă, secretari general al Sohyti, Akira Iwai, a subliniat că acţiunile de luptă împotriva tratatului vor începe odată cu ofensiva de toamnă a oamenilor muncii niponi şi vor reprezenta o primă etapă a luptei din 1970 împotriva acestui tratat, an în care el urmează să expire. în cadrul acţiunilor preconizate de Sohyo se înscrie şi organizarea la 13 noiembrie a unei greve generale, dată care coincide cu prima zi a vizitei premierului Safo la Washington. Declaraţii privind problema nigeriana după încheierea conferinţei O.U.A. DIALLO TELLI: UN PAS IMPORTANT IN DIRECŢIA ÎNCETĂRII CONFLICTULUI GENERALUL GOWON : GUVERNUL FEDERAL ESTE GATA SA ÎNCEAPĂ NEGOCIERI CU BIAFRA UN PURTĂTOR DE CUVÎNT DE LA OWERI: REZOLUŢIA — UN DOCUMENT „NEREALIST ŞI PĂRTINITOR" ADDIS ABEBA 11 (Agerpres). — „Organizaţia Unităţii Africane a realizat un pas important în direcţia încetării războiului din Nigeria şi sperăm că în curînd vom auzi veşti bune” a declarat secretarul general al O.U.A., Diallo Telli. Comentînd în cadrul unei conferinţe de presă rezoluţia în problema nigeriana adoptată de reuniunea la nivel înalt a O.U.A., care după cum se ştie cere părţilor beligerante să pună capăt ostilităţilor şi să înceapă convorbirile de pace bazate pe principiul menţinerii unităţii statului nigerian, Diallo Telli a subliniat că acest document reprezintă o bază sigură pentru începerea unor tratative. El a menţionat, de asemenea, că Comitetul Consultativ al O.U.A. pentru Nigeria al cărui preşedinte este suveranul Etiopiei, Haile Selasie, urmează să se întrunească în curtail fără a preciza însă data şi locul acestei reuniuni. Satisfacţia în legătură cu adoptarea rezoluţiei asupra problemei nigeriene de către reuniunea la nivel înalt a O.U.A. a fost exprimată şi de generalul Yakubu Gowon, şeful guvernului militar federal nigerian. Intr-o declaraţie făcută pe aeroportul din Lagos la întoarcerea sa de la Addis. Abeba, Gowon a calificat drept un succes al conferinţei la care a participat, adoptarea rezoluţiei asupra conflictului menţionînd, după cum relatează agenţia France Presse, că acest document este o mărturie că solidaritatea O.U.A. „începe să existe“. (Rezoluţia a fost adoptată cu 36 de voturi pentru şi 5 abţineri). Şeful guvernului federal a arătat că este gata să înceapă negocieri cu Biafra fără condiţii prealabile propiunînd o conferinţă la care biafreziisă fie reprezentaţi de o delegaţie cu împuterniciri depline. In sfirşit, întrebat asupra perspectivelor de pace, generalul Gowon a declarat că după părerea sa „acestea sunt mai bune decit oricînd în trecut". In ceea ce priveşte reacţia biafreză la rezoluţia O.U.A., aceasta, după cum reiese dintr-o declaraţie a unui purtător de cuvînt de la Oweri, nu a fost favorabilă. El a calificat documentul drept „nerealist şi părtinitor”. In acelaşi timp, purtătorul de cuvînt a reafirmat dorinţa Biafrei de a se realiza o „pace onorabilă” arattad că o soluţie poate fi găsită doar la masa tratativelor. Se ştie că punctul de vedere biafrez asupra păcii este direct legat de recunoaşterea de către guvernul de la Lagos a secesiunii, şi că orice altă abordare a acestei probleme, fără recunoaşterea respectivă este sortită eşecului. Ipoteză nouă după cercetatrea rocilor selenare Luna s-a format aproximativ în aceeaşi epocă cu Pămintul • Alte concluzii: nu există nici o dovadă cu privire la existența vieţii pe satelitul natural al Terrei — Solul lunar nu pare să aibă nici un efect toxic asupra formelor de viaţă pâmîntene HOUSTON 11 (Agerpres). Cercetătorii de la centrul spaţial din Houston au furnizat amănunte asupra ipotezei noi stabilite după cercetarea rocilor lunare aduse de astronauţii Neil Armstrong şi Edwin Aldrin, potrivit căreia Luna s-a format aproximativ în aceeaşi epocă îrr care s-a format şi Pămîntul, adică cu circa 3 miliarde ani în urmă. După formare, întocmai cum s-a întâmplat şi cu Pămîntul, Luna s-a încălzit devenind un glob de rocă topită. Dar, în timp ce Pămîntul acontinuat să evolueze în sensul creării condiţiilor necesare apariţiei vieţii, după aproximativ 500 milioane de ani, el s-a răcit devenind un astru „mort". După cum relevă comentatorul ştiinţific al agenţiei Associated Press, emiterea acestei păreri este însă departe de a fi dus capăt dezbaterilor aprinse dintre oamenii de ştiinţă americani cu privire la originea Lunii. O altă concluzie ce rezultă din analiza eşantioanelor lunare aduse pe Pămînt de echipajul navei spaţiale „Apollo-11“ este aceea că nu există nici o mărturie cu privire la existenţa vieţii pe Lună. Testele efectuate cu sol lunar asupra diferitelor forme de viaţă terestre — plante, şoareci, peşti, păsări şi accidental asupra oamenilor — nu au oferit nici o mărturie privind existenţa unor germeni sau agenţi patogeni în solul lunar. Pe de altă parte, solul lunar pare să nu aibă nici un afect toxica asupra formelor de viaţă pâmîntene. Continuă pregătirile in vederea lansării navei spaţiale „Apollo‘12" SAPE KENNEDY 11 (Agerpres). Pregătirile în vederea lansării la 14 noiembrie a navei spaţiale „Apollo 12“ continuă într-un ritm susţinut. Miercuri a început construirea structurii de serviciu care va permite tehnicienilor de la Cape Kennedy să pună la punct gigantica rachetă purtătoare ,Saturn“. Această structură este un ansamblu de platforme şi schele ce permit accesul la diversele dispozitive ale rachetei a cărei înălţime este de 110 metri, în acelaşi timp un comunicat al centrului spaţial anunţă că cei trei membri ai echipajului, astronauţii Charles Conrad, Alan Bean şi Richard Gordon, îşi continuă antrenamentele în simulatoarele cabinei spaţiale. Alături de ei, astronauţii James Bowell, Thomas Mattingly şi Fred Raise îşi continuă pregătirile în vederea „expediţiei" lunare pe care urmează să o întreprindă în cadrul misiunii „Apollo 13“ in primăvara anului viitor. Cind controlul nu-i acasă. Intre Mangalia Sud şi Vama Veche se află localitatea „2 Mai“. La marginea sudică a comunei există o plajă aproape tot atît de spaţioasă ca şi cea de la Mangalia, cu nisip fin, silicos. Aici au sosit, în zilele verii, aproximativ 2 000 de turişti. Acum, au mai rămas să-şi petreacă odihna vreo cîteva sute — mulţi dintre ei bucureşteni, care de ani ,si ani îşi fac concediul in partea locului. Insoţindu-i acum cîteva zile, ne-am putut convinge că plăcerea odihnei le este şi lor afectată, cum le-a fost şi celor.. ce, de-a lungul verii, au locuit aici. Nu-i vorba de gazde. Acestea sunt cit se poate de primitoare, oferind sezoniştilor camere curate şi confortabile. Despre personalul unităţilor de alimentaţie publică din comună, vrem să spunem cite ceva. Restaurantul „Dobrogea“, bufetul „2 Mai“, și campingul de pa malul mării se află sub tutela întreprinderii economice balneare Mangalia (director N. Mateescu). Dar prea multele nemulţumiri din condicile de reclamaţii ne fac să conchidem că, asupra acestorunităţi, controlul n-a fost deloc eficient din partea conducerii I.E.B. Pentru că altfel sunt greu de explicat neajunsurile întîmpinate în continuare de sezonişti. De pildă, cetăţeanul M. B. din Bucureşti, str. Deleorman nr. 200, ne-a adus la cunoştinţă că, la bufetul „2 Mai“, i s-a refuzat vînzarea unei sticle cu apă minerală, deoarece n-a fost de acord să cumpere şi... un litru de vin. Nu este singurul caz. în condică, caricaturistul Cik Damadian consemnează, in luna august, acelaşi lucru. In plus, oamenii continuă să fie şocaţi de faptul că mititeii se vînd, cu suprapreţ, că grataragiul are ieşiri ireverenţioase, iar responsabilul, Gh. Dragomir, şi barmanul Gafar Busuioc sunt cit se poate de nepoliticoşi cu consumatorii. Nici igiena localului nu este corespunzătoare, cu toate că inspectorii sanitari au consemnat acest „amănunt“ în mai multe rinduri în registrul de control al unităţii. Sperăm că, în viitorul sezon, turriștii nu vor mai întîlni asemenea aspecte în comuna „2 Mai“. Campinguri în hibernare (Urmare din pag. 1) este o problemă care trebuie să-și gâ- Bească rezolvarea pina la sezonul viitor. In fine, un ultim popas, la cel mai mare camping din această zonă : „Cozia“. Dispune de un număr relativ mare de mini-vile. Ceea ce lasă însă, de dorit, este deservirea. Vizitatorilor nu le stă la dispoziţie, în camping, nici cel mai banalchioşc de alimentaţie publică. Există, ce-i drept, la punctul de recepţie, cite ceva. Dar ce? Am făcut „inventarul": 6 sticle cu apă minerală şi crucadă, 3 pachete cu ţigări Carpaţi cu filtru, 2 cu Snagov, o ciocolată şi... atît. Aici este un important loc de popas. Ai posibilitatea să obţii un ghid turistic? Da, chiar mai multe, însă referitoare la... litoral. Ploieşti, Bacău şi alte centre „apropiate“. Un ziar, o revistă? Nici vorbă. O ilustrată cu Valea Oltului . „Au fost, dar s-au terminat acum trei zile". Se pare ca in pofida timpului frumos, organizatorii deservirii se grăbesc să considere sezonul şi — implicit — obligaţiile lor faţă de turişti — încheiate. Oare cei de care depinde buna deservire, ospitalitatea ce trebuie oferită excursioniştilor, nu văd, din cauza perdelelor de la ferestrele birourilor că zilele sunt, încă, însorite ? ! IRLANDA DE NORD Locuitori din cartierele catolice se refugiază în Republica Irlanda BELFAST 11 (Agerpres). După apelul premierului nord-irlandez, James Chichester Clark, de a se înlătura baricadele ridicate în cursul recentelor ciocniri, un număr de peste 500 de locuitori din cartierele catolice au trecut frontiera în Republica Irlanda, unde sunt adăpostiţi în lagăre de refugiaţi. Autorităţile nord-irlandeze au instituit miercuri interzicerea circulaţiei în toate cartierele din Belfast în care au existat focare de tulburări. chile : Anchetă asupra activităţii membrilor „Corpului păcii“ SANTIAGO DE CHILE 11 (Agerpres). Comisia pentru problemele externe a parlamentului chilian a deschis o anchetă asupra activităţii membrilor „Corpului păcii” in această ţară. Po trivit ziarului „El Siglo”, comisia deţine probe care atestă că grupul de voluntari din S.U.A. care activează in Chile, cu misiunea de a sprijini eforturile de dezvoltare, desfăşoară o activitate de spionaj in favoarea Agentiei Centrale de Investigaţii a S.U.A. Printre aceste probe se află şi un chestionar cu privire la activitatea financiară a statului, situaţia economică, activitatea diverselor instituţii, personalităţi politice, organizaţii sindicale etc. Ancheta a fost deschisă la cererea deputatului Luis Figueroa. Dispozitiv împotriva sforăitului M. Robers, pensionar din R.F.G., constatind că 70 la sută din persoanele care sforăie nu o fac decit cind stau culcate pe spate, a brevetat un dispozitiv care le obliga să se întoarcă pe o parte. Este vorba de o simplă bandă elastică așezată în jurul capului și care apasă o mică bilă pe occiput. De îndată ce persoana adormită se întoarce pe spate, bila o jenează, obligind-o să şi schimbe poziţia. • Opt mumii şi vestigii arheologice, datînd de 6 000 de ani, au fost descoperite in localitatea Cordillerana de los Morillos in Argentina. Dezbateri in Consiliul de Securitate ! • Este examinată plîngerea ţărilor islamice în legătură cu incendierea moscheii El-Aksa NEW YORK 11 (Agerpres). — Miercuri noaptea a avut loc o nouă şedinţă a Consiliului de Securitate consacrată examinării plîngerii depuse de ţările islamice, membre ale O.N.U., ca urmare a incendierii moscheii El-Aksa din Ierusalim. Au luat cuvîntul reprezentanţii Algeriei, Indiei şi Somaliei. In cadrul dezbaterilor n-a fost deNEW YORK 11 (Agerpres). La Naţiunile Unite s-a anunţat că secretarul general al O.N.U., U . Thant, va avea la 20 septembrie o întrevedere cu miniştrii de externe ai celor patru mari puteri — Andrei Gromîko (URSS), William Rogers (S.U.A.), Maurice Schumann (Franţa), Michael Stewart (Anglia) — care vor conduce delegaţiile ţărilor lor la lucrările celei de-a 24-a sesiuni a Adunării Generale. Agenţiile de presă relevă faptul că pus nici un proiect de rezoluţie. Următoarea şedinţă va avea loc joi seara. După ce preşedintele Consiliului de Securitate pe luna în curs, Iakob Malik, a amînat dezbaterile, reprezentanţii ţărilor islamice s-au întrunit într-o şedinţă separată pentru a se pune de acord asupra textului proiectului de rezoluţie pe care intenţionează să-l prezinte. este pentru prima oară, de la începerea, în iulie a.c., a convorbirilor cvadripartita privind situaţia din Orientul Apropiat, cînd U Thant întîlneşte, în cadrul unei reuniuni comune, pe miniștrii de externe ai celor patru mari puteri. La întrevedere va participa, de asemenea și Gunnar Jarring, trimisul special al secretarului general O.N.U. in Orientul Apropiat. Probleme ce vor la conferinţa va fi discutate nivel inart a ţărilor islamice RABAT 11 (Agerpres). In capitala Marocului a fost dat publicităţii miercuri seara comunicatuluiBiologul american George Wald, laureat al Premiului Nobel pentru medicină, a declarat miercuri că a refuzat să colaboreze la producerea unor gaze de luptă care să producă orbire temporară. In cadrul declaraţiei pe care a făcut-o în faţa Asociaţiei chimiştilor americani, Wald a subliniat că este gata oricînd să lucreze la obţinerea unor medicamente ce pot folosi omenirii dar nu va accepta să contribuie la fabricarea unui produs care să dăuneze sănătăţii, dai al reuniunii pregătitoare a Conferinţei la nivel înalt a ţărilor islamice. Reprezentanţii celor 7 ţări participante la această reuniune — Iran, Malayezia, Niger, Pakistan, Arabia Saudită, Somalia şi Maroc — se subliniază în comunicat, au hotărît să propună ţărilor islamice ca conferinţa la nivel înalt să se desfăşoare la Rabat în zilele de 22 şi 24 septembrie. In ceea ce priveşte ordinea de zi a conferinţei, în documentul final se precizează că aceasta se va referi la problemele legate de incendierea moscheii Al Aksa şi în general la situaţia oraşului Ierusalim. Pe de altă parte, la Rabat, s-a anunţat că regele Hassan al II-lea al Marocului a adresat miercuri noaptea telegrame şefilor a 40 de state islamice, invitîndu-i să ia parte la conferinţa la nivel înalt. 'jpiimmiimmmmiiimimmimmiiiiiimmmimiiiimiiiiţ PRIMAR DE CULOARE LA DETROIT ? Scrutinul preliminar este favorabil lui Richard Austin AGENŢIA U.P.I. anunţă că în cadrul scrutinului preliminar din Detroit, Richard Austin, candidat de culoare la funcţia de primar, a ieşit învingător. Potrivit rezultatelor finale neoficiale, el a obţinut 124 941 voturi, în timp ce rivalul său, şeriful alb, Roman Gribbs, a totalizat 105 460 voturi. Alegerile pentru desemnarea primarului din Detroit vor avea loc la 4 noiembrie. ARTIFICII depozitate intr-o casă din localitatea portugheză Teixeira de Baixo, in vederea unui festival religios, au explodat din motive necunoscute, provocind incendierea imobilului şi moartea a şase locatari. CINCI pînze aparţinind maeştrilor Mignard, Fragonard şi Greuze, miniaturi şi 35 piese de fildeş au fost furate dintr-un apartament particular situat în piața Madeleine, unul dintre locurile cele mai frecventate din Paris. Agenţia France Presse anunţă că politia a deschis o anchetă pentru depistarea Infractorului. PENTRU PRIMA OARA In practica construcţiilor de automobile din Uniunea Sovietică a fost realizat la uzinele din Celeabinsk un motor de 200 CP, care funcţionează pe bază de benzină, gaz lampant sau motorină. Motorul funcţionează ca un Diesel, deosebindu-se de acesta prin faptul că arderea nu se produce instantaneu ci treptat şi nu produce suprasolicitări. LA GÂND a Încetat din viaţă Alois Verereken, pacientul care a supravieţuit cel mai mult după o operaţie de transplantare a plăminului. La 14 noiembrie 1968 o echipă de chirurgi condusă de profesorul Kirtz Dermon l-a transplantat un plămin, realizind astfel prima operaţie de acest gen in Europa. Potrivit comunicatului dat publicităţii de către spitalul in care a fost realizată operaţia, Alois Vereecken a decedat din cauza unei crize de respingere a plăminului grefat. POTRIVIT cercurilor informate, în cadrul măsurilor de economie pentru sprijinirea devalorizării ■ francului, Franţa urmează să re- 2 ducă cu peste 50 la sută pentrivbuţia sa la Organizaţia europeană 2 de cercetări spaţiale (ESRO). Agenţia REUTER precizează că a-ceasta se va reduce în 1970 de la 150 milioane, la 20 milioane franci. 5 Franţa: Măsuri pentru stăvi-lirea traficului şi consumului de stupefiante UN COMUNICAT al Ministerului de interne al Franţei, dat publicităţii m miercuri, anunţă adoptarea unor noi 2 măsuri pentru stăvilirea traficului şi a■ consumului crescând de stupefiante. 2 Printre altele, se preconizează crea- «■ rea unul „grup specializat” in cadrul 2 politiei, care va primi o instruire JJ deosebită In măsură să-l permită de- 2 pistarea tinerilor ce consumă stupe- Jg fiante. De asemenea, vor fi Înăspri- .2 te pedepsele Împotriva acelora care 2 vor Încălca legea stupefiantelor. POLIŢIA iraniană a confiscat 1,502 kg de opiu care a fost descoperit In re- ■ zervorul de benzină al unei maşini 2 parcate intr-un garaj din Galikosh, din nordul ţării, anunţă un comuni- ■ cat oficial. 2 MIERCURI seara a sosit la Ra- 5 bat, venind din Alger, delegaţia 2 marocană condusă de ministrul 2 comerţului, industriei şi minelor, jg Djavad Benbrahim, care în capi- 2 tala Algeriei a semnat noul pro- 2 tocal privind colaborarea în do- 5 meniul comerţului dintre cele 2 două ţări. gi 200.000 de sinistraţi 2 In urma inundaţiilor, din Mexic NUMĂRUL persoanelor care au fos nevoite să-şi părăsească locuinţele ■ ca urmare a indundaţiilor ce au avut 2 loc In Mexic in vara acestui an de ■ păşeşte 200 000. Preşedintele Mexicu- u lui, Gustavo Diaz Ordaz, a ordonat ji aviaţiei militare să stabilească o a doua linie de transport a alimentelor m şi medicamentelor victimelor inunda- m ţiilor din statele Vera Cruz şi Oaxa- 2 ca, cel mai greu afectate de calami- m tăţile din acest an. Totodată se anun- 2 ţă că mari revărsări ale apelor unor rîuri s-au produs In statele Puebla, 2 Chiapas şi Tamaulipas. AGENŢIA Men anunţă că gene- r» ralul Odd Bull, şeful misiunii de observatori ai O.N.U. In Orientul •» Apropiat, a întreprins o vizită tie ~ o zi la Cairo, în timpul căreia a efectuat o inspecţie a posturilor 2 de observatori instalate de-a lun- 2 gul Canalului de Suez. 2 !*iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmiiiiiiiiiiimiiiiiiimiiiiiiiiiimmr! (Urmare din pag. II tal parizian. Era reverendul Damien Boulogne, care — după încetarea din viață a doctorului Philip Blaiberg — a devenit decanul oamenilor cărora li s-a grefat o nouă inimă. (A fost operat la 12 mai 1568, de către profesorul Charles Dubost, o somitate a chirurgiei cardiacei Bucuros de oaspeţi, Damien Boulogne — acum în vîrstă de 58 de ani — manifestă bună dispoziţie şi stă degajat de vorbă cu ziariştii care îl vizitează. In cele ce urmează vom reproduce, cu prescurtări, discuţia pe care a avut-o cu el corespondentul din Paris al revistei hamburgheze „Stern“. — Cum vă simţiţi astăzi, mon pere ? înainte de a răspunde, Boulogne şî-a aprins o ţigară şi a absorbit adine, în piept, fumul. — Excelent îmi merge atît de bine, îneît nici nu mai simt că am o inimă în piept E un semn că funcționează admirabil. După ce am stat atîtea luni în spital, trebuie să fac din nou mişcare, de pildă să parcurg zilnic cel puţin un kilometru... — înaintea grefei de inimă, aţi trecut mereu prin crize cardiace. Eraţi socotit un condamnat la moarte. Dar se pare că eraţi bolnav nu numai de inimă. — Am o carieră impresionantă în materie de boli. La nouă ani am fost călcat de un automobil. La 46 de ani am suferit primul infarct... Puţin timp mai tîrziu, am căzut bolnav de tuberculoză. Am fost nevoit să râmîn patru ani în sanatoriu. Au urmat: angina pectorală, edeme pulmonare şi un şir de crize cardiace. Devenisem prototipul bolnavului perpetuu şi, practic, viaţa îmi era pe sfîrşite. — V-aţi prezentat din proprie iniţiativă la profesorul Dubost pentru a vi se face tin transplant de cord ? — Mi-am spus : prea multă vreme nu-ţi rămîne, aşa că înfruntă riscul !... — Aveţi o imagine proprie, lipsită de romantism, asupra inimii ? — Pentru mine inima este o minunată pompă mecanică. Şi, aşa cum constat zilnic, chiar şi o inimă care a mai folosit altuia poate funcţiona fără nici o poticneală. Ce s-a întîmplat de fapt ? A fost instalat un bun motor, deşi folosit, în bătrîna mea caroserie. — Aţi părăsit de cîteva săptămîni spitalul din Paris şi acum sinteţi un pacient ambulant. Ce restricţii v-au impus medicii ? — Singurul lucru ce îmi este astăzi interzis este consumul de sare şi de zahăr. In ceea ce priveşte ţigările, nu fumez ca un coş de fabrică, dar un pachet pe zi îmi pot permite — ca şi cîteva păhărele de vin la masă, la prînz şi seara, plus un whisky şi un anason cu prietenii. 75 de pastile pe zi — Cite medicamente trebuie să luaţi zilnic şi la ce examene medicale sinteţi încă supus la intervale regulate ? — Sînt examinat de două ori pe săptămînă de doctorii de la spitalul Broussais din Paris, mi se fac electrocardiograme și mi se iau probe de sînge pentru diferite analize... în ceea ce privește medicamentele, iau încă, în fiecare zi, 15 pastile diferite. La ce sînt toate bune, nu știu. Oricum, 15 pastile reprezintă un progres. La început, eram nevoit să înghit 75 pe zi... De două ori pe săptămînă mi se face cîte o injecție pentru combaterea fenomenului de respingere a inimii grefate (cu ser antitimfocitar). — Cu toate acestea, s-a produs.. In urmă cu cîteva luni, o uşoară reacție de respingere ? — Nici medicii mei nu știu exact dacă a fost realmente o criză. Cardiograma mea s-a modificat aproape imperceptibil și a revenit repede la normal... O aventură care trebuie continuată ••• — Zilele trecute, cînd Philip Blaiberg a încetat din viață, prima de reacţie a fost de durere și tristeţe. Cea de-a doua reacţie a fost manifestarea neliniştii şi grijii pentru viitorul propriu ? — Nu. Cu toţii sîntem muritori şi, dacă, în urmă cu un an şi jumătate, nu mi s-ar fi transplantat o nouă inimă, aş fi fost mort de mai bine de un an. Nu cred că astăzi mă aflu mai aproape de moarte decit oricare alt om. Spre deosebire de orice alt muritor, sînt minuţios supravegheat de o duzină de medici. Cine poate să-şi permită aşa ceva ? — Tratamentul dv. este acum ambulatoriu. Puteţi părăsi Parisul şi pe medicii dv. un timp mai îndelungat ? — In ultimele săptămîni am fost la Madrid şi la Milano. Acum mă aflu aici, la o distanţă de o oră cu automobilul de Paris. Asta nu înseamnă, însă, că pot lipsi oricît, căci cele două examene săptămînale sunt obligatorii. Am intrat împreună cu medicii mei în această aventură şi trebuie să-i facem faţă. Fiind unul dintre primii oameni cu inimă grefată, rămîn, inevitabil, un cobai de experienţă pentru urmaşi... — Ce aveţi de gînd să faceţi in viitoarele săptămîni şi luni ? — Peste cîteva săptămîni, mă voi muta la mănăstirea dominicanilor din Paris, voi face slujbe, voi predica, mă voi ocupa ca şi înainte de studii istorice şi filozofice, voi scrie articole şi cărţi... — Dacă v-aţi afla astăzi în faţa aceleiaşi hotărîri ca in luna mai anul trecut, aţi acţiona la fel ? — Fără îndoială ! Mai mult acum ştiu că o asemenea operaţie poate reuşi; atunci speram doar în acest lucru. Dar poate că vreţi să aflaţi ce aş face dacă ar fi nevoie de o nouă operaţie pentru grefarea altei inimi. Nu aş primi. ...In încheierea interviului, Damien Boulogne a ţinut să povestească ziaristului o intîmplare cu o... pană de automobil ! „închipuiţi vă călătoream deunăzi împreună, cu profesorul Dubost în Citroenul său. Deodată, a plesnit un cauciuc. Am oprit. Profesorul a coborît din mașină, a privit roata defecta și a spus: «Mon pere, n-am nici cea mai mică idee cum se schimbă roata»... Dar inima mea s-a priceput să o schimbe“. Lunga bolnav cariera a unui In vacanță, cu o inimă grefată... ZGÎRIERORUL care se ridică in prezent la Tokio și care va fi terminat la finele acestui an, va avea 752 metri, constituind cea mai înaltă clădire a Japoniei, imobilul va adăposti Camera de comerţ japoneză. • Experienţe făcute la spitalul principal din Tananarive, capitala Republicii Malgaşe, par să demonstreze că laptele nucii de cocos poate înlocui serul fiziologic. Aplicat unui număr de 20 de bolnavi de subnutriţie, el şi-a dovedit eficienţa. Cinematograf fără ecran Un film ieşit din comun a fost prezentat la Institutul de cibernetică din Tbilisi. Spectatorii au fost surprinşi cînd au constatat că sala ,,de film“ în care au fost invitaţi nu are tran. Personajele se deplasau în spaţiu; efectul era cu totul uluitor. Experienţa efectuată de fizicianul H. Kocişașvilî, se bazează pe fenomenul numit holografie (optică fără lentilei prevăzut în urmă cu 20 de ani de fizicianul ungar Gabor. Dar numai datorită descoperirilor puternicelor raze laser, s-a putut realiza imagineaa atît de neobişnuită. 10 000 de insecte Jan Karczewski, inginer din Endreowa (Polonia), posedă o colecţie alcătuită din aproape 10 000 de insecte. Printre acestea se numără 350 specii de Larvaevoridae, prinse în pădurile din preajma riului Nida şi în rezervaţia din Skoroczkah. Inginerul Karczewski a descoperit cîteva specii de insecte necunoscute pînă atunci. Atlas bulgar Institutul de geografie al Academiei bulgare de ştiinţe şi Direcţie centrală de geodezie au editat un nou atlas cuprinzînd 240 de hărţi în culori, format :tax49 cm. Acest atlas furnizează toate informaţie în legătură cu condiţiile naturale ale Bulgariei, dezvoltarea actuală a tuturor sectoarelor economice, repartizarea forţelor de producţie, situaţia demografică, amplasarea monumentelor culturale etc. Atlasul cuprinde o Inovaţie şi anume — hărţi geologice, geomorfologice şi de amenajări hidraulice ale Bulgariei. Fiecare hartă este însoţită de o diagramă permiţînd să se compare dezvoltarea economică actuală faţă de anul 1939. AUTOMOBIL clubul vest-german (ADAC) a luat o iniţiativa originală : in regiunea Stuttgart a apărut centrul mobil de informaţii. Primul centru mobil este, de fapt, un birou de informaţii 7e roţi, stâna la dispoziţia turiştilor şi furnizîndu-le indicaţii asupra traseului, broşuri, bonuri de benzină sau indicîndu-le trasee aranjate de ADAC. Este prevăzută construirea altor birouri itinerante care ar urma să fie utilizate pe viitor şi la târguri şi expoziţii. Modelul este înzestrat cu aer condiţionat şi încălzire suplimentară. • Specialiştii cehoslovaci au confecţionat ceasuri din materiale plastice ; ei susţin că în viitor se vor construi numai asemenea ceaiuri Sanctuare rupestre Profesorul Janos Harmatta, titularul catedrei de indo-europeană de la Universitatea din Budapesta a reuşit să descifreze inscripţiile cu caractere greceşti, descoperite pe pereţii unui sanctuar rupestru din Asia Centrală. Specialist reputat, profesorul Harmatta a fost invitat de arheologii sovietici (care au descoperit sanctuarul în regiunea Amu-Daria) să colaboreze la descifrarea inscripţiei. S-a dovedit că ea oferă date documentare preţioase privind imperiul Sasanizilor de prin secolul iii al erei noastre. • Cu un secol în urmă oamenii credeau că roşiile sunt. In ciuda frumuseţii lor exterioare, fructe otrăvitoare. • Potrivit ultimelor statistici, anul trecut au fost vîndute în Italia 68 900 tone ţigări (fără a se socoti ţigările vîndute prin contrabandă). ÎNĂLŢIMEA luptătorului francez Jean Fere este de 216 cm iar greutatea de 150 kg. Pentru ca să-i poată lua un interviu ziarista... s-a cățărat pe brațul lui. Şahul şi matematica S-a calculat că numai la primele zece mişcări de şah sunt posibile 169 518 829 100 544 000 000 000 000 000 Fumătorii aflati printre cei 8 243 de locuitori din Greenfield (Iova S.U.A.) au hotarit sa renunţe variante. Pentru ca să se efectueze pentru treizeci de zile la acest număr astronomic de mişcări. ! lt?â figurile ar trebui deplasate continuu ! «prin, in piaţa Pcentra’ia I a orăşelului un rug, arun- I clndu-se In foc ţigări fl fără întrerupere timp de 217 miliarde de ani. Greva fumătorilor alte accesorii ale fumațiilui (tabachere țigarele pipei. O rasă de filme a promis sa verse casieriei primăriei un premiu de 6 000 de dolari, dacă locuitorii vor duce până la capăt angajamentul luat. 3. 23 4 Redacţia yl Adminitraţia. »U. Brezuianu or. 23—25. Centrala telefonică 37.27.77. Secţia Scrisori şi Biroul juridici 37.27.73. Publicitatea, str. 13 Decembrie 20, blocul 8, telefoa ll.IS.16. Tiparul, lota poligrafică „Informaţia'', str. Bresuianu 23—29 40 1 64 ■■ La închiderea \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\V\\\\\\\\\\\\\\V.\\\\\\\\\ | ediţiei \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\V TRIPOLI II (Agerpres). — Noul guvern libian a depus miercuri seara jurămîntul în faţa Consiliului Revoluţiei, actualul organ suprem de stat din Libia, anunţă agenţia M.E.N. Guvernul a fost format la 8 septembrie. S.U.A.: Apel în vederea unor acţiuni pe plan naţional pentru încetarea războiului din Vietnam NEW YORK 11 (Agerpres). — Organizaţia americană „Noua Coaliţie Democrată" care reuneşte pe membrii Partidului Democrat adepţi ai senatorului Eugene Mc Carthy şi ai defunctului senator Robert Kennedy a propus organizarea la 15 octombrie a unor acţiuni pe plan naţional in sprijinul încetării războiului din Vietnam. Iniţiatorii acestei hotărîri au adresat un apel tuturor luptătorilor pentru pace din S.U A. să consacre această zi mitingurilor şi demonstraţiilor in favoarea păcii in Vietnam. Apelul „Noii Coaliţii Democrate" a şi fost sprijinit de reprezentanţii a 300 de organizaţii stu- denţeşti din Statele Unite.