Informatia Bucureştiului, mai 1970 (Anul 18, nr. 5192-5215)

1970-05-30 / nr. 5215

PROLETARI DIN TOATE TARILE, INITIC A I ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P. C. R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI [ Anul XVIII - Mr. 5215 |6 PAGINI 30 BANI | Sîmbătă 30 mai 1970 IN OPERA DE REFACERE JARA ARE NEVOIE DE CÎT HAI MIETE MATEMAIE DE CONSTRUCȚIE. VOM CONTRIBUI DIN RĂSPUTERI EA REALIZAREA EUR! KSffiî axm SK29'-' în curînd aceste ziduri construite la întreprinderea de prefabricate „Progresul“ se vor ridica pe verticalele noilor construcții. Vasta activitate pentru refacerea grabnică a economiei naţionale, a obiectivelor social-edilitare, a locuinţelor din zonele afectate de inundaţii incumbă sarcini deosebite tuturor unităţilor care realizează gama largă de materiale de construcţii , de la cărămizi la uşi şi ferestre, de la blocuri prefabricate la feronerie. Colectivele cu acest profil din Capitală, răspunzînd apelului Biroului Executiv al Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, şi-au mobilizat toate forţele, şi-au suplimentat substanţial angajamentele, dînd însemnate cantităţi de produse peste prevederile planului. încă în acest trimestru, toate rămînerile în urmă de produse peste prevederi — ne declară ing. TRAIAN ISPAS, ministrul industriei materialelor de construcţii , a crescut vertiginos în ultima perioadă. De la 25 mai se înregistrează zilnic o depăşire de plan de 30 (Continuare in pag. a 3-a) — Răspunzînd cerinţelor imperioase ale economiei naţionale, unităţile din ministerul nostru s-au angajat să recupereze, încă în acest trimestru, volumul de producţie nerealizat de către întreprinderile care și-au întrerupt temporar activitatea. Totodată, se vor realiza suplimentar 10 000 tone de ciment, 6000 mc prefabricate din beton armat, 5 000 000 cărămizi, 3000 mc elemente nearmate de canalizări, 200 000 mp materiale hidroizolatoare, 1000 mc panouri mari din beton armat, 2500 tone ipsos, 200 000 mp geam tras ş.a. La acest însemnat volum de producţie, o contribuţie de seamă o aduce şi industria bucureşteană de materiale de construcţie. Pe baza unei ample mobilizări a eforturilor, unităţile din Capitală, alături de cele din întreaga ţară, au şi livrat importante cantităţi de produse peste sarcinile planului. Şi dacă sporurile de producţie la care mă refer vizează doar trimestrul II, prin analizele ce le desfăşurăm în prezent urmărim depistarea unor noi posibilităţi şi aplicarea de măsuri eficiente care să ne asigure depăşiri şi mai mari ale sarcinilor de plan pe perioada 1 iulie — 31 decembrie 1970. Zilnic - 18 apartamente „Fabrica de case“ din Militari , în secţia panouri mari, ritmul producţiei vor fi recuperate, se vor obţine însemnate cantităţi um • Stradă) BUCUR BRANIŞTEANU Cină s-au despărţit un colţ, s-a auzit: „După-amiază ne vedem mai tirziu, poate diseară". Şi, ca de obicei, el s-a îndreptat spre troleibuzul ce-l duce la uzina unde locomotiva îl aştepta, parcă nerăbdătoare, să-i dea aripi. „Revin mai tirziu acasă, spre seară“... Cuvintele acestea s-au repetat pe mii de artere prin care pulsează oraşul. In mii de locuri oamenii le-au rostit, uniţi de un simţămint puternic, care-i însufleţeşte să facă mai mult ca de obicei, să întreprindă ceva deosebit. Fiindcă acolo trebuie să ajungă mai repede cărămizi şi sticlă, ţesături şi mobilă, cabluri şi ulei, acolo unde apele şi-au potolit furia cedind terenul, acolo unde, umăr Ungă umăr, oameni fără virstă ridică metereze care să pună stavilă puhoaielor dezlănţuite, apărind viaţa, avuţia ţării acumulată cu trudă. (Continuare In pag. a 3-a) Buletin meteo-rutier, feroviar, poştal şi de telecomunicaţii • Situaţia meteorologică : Ieri dupâamiază au căzut averse locale de ploaie însoţite de descărcări electrice în Transilvania, regiunea de munte şi estul Olteniei. Cantitatea de apă înregistrată, până aseară la ora 20, nu a depăşit 5 litri pe m. p., decit în zona de munte, unde izolat a atins 32 litri pe m. p. Acestea vor putea determina creşteri de scurtă durată ale nivelurilor apelor pe cursurile superioare din bazinele Criş, Someş, Nera, Caraş şi Timiş-Cerna. Vintul a suflat în general slab. Excepţie sudestul Moldovei unde a avut intensificări pină la 6—8 m/sec. Pentru următoarele 24 de ore se prevede o vreme în general frumoasă, excepting Crişana, Maramureşul şi nordul Transilvaniei, unde cerul se va înnora treptat. Local vor cădea ploi slabe, în restul ţării averse izolate după-amiaza. Vint slab cu intensificări pină la 6—8 m/sec. în sud-estul ţării. A fost restabilită circulaţia pe următoarele drumuri naţionale : DN 7 Călimăneşti — Rîul Vasului, DN 13 Măieruş — Rupea, DN 25 Tecuci — Şendreni (au acces autovehiculele sub 5 tone greutate totală). Continuă să fie întreruptă circulaţia pe drumurile : DN 2 B Brăila — Şendreni, DN 5 C Giurgiu — Zimnicea (se circulă pe rută ocolitoare) DN 26 Vlădeşti — Oancea, DN 54 Corabia — T. Măgurele (se circulă pe rute ocolitoare) şi DN 57 A Pojejena — Socol. Rămîn în vigoare restricţiile de tonaj, admisă circulaţia numai pină la 10 tone, pe DN 2 A Ţăndărei — Vadul Oii, DN 13 Bălăuşeri — Tg. Mureş, DN 13 A Bălăuşeri — Sovata, DN 14 A Mediaş — Tîrnăveni, DN 17 Bistriţa — Vatra Dornei, DN 22 Smîrdan — Măcin şi sub 5 tone pe drumurile DN 12 A Ghimeş — Comăneşti, DN 11 Oraşul Gh. Gheorghiu-Dej — Bacău şi DN 24 Murgeni — Fălciu. • La noapte intră în vigoare noul mers al trenurilor. După cum s-a mai anunţat în cursul nopţii de 30 spre 31 mai la ora zero intră în vigoare noul grafic al trenurilor de persoane. In urma calamităţilor survenite, pină la terminarea lucrărilor de refacere a liniilor, rămîn în continuare anulate următoarele trenuri : 15/16 Bucureşti — Timişoara, 25/26 Bucureşti — Arad, 45/46 Braşov — Baia Mare, 35/36 Bucureşti — Cluj, 121/132 Bucureşti — Timişoara, 425/426 Bucureşti — Baia Mare, 251/252 Arad — Timişoara, 335/336 Sibiu — Cluj, 255/256 şi 257/258 Timişoara — Simeria, 221/260/259/222, Bucureşti — Timişoara, este anulat între Deva şi Timişoara, 2001/2002, Bucureşti — Arad, este anulat între Blaj şi Arad, 3001/3002, Bucureşti — Cluj, este anulat între Blaj şi Teiuş, 4001/4002, Bucureşti — Satu Mare, este anulat între Blaj şi Teiuş, 4005/4006, Bucureşti — Baia Mare, (Continuare in pag. a 3-a) VIZITA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU In judeţul Ialomiţa Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşii Paul Niculescu-Mizil şi Nie Verdeţ, a făcut ieri o vizită de lucru în judeţul Ialomiţa. Secretarul general al partidului şi ceilalţi conducători de partid şi de stat au vizitat lucrările ce se desfăşoară în incinta îndiguită Borcea pentru a stăvili apele Dunării în creştere, precum şi întreprinderi industriale, unităţi agricole de stat şi cooperatiste, au stabilit la faţa locului măsurile ce trebuie luate in continuare pentru apărarea de inundaţii, pentru ridicarea activităţii economice la nivelul şi cerinţele impuse acestui ultim an al cincinalului. Mii şi mii de oameni au întîmpinat pe conducătorii de partid şi de stat cu un puternic entuziasm, i-au aclamat îndelung, exprimîndu-şi dragostea, încrederea neţărmurită faţă de Partidul Comunist Român, hotărîrea lor fermă de a contribui cu toate forţele la recuperarea grabnică a daunelor pricinuite de calamităţi, pentru a îndeplini planul pe acest an, asigurînd astfel o temelie trainică viitorului cincinal. După vizitarea întreprinderii agricole de stat Vlădeni, a Combinatului de hîrtie şi celuloză şi a Fabricii de confecţii din Călăraşi, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ceilalţi conducători de partid şi de stat se îndreaptă spre Slobozia. De o parte, şi de alta se întind cît vezi cu ochii lanuri de griu, tarlale de porumb şi floareasoarelui — culturi viguroase ale acestor meleaguri, care şi în anul acesta promit recolte bune. Conducătorii de partid şi de stat intră în unul din lanurile de grîu ale întreprinderii agricole de stat Dragalina, una dintre cele mai puternice unităţi cerealiere din această parte a ţării. Luînd în mîini (Continuare în pag. a 6-a) la bordul şalupei de-a lungul malului Borcei . Plenara Comitetului municipal Bucureşti al femeilor Ieri după-amiază a avut loc plenara Comitetului municipal al femeilor. Tovarăşa dr. Cecilia Cristea, vicepreşedintă a comitetului municipal, a prezentat o informare cu privire la activitatea comitetelor de sprijin de pe lingă instituţiile sanitare de ocrotire a mamei şi copilului şi de educaţie pentru copii, iar tovarăşa Maria Dîrzu, secretara comitetului, după ce s-a referit la activitatea desfăşurată de femeile din Capitală în sprijinul judeţelor care au suferit de pe urma inundaţiilor, a expus planul de acţiuni ce vor fi iniţiate în viitor pentru ajutorarea localităţilor lovite de calamităţi. Planul prevede printre altele : confecţionarea şi repararea lenjeriei necesare copiilor de zonele sinistrate, organizarea de tombole, spectacole şi manifestări artistice în sprijinul sinistraţilor, distribuirea a 700 600 cocarde lansate de Comitetul Naţional al Femeilor, etc. Participantele la discuţii s-au angajat să sprijine în continuare acţiunile întreprinse şi să antreneze în această vastă operă de ajutorare a populaţiei din localităţile sinistrate mase largi de femei. Apreciind activitatea desfăşurată pină acum de comisiile de femei din cartiere, sub îndrumarea comitetelor de femei ale sectoarelor, tovarăşa Aneta Spornic, preşedinta comitetului municipal, s-a referit pe larg la sprijinul pe care femeile trebuie să-l acorde în continuare acţiunilor cuprinse în planul adoptat de plenară. In cadrul plenarei a luat cuvîntul tovarăşa Suzana Gâdea, preşedinta Consiliului Naţional al Femeilor din Republica Socialistă România. în încheiere, plenara a adoptat textul unei telegrame adresate secretarului general al Partidului Comunist Român, tovarășul Nicolae Ceaușescu, în care, exprimîndu-se solidaritatea deplină cu întregul popor, unit mai mult ca oricînd în jurul partidului, participantele la plenară se angajează să organizeze diferite manifestări în urma cărora să se realizeze cel puţin 100 000 lei pină la sfîrşitul anului care vor fi depuşi în contul C.E.C.-2000. . Spectacole cinematografice beneficiul sinistraţilor in Insula mare a Institutului de petrol, gaze şi geologie vor avea loc, începind de luni, o serie de spectacole cinematografice organizate de Arhiva naţională de filme în colaborare cu Asociaţia cineaştilor, în beneficiul populaţiei sinistrate. Astfel, luni va putea fi vizionat „Vagabondul“ în regia lui Kaj Kapoor (orele 16,30 şi 19,30); miercuri — „Lacrimi de ţigancă“ de Arthur Crabtree cu Steward Granger şi Anne Crawfort (orele 17 şi 19,30) ; vineri — „Jocul stelelor“ de G. Marshal cu Bing Crosby, Bob Hope şi Paulette Goddard (orele 17 şi 19,30); sîmbătă — „Dansatoarea din Singapore“ de W. Schertzinger cu Dorothy Lamour şi Bing Crosby (orele 17 şi 19,30); iuni 8 iunie — „Secera vintul sălbatic“ de C. B. de Miile cu John Wayne (orele 17 şi 19,30) şi marţi 9 iunie — „Doamna de la tropice” de Jack Conway cu Hedy Lamarr şi Robert Taylor (orele 17 şi 19,30). Biletele se pot procura de la casa cinematografului Union şi de la sala Institutului de petrol, gaze şi geologie. Contul 2000 Depunerile la C.E.C., în contul 2000, contul omeniei, sunt în continuă creștere. In Capitală s-a depus pînă ieri, 29 mai, inclusiv, suma de 9 446 468 lei. Numai depunerile din cursul zilei de ieri se ridică la 832 310 lei. BUCUREŞTENI ÎN ZONELE CALAMITATE: Umăr frăţesc in bătălia reconstrucţiei Ca fii ai marii noastre familii socialiste — mai unită, ca oricînd, în faţa grelelor încercări la care ne-a supus natura — bucureştenii s-au alăturat, din primele clipe, eroicei bătălii duse pe toate meleagurile ţării. In faţa comandamentelor majore ale acestor zile, populaţia Capitalei a dat viaţă, într-un singur glas, înaltelor îndemnuri ale conştiinţei patriotice şi civice : totul, toată puterea, toată voinţa, pentru recuperare pierderilor, pentru drumul ascendent al României socialiste . Sute şi de mii de gînduri, sute şi sute de mii de inimi se reunesc astăzi în ace dorinţă , să dăm totul, să facem totul — orice, oriunde e nevoie de AM FOST LA ELECTROMURE Notînd fidel relatările inginerului N. Moldoveanu, şef de secţie în Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini, creionul reporterului scrie, de fapt, un JURNAL DE BORD 15 mai Ciadam ____________tremureş“, trăseseră, urma lor. Toate util funcţiune. Întreruptă energie electrică, e cu apă... Priveliştii mă uit în jur toate frăţeştile Numai grupul Bucureşti, numă electricieni, (Conţinu Mîine insă, acea oi, la I iunie KlTO — — părinţii mei au • Executarea virajelor din şoseaua Bucureşti — Ploieşti Spre a asigura fluiditatea şi siguranţa traficului rutier pe direcţia înainte, în unele intersecţii de pe şoseaua Bucureşti — Ploieşti s-au realizat benzi suplimentare pentru deccelerare şi accelerare, necesare virajelor. Conducătorii auto care vor să vireze la dreapta în aceste intersecţii se vor încadra pe culoarul marginal, realizat suplimentar, micşorînd viteza pentru executarea virajului numai după încadrarea pe acest culoar. Pentru executarea virajelor la stingă, din şos. Bucureşti — Ploiești în arterele laterale, conducătorii auto se vor încadra pe culoarul central amenajat în acest scop, reducînd viteza numai după ocuparea acestuia. Vor opri vehiculul în fața marcajului de interzicere și vor executa virajul numai după ce trec autovehiculele din sens contrar, astfel ca acestea să nu fie stînjenite prin executarea virajului. Pentru executarea virajelor la stingă din arterele laterale in şos. Bucureşti — Ploieşti, conducătorii auto vor da prioritate circulaţiei curente, se vor încadra pe culoarul central amenajat in acest scop. In funcţie de circulaţia din acest sens, vor accelera astfel ca la capătul culoarului să pătrundă în banda curentă de circulaţie fără a stînjeni fluxul celorlalte maşini. Pentru a facilita accesul vehiculelor către Ploieşti — Braşov, începlnt de astăzi ora 14, şi pînă luni dimineaţă, ora 7, este permisă circulaţia pe şos. Bucureşti — Ploieşti prin Otopeni, arteră care, după cum se ştie, se află în curs de modernizare. Se recomandă a se circula cu maximum de atenţie. 6 Oficiul pentru construirea de locuinţe proprietate personală anunţă că primirea de opţiuni pentru contractarea celor 5 319 apartamente continuă pînă miercuri, 3 iunie, inclusiv. In zilele de 1, 2 şi 3 iunie, sala oficiului fiind ocupată cu contractările de apartamente, operaţiunile de primire a opţiunilor, ca şi celelalte activităţi se vor desfăşura numai după amiază între orele 15 şi 21. • în cursul săptămînii viitoare se vor elibera contractele pentru apartamentele din următoarele blocuri amplasate în cartierul Drumul Taberei : E 33 (joi, 4 iunie ora 8), Z 45 (vineri, 5 iunie ora 8), Z 46 (sîmbătă, 6 iunie ora 8). Contractele pentru blocul R 8 — Berceni se vor elibera vineri, 5 iunie ora 8, iar pentru blocurile 1, 2, 3 și 5 din Alexandriei — Garoafei, sîmbătă 6 iunie ora 8. Contractele neridicate pentru apartamentele din blocurile A 10, A 11, R 6, V 7 şi V 8 din cartierul Berceni se vor elibera marțea între orele 18 şi 20. • Luni, ora 20, în sala Operei Române va avea loc, sub egida Asociaţiei artiştilor din instituţiile teatrale şi muzicale (A.T.M.) un recital extraordinar susţinut de Tudor Gheorghe. încasările spectacolului vor fi depuse în folosul sinistraţilor. • Mîine, ora 20 la Ateneu violoncelistul Radu Aldulescu şi pianistul Albert Guttman vor susţine un concert de sonate în cadrul anului Beethoven. LA ÎNCHIDEREA EDIŢIEI COMISIA CENTRALA DE APARARE ÎMPOTRIVA INUNDAŢIILOR NE COMUNICA : Nivelurile apei pe rîurile din Maramureş, bazinele Someş, Criş, pe riurile din Oltenia şi Muntenia sunt în continuă scădere, situindu-se sub cota de inundaţie. MUREŞUL este, de asemenea, în scădere în sectorul de la izvoare pînă la Săvîrşin, dar în creştere la Arad (30 cm). Nivelurile apei continuă să fie peste cotele de inundaţie la Săvîrşin cu 100 cm, la Radna cu 112 cm, la Arad cu 53 cm. Pentru azi şi zilele următoare, la Arad, se prevede o scădere cu 25 cm, iar la Săvîrşin, între 50 şi 75 cm. PE OLT, tendinţa nivelurilor apei este în descreştere pe tot cursul. Nivelul apelor se menţine peste cota de inundaţie, la Hoghiz 22 cm, Făgăraş 60 cm, Rimnicu Vîlcea 24 cm. In zilele următoare nivelul va continua să scadă pe tot cursul APELE SIRETULUI sunt în scădere pe tot cursul. Se menţin peste cota de inundaţie la Lungoci cu 45 cm şi la Şendreni cu 71 cm. PE BIRLAD, viitura a scăzut, nivelurile fiind situate sub cota de inundaţie. In perioada următoare, atît nivelurile Siretului, cît şi ale Bîrladului vor continua să scadă. PRUTUL a fost în scădere pe sectorul Ungheni-Aval, Fălciu şi şi-a menţinut nivelul staţionar în zona Oancea. Apele rîului sunt peste cota de inundaţie la Drînceni (68 cm), la Fălciu (69 cm) şi la Oancea (45 cm). După o scădere, relativ mică, este de aşteptat, intre 31 mai şi 2 iunie, o creştere uşoară a nivelurilor, circa 15 cm faţă de nivelurile actuale, In sectorul Drînceni — Fălciu, şi de 5—10 cm în sectorul Oancea — vărsare, în jurul datei de 4 Iunie. (Continuare In pag. a 3-a) • BIROUL DE TURIISM PENTRU TINERET — AGENŢIA BUCUREŞTI organizează o excursie cu durata de o zi şi jumătate pe litoralul Mării Negre In staţiunea Costineşti. Plecarea la 13 iunie 1970, in jurul orei 15, iar înapoierea in 14 iunie 1970. Pentru amatorii de drumeţii montane se organizează la cabanele Girbova, Secui, Susai şi Dihani — serii de 6 zile, cu plecare in 22 iunie 1970. Se mai primesc înscrieri la excursiile organizate in trimestrul III in următoarele ţări : R.S. Cehoslovacă, R.P. Polonă, U.R.S.S., R.P. Ungară şi Franţa. Relaţii şi înscrieri se primesc la comitetele U.T.C. ale sectoarelor şi la sediul agenţiei din bd. Nicolae Bălcescu nr. 11-23. Pepiniera Toboc — o veritabilă împărăţie a gingăşiei, a culorilor. Se află joi una dintre cele mai mari colecţi 70 trandafiri din ţară -- peste 900 de varietăţi 7- ale cărei efluvii de frumuseţe 10 reîntilnim în parcurile,in grădinile, pe arterele Capitalei. » CONCURS AUTOMOBILISTIC Asociaţia sportivă de caning şi automobilism a liceului „Ion Nerulce“ din Bucureşti, împreună cu filiala Bucureşti a Automobil clubului român organizează duminică 31 mai. In Capitală, un minicircuit de viteză menit să dezvolte aptitudinile şi măiestria sportivilor automobilişti. Competiţia va avea loc pe bd. Leontin Sălăjan (unde s-a desfăşurat concursul de slalom din 25 martie a.c.) şi este rezervată începătorilor. Astăzi după amiază, între orele 18 şi 20 va avea loc un antrenament oficial, iar concursului propriu-zis i se va da startul duminică la ora 10.15. Toate fondurile realizate vor fi depuse în contul C.E.C. 2000. INFORMATIA,pe tot globu ! Diagnostic peste secole si milenii De ce boli au suferit oamenii în urmă cu sute sau chiar mii de ani ? Din ce cauză au murit ? întrebări care, aparent, rămîn fără răspuns, dată fiind lipsa de dovezi scrise. Iată însă că cercetătorii pasionaţi de evoluţia societăţii încep să câtrundă în tainele trecutului „Poarta“ către trecut ce este deschisă de puternice raze Roentgen, dar nu (Continuare în pag. a 6-a) *