Ipari Szemle, 1997 (17. évfolyam, 1-6. szám)
1997 / 6. szám
97/6 Ipari Szemle Belkereskedelmi rovattal A kulturális szféra ugyan érdeklődést mutatott a pályázati kiírás iránt, de a pályázat értékelésének tapasztalatai szerint a többség még nem tudja, hogyan értékesítheti a birtokában lévő hatalmas kulturális kincset a multimédia eszközeinek és lehetőségeinek felhasználásával. (Várhatóan ez változni fog, és a műszakigazdasági szakemberek feladata is, hogy ebben segítsenek.) 1997 novemberében a nyertes pályázók és más érdeklődők részvételével kétnapos IKTA Műhely megrendezésére került sor, majd 1998 őszén IKTA Konferenciát tervez az OMFB. A kedvező tapasztalatok alapján a jövőben folytatódik a pályázat, s már megkezdődött az IKTA pályázat második fordulójának előkészítése. Korszerű K+F eszközök beszerzésének támogatása Az 1997. június 6-án meghirdetett OMFB pályázat célja: a kutatási infrastruktúra fejlesztésén keresztül a hazai tudásbázis erősítése, a magyar gazdaság tudományos-technikai színvonalának emelése és Magyarország nemzetközi versenyképességének javítása egyedi, nagy értékű, új, korszerű K+F célú eszközök, műszerek és szoftverek beszerzésének támogatása révén, amelyek elősegítik: ♦ a hazai és nemzetközi kooperációs együttműködési készség erősítését, ♦ a vállalkozók és az egyetemek, kutatóintézetek közötti együttműködés feltételeinek javítását és a kapcsolatok bővítését, erősítését, a meglévő kutatási infrastruktúra K+F eszközállományának fejlesztését. A pályázaton nagy értékű - 10 és 100 millió Ft közötti áron beszerezhető - kutatási, fejlesztési célú eszközök, egyedi műszerek vagy műszeregyüttesek beszerzéséhez lehetett elnyerni vissza nem térítendő támogatást, beleértve az ezekhez kapcsolódó, egyidejűleg megrendelt, előreláthatóan két éves időtartamra minimálisan szükséges mennyiségű pótalkatrészeket, valamint a meglévő műszerpark és technológiai bázis korszerűsítésére szolgáló tartozékokat és kutatási szoftvereket is. A pályázat csak kutatási, műszaki fejlesztési tevékenységhez kapcsolódó műszerek, eszközök beszerzésének támogatására irányulhatott termelési célú műszer, illetve eszköz beszerzéséhez támogatást nem lehetett igényelni. A támogatás mértéke: állami és egyéb nem-profit 70%, profitorientált szervezetek 50%. A támogatás jellege: vissza nem térítendő. Pályázatot belföldi székhelyű költségvetési kutató intézetek, felsőoktatási intézmények, alapítványi rendszerben és közhasznú társaságként működő kutatóhelyek, valamint önálló, elkülönült kutatóbázissal rendelkező jogi személyiségű gazdasági társaságok nyújthattak be. A beérkezett pályázatok főbb jellemzői A július 15-i beadási határidőig a 133 pályázó összesen 350 db pályamunkát nyújtott be. Formai szempontból a pályázatok mindegyike megfelelőnek bizonyult, de 9 pályázatban a beszerezni kívánt eszköz értéke nem érte el a pályázati kiírásban szereplő 10 mFt-os alsó határt, valamint 5 pályázatban meghaladta a 100 mFt-os felső határt. Egy esetben a saját rész alatta maradt a kiírás szerinti aránynak. A beadott pályázatokban a 500 mFt keretösszeggel szemben az igényelt támogatás 5827 mFt volt. A jóváhagyott (megemelt) 2 mrd Ft-os keret figyelembevételével a jóváhagyási arány 34 százalék. A 350 beadott és a 114 támogatott pályázatok alapján a jóváhagyási arány 33 százalék. A megítélt és kért támogatás alapján a pályázatok megoszlása a pályázók jogállása szerint a versenypozíció a következő: felsőoktatás 34 százalék, MTA 51 százalék, vállalkozások 29 százalék, alapítványok 23 százalék, egyéb 25 százalék. Az elemzés szerint a legtöbb pályázatot 170 db-ot a felsőoktatási kutatóhelyek nyújtották be (49 százalék), az akadémiai intézetektől és a vállalkozásoktól egyaránt 57-57 db (16-16 százalék), az alapítványokból 14 db (4 százalék), az egyéb költségvetési kutatóhelyektől 52 db (15 százalék) pályázat érkezett. A felsőoktatási intézmények közül a legtöbb (25 db) pályázatot a Budapesti Műszaki Egyetem nyújtotta be. Az akadémiai intézetek közül az MTA Központi Kémiai Kutató Intézet (12 db), a vállalkozói szférából a Gyógyszerkutató Intézet (8 db), az alapítványoknál a Bay Zoltán Alkalmazott K+F Alapítvány (9 db), az egyébköltségvetési kutatóhelyek közül az Országos Sugárbiológiai és Sugáregészségügyi Kutató Intézet (6 db) készítette a legtöbb pályázatot. A pályázatok zömében a beszerzés többféle műszer együttes megvásárlására irányult. Az eszközök jellegét tekintve bizonyos egyszerűsítésekkel (pl. a beszerzési érték tekintetében a domináns műszer szerinti besorolást véve alapul) a tervezett beszerzések megoszlása a következő: Mérőműszerek, műszeregyüttesek 204 db (58,3 százalék), számítógép (hardver +szoftver) rendszerek 67 db (19,1 százalék), egészségügyi, orvosi műszerek 26 db (7,4 százalék), optikai műszer (pl. mikroszkóp) 23 db (6,5 százalék), különféle feldolgozóipari készülék 18 db (5,1 százalék), mezőgazdasági gép 4 db (1,2 százalék), átviteltechnikai berendezés 4 db (1,2 százalék), egyéb (irodagép, ipari folyamatirányítási egység stb.) 4 db (1,2 százalék). A 350 db pályázat összesen 9.418 mFt beszerzést tartalmazott, ehhez 2.956 mFt-ot (31,4 százalék) saját forrásból, 5.827 mFt-ot (61,8 százalék) KMÜFA támogatásból és 636 mFt-ot (6,8 százalék) egyéb forrásból kívántak biztosítani. 100 mFt-ot, illetve azt meghaladó összegű beszerzést 8 pályázatban terveztek. A legnagyobb összegű beszerzést (220-220 mFt) tartalmazó pályázatot a Pannon Agrártudományi Egyetem Állattenyésztési Kara és a TKINetwork Kft. nyújtotta be. Átlagosan egy pályázatra 26,8 mFt beszerzés jutott, de a pályázatok 54 százaléka ténylegesen 10-20 mFt közötti összegű beszerzést tervezett. Az egy pályázatban tervezett beszerzésre jutó átlagos KMÜFA igény 16,6 mFt volt, de a pályázatoknak mintegy 15 százaléka 10 mFt alatti támogatást kívánt igénybe venni. A legnagyobb összegű támogatást (496 mFt) a legtöbb pályázatot benyújtó Budapesti Műszaki Egyetem igényelte, majd a Debreceni Orvostudományi Egyetem (259 mFt) és az MTA Központi Kémiai Kutató Intézet (230 mFt) következett a sorban. A pályázatokban tervezett összes beszerzési előirányzatban 6,8 százalékos részarányt képviselt az egyéb forrás. A 350 db pályázat közül 86-ban szerepelt valamilyen külső forrás bevonása. Elbírálás és döntés eredménye A pályázatokat független, az OMFB Tanács által történt jóváhagyást követően a Hivatal ügyvezető elnöke által felkért szakértőkből álló 14 tagú Tudományos Tanácsadó Testület (továbbiakban Testület) értékelte, szakmai szempontok szerint rangsorolta és döntési javaslatokat alakított ki az OMFB ügyvezető elnöke számára. A pályázatokat a Tudományos Tanácsadó Testület az alábbi kritériumok alapján rangsorolta: ♦ A pályázat céljával való összhang, a kutatási infrastruktúra fejlesztésének célja: A nemzetközi együttműködés várható alakulása a hazai gazdasági- és K+F kapcsolatok várható alakulása, О meglévő technológiai bázis színvonalának várható változása ♦ A pályázó minősítése, О hosszú távú stratégiája, pénzügyi helyzete О gazdasági-, egyetemi-, kutatóintézeti kapcsolatai О nemzetközi együttműködésben való részvétele ♦ A beszerzés gazdasági megalapozottsága: О pénzügyi források, saját részesedés mértéke О a beszerzés előkészítettsége О a műszereszköz várható kihasználtsága. A testület két lépcsőben alakította ki döntési javaslatait: ♦ a Testület tagjai fenti kritériumok alapján pontozással értékelték a pályázatokat, amelylyel kialakult a pályázatok elfogadási sorrendje, ♦ a Testület ülésén véglegesen meghatározta az elfogadásra javasolt pályázatok körét. A testület végül is a 350 pályázatból 114 dbot javasolt elfogadásra, összesen 2.002 MFt KMÜFA támogatási igénnyel. Az elfogadott pályázatok kutatóhelyek szerinti megoszlása és az elfogadás aránya a következő: Felsőoktatási kutatóhelyek 29 százalék, Akadémiai intézetek 49 százalék, Vállalkozási kutatóhelyek 28 százalék, Alapítványok 29 százalék, Egyéb költségvetési kutatóhelyek 31 százalék. A beérkezett pályázatok területi hovatartozását vizsgálva megállapítható a fővárosi centrikusság: Budapest 56 százalék, Csongrád 9 százalék, Győr-Moson-Sopron 6 százalék, Hajdú- Bihar 8 százalék, Pest 5 százalék, a többi 0-5 százalék között helyezkedik el. Komárom, Tolna, Nógrád, Vas megyéből nem nyújtottak be pályázatot. A pályázat továbbfolytatása kérdésében még nem született döntés, arra csak a finanszírozási források ismeretében kerülhet sor. Dr. Kovács István ny. főosztályvezető Műszaki fejlesztés 47