Ipari Szemle, 1997 (17. évfolyam, 1-6. szám)

1997 / 6. szám

Műszaki fejlesztés kis felhasználása, termék és felhasználó össze­hangolt működése és fejlesztése, csökkenő ter­mékigény, kis mennyiségű rendelések, elavult gyártási technológiák megváltoztatása, tulaj­donosi viszonyok, gyártó eszközök biztosítása stb.), amelyek nehézséget okoznak az ISO 9001 vagy ISO 9002 szerinti nemzetközi tanúsításra való felkészítésnél. A folyamatok újragondolása, a személyi felelősségek és a kapcsolatok rögzítése áttekinthetővé teszi a cégeket és ez vezet egy új munkakultúra kiala­kításához. Gyarmati János, a Magyar Ipari és Kereske­delmi Minőségfejlesztési Központ minőség­szakértője „A MIK Minőségfejlesztési Köz­pont tevékenysége, szolgáltatásai. Tájékoztató a Nemzeti Minőségi Díjról és az IKIM minő­ségügy területén lévő támogatásairól” címmel összefoglalást adott a Központ sokoldalú tevé­kenységéről. Először a Központ megalakulását és főbb tevékenységi területeit ismertette: ok­tatás-tréning szervezés, kiadványok készítése, információs központ működtetése, tanácsadás a kormányzat (IKIM) részére, minőségi díj szervezése. Ezt követően részletesen kitért az 1996-ban alapított Nemzeti Minőségi Díj je­lentőségére, így a minőség stratégiai szerepé­nek erősödésére, a folyamatos fejlesztés gya­korlatának megértésére. A továbbiakban tájé­koztatást adott az IKIM támogatások közül a Kereskedelemfejlesztési Alapból finanszíro­zott EU konform minőségbiztosítási rendszer kialakításának pályázati feltételeiről és a Ma­gyar Minőség Kampány keretében készült népszerűsítő anyagokról. Az ipari kormányzat minőségpolitikája Kálmán Albert, az IKIM Technológiapoliti­kai Főosztály tanácsosa „Az Ipari, Kereskedel­mi és Idegenforgalmi Minisztérium minőség­­politikájáról” című előadásának bevezetőjében megemlítette a modernizációs program és az európai integrációra való felkészülés egyes szakmai feladatainak végrehajtásáról szóló 2159/1996. (VI. 28.) Korm. rendeletben fog­laltakat, mely fontos szerepet szán többek kö­zött a minőségügy fejlesztésének. Hangsú­lyozta, hogy a témakörrel összefüggésben fel­tétlenül állami/kormányzati feladatnak kell te­kinteni a szabályozást és az ösztönzést. Szabá­lyozás oldaláról állami feladat a jogi keretek biztosítása. Itt ismertette az IKIM által a kö­zelmúltban kiadott, illetve a jelenleg kidolgo­zás alatt lévő rendeleteket, továbbá az EU konform vizsgálati-tanúsítási háttér kialakítá­sát. Kormányzati feladat a minőségügyben ki­emelkedő eredményt felmutató gazdálkodó szervezetek tevékenységének elismerése, erre alkalmas az 1996-ban létesült Nemzeti Minő­ségi Díj. Széleskörű megismerésére az IKIM PR-tevékenységet folytat. A múlt évi győzte­sek alakították meg a Nemzeti Minőség Klubot, erről a médiák — köztük az Ipari Szemle - is tájékoztatták a szakmai közvéle­ményt. Az IKIM pályázati rendszerén keresz­tül szektor­semlegesen támogatja a minőség­­biztosítási rendszerek kiépítését és tanúsítását. Befejezésként az Interneten hozzáférhető mi­nőségügyi információkról tájékoztatott. Az előadásokat követő vitazáró keretében kérdések és válaszok, rövid értékelések hang­zottak el, a kibontakozó élénk vitában a jelen­lévők kicserélhették gondolataikat. A konfe­rencia végül Aszalai István mérnök ezredes, a HM osztályvezetőjének, mint levezető elnök­nek a zárszavával zárult. A konferencia érté­kelésénél ki kell emelnem, hogy annak szerve­zését ismét nagy érdeklődés kísérte. Ennek oka megítélésem szerint egyrészt a téma és az előadói kör, másrészről a várható NATO csat­lakozás, továbbá az érintettek többszörös fi­gyelemfelhívása volt. A résztvevőkkel folyta­tott beszélgetéseken többek részéről elhang­zott, hogy tudunk egymásnak újat és érdeme­set mondani, rendszeressé lehetne tenni kato­nai minőségüggyel foglalkozó rendezvény megtartását. Mérlegen az OMFB két új tematikus pályázata Az OMFB pályázati rendszere az elmúlt időszakban jelentős szerepet töltött be a tudás és technológia­­transzfer elősegítésében. A pályázati rendszer célja - a fejlesztési témák nyílt gazdaságstratégiai szempont­ok szerinti versenyeztetésével - pénzügyi támogatást nyújtani olyan kutatásfejlesztési kezdeményezések megvalósításához, amelyek korszerű termékeket, szolgáltatást, magasabb technológiai színvonalat eredmé­nyeznek. Az Ipari Szemle - évek óta - rendszeresen tájékoztatta olvasóit a hagyományos pályázatokról. Többek között: az Alkalmazott Kutatás-fejlesztési Pályázat, a Műszaki Fejlesztés társadalmi feltételeinek javítását szolgáló pályázat, az Exportképes Termékek Műszaki Fejlesztési Pályázata, a PHARE program­ pályázat eredményeiről. Ezt a gyakorlatot kívánjuk követni e tájékoztatónkkal is. Mint ismeretes, az OMFB az év elején két tematikus - egymástól független, céljaiban eltérő - pályázatot hirdetett meg: az információs és kommunikációs technológiai alkalmazások (IKTA) segítésére és a korszerű K+F eszközök beszerzésének támogatására. Mindkét pályázatnál befejeződött a zsűrik munkája. A pályázatok eredményeit Nyíri Lajos, az OMFB ügyvezető elnöke sajtótájékoztató keretében ismertette, amelynek fontosabb tartalmi kérdéseivel - összefoglaló jelleggel -e tájékoztatómban szeretnék foglalkozni.­liárd forint felhasználását tervezték. Az OMFB ügyvezető elnöke - 1997. szeptember 15-én — arról döntött, hogy 111 pályázat össze­sen 1,2 Mrd Ft értékben kap támogatást. A pályázat tapasztalatai Az IKTA pályázati felhívásra sok színvona­las pályázat érkezett, a tervezett kerethez ké­pest 4,5-szeres volt a túljelentkezés. A kiírás célja találkozott a kialakulóban lévő tartalom­­ipar termékeit előállítók elképzeléseivel, de számos esetben hiányzott a jó ötlet mellől az üzleti szemlélet. A pályázatok támogatási igénye és a tényle­ges támogatás mértéke alapján megállapítható, hogy a jóváhagyási arány 27 százalék. A be­adott és jóváhagyott pályázatok száma tekinte­tében a jóváhagyási arány 46 százalék. A támogatások megoszlása megyénként erő­sen differenciált, 100 mFt felett: Budapest (678 mFt). 50-100 mFt között: Csongrád 89, Veszprém 58, Baranya 73, Hajdú-Bihar 74; 20-50 mFt között: Vas 38, Fejér 41, Pest 45, Békés 29, Szabolcs-Szatmár-Bereg 22; 0-20 mFt között: Borsod-Abaúj-Zemplén 19, Heves 19, Jász-Nagykun-Szolnok 10, Somogy 18, Zala 14, Győr-Sopron-Moson 11 mFt. Nem kapott támogatást: Komárom-Esztergom, Nógrád, Tolna, Bács-Kiskun megye. A támogatott 111 pályázatból jogállás sze­rint a megoszlás a következő: 56 vállalkozás, 25 önkormányzat, 18 egyéb, 6 felsőoktatás, 4 kutatóintézet, 2 alapítványok. A színvonalas pályázatok magas száma miatt az OMFB Tanácsa hozzájárult a tervezett 850 millió forintnyi keret mintegy 300 millió fo­rinttal való megemeléséhez, így forrás hiányá­ban nem kellett az IKTA pályázati kiírás céljai­val összhangban lévő pályázatot elutasítani. 46 Biztatóak az IKTA pályázat eredményei Az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság 1997. február 18-án meghirdette tematikus pá­lyázatát az információs és kommunikációs technológiai alkalmazások (IKTA) fejlesztésé­re. A pályázat célja: a magyarországi „tarta­lom­ipar” és informatikai piac fejlődése érde­kében új, közhasznú információs és kommuni­kációs technológiai alkalmazások - informati­kai termékek és szolgáltatások - kifejlesztésé­nek és bevezetésének, valamint az alkalmazá­sok társadalmi méretű elterjedésének elősegí­tése volt. Előnyben részesültek a szabványos vagy összehangolt megoldást eredményező, a több résztvevő (pl. ipar -­egyetem - kutatóin­tézet - önkormányzat) együttműködését igény­lő és az információs társadalom kialakulását segítő hazai és nemzetközi kezdeményezések­hez kapcsolódó projekttervek. Pályázni öt té­makörben lehetett: ♦ Közcélú informatikai szolgáltatások és ter­mékek, ♦ Multimédia-termékek és szolgáltatások, ♦ Kulturális örökség az információs társada­lomban, ♦ Települések az információs társadalom­ban, ♦ Informatikai szolgáltatások kábeltelevízi­ós hálózaton és új információs infrastruktúrá­ban. A pályázók a Központi Műszaki Fejlesztési Alprogram erre a célra elkülönített 850 millió forintos keretéből kaphattak - legfeljebb a projektköltség 50 százalékáig terjedő - támo­gatást. Piacképes üzleti szolgáltatások és ter­mékek kifejlesztésére maximum 40 millió fo­rint támogatást kérhettek a pályázók. Egy-egy projekt futamideje maximum két év lehet, a pályázatoknak része volt a projekt befejezése utáni, legalább kétéves időszakra szóló üzleti terv is. A támogatás 40 százalékát két részlet­ben vissza kell téríteni. A termékek és szolgál­tatások értékesítéséből az OMFB-t részesedés is megilleti. Az IKTA pályázati felhívásra 258 pályázat érkezett, közel 4,2 milliárd forint támogatás­igénnyel. A projekttervekben a pályázók saját forrásaikkal együtt összesen mintegy 10,3 mil­ 97­6 Ipari Szemle Belkereskedelmi rovattal

Next