Informatia Bucureştiului, iunie 1970 (Anul 18, nr. 5216-5241)

1970-06-01 / nr. 5216

PROLEMRI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VĂ ! INFORMAŢIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P. C. R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI - Anul XVIII — Nr. 52164 PAGINI 30 '' BANI"""' Luni 1 iunie 1970 O CERINŢĂ IMPERIOASĂ: Producţii cit mai mari din scopul refacerii şi normalizării grabnice a tuturor sectoarelor economice IEM, IN NUMEROASE ÎNTREPRINDERI DIN CAPITALĂ - ZI NORMALĂ DE LUCRU Mii de bucureşteni au lucrat voluntar în cărămidarii, pentru a contribui la realizarea celor 50 milioane cărămizi peste plan Unul dintre grupurile de bucureşteni care au efectuat, ieri, muncă voluntară în unităţile fabricii de cărămizi „7 Noiembrie“ I sa spune, de foarte multa vreme, poate dintotdeauna, „pîinea construcțiilor*. îndeletnicire străveche, ritualul transformării humei în cărămidă relevă simbolul temeiniciei, permanenței umane. Cărămida — adică nevoia atît de adînc omenească de a clădi, de a dura în timp — a căpătat, de aceea, sensuri figurate, tulburătoare. Sorin Heiban (Continuate în pag. a 2-a) Intru la lăcătuşărie. Ca şi în celelalte secţii ale „Electromagneticii”, se lucrează. Şi, după cite observ, se lucrează cu rivnă, deşi fila calendarului indică ziua aceasta drept una de repaus, întreb pe un om care ajustează nişte piese : „La ce lucraţi „Fac suporturi pentru centrale electrice“. „Sînteţi de mult la acest loc de muncă ?”. „De azi dimineaţă“. „V-aţi mutat probabil de la altul similar...“. „Nu, eu lucrez de fapt la serviciul normării, sînt inginer. Constantin Munteanu mă cheamă...“. Trec prin alte secţii. Mă opresc in dreptul unei prese. „Ce ştanţaţi?“. „Cutii pentru relee“. „E o operaţie dificilă ?“. „Depinde. Dacă ai puţin simţ al meseriei, poţi spune că nu e aşa de complicată“. „Presupun că sînteţi destul de vechi in profesie”. „Da’ de unde! De-abia de azi dimineaţă...“. „N-aţi mai lucrat la prese ?”. „De fel, suntinginer . Ion Iliescu mi-e numele şi locul meu de muncă e la constructor-şef II“, încep să fiu contrariat : cum, ii Întreb pe tovarăşul director general, ing. Nicolae Dragomir, ziua de azi e o zi a surprizelor ? „Da, a venit răspunsul, dacă ne gîndim că întregul schimb e alcătuit în exclusivitate din ingineri, tehnicieni şi maiştri. Toţi cei care au preluat azi lucrul zilei anterioare, pe maşini şi utilaje, la banc şi la pupitre, fac parte din personalul tehnico-ingineresc“. Sigur, iniţiativa aceasta e originală, plină de miez şi face cinste uzinei. Dar m-am întrebat în ce măsură oamenii aceştia pot lucra cu deplin folos in locul celor de specialitate. „Eu am fost lăcătuş, tot aici, vreo opt ani de zile, înainte de a fi inginer. Meseria asta o am, cum se zise, în singe. Aşa că mi s-a părut firesc — cînd s-a lansat chemarea ca personalul tehnic să lucreze direct în producţie, voluntar, cel puţin opt ore pe lună pină la sfîrşitul anului — să mă întorc la vechile unelte“. (Constantin Munteanu). „Cutiile de relee, pe care le execut acum, la presă, sunt proiectate tot de mine. Sunt deci familiarizat cu tehnologia lor. Sper că la sfîrșitul schimbului să mă apropii de norma unui muncitor mediu...“. (Ion Iliescu). Am parcurs toate atelierele uzinei : la strunguri, la freze, la prese, la ajustaj, la asamblări, oamenii lucrau. Nici nu bănuiai că se făpa Vladimir Udrescu (Continuare in pag. a 2-a) Un schimb puţin obişnuit — La „Electromagnetica" : o zi pe lună inginerii, tehnicienii şi maiştrii vor lucra direct la maşini — Deşi zi de repaus, fluxul fabricaţiei nu s-a Întrerupt la „Electromagnetica” , din mlinile muncitorilor, mașinile au fost preluate de un schimb nu tocmai comun — cel al personalului tehnico-ingineresc. Cu ani in urmă am alergat la Crişul Alb şi am văzut acolo sate Înecate, şi păduri, şi ogoare, şi averi mari risipite. Şi atunci oamenii s-au apărat cu indtrjirea pe care nenorocirile o dezlănţuie totdeauna. încă atunci, scriind, am simţit că intre cuvinte şi imaginea reală rârate totdeauna un spaţiu neîmplinit, lşi face loc tentaţia literaturii, metafora de artizanat. Li s-a tntlmplat şi unor scriitori veritabili să cadă In capcana diluviului verbal, atunci clnd fenomenul comentat rămlnea extraordinar şi spectaculos prin el Însuşi. Ni se intlmplă să regăsim pagini mult celebrate la Buletin meteo rutier, feroviar, poştal şi de telecomunicaţii • SITUAŢIA METEOROLOGICA î însemnările persistente şi temperaturile destul de ridicate, Înregistrate in ultimele 24 de ore in sudul şi estul tării, au contribuit la accelerarea procesului de evaporare a apei din sol. Timpul probabil pentru următoarele 24 de ore , sub influenţa unui front atmosferic, ce se deplasează de la vest la est, in următoarele 24 de ore se vor produce imnpurări mai accentuate. Vor exista condiţii favorabile ploilor sub formă de averse însoţite de descărcări electrice. Pentru zilele de 3, 4 şi 5 iunie se prevede o vreme relativ călduroasă, dar uşor instabilă în prima parte a intervalului cind sunt posibile averse de ploaie de scurtă durată. • De la Ministerul Transporturilor suntem informaţi asupra situaţiei căilor feroviare şi rutiere. Este întreruptă in continuare circulaţia pe următoarele sectoare de drumuri : DN 2 B Brăila-Şendreni, DN 5 C Giurgiu-Zimnicea (se circulă pe rută ocolitoare), DN 17 B Vatra Dornei-Poiana Teiului, DN 26 Vlădeşti-Oancea şi DN 54 Corabia-Turnu Măgurele (se circulă pe rută ocolitoare). Se circulă cu restricţii de tonaj pe aceleaşi nouă sectoare de drumuri naţionale, anunţate in ziarul nostru din 30 mai. Datorită drumurilor impracticabile continuă să fie suspendate 133 trasee de autobuze. (Continuare in pag. a 2-a) La zi »La zi • Pe şantierele muncii patriotice Concomitent cu acţiunile de sprijinire a populaţiei din zonele calamitate, ieri, in toate sectoarele Capitalei au avut loc acţiuni iniţiate de comitetele executive ale consiliilor populare pentru înfrumuseţarea oraşului. Peste 35 000 de cetăţeni au prestat 100 000 ore muncă patriotică la amenajarea zonelor verzi din cartierele Plumbuita, Berceni 2, Titan, Drumul Taberei, Amurgului-Pucheni, în Parcul Tineretului, pe şantierul lacului de agrement din Pantelimon, la baza sportivă din bd. Ghencea, la pavarea şi balastarea unor străzi cit şi la întreţinerea spaţiilor din jurul blocurilor şi a parcurilor. De remarcat prezenţa pe şantiere a numeroşi tineri din întreprinderi, instituţii şi şcoli. Acţiunile de înfrumuseţare şi bună gospodărire a cartierelor continuă in tot cursul săptămînii. • Locuri la odihna şi tratament pentru trimestrul III La filiala O.N.T. din bd. Republicii nr. 4 s-au pus în vînzare locuri la odihnă şi tratament pentru trimestrul III în staţiunile de munte şi pe litoral. Pe litoral, cu cazarea în case particulare, se pot obţine locuri la odihnă în staţiunile Eforie Nord, Eforie Sud şi Constanţa, iar pentru munte se găsesc locuri cu cazare in vile la Predeal, Borsec, Moneasa, Colibiţa, Buşteni, Păltiniş, Valea Vinului şi Tuşnad (locurile pentru munte se pot procura şi de la filiala din bd. Republicii nr. 68). Pentru tratament se pot obţine locuri, cu cazarea în case particulare, la Amara, Basna, Buziaş, Călimăneşti, Herculane, Olaneşti, Sovata, Tuşnad, Victoria , 1,1 Mai“ şi Vatra Dornei, iar cu cazarea în vile în staţiunile Slănic Moldova, Rodbah, Pucioasa, Ocnele Mari şi Amara cabane BIBLIOTECA CENTRALĂ PEDAGOGICĂ Centru de documentare şi informare ştiinţifică pentru profesori Biblioteca centrală pedagogica Istituţie de invâtăminte prin Întreaga sa activitate, focumentarea, informarea şi rea cunoştinţelor de specialitate ale preţinătoare a unui impresionant fond de cărţi şi reviste (aproximativ de volume), biblioteca are o bogată colecţie cu caracter enciclopedic, în care sunt incluse toate disciplinele de predare din învăţămintul de cultură genterală. Aici pot fi consultate cursuri universitare, tratate şi monografii (necesare pregătirii examenelor de definitivare şi de grad, elaborării lucrărilor ştiinţifice, pentru cursurile universitare sau postuniversitare), cărţi şi reviste de Pedagogie şi psihologie — romaneşti şi staine, planuri şi programe de invăţâmint etc. . Ţinind seama de răspîndirea cadrelor didactice în toate colţurile ţării se pune întrebarea : cum se pot informa profesorii asupra noutăţilor de specialitate intrate periodic în bibliotecă ? La această Întrebare răspunde activitatea de informare, realizată prin elaborarea unor publicaţii referative sau bibliografice. Bunăoară, Buletinul de informare pedagogică (cu apariţie trimestrială), cuprinde o serie de referate de pedagogie din presa de specialitate de peste hotare, care îl interesează pe orice profesor, indiferent de specialitatea şi gradul de învăţămînt la care predă. Recent, Buletinul de informare pedagogică s-a Im. Ileana Barbu (Continuare în pag. a 3-a) , Oficiul pentru construirea de locuinţe proprietate personală anunţă că In cursul acestei săptămîni se vor elibera şi contracte pentru blocurile R 9 — Berceni (joi, 4 iunie, ora nr. 22 )*• Colentina (vineri, 5 iunie, ora 8, de la numerele 1 la 100 şi simbătă, 6 iunie ora 8, de la numerele 101 la 176), R 10 — Berceni (simbătă, 6 iunie ora 8). • Mâine, 2 iunie, se vor constitui asociaţiile de locatari pentru blocurile A 11 — Berceni şi F 2 — Titan (ora 18.30) şi Z 37 — Drumul Taberei şi din str. Maior Coravu nr. 57 (ora 19.30). UZINA DE MAŞINI GRELE: T0 11 Salariaţi au asigurat activitatea integrală a secţiilor, în trei schimburi Uzina de maşini grele — acest pilon al Industriei bucureştene — ale cărei produse le poţi intilni la Porţile de Fier, la Galaţi şi in atltea alte locuri din ţară sau de peste hotare — a fost şi ea racordata Ieri la atmosfera de manel Înregistrată In Întreaga Capitală. — Ne-am asumat, angajamente sporite — ne spune Ing. TIBERIU GRECU, directorul general al uzinei. Iniţial ne propusesem depăşirea planului la producţia marfă vindută şi Încasat* cu 10 milioana lei. Identificarea unor resurse Interne ne-a permis, însă, să mărim acest angajament la 11 milioane întregul colectiv este hotărit să facă totul pentru a contribui din plin la recuperarea rapidă a pagubelor provocate de calamităţi economiei naţionale. Astăzi, de pildă, cu aproape 3 000 de salariaţi asigură, voluntar, activitatea integrală a tuturor secţiilor uzinei. In toate cele trei schimburi , după calculele noastre, se va realiza o producţie de aproximativ 1 100 000 lei. In secţiile productive lucrează. Împreună cu muncitorii, şi personalul tehnic, salariaţii administrativi participînd la activităţi de gospodărire. Şi — menţionez — întregul colectiv al uzinei va consacra muncii cite o duminică pe lună pînă la sfîrşitul anului. — Ceea ce aş vrea să reliefez — intervine secretarul comitetului de partid, GRIGORE CIRJAN — este spiritul de înaltă răspundere cu care toţi salariaţii au răspuns chemării partidului. De altfel, majorarea angajamentelor e strîns legată de hotărirea unanimă a întregului colectiv de a le înfăptui şi chiar de a le depăşi. Fiecare dintre noi are conştiinţa deplină a valorii minutului, a semnificaţi« profundo vice, patriotice, a efortului productiv. Spunlnd aceasta, mă glndesc şi la echipele conduse de N. Zamfir, C. Glrbovan, N. Gurău, Neagu Brişean, Gh. Costel sau C. Muşat, la toţi pe care — prin prezenţa lor, astăzi, în faţa maşinilor — conferă angajamentelor garanția realizării. P. Calapodescu Ceea ce nu se pierde NICOLAE JIANU nea lor, ajunse azi de necitit pricina grandilocvenţei fastuse. Este preferabilă, cred, ca de a spune cu modestie cel văzut, de a desprinde dintr-o lanşă de fapte neobişnuite , pentru existenţa nea muită, pentru că nu trâimi idisme, ci din ceasuri, şi nopţi, din truda şi ranţa noastră la care n renunţa. Ceea ce s-a în luna mai a anului 'j . noastră întrece desigu i normală a existenţei iivat cu insistenţă că iţele cronicăreşti nu ă asemenea dezlănţuiri pămînturile româneşti. I apele se trag spre mate natura pare istovită. tContinuare nu pa o COMISIA CENTRALA DE APĂRARE ÎMPOTRIVA INUNDAŢIILOR ne inforipează : apele norilor din Kanat, Muntenia, Oltenia, aeş şi Criş sunt în colţ situîndu-se, în gene, fundaţii. Face exo păşeşte cota de ii cu 13 cm. căzute îţi arile. LA ÎNCHIDEREA EDIŢIEI iască cotele de inundaţie l aval de Arad cu 60 cm. .URILE SIRETULUI sunt de scădere pe tot cursul, ' £ de_ inundaţie, cu ex- Tidreni unde cota ■ază aceeaşi dere a unde Oancea depăşeşte încă cm la Fălciu DUNĂREA, la intrarea in ţară, după o mică oscilaţie de nivel înregistrată în cursul ultimelor două zile, reîncepe să crească, datorită îndeosebi aportului apelor Tisei. La Baziaş nivelul maxim al apelor Dunării se prevede a fi atins în cursul zilei de azi şi mîine. Apele Dunării în zilele următoare vor fi in general în creştere şi vor atinge cotele prognozate. Ziarele de dimineaţă au publicat HOTĂRÎREA Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi a Consiliului de Miniştri al Republicii Socialiste România privind îmbunătăţirea preţurilor de cumpărare a animalelor şi produselor animaliere, precum şi alte măsuri de stimulare a dezvoltării zootehniei. In preajma sesiunii de examene, la Biblioteca centrală universitară ACTUALITĂŢI COMERCIALE Magazin cu autoservire Piaţa Coşbuc in Lucrările de amenajări şi transformări interioare efectuate la unele dintre spaţiile comerciale aflate în piaţa G. Coşbuc sunt pe sfîrşite. Peste citeva zile, O.C.L. „Alimentara" din sectorul 5 urmează să deschidă un magazin organizat pe principiul autoservirii. Locuitorii cartierului vor găsi la noua unitate o gamă largă de produse de cerere curentă. Raion cu cadouri In cadrul magazinului „Adam“ s-a înfiinţat şi un raion de prezentare şi desfacere a cadourilor pentru bărbaţi. Aici se găsesc, printre altele, garnituri de butoni pentru cămăşi şi ace de cravată, ceasuri, brichete, ochelari de soare, ţigarete şi port-ţigarete etc. Televizoare in restaurante Transmisiile meciurilor de fotbal din cadrul turneului final al Campionatului mondial de fotbal din Mexic, vor putea fi urmărite şi de... consumatorii unităţilor de alimentaţie publică. In 14 restaurante şi grădini de vară ale T.A.P.L.B.: „Bordei“, „Mioriţa“, „Doina“, „Ovidiu“, „Dorobanţi“, „Bucur“, „Mărăşeşti“, „Orizont“, „Feroviarul“, „Brotăcei“, „Perla“, „Cişmigiu“, „Pajura“ şi „Mogoşoaia“ se vor instala televizoare care vor sta la dispoziţia vizitatorilor in tot timpul programului de funcţionare a unităţilor. Expoziţiile... copiilor Jucăriile, îmbrăcămintea din stofă, obiectele tricotate, încălţămintea uşoară pentru vară sunt doar citeva dintre articolele care intră, în aceste zile în preocupările părinţilor. Multe dintre ele sunt prezentate şi la expoziţiile cu vînzare organizate cu prilejul Zilei copilului la magazinele „Lumea copiilor“, „Aşchiuţă“, „Scufiţa roşie”, „Doi iepuraşi“, „Căprioara“. • Astăzi, la ora 19 la Galeriile de artă „Apollo“ va avea loc vernisajul expoziţiei de grup ce reuneşte lucrări semnate de Petre Achiţenie — pictură, Simona Vasiliu — pictură, Florica Ioan — sculptură, şi George Apostu — desene. • în atenţia deţinătorilor de pomi Centrul de protecţie a plantelor anunţă cetăţenii care posedă pomi fructiferi sau ornamentali că trebuie să ia măsuri împotriva omidei păroase a dudului. In cadrul parcurilor, spaţiilor verzi, scuarurilor şi aliniamentelor, centrul va executa tratamente mecanice sau chimice, cu echipe speciale. Cetăţenii sunt obligaţi, potrivit normelor în vigoare, să execute, personal, depistarea tuturor cuiburilor de omizi, cit şi tăierea şi arderea acestor cuiburi cind au o dimensiune mică fără a degrada prin aceasta coroana pomilor. Soluţiile necesare combaterii chimice se pot procura de la centrul de protecţie a plantelor din str. Drumul Cooperativei nr. 20, sectorul 3 (telefon 31.6S.14), în zilele de luni, miercuri şi vineri intre orele 9 şi 12, pe baza unei cereri vizate de comitetul de cetăţeni. Contul 2000 Sâmbătă, 30 mai, cetățenii Capitalei au depus în contul 2000 suma de 677 688 lei. Astfel la 1 iunie, depunerile în contul 2000 la unitățile C.E.C. din București se ridică la 10 124 156 lei. Elevii Şcolii generale nr. 132 din sectorul 6 au organizat ieri dimineaţă un spectacol artistic închinat Zilei internaţionale a copilului, 1 Iunie. Fondurile realizate de la acest spectacol au fost destinate ajutorului zonelor calamitate. In imagine : moment folcloric executat de către elevii clasei a II-a. ŞTRANDURILE LA ÎNCEPLI DE SEZON După cum evoluează vremea, In curînd ştrandurile vor putea fi in centrul atenţiei multor iubitori ai înotului şi plajei. Şi — ne informează ICAB — ele slnt pregătite. In toate ştrandurile bucureştene — care sunt, de altfel, deschise, cu excepţia celui de la Tei — s-au executat lucrări de Împrospătare a plajelor, de reparaţii ale vestiarelor etc. Ştrandul Cernica — din imediata apropiere a Capitalei — „promite“ şi el să fie un principal punct de atracţie. S-au construit, aici, 2 vestiare noi, capacitatea actuală fiind de 4 000 de persoane. A fost extinsă considerabil şi plaja, care in prezent are 6 000 de locuri, urmînd ca, in curînd, să poată primi aproximativ 10 000 de vizitatori. La Cernica s-a amenajat şi un loc de joacă pentru copii. Iar pe lac — la dispoziţia canotorilor amatori — se află bărci cu rame. Printre locurile de agrement unde se desfăşoară ample amenajări se află şi ştrandul Tei, a cărui redeschidere — în funcţie de încheierea lucrărilor ICHF — este preconizată pentru începutul lunii iulie. Aşadar, Floreasca, Băneasa, Mogoşoaia, Cernica, Snagovul Îşi aşteaptă oaspeţii. ★ Noutăţi şi pe lacurile Capitalei. Actualul sezon a prilejuit şi „debutul" lacului din cartierul Titan, care dispune de 100 bărci cu rame. Anul acesta, oglinzile de apă bucureştene au primit încă 500 de ambarcaţiuni cu visle şi copertine, numărul băncilor ajungând 1100. Spitalul şantierelor de construcţii Incepind da azi, 1 iunie, potrivit unei hotărlri a Comitetului executiv al Consiliului popular al municipiului Bucu- reşti. Policlinica şantierelor de construcţii ne reprofilează în spital cu denumirea „Spitalul şantierelor de construcţii* cu sediul in str. Galaţi nr. 27. Pe aceeaşi dată capactatea de spitalizare, cu profil de boli interne, a unităţii ce funcţionează in str. Sâlcioara nr. 16—24, se măreşte cu incă 50 de paturi, la sediul din str. Galaţi nr. 27 va funcţiona in continuare o policlinică, iar în diferite cartiere ale orașului funcționează un număr de 25 de dispensare de șantier. In atelierele întreprinderii de Industrie locală „Arta mobilei“ au intrat in fabricaţie două modele noi de mobilier, cu linie modernă, adaptabile la dimensiunile apartamentelor din blocurile de locuințe. Este vorba de dormitorul şi sufrageria „Daniela“ și camera dormitor „Mamaia“. Acestea vor fi livrate la fondul pieţei incepind cu luila august a.c. INFORMAŢIA pe tot globul Cu milioane şi milioane de ani în urmă Polul Sud în Sahara? Recent, agenţiile de presă transmiteau ipoteza unor oameni de ştiinţă potrivit căreia, intr-o perioadă foarte îndepărtată a istoriei geologice, Polul Sud s-ar fi aflat într-un punct situat in Sahara. In ultimul număr al revistei „L’Express" se revine cu o serie de amănunte asupra ipotezei. Folosind date existente in săptămînalul francez, vom zăbovi asupra trecutului deşertului al cărui nume este sinonim astăzi cu arşița cea mai dogoritoare. (Continuări in pag. aia)