Irodalmi Szemle, 1968

1968/1

Gy. Szabó Béla A magyar mű­barátok számon tartják Gy. Szabó Bélának (szül. 1905, Gyulafehér­vár­ott) a Román Szocialista Köztársaság állami díjas, érdemes művészének sikereit, tudnak arról, hogy milyen sok dicsőséget szerzett hazájának szerte a világban, ol­vashattak tudósításokat a Szovjetunióban, a Kínai Népköztársaságban, Belgiumban meg­tett útjairól, ottani fényes fogadtatásáról, s arról, milyen jól szerepelt a Grafikusok Nemzetközi Seregszemléjén Ljubljanában, To­­kióban, Luganóban, Sao Paolóban. A kolozsvári mester életművében a sok­szorosítható grafika mellett jelentős részt foglal el a festészet: olajképeinek, pasz­tell­jeinek, akvarelljeinek hosszú sora is, nem is szólva rajzainak mintegy tízezer lapra tehető gyűjteményéről. Négy évtizedes pályájából harminc esztendő telt el szaka­datlan, fáradhatatlan, fő foglalkozású művé­szi munkával, napi átlagban tizenöt óra alkotással. Gy. Szabó Béla páratlan termé­kenységgel, szívósan, szinte önfeladó fegye­lemmel dolgozik, s ha csak kilencszáz fa­metszetét tekintjük, ezeket a rendkívül munkaigényes, nagyfokú koncentráltsággal, alakító éberséggel készülő műveket, máris gazdag életeiről, odaadó hivatásérzetről be­szélhetünk tevékenységével foglalkozva. Sokat értekeztek már a fametszet eszkö­zeinek drámai­ság­ár­ól, arról, hogy a fekete­fehér vonalak, foltok expresszív adagolása milyen elementáris hatást képes gyakorolni a közönségre, mennyi rajongó, bennfentes híve van az efféle grafikai eljárásnak; a képzőművészet széles körű elterjedésében, a műgyűjtés demokratizálódásában, a legne­mesebb esztétikai agitációban mekkora sze­repet kapott a metszetek, karcok,­­gráfiák és -táplák készítése. Nem szabad elfelejteni, hogy Gy. Szabó Béla grafikai pályakezdése a harmincas évek közepére esett, amikor is a művész számára — ha emberség, fele­lősség töltötte el szívét — a nép keserű sorsa kikerülhetetlen élmény volt. A népi irodalommal egyidőben széles fronton fel­vonult a népi képzőművészet is, s ha erről még kevesebb szó is esett mostanság, mint a márciusi frontba tömörült írókról, költők­ről, szellemisége nem volt kevésbé progresz­­szív és demokratikus. Amiként a szlovákiai sarlósok, úgy a ro­mániai haladások is az áldatlan falusi álla­potok felmutatásával próbáltak egykoron rést nyitni a reakció falán a féllegális for­radalmi propagandának. Gyulafehérvári Szabó Béla is ilyetén in­dítással csinálta első zsengéit. Opus 1. fa­metszetének címe „Koldusok“ (1933), akik találóan személyesítették meg a Kárpát-me­dence országainak egy emberöltő előtti la­kóit. Nemrégen múlt három évtizede annak, hogy közre adta ötven fametszetét „Liber Miserorum“ címen. Nagy felületű fekete fol­tokkal, vékony fehér vonalakkal, szűkösen mért fényekkel idézte fel tapasztalatait, melyeket az erdélyi és alföldi nincstelenek között szerzett. Árvaság, nyomorúság, csend, mozdulatlanság jellemzi korai lapjait, me­lyeknek nagyvonalú kompozíciós ötleteit a nyomasztó téma minduntalan lefullasztja A nyomor látványa elől külföldi vándorlások­kal vélt menekülhetni. Első albuma után négy évvel, 1939-ben, a második világháború kitörésének eszten­dejében jelent meg „Liber Vagabundi“ című kötete ugyancsak ötven fametszetének le­nyomatával. A szorongások, feszültségek ihletét a célszerű tettvágy, a népnek hasz­not hajtani akaró munkakedv, a teremtő szenvedély eltökéltsége váltotta fel, meg­győződött arról, hogy aki alkotni tud, an­nak társai vannak milliók, s velük a leg­szörnyűbb elmaradottság is felszámolható. Ars poeticáját tulajdonképpen a „Homok­világ“ című kiadványában foglalta össze. Huszonnyolc kicsirozott tusrajz ez, amely rajzok Szánk környékén, a Kiskunságban eltöltött hónapjainak emlékeként gyűltek össze, a Duna-Tisza közének eldugott rezer­vátumáról hoztak hírt. A Transsylvania csu­­pa növény tájához, dimbes-dombos vidékei­hez, meghitt patakpartjaihoz szokott Gy. Szabó Béla az elátkozott tanyavilág várako­zó hangulatát jegyezte fel ezekben a váz­lataiban. Gy. Szabó Béla szereti azt, amit lát, örül az érzékelésnek, kedvét leli az élet optikai tényeiben, rajong a természetért, számon tartja a madarak röptét, testvéreinek fo­gadja a fákat, a flóra és a fauna ábrázolá­sáért viszont nem fordít hátat a társada­lomnak, mert az erdők mélyének vegetá­cióját is humanizálja. A bugaci síkon, a szanki magányban oldódott fel benne vég­leg a szociális fatalizmus, nem mintha ak­kor megszűnt volna a szűkölködők anyagi és erkölcsi kiszolgáltatottsága, hanem azért, mert megbizonyosodott a nép legyőzhetetlen ereje felől, átélte az ember és a föld kap­csolatának csodatevő drámáját. Külföldi ba­rangolásainak sok-sok biztató konzekven­ciája a zsupfedeles vályogházak lakói kö­zött tisztult benne alapvető felismeréssé: az idő a kétkezi termelőknek dolgozik; a munkástömegek igazságának érvényesülése olyan kérlelhetetlen törvényszerűséggel kell bekövetkezzék, mint ahogyan a természet­ben az évszakok váltják egymást. 1949-ben huszonöt további fametszetének reprodukciójával állt ki az Állami Kiadó Kolozsvárt. Ez a sorozat már a szocialista

Next