Intézeti Szemle 14. (1983.)

ELŐSZÓ Az Intézeti Szemle 14. száma a külföldiek egyetemi előkészítése megindulásának 30. évfordulója alkalmából jelenik meg. Ez a dátum egyúttal a NEI jogelődjének létrejöttét is jelenti. A kezdetek óta eltelt három évtized a magyar nyelv külföldiek számára törté­nő oktatásának dinamikusan fejlődő szakasza volt. A fejlődés egyik fontos mozgatóru­góját a nyelvünk megismerése iránt megnövekedett igény jelentette, amelynek kialaku­lásában fontos szerepet játszott — a magyar felsőoktatás szélesedő nemzetközi kapcso­latainak eredményeként — a külföldi hallgatók magyarországi egyetemi képzésének bő­vülése is. Az igények nyomában egyre több oktatási célokat szolgáló nyelvkönyv és se­gédkönyv jelent meg. Ezzel párhuzamosan a magyarországi nyelvoktatáson belül egyre határozottabban formálódó jegyekkel jelentkezett egy újnak mondható szakma, a ma­gyar idegen (második) nyelvként való tanítása. Az útkeresésben a hazai idegennyelv-oktatási tapasztalatokon kívül a 60-as évek végé­től kezdve fontos szakmai támpontot jelentettek a kelet-európai szocialista országok által nemzeti nyelvük külföldiek számára való oktatása során felhalmozott tapasztala­tok is. Folyóiratunknak ezt a számát főként az ezekre való kitekintés szándékával állí­tottuk össze, a kötetben ugyanis nagyrészt a NEI testvérintézményeinek oktatói-ku­tatói által írott tanulmányok szerepelnek. Bizonyosra vehető, hogy az ezekben a tanul­mányokban megfogalmazott szakmai kérdések most is ösztönzést adnak a NEI-ben fo­lyó magyar nyelvoktatás hatékonyabb szervezeti formáinak és módszereinek kialakítá­sához.

Next