Informatia Bucureştiului, februarie 1971 (Anul 18, nr. 5423-5446)

1971-02-25 / nr. 5444

* I INFORMATIA ZIAR AL COMITETULUI MUNICIPAL BUCUREȘTI AL P.C.R. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR AL MUNICIPIULUI BUCUREȘTI Anul XVIII Nr. 5444 4 PAGINI 30 BANI Joi 25 februarie 1971 Reorganizarea comerţului de legume a fructe  Noutăţi 7 Destul de multe în ultima perioadă, ne declară tov. GH. MINCULESCU, director general al Intreprinderii de producţie, valorificare şi industrializare a legumelor şi fructelor din municipiul Bucureşti şi Judeţul Ilfov. După cum ştiţi, la începutul acestui an, ca urmare a indicaţiilor conducerii superioare de partid şi de stat, au fost luate măsuri privind mai buna organizare a producţiei agricole. In acest context trebuie situată şi reorganizarea întreprinderii I de legume-fructe (I.L.F.) Bucureşti. — La ce se referă, in mod concret, "această reorganizare ? — Noua întreprindere de producte, valorificare şi industrializare alegumelor şi fructelor şi-a extins foarte mult sfera de activitate. Ampreluat sectorul horticol al Direcţieiagricole judeţene, o parte din activităţile combinatului industriei cărnii, laptelui, conservelor şi frigului, respectiv fabricile de conserve „Flora“* (Continuare în pag. a 111-a) m PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNIŢI VAV LUCRĂRILE PRIMEI CONSFĂTUIRI PE ŢARA A LUCRĂTORILOR DIN ÎNTREPRINDERILE AGRICOLE DE STAT în Sala Palatului Republicii azi dimineaţă au fost reluate, în şedinţă plenară, lucrările primei Consfătuiri pe ţară a lucrătorilor din întreprinderile agricole de stat, organizată din iniţiativa conducerii de partid şi de stat. Lucrările se desfăşoară în prezenţa tovarăşilor Nicolae Ceauşescu, Emil Bodnaraş, Manea Mănescu, Ilie Verdeţ, Iosif Banc, Mihai Gere. Alături de cei aproape 2 600 de delegaţi — reprezentanţi ai tuturor categoriilor de lucrători din întreprinderile agricole de stat, în sală sunt prezenţi numeroşi invitaţi membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători ai instituţiilor centrale, oameni de ştiinţă din institutele de cercetări şi din învăţămîntul agricol. Rostind un cuvînt de deschidere, tovarăşul Iosif Banc, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, ministrul agriculturii, industriei alimentare, silviculturii şi apelor, in numele delegaţilor şi invitaţilor, a adresat un călduros salut tovarăşului Nicolae Ceauşescu, celorlalţi conducători de partid şi de stat prezenţi la lucrările Consfătuirii. Vorbitorul a subliniat apoi că participanţii la această importantă reuniune a lucrătorilor din întreprinderile agricole de stat sunt chemaţi să realizeze o cuprinzătoare confruntare de opinii asupra problemelor ce se cer soluţionate în acest sector de activitate, o analiză de fond asupra deficienţelor care mai există pe linie tehnică, economică sau organizatorică, în vederea sta-* bilirii celor mai eficiente măsuri ce trebuie luate pentru îndeplinirea şi depăşirea prevederilor planului de stat în actualul cincinal, pentru ridicarea întregii activităţi pe o treaptă calitativ superioară. Tovarăşul Angelo Miculescu, ministru secretar de stat la Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii şi Apelor, a prezentat apoi expunerea privind activitatea întreprinderilor agricole de stat şi măsurile pentru realizarea sarcinilor de viitor. Au fost prezentate apoi concluziile lucrărilor din secţiile de specialitate şi au început dezbaterile. La ora cînd închidem ediţia, lucrările Consfătuirii continuă. (Agerpres) BUCUREŞTENE Bună dimineaţa! Ce e nou la dumneavoastră ? 12 REPORTERI AI ZIARULUI VIZITEAZĂ TOT ATÂTEA ÎNTREPRINDERI ŞI INSTITUŢII • 35 milioane lei producţie suplimentară • Pregătiri pentru introducerea in fabricaţie a unui nou tip de autobuz — Cu ce noutăţi începeţi ? — Cu faptul că, de la Începutul anului şi pină astăzi, ne declară tov. VIRGIL FLOREA, prim-secretar al Comitetului de partid al sectorului 5, întreprinderile sectorului au realizat, peste plan, o producţie suplimentară in valoare de peste 35 milioane lei. Ca o noutate, a cărei materializare o aşteptăm cit mai curbed , la uzinele „Autobuzul” se fac pregătiri pentru introducerea in fabricaţie a autobuzului după licenţa M.A.N., iar la uzina „Metalica“ pentru fabricarea motocositoarei. — Dar despre premierele edilitare din sectorul dv. 7 — Voi începe cu acele noutăţi edilitare rezultate nemijlocit din munca patriotică a cetăţenilor. Astfel, pînă astăzi, s-au efectuat peste 5000 metri pătraţi de pavaj pe un număr de 6 străzi, s-au plantat 60.000 arbori şi arbuşti In noile cartiere Berceni sud 1 şi 2, Magistrala N-S, Boccaccio-Feroni etc. Şi întruclt consiliul popular are In perspectivă ca plnă la finele lunii august să redea circuitului comercial un număr de 50 spaţii comerciale ce au în prezent altă destinaţie, pînă la această oră s-au atribuit unităţilor comerciale din sector 11 asemenea localuri. Inaugurarea clădirii Facultăţii de istorie Pentru studenţii facultăţii de istorie de la Universitate, bucuria Începerii cursurilor noului semestru are semnificaţii aparte : prima sonerie i-a chemat în sălile şi amfiteatrele noii clădiri a facultăţii lor. „Inaugurarea noii clădiri a facultăţii noastre — ne spune conf. dr. RADU MANOLESCU, prodecan, se înscrie pe linia realizării măsurilor pe care le-a luat partidul şi statul nostru pentru dezvoltarea învăţâmtntului superior. In noua clădire dispunem de două amfiteatre (cu peste 130 locuri fiecare), de 10 săli pentru seminarii, de un club destinat activităţilor culturale (spectacole, seri de poezie, simpozioane etc.), de o bibliotecă pentru studenţi şi una pentru profesori, de un atelier foto (pentru reproducerea diverselor documente şi a materialelor descoperite cu ocazia săpăturilor arheologice) de cabine de proiecţie la fiecare amfiteatru, cancelarii, stand de librărie, bufet, ş.a. Putem conchide afirmînd că, atit prin spaţiile pe care Ie cuprinde, prin felul în care a fost conceput (toate încăperile au deschideri largi spre bulevard — ceeace le asigură o luminozitate sporită) cit şi prin mobilierul foarte modern cu care este dotat, noul local creează condiţii excelente de lucru. &ezi dimineaţă, intr-unul din noile amfiteatre. Concursul „OMAGIU PARTIDULUI“ ■ 1 .11...1!111 "".r., " " ■ Emoţionantul dialog " în aceste după amiezi şi seri prelungite pînă, tîrziu, în care pe scena ansamblului „Rapsodia română“ răsună neîntrerupt viersul,* se întrec în virtuozitate dansatorii, se întretaie replicile programelor de brigadă — ropotele de aplauze ne-au îndemnat să ne mutăm din cînd în cînd privirea spre sală. Aproape fiecare formaţie e primită cu un AZI (de la ora 16, pe scena ansamblului „Rapsodia română“) se prezintă in competiţie, printre altele, corul de la DCS, orchestra simfonică a Casei de cultură din sectorul 4, formaţiile de dansuri populare de la „Electrobobinajul“, „Bere-Rahova”, U.C.R., ICVA, uzina „Vulcan“, orchestra de chitare de la Clubul Finanţe Bănci, brigăzile artistice de la ICMR, „Suveica“, IPRS — Băneasa, Direcţia regională CFR, „Tricotajul roşu“, ICSIIII, Combinatul poligrafic „Casa Scinteii“, viu interes, iar la sfîrşitul fiecărui program, bătaia palmelor a greu de oprit. Publicul acesta entuziast, care nu se clinteşte uneori cite cinci şi şase ore din sală, ne dă tonicul sentiment că mişcarea artistică de amatori poartă, în permanenţă, un emoţionant dialog, că strădaniile şi talentul miilor de pasionaţi ai artei găsesc un vibrant ecou. Ieri a fost, poate, cea mai antrenantă zi a concursului. I-au dat deosebită culoare micii dansatori de la cooperativa „Munca“ şi nu mai puţin cîntăreaţa de-o şchioapă Doina Balcan din comuna Măgurele. Străvechi sonorităţi, amintind de universul baladesc al „Mioriţei“, au adus fluieraşii de la Clubul I.T.B., iar corul uzinei „Autobuzul“, interpretînd „Pămînt străbun românesc“ de Mircea Neagu şi „Lumina ta, partid“ de Radu Paladi, a transmis E. Comarnescu (Continuare in pag. a II-a) l ’ Cartier ! OCTAV PANCU-IASI Aşa cum poeţilor Ie plac necuvintele (adică — pentru cine nu e familiarizat cu poezia modernă — acele noţiuni care, exprimînd ceva, par altceva şi abia cînd devin altceva mai seamănă a ceva...), nouă, celorlalţi, prozaicilor din tată în fiu — pietonilor, abonaţilor telefonici, cumpărătorilor de mobilă în rate, mă rog, tuturor celorlalţi fără excepţie şi fără paşaport pentru Olimp — ne plac cuvintele. Aşa cum se ştie, sau dacă nu se ştie se poate consulta dicţionarul, cuvîntul este — citez un fragment dintr-o definiţie consacrată — „un element al vorbirii de care este legat un sens... şi care poate fi înţeles limpede de o colectivitate de oameni...“ Astfel — spre exemplificare — cînd spui aşă e necesar să înţelegi ceva prin care, in mod normal, se intră şi se iese dintr-o încăpere şi nicidecum ceva care se încalţă peste pantofi şi poartă numele de galoşi. Astfel — tot spre exemplificare — cuvîntului gogoşar nu-i vom admite în vecii vecilor să reprezinte altceva decit „o varietate de ardei gras de formă rotundă şi de culoare roşie sau (Continuare în pag. a 11-a) 1 0 1 I 1 1 I 1 I I Spre Timişoara, cu 140 km/h e ste noutatea cu care s-a soldat „bună dimineaţa“ dată C.F.R.-ului... Aici se definitivează în prezent noul orar, care va intra în vigoare la 23 mai. Incepînd de la această dată, numărul trenurilor de călători cu viteze de pînă la 110 km/h se va dubla. Ruta Bucureşti— Craiova—Timişoara este o premieră a anului 1971. Spre Braşov şi Constanţa vor fi puse în circulaţie noi trenuri........f.f. urgente“. Altele, cu un singur... „f* (ne referim la trenurile cu viteze de pînă la 120 km/h), se vor adăuga celor aproximativ 20 garnituri existente pe rutele Bucureşti—Arad, Bucureşti—Iaşi şi Bucureşti—Suceava. SUSPENSUL LOTURILOR CONTINUĂ... Relatam, într-una din „dimineţile“ trecute, despre o dispută între două foruri care nu rezolvau necazurile unui mare număr de locatari de la etaje. Expunerea de motive o făcea atunci un for terţ : întreprinderea „Ascensorul“ aflată, pare-se, între „ciocan“ şi „nicovală“. Am luat de această dată legătura cu Inspectoratul de stat pentru controlul instalaţiilor de ridicat (I.S.C.I.R.). Interlocutor, directorul D. BOLOCA. — In Decretul 339, de înfiinţare a I.G.S., se prevede că I.S.C.I.R. poate da ordin întreprinderilor în cauză să execute reviziile la lifturi. Dat fiindcă numărul nostru de inspectori este mic, şi în nci un caz nu ar putea face faţă celor peste 4 000 de lifturi aflate în Capitală, fără a mai pune la socoteală complexele instalaţii de ridicat din industrie, am instruit o serie de tehnicieni de la I.A.L.-uri, pe care (Continuare în pag. a IIl-a) SI I s 1 1 s 1 Instanţa a respins ... „Nici un om nevinovat să nu fie trimis in judecată şi condamnat, aşa cum nici un vinovat să nu scape de aplicarea legii". Exprimat lapidar, acest principiu de bază include infinitele valenţe ale justiţiei noastre socialiste, chemată să apere pînă în ultima lui literă dreptul omului şi al societăţii, să intervină reparînd cu neabătută obiectivitate atunci cînd acest drept a fost lezat. Adesea, oamenii în robe trebuie să decidă asupra unui om, să confirme sau să infirme o acuzaţie ce planează asupra lui. — In faţa justiţiei — ne spunea vicepreşedintele Judecătoriei sectorului 6, Nichita Jandedolj — nimănui nu i se poate atribui calificativul „vinovat’’ decit după pronunţarea hotărîrii. Pînă în acel moment, oricine beneficiază de prezumpţia nevinovăţiei. Este, dacă vreţi, o condiţie esenţială a nepărtiniri!, a judecări! obiective, net detaşate de aprecieri apriorice. E de datoria absolută a instanței de a acumula toate probele in apărarea inculpatului, de a impune ea Însăși — in virtutea rolului ei activ — probe pentru stabilirea corectă a stării de fapt și a încadrării juridice in drept, astfel incit elementele ce vor sta la baza sentinţei de condamnare sau achitare să fie indestructibile, sentinţa pronunţată trebuind să fie temeinică, de natură a convinge atît pe cel in cauză, cit şi societatea. Pentru că absolvirea de pedeapsă a unui vinovat sau condamnarea unui nevinovat poate avea consecinţe grave, dacă nu ireversibile. In urma reclamaţiei a trei comoştenitori, M. T. (60 de ani, str. Arbănaşi) a fost trimisă în judecată, deoarece ar fi dovedit „rea-credinţă în administrarea şi conservarea Petru Calapodescu (Continuare în pag. a 11-a) INFORMAŢIA IPetofglovu/ Recul în afacerea Tomasim Afacerea Tomasini animă de peste o săptămtnă scena politică franceză, şi aşa destul de agitată acum, cînd pregătirile pentru alegerile municipale sunt In toi. Personajul care a stirnit valul de „iritare şi proteste", intr-un moment dominat de aranjamente şi dispute electorale, este René Tomasini, desemnat, în urmă cu o lună şi ceva de zile, secretar general al partidului de guvernămint (U.D.R.). Triplu atac ziariştilor parlamentari a organizat o Intii„Marţi, 16 februarie, asociaţia nice cu liderul partidului majoritar In (Continuare în pag. a IV-a) I 1 * Noi produse la fabrica „Select" . O concepţie despre ritmicitate cel puţin ciudata Intr-o decada cit in trei, intr-o luna cit în doua r itmicitatea producţiei se recomandă ca un imperativ major al unei activităţi judicios organizate, eficiente. Practica atestă de altfel — prin exemplul a numeroase întreprinderi — cit de rodnice sunt rezultatele unei preocupări susţinute in această direcţie : folosirea raţională a capacităţilor producţiei, a timpului de lucru, onorarea la termen a tuturor contractelor încheiate. Toate acestea — evident — în beneficiul direct şi imediat al unităţilor economice. Este un context pozitiv care face cu atît mai discrepantă încercarea unor conducători de întreprinderi de a eluda, fără drept de apel, necesitatea ritmicităţii producţiei. Cu guma şi condeiul... — Recenta analiză a comisiei noastre economice — ne spune ing. Marin Nedelcu, secretar al Comitetului de partid al sectorului 6 — evidenţiază, în raport cu posibilităţile unităţilor economice, o necorespunzătoare eşalonare în timp a sarcinilor de plan. Iată şi datele concrete : la nivel trimestrial, sarcinile de producţie pe 1971 au fost defalcate — ca medie — astfel : 23,2, 24,6, 25,7 şi respectiv 26,5 la sută. O asemenea „planificare" nu poate fi cu nimic justificată, din moment ce unităţile noastre nu vor beneficia de o sporire a capacităţilor, care să permită (şi să explice) ■„saltul“ producţiei. Ce cauze au generat-o, atunci în primul rînd lipsa de preocupare a comitetelor de direcţie pentru asigurarea unor condiţii optime de îndeplinire a sarcinilor de plan, chiar din prima lună. Un exemplu : la UZINELE CHIMICE ROMANE s-a planificat în luna ianuarie un volum de producţie reprezentind numai 28 la sută din sarcinile trimestrului I, iar faţă de realizările medii zilnice ale lunii decembrie cu 11 la sută mai puţin ! Situaţii similare se intîlnesc şi la întreprindeS-a redeschis magazinul „Macul roşu“ din str. Lipscani. Renovată şi modernizată, unitatea oferă cumpărătorilor un larg sortiment de articole de galanterie, tricotaje, parfumerie, etc. In cadrul unităţii funcţionează şi raionul cu autoservire.rile „FULGER“, ,,VICTORIA“ (chimică) şi altele. Din discuţie am reţinut şi un alt aspect. Deşi planificarea iniţială pe Ianuarie se situa sub nivelul realizărilor lunii anterioare, cit şi faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în funcţie de rezultatele slabe obţinute în primele două decade — expresie a organizării şi urmăririi defectuoase a producţiei de-a lungul întregului proces tehnologic — conducerile unor unităţi economice ca INOX şi „REPUBLICA“ (blănuri) au considerat oportun să-şi... diminueze sarcinile de plan. Cuantumul ? Circa 9 la sută şi respectiv cu peste 30 la sută ! Este o practică inadmisibilă, atestînd grave Florin Rodulescu-Botica Nicolae Cucui Aurel Pavlovici (Continuare în pag. a 3-a) Caruselul „derogărilor“ de la normele de ocrotire a sănătății publice „Vom înregistra pagube"... • Tactica... temporizării multă fermitate în urmărirea aplicării măsurilor Undeva, într-o unitate comercială, nerespectarea unor norme igienice constituie un autentic pericol pentru sănătatea consumatorilor ; un utilaj industrial, defectuos amplasat, tulbură odihna locatarilor din preajmă ; o instalaţie sau autovehiculele unei întreprinderi de transport poluează intr-un grad inadmisibil atmosfera. Toate aceste anomalii — şi nu numai ele — constituie tot atîtea abateri, destul de frecvent întîlnite, de la prevederi menite să protejeze ceea ce numim, cu un termen general, dar elocvent, sănătatea publică. Există organisme anume constituite pentru a veghea la transpunerea în fapt a normelor igienico-sanitare, pentru a interveni prompt ori de cîte ori se încalcă legiferările in vigoare, generindu-se condiţii nefavorabile sănătăţii cetăţenilor. In Capitală, această datorie de mare responsabilitate revine Inspectoratului sanitar de stat al municipiului, care dispune, potrivit prerogativelor ce-i sînt acordate, de un larg timp de acţiune. In îndeplinirea rolului preventiv al activităţii, inspectoratul poate ajunge pînă la a dispune suspendarea temporară a funcţionării unor unităţi, atunci cînd se constată nerespectarea regulilor sanitare sau antiepidemice, întreprinderile sau instituţiile vizate avind obligaţia de a se conforma întocmai recomandărilor şi deciziilor emise de organele I.S.M.B. Şi nu se poate spune că inspectorii nu se află adesea acolo unde e reclamată prezenţa lor. Ilustrativ este, în acest sens, faptul că, în cursul anului precedent, de pildă, au fost constatate, în alimentaţia publică, contravenţii (nu mai puţin de 5.400 !) soldate cu amendarea celor în cauză. Se ridică. Insă, firesc, întrebarea : de ce, atunci, abaterile se perpetuează ? Nu cumva modalităţile actuale de Intervenţie sunt, încă, ineficiente ? însuşi faptul că „statistica“ constatărilor negative — soldate cu amendarea vinovaţilor — este atît de voluminoasă vine să confirme presupunerea. La scurt timp după sancţionarea celor in culpă, relua Ileana Coman C. Petru (Continuare in pag. a II a) Mai . ASTĂZI, fabrica „VISCOFUL” şi-a îndeplinit sarcinile de plan la indicatorii producţiei globale şi marfă pe primele două luni ale anului. Pînă la sfîrşitul lunii, colectivul întreprinderii va realiza, suplimentar, un volum de producţie în valoare de aproximativ 800 000 lei concretizat în 3000 kg fire vâscoză, peste 30 tone carboximetii celuloză, precum și în însemnate cantităţi de piese de schimb pentru utilaje tehnologice chimice. ULTIMELE ŞTIRI SPORTIVE • Azi dimineaţă a început în sala Floreasca un nou turneu contînd în cadrul diviziei feminine A de volei. In jocul inaugural, echipa Universitatea Cluj a dispus cu 3—2 (14, —8, 13, —4, 12) de formaţia Universitatea Timişoara. De reţiut că in setul decisiv timişorencele au condus cu 8-4 și 12—8. • La Cairo, echipa de fotbal Politehnica Iaşi a întîlnit selecţionata olimpică a R.A.U. Gazdele au cîştigat cu 1—0 (0—0). • Concursul internaţional de cros de la Milano a revenit etiopianului Maresha, care a parcurs traseul, lung de 12 km, în 35’558. MANIFESTĂRI DEDICATE SEMICENTENARULUI PARTIDULUI în întreprinderi, instituţii, case de cultură, cluburi, şcoli, continuă să se desfăşoare numeroase acţiuni dedicate celei de a 50-a aniversări a partidului. • La Casa de cultură a sectorului I, astăzi la ora 17, are loc conferinţa intitulată „Tradiţiile revoluţionare ale maselor populare bucureştene“. Va vorbi tov. Panait I. Panait, şef de secţie la Muzeul de istorie a municipiului Bucureşti. • Astăzi la ora 14:30 salariaţii întreprinderii „Dîmboviţa“ vor putea participa la un simpozion cu temele : „Locul şi rolul statului socialist în conducerea societăţii“ şi „Democraţia, legalitatea socialistă şi etica socială, cadru de acţiune a conducerii societăţii socialiste". • La Institutul de cercetări şi proiectări de echipamente termoenergetice (astăzi ora 15,30) tov. Alexandru Tănase, directorul Institutului de filozofie al Academiei de ştiinţe social-politice, va vorbi despre „Valoarea umanist-culturală a principiului privind rolul conducător al P.C.R." • Prin staţiile PECO se vor distribui, în curând, două noi sortimente de uleiuri pentru motoare, multigrad, de calitate superioară, MIO W30 și M20 W 40, realizate de către Ministerul Petrolului. Uleiurile au caracteristici superioare, asigurând o folosire mai îndelungată la motor, fără pierderea proprietăţilor de ungere. Noii lubrifianţi sunt recomandaţi, îndeosebi, pentru autoturismele cu turaţii mari (Dacia, Renault, Fiat etc.). ________ De ce lipseşte din farmacii produsul E.T.O.? Numeroşi bolnavi — cărora specialiştii oftalmologi le-au prescris extractul total de ochi — E.T.O. — ne sesizează că în farmacii nu găsesc acest produs. Unii dintre ei trebuie să înceapă tratamentul, iar alţii, care îl fac de cîţiva ani, nu şi-l mai pot continua. întrebăm Fabrica de medicamente „BIOFARM“ (care a realizat acest produs) de ce nu se găseşte E.T.O. în farmacii ? Traspani la întrebarea de ieri La întrebarea : „Sezonul fotbalistic se apropie. De ce nu este recondiţionată Instalaţia de nocturnă de pe stadionul Republicii 7“ ne răspunde TRAIAN ILIESCU, directorul coordonator al întreprinderii de exploatare şi administrare a bazelor sportive. „Campionatul bate la uşă. De acea, dorim să oferim publicului cea mai centrală bază sportivă a Capitalei bine pusă la punct. Intr-adevăr, In sezonul trecut s-a făcut observată o pregnantă scădere a luminozităţii Instalaţiei de nocturnă, ceea ce constituia un impediment alb In disputarea cit şi In vizionarea partidelor de fotbal. Ca atare am hotărtt ca o echipă de specialişti să verifice Instalaţia şl să înlocuiască becurile ca au funcţionează şi cele uzate. Suplimentar, In scopul Imbunătâţirli şi creşterii Intensităţii In mlnd, vor fl curăţatitoate reflectoarele existente pe cel patru stilpi. In acest fel credem că plnă la darea in folosinţă a noii şi modernei instalaţii de pe stadionul „23 August“, spectacolele sportive in nocturnă vor putea fi găzduite In condici mulţumitoare şi pe „Republicii“.