Informatia Bucureştiului, ianuarie 1971 (Anul 18, nr. 5399-5421)

1971-01-26 / nr. 5418

r ! flimmimiroductiei . K : ' * .fiG/ globale in Capitală-ramura ep/istmetaloa de masini si prelucrarea metalelormn et nein alai 7966-7970 E IBy S3 WSSS sa2 1966 —1970: pe magistralele cincinalului Cinci ani, cinci trepte spre progres în pag. a ii-a* CONSTRUCȚIA DE MAȘINI — cheia de bolta O industrializării socialiste I II I PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VA INFORMATI A ZIAR Al COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREŞTI AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREȘTI Anul XVIII Nr. 5418 4 PAGINI 30 BANI Marți 26 ianuarie 1971 III S MANIFESTĂRI CONSACRATE EMICENTENARULUI PARTIDULUI • „Momente de seamă din istoria P.C.R.“ este intitulat lectoratul organizat de Cabinetul Comitetului municipal București al P.C.R. în cinstea celei de-a 50-a aniversări a creării Partidului Comunist Român. La manifestările care vor avea loc în Sala mică a Palatului Republicii Socialiste România, sunt invitaţi să participe profesori de istorie, lectori, propagandişti şi cursanţi din învăţământul de partid, precum şi alte persoane interesate. Lectoratul îşi începe activitatea astăzi la ora 17, cu tema: „Crearea P.C.R. — moment istoric necesar în procesul dezvoltării mişcării muncitoreşti şi democratice din România". Va vorbi conf. dr. AUGUSTIN DEAC, director adjunct al Institutului de studii istorice şi social-politice de pe lingă C.C. al P.C.R. • La Clubul T4, azi la ora 18, tinerilor din sectorul 4 li se va vorbi despre unele „Personalităţi ale vieţii contemporane din România. • Tot astăzi, la ora ÎS, elevii clasei a VI-a de la Şcoala generală nr. 174 vor lua parte la concursul de recitări intitulat : „Versuri închinate partidului“. Electrofar. Verificarea calității produselor constituie o preocupare permanentă a colectivului întreprinderii. In fotografie, aspect de la standul de durată al lămpilor cu vapori ale mercur. Sinteză a milenarei experienţe, înţelepciunea populară a anticipat, în fond, concluziile de ultimă oră impuse de explozia tehnico-ştiinţifică! Omul, cit trăieşte, Învaţă ! Adevărul acestor cuvinte se verifică integral astăzi, în realitatea noastră: un om din patru este cuprins într-o formă de învăţămînt. Dar forma cea mai recentă, simptom al Cit trăieşte, învaţă! MIHAI STOIAN graiului înalt de evoluţie atins de societatea românească, este introducerea celei de a 5-a trepte de învăţămînt care, numai în acest prim an al noului cincinal, va readuce, pe băncile şcolii, aproximativ 15 000 de absolvenţi de facultate, la cursurile de reciclare (postuniversitare). Totodată, crearea comisiei pentru educaţia permanentă a adulţilor vine să răspundă unei necesităţi şi mai largi, stringente, impusă de dotările ultramoderne din industrie, agricultură, laboratoare (Continuare in pag. a IIl-a) I Cu justificări şi pretexte... apa nu curge In răspunsul publicat in ziarul nostru de simbătă la întrebarea: „De ce nu sunt date in folosinţă blocurile U 21 şi U 25 din cartierul Titan?“, directorul tehnic al D.G.G.E., ing. Codrut Suteu, ne informa că unele dintre blocurile cu peste patru niveluri din cartierul Titan (printre care si cele amintite), terminate cu luni In urmă, nu au putut fi date în folosinţă in întregime deoarece constructorul (I.C.M.-l) nu a încheiat încă lucrările la staţia de repompare a apei. De la o asemenea stare de faptă Construcţia staţiei de repompare a apei pentru clădirile cu multe niveluri din cartierul Titan — cvartalul Cv/4 — trebuia terminată la mijlocul lunii iunie 1970. Ea a fost prezentată pentru probe cu o întîrziere da elteva sâptămlni dar... cu grave deficiențe constructive (cazane din baton armat fisurate etc.). Pentru „remedieri“ constructorii au consumat peste sase luni si, nici pînă azi, beneficiarul de exploatare (I.C.A.R.) nu a fost convocat pentru recepţie.Direcţia generală de gospodărie locativă ne-a informat că I.C.M.-l mai are de executat si numeroase alte completări si remedieri chiar la construcţia blocurilor pentru a putea fî prezentate spre recepţie). O concluzie pe care o atestă realitatea de ne terem de intîrzierea amintită sa face vinovat, în primul rind, constructorul. Dar, în 103 să urgenteze executarea lucrărilor, conducerea Întreprinderii I.C.M. nr. 1 cautăjustificări și pretexte. Vinovaţia e de părere ing. A. Piso, directorul între Gheorghe Niculiță (Continuare în pag. a IIl-a) După naufragiul pachebotului,Antilles * MERSUL ANCHETEI ȘI UNELE SURPRIZE SILUETA albă şi elegantă a pachebotului „Antilles“ nu va mai putea fi zărită pe mările şi în porturile lumii. După cum se ştie, la 8 ianuarie, în preajma insulei Moustique, din Marea Caraibilor, cel de al doilea vas al flotei comerciale franceze (182 de metri lungime), 23 de noduri viteză, 20 000 de tone deplasament s-a ciocnit de un recif de corali. Un puternic incendiu a izbucnit la bord; în decurs de cîteva ore, focul a mistuit totul, transformed vasul într-un schelet metalic înnegrit. Să mai amintim că toţi pa(Continuare în pag. a IV-a) BULETIN METEOROLOGIC INSTITUTUL METEOROLOGIC COMUNICA : Azi, la ora S, în Bucureşti, temperatura aerului a fost de minus 1 grad. Maxima de ieri In aer a fost de 9 grade, iar minima din cursul nopţii de minus 1 grad. Timpul probabil de miine. Vremea se menţine călduroasă. Cerul va fi mai mult noros. Temporar ploaie. Vînt slab pînă la potrivit. Temperatura minimă va oscila între 2 și 4 grade, iar maxima între 7 și 9 grade. • Cămine muncitoreşti în zona Titan Zilele trecute, constructorii şantierului nr. 1 ai întreprinderii de construcţii montaje au predat beneficiarilor — Întreprinderea optica română, Uzina „23 August“ şi Fabrica de maşini unelte Şi agregate — trei cămine muncitoreşti cu o capacitate totală de 750 de locuri. Noile construcții sociale sunt amplasate la zona Titan. ŞEDINŢA CONSILIULUI DE STAT Au fost ratificate Tratatul româno-polon şi Tratatul româno-bulgar In ziua de 25 ianuarie a.c. a avut loc la Palatul Republicii şedinţa Consiliului de Stat, prezidată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Consiliului de Stat. In afara membrilor Consiliului de Stat, la şedinţă au participat ca invitaţi tovarăşul Iosif Banc, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, miniştri, conducători ai altor organe centrale de stat şi preşedinţi ai unor comisii permanente ale Marii Adunări Naţionale. Din împuternicirea Consiliului de Miniştri, tovarăşul Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, a prezentat spre adoptare proiectul de decret pentru ratificarea Tratatului de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală dintre Republica Socialistă România şi Republica Populară Polonă, semnat la Bucureşti, la 12 noiembrie 1970, precum şi proiectul de decret pentru ratificarea Tratatului de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală dintre Republica Socialistă România şi Republica Populară Bulgaria, semnat la Sofia, la 19 noiembrie 1970. Tovarăşul Mihai Dalea, preşedintele Comisiei pentru politică externă a Marii Adunări Naţionale, a prezentat rapoartele comune ale comisiilor pentru politică externă, pentru problemele de apărare şi juridică ale Marii Adunări Naţionale, care au dezbătut şi au avizat favorabil aceste proiecte de decrete, primite spre examinare din partea Consiliului de Stat. A luat cuvîntul tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, preşedintele Consiliului de Stat. Consiliul de Stat a adoptat în , unanimitate decretul privind ratifi- carea Tratatului de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală dintre , Republica Socialistă România şi Republica Populară Polonă, precum şi decretul privind ratificarea Trat ,tatului de prietenie, colaborare, şi asistenţă mutuală dintre Republica Socialistă România, şi , Republica Populară Bulgaria.. In continuare. Consiliul de Stat a adoptat, pe baza dezbaterii pro- ; iectelor respective, următoarele decrete : decretul privind autorizarea şi funcţionarea în Republica So- j cialistă România a reprezen-;; tantelor firmelor comerciale şi ;] organizaţiilor economice străine ; decretul privind înfiinţarea, orga- ■ nizarea şi funcţionarea Ministeri- ■ lui Agriculturii, Industriei Alimen-, tare, Silviculturii şi Apelor ; decre- t, tul pentru modificarea Decretului* nr. 210/1960 privind regimul mijloa- Ş celor de plată străine, metalelor preţioase şi pietrelor preţioase, pre- cum şi decretul pentru modificarea Legii nr. 16/1968 privind înfiinţa- rea, organizarea şi funcţionarea Băncii Române de Comerţ Exterior. Consiliul de Stat a ratificat Acordul cu privire la salvarea astronauţilor, reîntoarcerea astronauţilor şi restituirea obiectelor lansate din spaţiul extraatmosferic, precum şi Acordul comercial dintre Republica Socialistă România şi Republica Volta Superioară. Toate decretele, adoptate au fost în prealabil exa- minate şi avizate favorabil de comisiile permanente de specialitate ale Marii Adunări Naționale. Consiliul de Stat a rezolvat apoi lucrări curente. Angajamentele unităţilor comerciale ale municipiului Bucureşti şi chemarea la întrecere pe anul 1971 adresată de către O.C.L. „TEHNOMETAL“ şi I. L. F. OFICIUL 3 tuturor organizaţiilor şi întreprinderilor comerciale din Capitală Ieri a avut loc şedinţa activului departid din unităţile comerciale ale municipiului Bucureşti. Deschizând adunarea, tovarăşul Ionel Deheleanu, secretarul Comitetului de partid-comerţ, s-a referit ... .succesele obţinute deîntreprinderile şi organizaţiile comerciale. Astfel, planul de desfacere pe 1970 a fost depăşit cu 200 milioane lei. La aceasta au contribuit, printre altele, şi asigurarea fondului de mărfuri, calitativ şi pe structură, aprovizionarea mai bună a unităţilor de desfacere cu produse sezoniere, repartizarea mai judicioasă pe magazine, cartiere etc., extinderea reţelei, de desfacere, precum şi a formelor moderne de prezentare şi servire. Au fost deschise 5 complexe comerciale noi, însumînd o suprafaţă de peste 2 000 mp, s-au reamenajat şi modernizat 165 magazine, iar 36 au fost organizatepe principiul autoservirii. S-a îmbunătăţit, de asemenea, nivelul de prezentare a unităţilor, a vitrinelor şi faţadelor. Deşi planul pe total comerţ a fost îndeplinit în proporţie de 101,5 la sută, unele organizaţii comerciale — O.C.L. „Mobila", O.C.L. „Textila“ 1, O.C.L. „Textila“ 2, O.C.L. „încălţămintea“, I. C. „Combustibilul“, I. L. F. Bucureşti, unele întreprinderi de alimentaţie publică aparţinând T.A.P.L. Bucureşti , nu au realizat indicatorii prevăzuţi. Repartizarea mărfurilor nu s-a făcut întotdeauna cu răspundere, fapt ce a dus la crearea unor goluri în magazine care i-au nemulţumit pe cumpărători. Ritmul de modernzare a unităţilor este încă lent, termenele de închidere fiind excesiv de mari. Lipsuri s-au înregistrat, pe i linia gospodăririi,şipăstrării igienei magazinelor, precum şi în ,privinţă atitudinii lucrătorilor din comerţ faţă de cumpărători. Asupra acestor aspecte cit şi a altora vor trebui să-şi îndrepte mai mult atenţia, în 1971, atît comitetele de partid şi de sindicat, cit şi conducerile administrative. Subliniind că anul acesta sarcinile de plan reprezintă o creştere cu 7,9 la sută faţă de realizările din 1970, vorbitorul a arătat că întreprinderile şi organizaţiile comerciale din Capitală s-au angajat : — Să depăşească planul de desfacere cu 60 milioane lei. (Continuare in pag. a IV-a) Minire cu inovatorii din industria uşoară La Ministerul Industriei Uşoare va avea loc miine, începînd de la ora 8:30, o consfătuire, la care vor participa inventatori şi inovatori din această ramură, directori de centrale şi combinate, precum şi conducerea ministerului. In ziua de 28 ianuarie participanţii la Agenţia de turism Bucureşti, în colaborare cu Federaţia română de fotbal, organizează cu prilejul meciului de fotbal dintre echipele României şi Cehoslovaciei din 16 mai 1971 o excursie la Praga cu trenul şi avionul. Fiecarea din Bucureşti în ziua de 14 mai, înscrierile au început la sediul din calea Victoriei nr. 100. Delegaţii cluburilor sportive pot reţine locuri cu prioritate. „ Incepind de azi se primesc înscrieri pentru o nou-a*ex-curste 8 zile în R.P. Polonă, cu avionul, pe ruta Bucureşti — Cracovia — Varşovia, consfătuire vor efectua un schimb de experienţă în cîteva mari întreprinderi bucureştene. • Trei noi staţii autoservire Pentru sezonul estival de pe litoral din acest an, U.C.E.C.O.M. a luat măsuri în vederea asigurăriiunei mai bune întreţineri şi reparări a autoturismelor. Astfel se vor construi 3 noi staţii autoservice — la Constanţa, Mamaia şi Mangalia Nord — care vor fi înzestrate cu utilaje, scule şi aparatură în valoare de circa 1 500 000 lei ; se vor organiza, de asemenea, echipe mobile de depanare şi remorcare a autovehiculelor pe Traseele dintre stațiuni etc. . ÎMBUNĂTĂȚIREA încălzirii centrale ÎN CARTIERUL „JIULUI“ Datorită suprasolicitării termocentralei „Grivița“, numeroase blocuri din cartierul „Jiului“ primeau energie calorică sub necesar. Prin construirea unei conducte și racordarea acesteia la centrala termică a „Casei Scînteii“, s-a asigurat regimul normal de încălzire in toate blocurile din cartier. ftăspHM la întrebarea de ieri Soluţia propusă de brevetul 52 339, pentru realizarea modelelor de navă — ne răspunde dr. ing. I. R. Bally, preşedintele comisiei de omologare şi şef de sector la I.C.I.F.G.A. — este corespunzătoare din punct de vedere tehnic şi avantajoasă ca eficienţă economică. Din acest considerent noi am apreciat că procedeul poate fi aplicat şi extins, indicind şi unele domenii. Solicitînd, insă, un răspuns din partea unităţilor de profil am ajuns la concluzia că, in perioada următoare, nu se intrevăd posibilităţi de aplicare. Şi aceasta, întrucît, în momentul de faţă, baza de experimentare fiind barajul de la Argeş, transportul unor modele de parafină — in principiu casabile — ar fi dificil. In condiţiile precizate, I.C.I.F.G.A. nu renunţă la idee, ci se aşteaptă momentul optim pentru materializarea unui rezultat valoros. N.B. Recitind procesul verbal şi brevetul reţinem şi posibilităţile de fructificare „în cadrul lucrărilor de cercetare ale secţiei de hidraulică maritimă şi navală, c£t şi în cadrul secţiei de construcţii hidrotehnice“ — a căror experimente nu se desfăşoară in nici un caz la Argeş... Pe de altă parte, chiar atît de fragile să fie modelele din parafină cu amestecuri incit să nu li se poată asigura transportul în securitate! Oricum, să sperăm că pînă la aplicarea invenţiei în discuţie, timpul să nu acţioneze şi pe planul uzurii morale... Cronica şoselei Prudenţa nr., suferinţă Săptămlna trecuta relatam la rubrica :Aflăm fie l« Inspectoratul Miliţiei Capitalei* urmările unui grav accident de circulaţie petrecut pe şoseaua Bucureşti — Ploieşti, în dreptul Institutului de meteorologie şi hidrologie : trei oameni, sub 36 de ani fiecare (două femei şi un bărbat) au fost surprinşi pe locul de trecere marcat — deci acolo unde aveau o prioritate absolută — de un autoturism I.M.S. şi, loviţi în plin, şi-au pierdut viaţa. Şoferul, Gheorghe Anton, nu a schiţat nici cel mai mic gest de a preveni accidentul. De ce ? Gh. Anton se grăbea, deoarece parcase maşina Întreprinderii Ilegal, la domiciliu, şi voia să ajungă la garaj cit mai repede, pentru a nu fi descoperită lipsa acesteia... După publicarea notei, am primit la redacţie numeroase telefoane şi scrisori, prin intermediul cărora cititorii îşi exprimau indignarea faţă de iresponsabilitatea şoferului respectiv, cerind pedepsirea lui exemplară, in cadrul unui proces la care să fie invitaţi şi alţi conducători auto, ce au săvîrşit diferite abateri, precum şi factori de răspundere din întreprinderile de transport, şefi de garaje şi autobaze. (Propunerea ni se pare demnă de a fi luată în consideraţie de către organele drept, astfel de acţiuni avind un rol educativ). Totodată, corespondenţii reamintesc că dacă accidentul de la Băneasa a constituit o situaţie-limită , nu e mai puţin adevărat că, sub o formă sau alta, imprudenţa ce l-a generat se întîlneşte Încă destul de frecvent pe şosele, convertirea ei în accidente similare sau, dimpotrivă, evitarea acestora, rămînîhd adesea la latitudinea întîmplării. Ne-am convins încă o dată — cu prilejul unui raid întreprins vineri şi simbătă, împreună cu cpt. NICOLAE DAN, din Serviciul circulaţiei al I.M.M.B. — cit de îndreptăţită este această remarcă. ...Ne aflăm chiar în dreptul trecerii marcate pentru pietoni de Ungă institutul meteorologic. Ne-am fi aşteptat ca accidentul atît de tragic petrecut aici să fi constituit un avertisment pentru cel ce cred că zecile de cai putere le conferă drepturi pe care nu le au, acelea de a încălca legea, de a pune în primejdie vieţile semenilor lor. Dar n-a fost aşa. Pentru că, iată, de pildă, un autoturism al întreprinderii de agrement şi decoraţiuni. Condus de Oprea Stan şi avindu-l ca pasager pe inginerul şef al întreprinderii, trece ca un bolid, cu 80—90 km/h, la un metru de un pieton ce traversa corect şoseaua. „Mă grăbeam“ — avea să încerce o „scuză“ şoferul, oprit ulterior la semnalele noastre. Poate exista, însă, scuză pentru primejduirea vieţii unui om ? Evident, nu. Şi ofiţerul de miliţie a procedat — Petru Calapodescu (Continuare în pag. a III-a) Clint va apărea volumul din tratatul academic de „Istoria literaturii române« 9 Inclus — cu valoare de apariţie fermă — în proiectul de plan pe anul 1970 al Editurii Academiei, cel de al treilea tom din tratatul de „Istoria literaturii române“ — elaborat de un colectiv de specialişti sub redacţia prof. univ. dr. docent Şerban Cioculescu, membru corespondent al Academiei — încă nu a văzut lumina tiparului şi nici nu figurează pe lista apariţiilor din primul semestru al anului 1971, întrucît o asemenea tergiversare, de la an la an, a tipăririi unor lucrări fundamentale impietează asupra procesului de învăţămînt mediu şi universitar, de informare ştiinţifică a publicului interesat, întrebăm conducerea Editurii Academiei : cînd va intra în librării această lucrare atît de aşteptată ? Centrul de mecanica solidelor al Ministerului invățămîntului, sectorul de sinteza și dinamica mecanismelor Se înregistrează pe ecranul oscilografului parametrii cinematici ai unei came folosite la distribuția motoarelor de tractoare. Prin aplicarea granulelor de marmură pe suport textil, întreprinderea „.Marmura“ a creat un nou material de construcţii denumit marmoroc. Fabricat în mai multe culori, acest material, folosit în finisaje, este deosebit de apreciat atît în ţară cit şi peste hotare. CERCETAREA INTERDISCIPLINARĂ ÎN ÎNVĂȚĂMÎNT Interlocutor: conf. univ. dr. GEORGE VAIDEANU, directorul Institutului de știinte pedagogice Investită cu mari răspunderi, pedagogia românească este chemată să propună si să elaboreze un program realist și eficient de modernizare a invătămîntului, avînd obligaţia ştiinţifică de a promova o viziune prospectivă în soluţionarea temelor abordate. Se ştie că azi cercetarea pedagogică a ieşit din izolarea în care s-a situat vreme îndelungată. Dar, tot atît de adevărat este faptul că pedagogia modernă nu se poate dispensa în prospectarea Viitorului de contribuţia altor discipline ştiinţifice, cum ar fi psihologia, sociologia, medicina, cibernetica etc. — cu care trebuie să abordeze simultan şi coordonat aceleaşi teme. Preocupat să îmbunătăţească metodologia cercetării in domeniul special al invăţămîntului, Institutul de ştiinţe pedagogice a organizat recent un colocviu naţional de pedagogie interdisciplinară în care o seamă de specialişti, academicieni, profesori şi-au exprimat punctul de vedere in legătură cu „Cerinţele societăţii româneşti în deceniul următor faţă de şcoala viitorului“. Despre coordonatele cercetării in Interviu consemnat de Ileana Barbu (Continuare în pag. a IV-a) I